'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Had van de week al wel een uur of 20 aan voorbereiding gedaan. Dus demontage, schoonmaak, onderdelen reinigen, roestbestrijding/opspuiten, onderdelen verzamelen, beschadigde schroefdraadjes tappen en snijden, nieuwe bouten/moeren/ringen/carosserieplugjes zoeken in de verzamelbakken, alles gereed leggen voor de pak etc. Had twee biertafels en de campingtafel vol liggen en de trechter van mijn versnipperraar vol gereedschap.

de twee multiriemen naast elkaar. Dat piepen was toch niet zo gek, dan slijt die riem nog eens dubbel ook.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mijn nieuwe baksteen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door BusBart »

dangel eruit en nu dat ????
of nieuwe camper?
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Euuh, bijzonder.... :mrgreen: Wat is het?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nee een dingetje erbij. Zocht een sterke wagen voor te trekken en hoog laadvermogen. Je hebt allehande bestelwagen chassis cabine tot 5 ton maar dat is geen ladderchassis en laadvermogen met 2 ton erg krap aan de maat. Andere optie zou iveco 70C zijn maar die zijn nog duur gebruikt.

Dit is een renault midliner met 4 cilinder turbo perkins (4 liter ongeveer) Gewoon vrachtwagen dus maar deze is tot 7500kg. Oud brandweertje met 40K maar goed genoeg voor rond de kerk hier. Dit was echt nog voor een prijs om van te lachen, werd nog aan huis gebracht ook daarvoor. tikken en lopen, druk blijft erop, heeft ABS, mag sowieso 3,5ton trekken maar ik probeer er nog luchtremmen bij te plaatsen voor een autonome aanhanger of middenas. Wagen had ik 3 weken eerder voor nog eens de helft kunnen kopen waarschijnlijk, stond inmiddels bij de lokale sloper die zijn verdubbelaar ingezet heeft. Desondanks kost een nieuwe set banden al meer, en die heb ik ook nodig, gelukkig zijn het 16" zware bestelwagenbanden die schelen wel in prijs met 17,5 inch vrachtwagenbanden. Opbouw had ik maandje terug al gevonden, een gereedschapbak met snipperkipper.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

BusBart schreef: 26 mar 2022 20:31 dangel eruit en nu dat ????
of nieuwe camper?
Ik heb trouwens nu 2 Dangel's. Vorig jaar een Peugeot Expert erbij voor het meer dagelijkse werk van advies en inspecties. De Renault wordt aflossing van de Jumper waarschijnlijk, die gaat er dan uit als de Renault klaar is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Ooit nog iets gehoord van de op en ombouw van je T3 of is het contact met de koper verloren gegaan?
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wagen is volledig omgebouwd met onderdelen van een dehler camper (dak en deels interieur denk ik) en rijd nu in wallonië of noord-frankrijk als ik het goed heb. Ik heb nog een foto zien passeren dat hij op de weg stond met nieuwe bandjes en reservewieldrager. Maar wat kleur en model betreft nog heel herkenbaar :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Afgelopen weken zit ik behoorlijk wat in het veld, bos en duinen en dan komt de Dangel wel van pas. Totdat de 4x4 niet meer wil meewerken. 2x vast in rul zand waar ik eerder op gewoon door kon rijden. Voorwielen sloegen gelijk door en neus op de grond. Geen tractie naar achteren. Waarschijnlijk simpel euvel dat de vacuum-schakelaar defect is. Er zitten er 3 (dezelfde als ook EGR aansturing) waarvan 1 permanent vacuum 4x4 uit, bij omschakelen naar 4x4 2e ventiel vacuuminschakelen en 1e vacuumloos, en 3e is voor de sper en deze is veerkracht ontlast. Is onderdeeltje van 15 euro of zo. 1 van de ventielen (zo te zien de 4x4 uit schakelaar) wordt heter dan vast te pakken en blijft dan hangen. Overige blijven 'cool'. Denk dan ook intern iets mis met de spoel. Gelukkig kwam ik eruit met hulp van een hilux (stond bergopwaarts) en de andere keren bergafwaarts in versnelling, duwen en erachteraan rennen. Morgen onder garantie eerst diagnose in garage en dan even zien wat ze willen doen. De nieuwe ventielen heb ik al in huis ;-) Omdat het garantie betreft heb ik er nog niet teveel aan gerommeld. Had ventielen en/of stekkers kunnen wisselen voor uitgebreidere diagnose. Maar dat wil ik eerst even aanhoren in de garage hoe het zit met de aansturing door de electronica. Is dat enkel de schakelaar of zit er meer achter. Heb nu de bus op 4 bokken gezet en wielen laten draaien. Visco is functioneel en sper bediening werkt wel. Het is dat de klauwschakeling aan de bak niet reageert. Je hoort hem niet schakelen, ik vermoed dus dat het geen breuk van een asstomp is. op naar het volgende...
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hilux forever!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Kan ik helaas niet fatsoenlijk in zitten voor een langere rit. Verder aan comfort minimaal 400kg balast in de bak mee. Kan er ook niet echt in slapen op het werk ;-)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Op zijn frans.... doet het wel en doet het niet wat het doen moet. Eerste probleem met de juiste schema's voor het systeem en diagnose te pakken krijgen. Dat wat de garage kreeg komt niet overeen met wat er zit :/

In ieder geval wel de ventielen kunnen meten op Ohmse weerstand, deze zijn allemaal goed in koude en warme toestand. Tussen ventielen en schakelaar zit een systeemkastje dat de schakeling en controlelampjes regelt op basis van 'puls' met de schakelknop bij in/uitschakelen, input van voertuigsnelheid en controleschakelaar van de sper. Lijkt op een probleem in de electronica omdat de controlelampjes wispelturig zijn en nu en dan de 4x4 wel weer schakelt.

Mooie spaghetti aan kabelboom waar kleuren als de regenboog in elkaar overgaan, geen touw aan vast te knopen zonder juiste schema.

man man man, bij een syncro met sper had je enkel die patine om je sperlampje van voren te laten knipperen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ondertussen enkele verschillende documenten bekeken :/

Er is een veelvoud aan verschillende systemen ingebouwd...... Niet elke dangel heeft dus dezelfde aansturing van de 4x4. Dit zou bouwnummer gerelateerd zijn maar desondanks heb ik van mijn systeem nog geen schema kunnen inzien.....

Je hebt de ECO 4x4 versie, dat is 4x2 en 4x4 en de FULL versie dat is met sper erbij. Van deze twee versies heb je dan ook nog eens de mogelijkheid op 3 verschillende systemen die onderling verschillen. En ik heb zoiets dat dan ook weer niet in dat straatje past....

Na volledige diagnostiek op mechanische werking, doormeten kabelboom, massa's en stekkerverbindingen, doormeten vacuumventielen op juiste inwendige weerstanden, werking schakelaar en diverse spanningvoerende leidingen van/naar ventielen, controlelichtjes, schakelaars etc. komt de conclusie er toch op neer dat het computerkastje en/of printplaatje in de draaiknop voor de led controlelampjes defect is. Dit wordt nu opgestuurd.

Ik weet ondertussen al wel hoe je de aansturing manueel kan overbruggen, in ieder geval zolang de mechanische zijde functioneel is. Heb ik toch nog 4x4 als dat moet, en dat is nodig in de duinen :wink:

Herstel is onder garantie en ondanks het zoeken naar de juiste documenten is de communicatie tussen garage, Dangel en terug naar mij direct en goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nou, daar ben je dan niet ongelukkig mee. Ik weet dat Staatsbosbeheer sommige auto's meer dan een jaar kwijt was. Dat had er toen mee te maken dat Dangel op de rand van de afgrond stond en Peugeot niet voor het door haar verkochte product ging staan. (Of er niks mee kon). Maar dit is al 20 jaar geleden. Dangel bestaat nog steeds (of opnieuw). Het werkte goed, dat Dangelsysteem, maar het was toen zeer storingsgevoelig. En uiteindelijk wil je toch een Jimny... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Alles is relatief. De kennis van de techniek maakt wel of je er problemen mee hebt of niet. In feite is het een best simpel systeem dat 'denkend' is gemaakt. In feite kan je met enkel 'vacuum' de 4x4 en sper bedienen. Electronica is een moeilijk gemaakt component dat de nieuwe rijder het makkelijk moet maken. controleledjes voor de ingeschakelde standen en piepje bij sper. Voor mij zou een eenvoudige schakelaar aan/uit net zo goed werken (zoals in de jumper zit)

Wanneer deze electronica op den duur nogmaals sneuvelt dan bouw ik het om naar gewone schakelaars. In het slechtste geval kan je net als bij de syncro ombouwen naar vacuum schakelaars, maar de gebruikte vacuum entielen met spoel werken net zo makkelijk. Kan dan ook gewoon de dangel kabelboom gebruiken.

Deze ventielen kan je ook wel gebruiken voor ombouw naar electrisch geschakelde sperren op de syncro. bij de onderdelenboer zoeken op; nr.1210630 Drukconvertor, uitlaatgasregeling.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Buitengewoon interessante informatie, maar zo langzamerhand niet helemaal op zijn plaats op een VW bus forum... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie