'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Deel je werk met het forum,
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Re: 'Das Beige' de opbouw van mijn syncro ambulance

Ongelezen bericht door RoonT3 »

y939 schreef:Cool, ik ga ook voor zo een similaire oplossing kiezen. Het was mij alleen niet duidelijk waar de kenteken maag zitten. In Duitsland zijn daarvoor regelgeving. Omdat ik het nu bij jij zie heb ik alweer en haakje an mij vragenlijst. Ik zie de bak is goed van dienst... [[thumbup]]
Hoi Peer,

de kentekenplaat zit wel 'ietsje' te hoog hoor! Dit mag in Nederland maximaal 2 meter boven het wegdek zijn. Bij mij is het ca. 2.1 meter :wink:

Voor de APK moet de plaat enkel vanaf 20 meter leesbaar zijn. (alhoewel de APK regels ook zeggen dat het voertuig aan de permanente eisen moet voldoen maar dat daar vervolgens niet op wordt gekeurd......)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Gisteren en vandaag eens eindelijk begonnen aan het ombouwen van mijn aanhanger. Het chassis van deze kar heb ik 1996 laten maken bij Lesscher in Rijssen geloof ik. Echter ging die failliet en heb ik 'mijn' onderdelen in de faillissementsverkoop voor veel minder kunnen kopen. Later toen de kentekenregistratie voor aanhangers boven 750 kg verplicht werd heb ik de aanhanger alsnog via de RDW (route A) laten keuren. Dus met kenteken!

Oorspronkelijk zou boven het chassis (wat met rongen bedoelt is voor hout vervoer) een losse laadvloer met borden komen welke kon kippen m.b.v. hydroliek. Die onderdelen waren er echter niet :-(

Ik heb afgelopen najaar een laadbak gekocht met alu borden en had al jaren een kiepframe van een bedford liggen. Ook een hydro-unit en een extra olietankje slingert al jaren rond ;-)

Gisteren dus de boel eens door geslepen, pas gemaakt, en in elkaar gelast...... Nu nog wat steunen maken voor het hydroliek/accu deel en alles in elkaar fitten.

Dan heb ik eindelijk een 2500kg kipper. (eigen gewicht ca. 750 kg)

Hopelijk gaat het werken, tis nogal eens proefondervindelijk bij me :buiken:

wat heeft dit met Das Beige Syncro te maken? Nou die mag de kar trekken :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 05 apr 2010 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
GoodOldDiesel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door GoodOldDiesel »

Kijk dat is pas aanpakken, eerst een syncro kopen, dan een passende aanhanger bij maken.

Ik heb mijn bedenking bij je achterlichten, die verstralers. Twee verstralers a 55watt is 110watt totaal gedeeld door 12volt is een bijna 10Ampere. Voor het achteruitrijcircuit schakel je met relais, maar voor 2e accu met een schakellaar. Daar de meeste schakellaars bedoeld zijn voor 6 tot 8 Ampere, zal je hier al een zwaar exemplaar voor nodig hebben.

Waarom laat je de voeding niet altijd via de 2e accu lopen? Dan kan je gewoon een schakellaar gelijk aan die van de achteruitrijlampen zetten. Even 2 diodes tussen dat je lampen in je achterlichtunits niet meebranden.
Gr,

Evert M
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Hoi Evert,

Op deze manier hoeft er maar een kabel gebruikt te worden van voor naar achter. Ik gebruik een echte Hella schakelaar die doorgaans voor de volle 8A berekend zijn. Nu gebruik je de achterlampen via de tweede accu maar sporadisch. Net bij het lossen of laden van de aanhanger in de wintermaanden misschien. De lampen zijn 8A afgezekerd, dus die zekering verwacht ik dan eerst te sneuvelen. Ik wil alleen nog kijken om mijn remlichten en achteruitrijlicht via een schakelaar/relais te plaatsen zodat ik deze kan uitzetten. (zoals in de stroperij gedaan wordt, dan rij je het veld en en niemand ziet je van verre zonder lichten in het donker)

Verder, de kar was er echt eerder, heb hem laten maken voor achter de T4 die 1800kg mocht trekken ;-) Hoe meer gewicht op kenteken hoe beter.....

Ik heb het groene tankje maar gedemonteerd en laat van de week een RVS tankje lassen waar ik dan de appendages op zet. Ik heb al een mooie RVS koker van 15x15 cm en twee plaatjes om te dichten. Alleen nog wat gaten boren en lasbusjes halen voor de ontluchter en verbinding naar de pompunit. De cilinder heeft een slag van 40 cm en diameter van 10 cm. Dus Pi*0,05*0,05*0,4= ca. 3,1 liter. De unit heeft een tankje van doorsnede 10 x 20 cm lang. Pi*0,05*0,05*0,2= ca 1,5 liter en dan gaat de pomp en teruglooprelais er nog af want die zitten in de tank. RVS tank wordt dan ca. 0,15*0,15*40 = 9 liter. Dan kan ik bv ook kijken om een hydrolische krik/steunpoot te maken :mrgreen: Beter mee verlegen dan om verlegen. :roll:

Ik zit er nog over te denken om de pomp met een pasring rechtstreeks op de RVS tank te bouwen. Moet ik nog even zoeken naar een passend stuk pijp inwendig 108 mm. Alhoewel, de kunststof tanks op de kipkarren op de zaak zitten gewoon met een grote slangklem op de pomp gemonteerd.

Ik kom er wel uit :???:

Nou, ik ben eruit ;-)

Alles werkt na het vullen met 10 liter hydroliek olie. Ik kwam alleen op een verrassende manier erachter hoe de kip hoogte beveiligd is..... Dan pist die de olie eruit door het ontlucht gaatje aan de andere kant van de zuiger. Dus als je te hoog kipt komt de zuiger voorbij dat gaatje en spuit de olie eruit. Erg raar en niet van deze tijd....... Ik moet dus gewoon een onderbreek schakelaar ertussen maken dat wanneer de bak op hoogte is (voor het olie pissen) de pomp(relais) uitschakelt.

Ben benieuwd hoeveel gewicht(lading) de pomp uiteindelijk omhoog krijgt......

edit -> zo met de paasdagen eens tuin onder handen aan het nemen. Ik heb de bak vol met oude compost laten laden (3 bakken van een hydraulische wielkraan) en dat is ca. 2 m3. De oude en natte compost woog ca. 1,6 ton op de brug!

Het kippen ging krakkend en wel, na een halve meter hoorde je de pomp soepeler draaien omdat de geometrie zijn werk ging doen. Bij een meertraps cilinder heb je gewoon groot voordeel dat met het zwaarste werk je de grootste druk kunt opbouwen tegen de zuiger. Met het steiler worden van je laadvloer heb je minder kracht nodig en kunnen de kleinere trappen het werk aan. Ik denk dat ik in ieder geval voorlopig er wel mee weg kom op 12V, indien nodig zet ik de boel om met een tweede accu naar 24V. De onderbreek schakelaar zit er ook tussen, werkt perfecto, geen oilspil meer.
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Weer een stap gezet in de bodemloze put.......

Vanmiddag een set van 5 st. 7J x 15" ET23 Mangels velgen opgehaald met nog acceptabele Cooper discover A/T banden 215/75/15

Ik wil toch wat kleinere wielen ivm caravan/aanhanger.

Ze zijn ca 3 cm. lager dan de 205/80/16 GoodYear ATS die er nu op liggen. De Mangels ga ik nog opknappen en dan eens zien of ik die blijf rijden of de originele 16"ers. Of natuurlijk beide sets houden ;-)

grt Ronald

edit,
Ik heb ze vanavond nog even gemonteerd. Nou dat geeft al een ruim verschil in acceleratie en schakelmomenten. Ik denk dat dit wel ongeveer de maat gaat worden. Ik merk wel dat de 215 breedte stukken zwaarder sturen dan de 205 16". Het zij zo :| Schuifdeur loopt nog op een cm van de banden langs.

Van de week rijd ik nog op de Mangels, moet toch een kleine 2 ton aan oud ijzer afvoer en een rit van 600km maken. Daarna gaan de 16ers er weer onder. Dan de Mangels oplappen, stralen en spuiten. Ik denk dat ze Beige worden met een rode streep, of reflecterend/fluoriserend velgrandstriping.....
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Hallo,

Nou, gisteren een rit met de bus van ca. 300km gemaakt en de Mangels+banden rijden best goed. Sturen wel zwaar maar geven wel meer rijcomfort. Ik denk dat het verbruik ook hoger ligt.... dat is dan minder. Je merkt ook best goed het verschil in het verkeer. Nu met 130 op de teller rij je met het verkeer mee, met de 16ers was dat rond de 115/120.

Ook gister de LPG nog even laten controleren en er waren verder eigenlijk geen problemen of eigenaardigheidjes. Alleen stationair is er ca. 5% meer afgeregeld omdat de bus sporadisch stilviel als je na een lange snelwegrit bv stopte voor een verkeerslicht. Afgelopen rit verder geen problemen gehad dus dat lijkt ook opgelost.

Komend weekend de wielen weer wisselen en de Mangels maar gaan opknappen. Daarna eens bedenken wanneer welke wielen te gaan rijden.

Ik heb waarschijnlijk een paar beugels voor spiegels gescoord, nu nog een paar goede spiegels zoeken. Voorlopig een paar simpele denk ik, ik heb wel wat dingen op het oog maar die kosten meer dan (het dubbele van) een nieuwe set beugelspiegels. [[head]] Dus dat wordt een tijdlang ebayen en webshoppen, dan kom ik ze wel weer tegen.......

edit;

weer thuis na ca. 260 km rit en over de rit op de mangels 1:5,5 gereden. Dat is zelfs iets zuiniger dan het totaal LPG gemiddelde van 1:5,37 tot nog toe. Het verschil in rijgedrag tussen de 205/80/16 en de 215/75/15 is erg groot.

Op de 15" veel minder zijwind gevoelig en bv in slipstream/luchtverplaatsing van vrachtwagens. Ook veel comfortabeler van gevoel met het wegdek, minder 'stuiteren' de 15" is Li100 t.o. 16" Li108. Het verschil in wandhoogte zal ook uitmaken. Met de bredere 7J ET23 t.o. 5,5J ET34 van de 16" is het ook een verschil, je merkt vooral in bochten een veel betere wegligging/stabiliteit.

Hieronder een van de mangels met behoorlijk wat slik erin. Dat zorgt toch voor behoorlijke onbalans. Typisch alleen op de achterwielen zo erg met slik/vuil erin geplakt. Voor niet of veel minder en dit was ook zo met de 16".
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 14 apr 2010 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
RoonT3
Wandelende vraagbaak

De beugels voor de beugelspiegels zijn vanmiddag gearriveerd. Het was een onaangename verrassing dat het LT beugels blijken te zijn. Brede weliswaar, maar passen doet dat niet vanzelf. Ik heb 1 origineel gat van de spiegels gebruikt en ertussen een gat bijgeboord. Het overbodige gat dichtgekit en de kruiskopschroef erin als dichting. Met de dremel het voetje van de beugel bewerkt zodat dit netjes over de schroefkop sluit en gelijk onder aan het randje een insparing gemaakt voor straks de kabels van de spiegelverstelling en verwarming. Jawel, als het goed is elektrisch verstelbare spiegels via het knopje in je deur.

Boven met 3 st. klinkmoertjes en RVS inbusje gemonteerd. De beugel heb ik iets moeten verbuigen om spanningsloos te laten passen. Alleen passen de voetjes boven ook natuurlijk niet 100% en met het vastzetten blijkt het aluminium dus wel erg bros te wezen. Daar is toch al het een en ander gescheurd nu. [[head]] Maar goed, mocht het niet houden moet ik dit aanpassen met een zelfmade steuntje in rvs oid.

Hopelijk met het weekend de spiegels in huis.....en dan nog bedrading trekken. Ik zoek nog een spiegelschakelaar wie o wie heeft dat op het schap en wil hier over onderhandelen ;-) Anders naar de sloop om wat (tijdelijks) te zoeken.

grt Ronald
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Zo, vandaag naar de RDW geweest (zonder afspraak) om LPG te keuren.

Geen problemen, was perfect en een bedankje dat ik alle papieren op orde had. (nou ja, dat moet je toch wel denk ik als je daar heen gaat)

Tank voor de vooras is geen probleem, als je maar voldoende ruimte naar de weg hebt en de boel degelijk bevestigd zit.

Ik heb nu tijdelijk twee spiegels van een fiat tractor op de beugels ;-) hahaha dat werkt ook en wat een beter zicht dan met de originele flappertjes.

Kwam er alleen achter dat een ashoes gescheurd is en ik dat dus snel in orde moet maken voor volgende week... bugger.....
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Toppie, vandaag de spiegels binnen en gemonteerd. de kabels moet ik later eens doen als ik wat andere zaken heb gedaan.

Dus de aandrijfas(sen) wisselen omdat een stofhoes kapot blijkt. En een extra 30L LPG tankje bijbouwen zodat ik 80L netto bij heb en ca. 400km kan bollen.

Dat moet dit weekend nog omdat we volgende week afreizen naar Mammut, 25 jaar Syncro
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Dat zijn de spiegels van een mercedes sprinter bouwjaar 96-02 geloof ik. Dit was een ebay koop, 1 gebruikte spiegel. Via mail gevraagd achter een tweede. Vervolgens een 'offerte' gekregen voor beide incl. verzending. Via 'sofort kauf' die ene gekocht, voor de offerte betaald, en na een mailtje bevestiging dat de boel in orde was en dat de twee opgestuurd zouden worden.

Nieuw kost de een spiegel 150,- geloof ik bij de Mdealer. Ik heb 40,- per stuk betaald + 21,- verzending. Het zijn trouwens geen gebruikte wat in de advertentie stond. Het zijn nieuwe maar dan van een 'namaakmerk' denk ik ipv hella. Echter wel gewoon verstelbaar en verwarmd en looks like original. Dus gewoon degelijk en zonder problemen bruikbaar. Alleen voor de spiegelmotor moet je een relais tussenbouwen om de schakelaar goed zijn werk te laten doen. De schema's heb ik hiervoor en welke kleurtjes aan de andere te verbinden. Komt allemaal hier nog bij te staan.

Ebay aanbieder waarvan ik gekocht heb
e.mvdzwaag

Ongelezen bericht door e.mvdzwaag »

wat een super mooie bus [[thumbup]] zo heb ik ze niet veel gezien, ik ben altijd al gek geweest van oude ambulance's en brandweerwagens, die hebben net iets meer dan een gewone bus.. heb je ook nog foto's van toen deze bus nog in dienst was?? of staan die al ergens op dit forum dan heb ik ze over het hoofd gezien
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Hoi,

dank je wel.

Ik ben nu lekker druk voor de reis naar Mammut..... op deze link staat een voorbeeld van hoe die ooit zo'n beetje was denk ik. Het is niet de mijne maar gelijkwaardig.

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... 7&start=22

Later volgen meer foto's van de bus op reis :-)
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Hallo,

Vandaag wat spullen gescoord......

Een mooie beige zonneklep met verlicht spiegeltje.....
Een nieuwe raamslingerding
Twee interieurlampjes
4 stuks (verschenen wit?)beige/zwarte luchtroostertjes voor in de bovenlijst
Defa kabels, stopcontact, acculader, motorverwarming.......

Ik ben nu wel mijn tristar handgreep/verlichting kwijt......

Ben vergeten een 5,5J 14 velg als reserve wiel voor mijn aanhanger mee te nemen.

Maar moet nog eens terug om een complete set stuurbekrachtiging uit te bouwen.

Ik kan dus weer een tijdje prutsen.
Mastodont
Weet waar de oliepeilstok zit

Ongelezen bericht door Mastodont »

Zo Roon.....
Dat heb je snel gefotografeerd en gepost!
Ik zag vanmiddag al dat je je voelde als een kleine jongen in een snoepwinkel met al dat Syncro spul!
Anders ik wel !! haha.
Ik ben ook blij met m'n spulletjes!

Grt Arie

PS mijn vriendin was helemaal weg van je dochtertje!
Transporter T5 TDI 2005
Transporter T3 Syncro Doka 1.9 WBX 1986 -
(project)
Kawasaki Z1300 1981
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Hoi Arie,

Ik was er niet van op de hoogte dat je ook op het forum zwerft ;-)

Leuk dan toch je even gezien te hebben.

Ook Carlijn vond het leuk trouwens, die was gelijk met je vriendin weg.

Voordeel voor mij is wel dat ik met 15 minuten thuis ben hihihihihihi, dan heb je wat tijd om foto's te maken en zo.

grt Ronald
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Gisteravond eens de Mangels naafkappen opgeknapt en gespoten. Ik had namelijk speciaal een set van 7st. 14" mangels gekocht waar deze bijzaten. De 7 velgen zijn alweer doorverkocht en per saldo heb ik dus 4 naafkappen voor niks.

Afbeelding
Plaats reactie