mijn T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Theo Postma schreef:Dat zou heel goed kunnen, maar dan nog blijft het vreemd dat je achter dan andere veren gebruikt.
Verlaagde veren kom je niet bij bosjes tegen, maar achter is natuurlijk wel het gemakkelijkst te vervangen.

Met de LLE verlaagde veren voor en achter is de Rooie van ons stukken stabieler geworden.
Om het comfort te behouden zou je zeker niet verder moeten gaan met het verlagen.
Er blijf anders onvoldoende veerweg over, om het zachte veer comfort van een T3 te behouden.

Theo
Ha Theo,

Ik ben het wel helemaal met je eens. Deze vakantie zal meteen test zijn hoe de vering nu is in verhouding tot oud.. Het doel was om de bus horizontaal te krijgen waarbij een beetje lager meer de voorkeur had dan een beetje hoger (ik vind dat nou eenmaal mooier) wel met de kanttekening dat het geen buikschuiver moet worden.

Het stabieler zijn en "scherpere" sturen heb ik zelfs al die paar kilometer maandag kunnen ervaren. Hoe het op de langere stukken is zal komende vakantie (half augustus) wel komen..
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Gisteren de eerste dag van onze vakantie... We zijn goed aangekomen in Frankrijk na een rit van ongeveer 450km met files veel zon en ook regen in gemiddeld 32graden. Motor en vooral koeling hebben het zeer goed gedaan...

Maar......

toch blijkt dat mijn accu niet bijgeladen word. Gevolg is dat op een gegeven moment de startaccu leeg is en de motor dus niet meer gestart kan worden. Dus toch niet een goed begin van de vakantie [[sad]] want kunnen starten is wel een vereiste...

gelukkig heb ik wel ook multimeter ingepakt die aangeeft dat dynamo voldoende/goed stroom geeft.

hopelijk is iemand die in simpele taal kan weergeven op welke plekken ik kan kijken waar het probleem zou kunnen zitten en wat ik eraan zou kunnen doen?

alvast bedankt....

Ralph
Laatst gewijzigd door insomnia op 21 aug 2012 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door bartk »

Je meet op je start accu gewoon 14volt? (Laadspanning) En als hij dan niet wil starten is je accu overleden. Inwendig sluiting..
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Als de motor loopt meet ik accu stroom van de accu dat was gisteren na de hele rit zonder bijlagen net onder de 12 volt ( en dus te leeg om te kunnen starten)

Nu na een nachtje op 220 heeft de accu weer ruim 13 volt beschikbaar. Accu is volgens mij nog gewoon in orde
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Haal de spannigs regelaar er uit en bekijk de koolborstels eens.
Niet dat je daar veel aan kunt doen, maar mss is deze te versleten.
insomnia schreef: gelukkig heb ik wel ook multimeter ingepakt die aangeeft dat dynamo voldoende/goed stroom geeft.
Dit begrijp ik niet, je meet voldoende stroom/spanning, wat heb je nu precies gemeten?
Want stel je meet in de volt stand 14 volt met lopende motor, dan werkt je dynamo prima.
En waar heb je dit gemeten, op de polen van de accu?
Zo ja, dan kun je aan nemen dat de accu is overleden.

Je kunt draadbreuken en losse stekkers uit sluiten?

Theo
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Dus je dynamo brengt te weinig. Nieuwe koolborstels of laten reviseren!

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Dynamo met Lopende motor 14,7 volt
Accu gisteren 11,7 volt ( met contact uit EN met lopende motor)
Accu ( contact uit). nu 13,7 volt ( heeft de hele nacht staan laden op 220 volt)

Mijn conclusie, de laadstroom van de dynamo komt niet aan bij de accu, alleen heb ik geen idee hoe wat en waar ik meetpunten heb_
ik ben er al wel achter dat de stroom van dynamo via startmotor en spanningregelaar naar de accu gaat. Alleen ff de spanningregelaar zoeken en hopelijk meten op meer mogelijke meetpunten
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

mooi 14.7 volt en heb je dit gemeten met de pennen op de accu?
En wat is de spanning als je bv de verlichting aan zet?
De gemeten spanning vind ik krap aan de hoge kant.

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

14,7 volt is gemeten op de dynamo
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

en wat meet je op de accu polen?

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

12,4 volt met lopende motor

13,5 volt na starten met de accu weer in ruste
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dan is er dus wat mis met de verbinding dynamo en je accu.

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

insomnia schreef: conclusie, de laadstroom van de dynamo komt niet aan bij de accu, alleen heb ik geen idee hoe wat en waar ik meetpunten heb_
ik ben er al wel achter dat de stroom van dynamo via startmotor en spanningregelaar naar de accu gaat. Alleen ff de spanningregelaar zoeken en hopelijk meten op meer mogelijke punten waar die stroom loopt
dus ik zit op de goede weg, nu nog de uitvoering :oops:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door bartk »

Volg de dikke plus draad van de dynamo - accu ;) vaak zit er corrosie op de aansluitingen. Even loshalen en schoonmaken. (dan accu klem wel los ivm kortsluiting)
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Zojuist aansluitingen op de startmotor losgemaakt, schoongemaakt en weer vastgezet. Zodra de kleine weer uit haar schoonheidsslaapje is ontwaakt ga ik weer even testen.

Verder ziet de kabel van voor naar achter er goed uit.

als dit niet heeft gewerkt dan ga ik op zoek naar de spanningregelaar. Wel vroeg ik mij ook af of dit relais origineel is

Afbeelding

Het ziet er mwah uit en daar is de kabels er ook wel bij de motorrivisie losgeweest. Kabels die er aan zitten zijn:
- kabel vanaf de dynamo ( ongeveer 6mm)
- Aarde direct naar carrosserie
- kabel vanaf de startmotor (6mm)
- kabeltje naar de minpool van de startmotor ( kan dat?)
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Dikke plusdraad van dynamo naar startmotor gevolgd. Beide punten losgehaald en ontroest. Teruggeplaatst maar helaas geen verschil.

Kan het aan de minpool bij de accu liggen? .

En als de dynamo goed stroom afgeeft, kan er dan nog wel een probleem zitten in de spanningsregelaar?
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Plaats reactie