SJO BUS ex primer qween

Deel je werk met het forum,
Zjoske
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 dec 2009 20:47

SJO BUS ex primer qween

Ongelezen bericht door Zjoske »

Gaat toch een rijdend project worden dus hier maar even een omschrijving van de plannen en wat ik tot nu toe ben tegen gekomen

de bus bij aankoop:
Afbeelding

Plannen zijn: eerst alles binnen naar wens maken,
3persoon bank er in, goeie muziek instalatie,
gas instalatie met een gas tank van 120 liter

voor al dat leuks kan gaan beginnen..
eerst de bus maar een goed schoon gemaakt en nog wat veder in de primer gezet.
planning is om de bus tegen de bouwvak te laten spuiten!

Wat ik (on)verwacht tegen kwamen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier is dus al een nieuw stuk ingelast door de vorige eigenaar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
alles slechte stukken behandelt met novoroxs
Afbeelding
Afbeelding
bij het tank gat alles nog prima in orde.

Echt slechte stukken zijn er dus eigenlijk alleen maar een paar,
Bij de geleiding van de schuifdeur, De ondekant van de schuif deur,
Onder de beide achterlichten, En een klein stukje van de dorpel
aan de linker kant zit een rot gaatje van 1 cm, Rechts voor bij de voorruit iets wat roest/rottigheid en bij de achter klep het zelfde verhaal
Maar dat komt wel aan bod als hij gespoten word en de ramen er uit zijn

Toen alles maar weer in de primer gezet en alle onderdelen weer op de bus geschroeft!
Weet nu in ieder geval wat er gedaan moet worden aan de buiten kant!
Afbeelding
Afbeelding
Ondertussen is de bus nog wel verlaagd, 16" bbs mhale liggen klaar
Moet alleen nog achter langer bouten en draad einden aan dan kunnen die er ook onder!
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zjoske op 14 jul 2015 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe Je een probleem oplost ?!
Je hebt je handen je hoofd en vrienden!

Groeten Zjoske
busplezier

Re: primer qween

Ongelezen bericht door busplezier »

Kleur van de bus,

hemels blauw en hier en daar een grijze wolk. :mrgreen:

gaat wel goed komen sucses met het project

groet Pedro
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: primer qween

Ongelezen bericht door youpie123 »

Wouw, dat gaat als een speer :he!!!: Kan ik mijn busje niet een dagje langsbrengen? [[toast]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Toen alles maar weer in de primer gezet en alle onderdelen weer op de bus geschroeft!
Weet nu in ieder geval wat er gedaan moet worden aan de buiten kant!


.......het is inderdaad goed te zien wat gedaan moet worden! :wink:

Mooi werk! [[thumbup]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Arnaud »

Ziet er goed uit! Goed bezig, verlaging past ook wel bij de look ;) Velgen ben ik benieuwd naar!
groeten Arnaud

'88 T3 camper 1900 td
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: primer qween

Ongelezen bericht door René »

Ha Prins Willem Alexander,

Let op!! het onderstaande is niet bedoeld om je werk af te kraken maar om je op het juiste spoor te zetten!!

Je bus is veel rotter dan je denkt en "die paar plekjes" zullen veel en veel meer werk zijn als je dat goed wil doen dan dat je nu denkt.
Voor je schuifdeur moet je een harde vervanger zoeken.
Noverox is de grootste shit welke in in mijn autohobby periode ooit tegen gekomen ben en je gebruikt dat waarschijnlijk omdat er op het potje staat dat roest omgezet wordt in iets anders :???: . Roest moet je niet omzetten in iets anders maar roest moet je verwijderen!! wat inhoud dat er het nodige aan plaatwerk in zit. Als ik jou bus bekijk is het plaatwerk nog een flinke klus waardoor je jezelf afvraagt os het niet makkelijker en goedkoper is om met een betere carrosserie te starten?
Zo kun je het achterpaneel beter in zijn geheel vervangen en het paneel waar de schuifdeurgeleiding op zit is al helemaal lastig om weer van metaal te krijgen.
Ik begrijp dat hetgeen ik hier schrijf als negatief overkomt en dat men liever positieve verhalen leest maar als je een bus wilt maken waar je jaren plezier van wilt gaan hebben dan is een goede aanpak van levensbelang, wat je er mee doet is natuurlijk geheel en alleen aan jou zolang je maar weet dat het goed bedoeld is.

Je zet nu alles in de primer waarbij je denkt dat alles goed beschermd is maar primer laat vocht door omdat het een primer is en niet een waterdichte lak zoals de uiteindelijk 2K lak.
Als hij binnen staat is dat geen probleem maar als hij buiten staat gaat het onder de primer al lekker roesten zonder dat je het ziet maar dat komt dan binnen een jaar wel tevoorschijn :???:

Verder vindt ik het jammer dat je bus nu zo'n door de veren gezakte nep-racewagen moet worden waarvan de rijeigenschappen flink minder worden maar dat blijkt te maken te hebben met persoonlijke smaak :) voor mij is dat verlagen hetzelfde als een "turbo sticker" op een kadett want een standaard bus is geen auto waar je veel harder dan 100 mee rijdt toch??

Mijn naam is René en die van jou?
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Theo Postma »

René schreef:Ha Prins Willem Alexander,

Let op!! het onderstaande is niet bedoeld om je werk af te kraken maar om je op het juiste spoor te zetten!!
Mijn naam is René en die van jou?
Tijdens het lezen en zien van het potje met novorot, en de ernstige aantasting van roest, begon ik al te denken over hoe je dit nu in een (goed) verhaal kunt op schrijven.
En dat het niet als negatief wordt opgevat, maar als een duw in de richting waar je wel naar toe zou moeten.
Maar je verhaal beschrijft dat gene, wat ik ook wilde op schrijven.
Roest is een niet te onderschatten verschijnsel.
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: primer qween

Ongelezen bericht door tifrajo »

Je ziet René,
Sommige mensen zijn zo optimistisch bezig, dan is het busje mooi in de lak, ziet er stralend en hip uit, gaat in de verkoop en de volgende eigenaar betaalt te veel voor een opgelapt oud vrouwtje, zo bij de visagiste vandaan. Bij restauratie is enige serieusheid toch wel te verwachten, het kost een hoop geld en daarvoor kun je ook een betere bus kopen, toch? Ik ben het helemaal met je eens.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Zjoske
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 dec 2009 20:47

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Zjoske »

hallo rene

dankje voor de goed bedoelde woorden

over het te verwachten werk!
alles wat ik nu heb gedaan is om het het komende half jaar niet slechter te laten worden!
alle roest en rottigheid wort er tzt uitgeslepen en vervangen!

en over een bete basis gesproken.. beetje raare opmerking
ga een een belastingvrije t3 bus zoeken zonder roest of rottigheid.
maar goed knap dat je kunt zien van wat foto dat al het plaatwerk slecht is.

de tijd zal het ons vertellen of het goed gaat komen met mijn busje

over verlaging, das is voor iedereen persoonlijk zoals je al zei!
dus dat alles over een kadett en turbo heb ik maar niet gelezen!!

heb me in het voor stel gedeelte al voor gesteld maar mijn naam is Jos
Hoe Je een probleem oplost ?!
Je hebt je handen je hoofd en vrienden!

Groeten Zjoske
Voormalig lid 91

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Dag Jos Fijn dat je je naam eronder zet, dat is hier de gewoonte.

René wordt door ons zeer gewaardeerd, en pakt de zaken die hij zelf doet altijd zeer degelijk aan. Met omschrijven is hij duidelijk, kernachtig en recht door zee, dat kan wat zwaar op het dak vallen, maar geloof me, het is een hele beste kerel die alleen wilt aangeven dat je mbt restauratie niet te licht over het werk moet denken.

Zeker kun je niet zien hoe rot het plaatwerk is. maar als je vaker aan een bus sleutelt krijg je wel kijk op de geijkte problemen, en kun je wel degelijk een grove inschatting maken van de problemen die te verwachten zijn. In je omschrijving zitten gewoon enkele zaken die wat scepsis oproepen, zoals bv het
Orange Polo schreef:Gaat toch een rijdend project worden dus hier maar even een omschrijving van de plannen
De combinatie rijden en restaureren is wat we hier al vaker mis hebben zien gaan. Dit brengt ook een stevig brok extra werk met zich mee. Vaak zie je dat mensen enthousiast aan een dergelijk projekt beginnen, maar zich erin verslikken. Ik kan de zaken niet zo duidelijk omschrijven als René, en heb daarom niet gereageerd, zo ook Theo. De woorden van René en Frans zijn er dan ook niet om je terecht te wijzen maar zijn bedoeld als hulp, en deze mannen hebben veel kennis in huis die je nog van pas kan komen.

Ik ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken, ik ga je posts dan ook goed volgen. Mocht je ergens advies over willen hebben, dan staan we voor je klaar. Ik weet zeker dat ik nu ook voor René Frans, en Theo spreek.

Maak er wat van, en voel je niet aangevallen, dát is zeker niet onze bedoeling.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: primer qween

Ongelezen bericht door René »

Orange Polo schreef:hallo rene

dankje voor de goed bedoelde woorden

over het te verwachten werk!
alles wat ik nu heb gedaan is om het het komende half jaar niet slechter te laten worden!
alle roest en rottigheid wort er tzt uitgeslepen en vervangen!

en over een bete basis gesproken.. beetje raare opmerking
ga een een belastingvrije t3 bus zoeken zonder roest of rottigheid.
maar goed knap dat je kunt zien van wat foto dat al het plaatwerk slecht is.

de tijd zal het ons vertellen of het goed gaat komen met mijn busje

over verlaging, das is voor iedereen persoonlijk zoals je al zei!
dus dat alles over een kadett en turbo heb ik maar niet gelezen!!

heb me in het voor stel gedeelte al voor gesteld maar mijn naam is Jos
Ha Jos,

Omdat ik wist dat mijn opmerkingen rauw op je dak zouden vallen had ik het bericht ook geopend met een duidelijke waarschuwing over hoe het een en ander bedoeld is.
Dat je reactie alsnog negatief en vol onbegrip is is niet meer dan begrijpelijk.

Mijn opmerkingen zijn wel gebaseerd op jaren en jaren ervaring en het inmiddels afronden van een 3 tal zeer grondige bus-restauraties. Natuurlijk hoeft niet iedere restauratie even grondig als dat ik het aanpak maar als jij praat over in de bouwvak je bus laten spuiten lijkt het mij zonde als al het voorwerk niet optimaal is. Als er na een jaar overal weer blazen van roest door de nieuwe lak heen komen wordt je echt niet blij.
Je foto's spreken echt voor zich en als je de moeite neemt om de hier besproken en afgeronde restauratieprojecten eens goed door te lezen dan zul zien dat deze roestproblemen echt niet uniek zijn. Zoek maar eens op "Luizebos" , Henk4711 of mijn eigen melkchoko project en er zijn er echt veel meer die hier beschreven hebben wat je zoal aan kunt en zult treffen. Wat al die projecten gemeen hebben is dat het altijd heel veel werk is en dat het altijd een langere periode nodig heeft om te realiseren. Zo heeft mijn melkchoko project 2,5 jaar geduurd waarbij aangetekend dat je het bijna net zo goed kunt doen in een veel kortere tijd omdat er periodes bij zitten dat het even geen hobby meer leek. Doorzettingsvermogen is dan ook het toverwoord, beschik je over doorzettingsvermogen en wat spaargeld dan kan het best goedkomen hoor [[thumbup]]
Bij roest is het helaas net zo als bij ijsbergen in de zee, 90% van de ellende is niet zichtbaar omdat het onder het oppervlak zit. Zo zijn dan een paar plekjes op een dorpel voldoende voor weer een week intensief plaatwerk :(

Bij het restaureren van een bus is de carrosserie het meest lastige en het kostbaarst om weer op orde te krijgen en de kosten lopen echt heel snel op. Een echt goede restauratie kost je zeeen van tijd en geld en voor je het weet ben je een 1,5 jaar verder en een stuk armer. Een andere carrosserie zoeken kun je in een paar weken voor elkaar krijgen en zaken over bouwen is een fluitje van een cent in vergelijk met plaatwerken.
Vraag bij een aantal autoschade-herstel bedrijven eens wat het zou kosten om de roestproblemen van jou bussie op te lossen, ik weet nu al dat er geen enkele van die bedrijven het als klus aan zal nemen omdat ze stuk voor stuk weten hoe arbeidsintensief dat is. alleen met "Carte blanche" zullen ze de klus aangaan en zul je geconfronteerd worden met een rekening van meer dan 10.000 euro.
In ons buurland worden regelmatig carrosserien aangeboden die voor een paar honderd euro verkocht worden en daar zitten echt nog hele knappe bussen bij en daar is echt niet tegenop te plaatwerken dat mag je echt van me aannemen. Kies er dan een 85 en 86er uit omdat die al een wat betere anti roestbehandeling vanaf de fabriek hebben meegekregen ondanks dat je daar nog een jaar belasting voor betalen. Wat er raar zou zijn aan mijn opmerking over het zoeken van een betere basis zie ik dan ook niet en dat mag je me uitleggen als ik iets mis?

als mijn reacties door jou niet op prijs gesteld worden moet je dat maar laten weten dan zal ik over schakelen op de "Oh wat geweldig" modus :???: of me gewoon onthouden van commentaar.
Hoe dan ook succes met je project en laat hem niet buiten staan met alleen primer erop!

René die binnenkort ook weer aan het plaatwerken mag :???:
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
busplezier

Re: primer qween

Ongelezen bericht door busplezier »

Dag Jos,

Een zachte heelmeester maakt stinkende wonden.
Ik heb in een vorrig bericht gezegd dat het goed gaat komen.
dit is gebaseerd op de motivatie die ik in het werk zie en de mooie droge ruimte waar de bus stond.

primer moet je zo snel mogelijk af werken ga anders even voor advies naar autolak handel. Dit is altijd handig omdat die je het best kunnen advizeren met het te maken stappenplan en verschillende materialen. ( dit is een vak apart ) Ik hoop dat je geen spuitbussen hebt gebruikt want dit poets je met thinner zo weer weg. Tijdelijk in de epoxi en dit met een roller aanbrengen kan goed.Naderhand wat meer werk met strak maken maar conservering is een stuk beter.

Verlagen en pimpen is wat iedereen zelf uitmaakt. dat sommigen daar afkeurend op reageren is hun keus.
Mijn motto zolang jij het moet betalen mag jij er mee doen wat je wilt.

Maar ga goede raad niet uit de weg want dan ben ik bang dat ik je moet teleurstellen en zeggen dat het niet goed gaat komen.

Uiteraard wens ik je alle sukses toe

groet Pedro
Zjoske
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 dec 2009 20:47

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Zjoske »

iedereen bedankt voor hun woorden..

jullie succes wensen woorden zeker op prijs gesteld
zal jullie nog steeds! op de hoogt gaan houden van de voorderingen!

groeten Jos
Hoe Je een probleem oplost ?!
Je hebt je handen je hoofd en vrienden!

Groeten Zjoske
Markfa

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Markfa »

Het is een beetje de vraag met welke insteek je een 'restauratie' ingaat. Of beter gezegd reparatie, omdat restauratie toch wel een beetje richting 'alles naar nieuwstaat' gaat in mijn ogen. Ik heb een Fiat 126A uit 74 gekocht om er mee te gaan rijden en mogelijk de auto ooit nog eens te restaureren. Echter is de auto tamelijk rot en moet ik hier en daar gaan lassen en roest bijwerken (schuren, owatrol, primer, lak). Maar ach, de auto rijdt. Mogelijk is het ook niet de bedoeling van Jos om de bus weer het eeuwige leven te geven...
Ik raad je aan Jos om de bus gewoon lekker zo op te knappen als je nu doet. Niet laten spuiten maar straks gewoon netjes rollen en er lekker mee gaan rijden en ervan te genieten. Als over een paar jaar roest door je dure spuitwerk heen komt wordt je er ook niet vrolijk van.

Veel succes Jos! Ik denk dat je nog veel plezier gaat beleven van je bus.
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Re: primer qween

Ongelezen bericht door Arnaud »

He Jos, foto's van de velgen? Ben wel benieuwd naar de Mahle bbsjes :)

Wat voor set heb je gebruikt voor je verlaging?
groeten Arnaud

'88 T3 camper 1900 td
busplezier

Re: primer qween

Ongelezen bericht door busplezier »

Belangrijkste wat Jos doet is hij begint er aan en is gemotiveerd.
Doen is waar je van leert en roest als je het inpakt gaat het een stuk langzamer.

Maar als ik dat keine plaatje van Arnaud zijn zwarte busje zie. Ziet verlagen er best wel ruig uit.

Mijn smaak is variabel :buiken:

Groet Pedro
Plaats reactie