TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3726
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door luizenbos »

[[toast]] [[thumbup]] ziet er goed uit hoor .
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
1 x Honda transalp 600 en nu ook 2x Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door paul1976 »

Bedankt voor de reactie, er staan twee adressen bij die ik nog niet had gevonden.
Succes met fine tuning!

Gr. Paul
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1698
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Het motortje draait nog steeds heel mooi, ik rij er dagelijks 60km mee. Er zijn nog een paar kinderziektes, zo is bijvoorbeeld de inlaat temp is niet zo laag als hij moet zijn. Ik heb ongeveer 15-20 graden boven de buitenlucht temp bij milde belasting, en dit moet eigenlijk wel naar max 10 teruggebracht. Ik verdenk de radiateur van de intercooler, die kan ik evt vervangen voor een betere. Verder is mijn "blow off valve" (omloopklep eigenlijk) stuk, die heb ik al vervangen voor een nieuwe maar die werkt ook niet. Even wachten op de vervanging dus, het beïnvloed het rijden niet maar ik heb nu een soort sutututu geluid als ik gas los laat. Dat is niet optimaal voor de turbo levensduur. Verder doet hij het prima, ik heb al tussendoor even een uurtje op de rollerbank gestaan en daar had ik een kleine 275pk en bijna 300nm bij 1.2 bar boost zonder tuning, een paar misfires en zeer hoge inlaat temp (+-80°c aan het eind van de run, na een half uur op de bank). Inmiddels zit er wat meer timing in, en ga ik binnenkort nog eens meten en afstellen. Op lpg ga ik niet boven de 300pk uitkomen vrees ik, want ik heb de injectoren al bijna op 100%. Maar het is al best snel haha
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T
Audi A3 2001
Volvo V40 2001
Honda VFR750F 1994
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Jup dat is snel. Maar wetende dat een afn bij 170pk 450nm levert blijf ik lekker dieselen :mrgreen:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Kennis van mij had die setup in een golf 2. In nl is het leuk om snel aan je maximum snelheid te zitten. Daarboven word al snel te duur [[sad]] porsche bij het stoplicht hield hem niet bij :mrgreen:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

http://www.vvt-motorsport.nl/pages/cata ... 1&number=0
Je kunt nog verder gaan. Vraag me wel af waar de grens ligt met een flippedbox
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1698
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Die ga ik opzoeken voor je Sjoerd :lol:
500nm is ook wel haalbaar met deze motor maar dan moet er nog wel wat boost bij. Ik ben nu net bezig met de wastegate afvoeren in de downpipe te lassen. Die waren nog open, dat droeg op de rollers (naast heel veel lawaai) ook bij aan de hoge temperaturen... ook wel leuk om straks wat harder te rijden zonder gelijk een open uitlaatspruitstuk te hebben, iets meer onder de radar :mrgreen:
Het verschil zit inderdaad in het toerental, ik vind het persoonlijk heel cool als de auto harder begint te trekken naar mate de toeren hoger worden. De meeste auto's vallen bovenin wat terug, de standaard 150pk 1.8t rijdt ook net als een diesel eigenlijk. Ik had op de rollers maximaal vermogen bij 7200 toeren, maar alleen omdat ik daarna het gas los liet ivm misfires. De toerenbegrenzer zit op 8000 en daar zit ook het maximale vermogen. Het maximale koppel is er rond 4000, dus dat is best wel een dikke powerband. Als ik de temperaturen onder controle krijg zal je op de volgende uitdraai zien dat het koppel vlakker blijft, dat zal ook zo blijven zolang ik niet aan de max van de turbo zit :mrgreen:

Dit gevaarte zit inmiddels weer in de bus (de downpipe nu met de aansluitingen naar beide wastegates) :
IMG-20181028-WA0017.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T
Audi A3 2001
Volvo V40 2001
Honda VFR750F 1994
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

TijnCU schreef: 28 okt 2018 13:59 Die ga ik opzoeken voor je Sjoerd :lol:
Zo'n bak zijn de kosten niet :buiken: mooi werk hoor :he!!!:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1698
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Gisteren heb ik de olie weer vervangen, er staat nu zo'n 5000km op de motor. Geen lekkages of gekke dingen, elke dag mee naar het werk. Ik wacht op nieuwe injectoren, op benzine gaan de huidige 550cc niet meer dicht bij krap 1.5bar boost... Normaal zijn 550cc's goed voor 350-380pk, een beetje afhankelijk van de brandstofpomp. In de praktijk betekent het voor de bus dat je bij regen in de eerste 2 versnellingen niet vol gas kan rijden, hij breekt bij vrij hoge snelheid nog de achterwielen los (+70km/h op een rechte weg). Ik heb 1000cc injectors besteld, dan heb ik een veilige marge om de turbo tot de max af te stellen.
Op lpg heb ik de boost begrensd op 1.2bar en gaan ze mee tot 7000rpm. Daar boven gaat de motor arm. Ik hoop dat ik dit jaar kan overstappen naar vloeibare lpg injectie, ik heb een fabrikant gevonden die mee wil denken hoe je genoeg brandstof in zo'n kleine motor krijgt. Het zal in dit geval door 8 injectors moeten gaan omdat er geen grote injectors zijn voor vloeibare lpg.
De turbo en uitlaat zitten nu in de heatwrap, op deze foto alleen nog de turbo. Dit scheelt enorm veel warmte in de motorruimte!
IMG-20181117-WA0007.jpg
Afgelopen kerst heb ik een begin gemaakt aan het blik, helaas zit er behoorlijk roest op veel plekken. Als eerste heb ik de bestuurderskant wielkast aangepakt, daar kwam een nieuw stuk in van 20x50cm.... Deels donor plaat en deels 4mm plaat in plaats van het dubbele paatwerk stukje waar de gordel zit. Dat blijft nu wel weer een tijdje goed :lol: Alles gestraald en behandeld, na het lassen en spuiten de onderkant dik in de kit en bitumen.
IMG-20181228-WA0000.jpg
IMG-20190106-WA0004.jpg
Nu moet de instap nog en wat stukjes in de vloer en dan door met de andere kant. Bij Jan P. een andere deur opgehaald, bij Boelm wat stukjes plaat.
Dan is hij met de apk in maart in elk geval weer "tochtvrij" :)

En ik ben tot slot bezig met de nieuwe remmen voor de achterkant, er zitten momenteel 300x20mm geventileerde schijven op met T5 klauwen, deze vervang ik voor 330x28mm Porsche remmen met inwendige remschoenen voor de parkeerrem. De steek verandert ook naar 5x130 en daar komen mooie 18" bbs lm overheen.
IMG-20181014-WA0035.jpg
Hieronder wat foto's van het pasplaat ontwerp t/m de gesneden platen, ik moet ze nu alleen nog tappen en dan is het af.
IMG-20181217-WA0008.jpg
IMG-20181216-WA0035.jpg
IMG-20181216-WA0038.jpg
IMG-20190103-WA0016.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T
Audi A3 2001
Volvo V40 2001
Honda VFR750F 1994
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door paul1976 »

Heel gaaf, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt.

Succes!
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 600
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Vette wieltjes ;-). En mooi die handremchoenen in de schijven. Wist niet dat het zo nog werd toegepast. Ik had hetzelfde concept op mijn Alfa uit '69 ;-). Succes!
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1036
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Coen »

Volvo XC 70 idem. Geen geweldige constructie.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 360.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1341
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door wouth »

TijnCU schreef: 25 okt 2018 14:25 zo is bijvoorbeeld de inlaat temp is niet zo laag als hij moet zijn.
Ik heb ooit van de mogelijkheid gehoord om een watervernevelaar/mistmaker in de buurt van de luchtinlaat te plaatsen, is dat wat?
I am Wouth and I approve this message
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie