TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door wouth »

Dat ziet er weer degelijk uit! [[thumbup]]
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door servicebus »

Tijn, als je op deze manier het binnenscherm hersteld dan zou je op het moment van hechten tegen het nieuwe scherm de stroom zo laag mogelijk moeten zetten, en een natte lap op de buitenkant tegen het scherm houden.
Op die manier houd je de buitenplaat vlakker.
Althans, zo doe ik het.
Voor de rest mooi werk [[thumbup]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Douwe, tja het blijft ook lastig om zo’n dun paneel recht te houden. Kwalitatief niet de beste keus, maar wel goedkoop en het zit stevig aan elkaar nu. Er is vast een schadeherstel kunstenaar die het uiteindelijk weer vlak kan timmeren en recht plamuren, en anders over 10 jaar nog maar weer een poging doen :P moet zeggen dat ik er niet heel voorzichtig mee ben geweest met lassen, gewoon door tot ik de las aan de andere kant kon zien. Zal eens proberen met wat koeling als ik nog zo’n groot paneel moet doen! Of met lijm...
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Knap werk!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Foto update!
Omdat de luchtmassameter niet meer nodig is met mijn nieuwe motormanagement was het tijd voor een nieuwe inlaat. Ik heb een 102mm turbo inlaat, en had een 89mm LMM dus er zat een verloop in. het filter was ook 89mm op de aansluiting. Ik heb een paar nieuwe ringen aan de buis gelast (pie-cuts) om de bocht te ronden en een stukje verlengd zodat het filter bij het linker achterlicht komt.
IMG_1344.jpeg
Nu is dus het hele traject van filter tot turbo 102mm en heb ik ook beter de mogelijkheid om een hitteschild te plaatsen.
IMG_1345.jpeg
Het is ook best een lompe turbo (58mm inducer) hier nog een plaatje van toen de slangen er af waren:
IMG_1390.jpeg
Ik had eerder snel een motor verhoging gemaakt, die was functioneel maar niet echt mooi ofzo. Omdat ik mijn motordeksel ook had aangepast kon ik vrij laag blijven met de verhoging, maar het nadeel was een verzwakt motordeksel (kunststof ook nog) en minder demping. dit was het (bekleed met multiplex plaat)
9B52C49E-7FE0-4298-99B1-F1ACB643CBBB.jpeg
Ik heb er nu voor gekozen om de verhoging iets groter te maken en een volledig origineel stalen deksel er op te plaatsen. De verhoging ziet er ook nog wat netter uit, deksel moet nog even gestraald en gelakt.
F0A19BFC-58FA-4731-AEE9-5B9AC0C0A833.jpeg
In die rand zit ook het oorspronkelijke rubber randje verwerkt, die heb ik losgeslepen van de bus en hier weer in gelast en afgekit.
IMG_1391.jpeg
Ik las de verhoging ook op een paar punten vast en dan kit en spuit ik de boel weer mee met de bus. Moet nog even zien hoe de rest van de verhoging eruit komt te zien, makkelijker om een vlakke vloer over te houden dan zo'n hobbel in het midden.
61907B84-C4C0-4FA5-AA26-7FF4D70A7C37.jpeg
Dat was het voor nu even weer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door paul1976 »

Gaaf!
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Mitch »

Mooi werk weer Tijn, hoe hoog hangt jouw blok boven de grond nu? Bij mij 17 cm en ik heb er ooit voor gekozen om geen dekselverhoging te maken maar de motorbeugel lager te hangen. Dus eigenlijk ben ik benieuwd waarom iedereen zijn deksel verbouwt terwijl het ook naar de andere kant toe kan.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Zoals hij nu staat 12-13cm onder het carter.
Het verschil is waarschijnlijk dat mijn motorblok rechtop staat (15 graden) en met die enorme cilinderkop van de 20v heb je dus best wel hoogte in het blok.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Even inchecken,
Bus is nog steeds in ontwikkeling! De laatste periode ben ik begonnen met het optimaliseren van de inlaat koeling. Er hangt al een tijd de watergekoelde intercooler in de motorruimte, deze zit inmiddels gekoppeld aan een PWM regelbare pomp die door het motormanagement aangestuurd wordt. Voorin heb ik de goedkope 1.0 Fiësta radiateur vervangen voor een dure dual pass volledig alu radiator. En wat denk je? Zelfde resultaat :buiken: . Dus inmiddels maar weer een goedkope Ciquecento radiator (wel dual pass) erbij gekocht, het idee is nu om ze beide in te bouwen (meer koeloppervlak) en dan misschien nog een grotere intercooler te plaatsen.
Hier een plaatje van de alu radiator die momenteel gemonteerd zit, met daarbij de oude Fiësta radiator als vergelijk
IMG_5857 Normaal.jpeg
IMG_5858 Normaal.jpeg
ook een hitteschild voor de luchtinlaat
IMG_5883 Normaal.jpeg
Even wat cijfers:
Huidige inlaat temps op de snelweg t/m 100 km/u ongeveer 10 graden boven buitenlucht temp. Met deze warme oktobermaand zie ik ochtends ongeveer 22-24 graden C in het spruitstuk (op alle wegen). Dat klinkt goed, al had ik gehoopt op tot maximaal 5 graden boven de buitenlucht temp. Het verbeterpunt is bij een stuk harder rijden, of een vol gas run in 1 versnelling: dan loopt de temperatuur gestaag op tot ongeveer 50 graden momenteel. Zeg maar 30-35 graden boven de buitenlucht temp. Ik rij niet zo lang hard dus wellicht zou hij nog verder oplopen, maar dit zijn mijn waarnemingen met minder strafbare snelheden. Turbodruk is begrensd op 1 bar, bij snelheden tot de 130 heb ik geen druk nodig dus ook minder warmteontwikkeling.
IMG_5897 Normaal.jpeg
Verder draait de motor perfect, er zijn 4 settings waar ik uit kan kiezen:
1. gewoon gebruik op LPG, uitlaat redelijk stil en dus 1.0 bar boost. Om deze druk te handhaven sluit de gasklep geleidelijk tot ongeveer 50% bij 8000rpm.
2. "sport" op LPG, uitlaat klep gaat open en gasklep niet meer begrensd. Nu spoelt de turbo iets eerder op en reageert de bus ook feller op het gas. Ongeveer 1.3 bar turbodruk op de toerenbegrenzer, maar bleek niet haalbaar met mijn huidige LPG systeem om voldoende gas er in te krijgen. Heb vanmiddag een grotere verdamper geplaatst om dit op te lossen.
5F0FABE8-D3F9-4D80-8E6E-8F209EBF4A78 Normaal.jpeg
In de log hierboven kan je zien dat in de bovenste grafiek 2 lijnen lopen, een vlakke en een die langzaam omhoog gaat. Dat is de turbodruk in beide settings.
In de derde grafiek zie je de lambda waarde en dat daar 1 van aan het eind van de run omhoog begint te lopen. Dit is de motor die arm gaat doordat er niet genoeg lpg geleverd wordt.
Nog 2 andere standen die ik niet zo vaak gebruik ivm de brandstofkosten :shock:
3. benzine gewoon, dit is ongeveer 1.3 bar turbodruk maar wel een stille uitlaat. Weet nog niet hoe begrenzend dit is, het is een behoorlijke restrictie in de uitlaat met die klep dicht.
4. "sport" op benzine, nog niet ingesteld maar het plan is om de turbodruk te verhogen tot ik aan de max van het brandstofsysteem zit. Ik denk tegen de 2 bar turbodruk...

Misschien leuk om te lezen: Met de grotere turbo setup is de motor zuiniger gaan rijden bij normaal gebruik :lol: Dit komt natuurlijk doordat de turbo pas bij 3500 toeren echt druk heeft, doorgaans schakel ik net voor dat moment en rij dus praktisch atmosferisch. De kleine standaard turbo deed al wat vanaf 2200 toeren en had dus ook iets meer koppel onderin. Wat is dan zuiniger? Ongeveer 1:6,7 op LPG momenteel. Dit was eerder vaak dichter op de 1:6.

De body heeft ook weer aandacht nodig, ben momenteel een andere schuifdeur aan het opbouwen. Nieuwe onderkant e.d. er in en dan als het klaar is volgende maand ook maar eens fatsoenlijk in kleur spuiten... We rijden nu alweer 1,5 jaar met 3 kleuren rond :roll:
IMG_5852 Normaal.jpeg
IMG_5882 Normaal.jpeg
Deze foto was om even te checken dat het plaatwerk de lijn van de bus volgde, ik heb momenteel namelijk een schuifdeur die onderin uitsteekt door slechte reparatie. Lijkt goed zo, dus in de garage verder afmaken.
Dat was het weer even, ik laat wel weer wat horen als er mijlpalen zijn [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TijnCU op 31 okt 2022 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Coen »

En je verbruik als je op benzine rijdt?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Coen: Dit meet ik niet. Ik rij alleen op benzine om te starten en de eerste 2 km met een koude motor. Ik verwacht rond de 1:8-9 bij normaal gebruik, het is vaak ietsje zuiniger dan op lpg. Het is euro 98 e0 ivm het vermogen, al moet ik eerlijk bekennen dat ik echt maar zelden op benzine goed gas geef.
Bij volle belasting op maximale turbodruk zal het verbruik ongeveer 3 liter per minuut zijn. Dat wordt een dure middag op de rollerbank :mrgreen:
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door servicebus »

Mooi om je ontwikkeling weer even te lezen Tijn [[thumbup]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
veeweet3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 557
Lid geworden op: 11 jun 2009 09:36

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door veeweet3 »

wauw, tijn, ik heb even een paar jaar niks lezen ingehaald met je bijdrage hiero. ongelooflijk wat een kennis jij opgedaan hebt met je projecten!
ik heb sinds ik mijn notruf brandweerbus (met 2.2l subaru motor swap) verkocht heb nog altijd spijt van niet ombouwen naar camper en m houden. (ivm destijds veranderende houderschapbelasting regels voor 25 jarige autos.) dat vond ik toen te duur en te kort dag.

nu heb ik voor veel meer geld een oud kippenhok op wielen gekocht. een vw T2 early bay uit 1968 1500cc op LPG!. ik weet het, rijd niet zo lekker als een t3. maar deze is 50 jaar oud! dus apk vrij. das weer een nieuwe mogelijkheid om wat te kunnen experimenteren met casco aanpassingen/reparaties en motoren.

https://pin.it/73cyAtv

ik ben nu aan t onderzoeken of het nog mogelijk is binnen mijn budget of ik de motor om kan bouwen naar iets moderners. de subarus hebben voorkeur maar zijn moeilijker aan te komen onder de 1000,- ze gaan voor dat geld allemaal op export.

vw gti2e motor zou ook kunnen maar dan moet ik ook de bak ombouwen naar een diesel versnelling bak.

als ik er niet uitkom zet ik m weer tekoop. sterker nog hij staat al te koop. het was namelijk een impuls aankoop, gezien ik ook nog 2cv eendjes heb staan die genoeg tijd kosten.


ik heb een jaar geleden je bus eens zien staan in oudehaske, en heb nog een tijdje eromheen gekeken hoe je roest preventie van 10 jaar eerder het gehouden had, niet slecht! althans voor een luchtgekoelde chassis en eigen spuitwerk.
en je pakt het nu weer goed aan zie ik.

https://pin.it/2J8Jpw7

grtjes ut frieslan, joachim
groeten ut t veen,
met een WBX '83 t3 2.2 136Pk subaru op LPG
joachim
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Hey Joachim,
Ik had je briefje destijds gevonden hoor! Dat was net een pech-dag want ik had toen een losgebroken aandrijf as. Later die dag nog door Joop geholpen met vervangend vervoer en bus op transport via de anwb :-) Gelukkig was het eenvoudig te repareren, 6 nieuwe bouten in de buitenste homokineet en de oude afgebroken bouten gingen er nog makkelijk uit ook!
Schermafbeelding 2022-12-26 om 10.48.11.png
Leuk om weer eens wat te horen van oude contacten :D
Het project staat nu weer even stil, ik ben nog niet verder gegaan met de "nieuwe" schuifdeur. Motorisch alles nog top, met deze koudere dagen is het echt genieten op de snelweg.. 110-130 in de 3 in low boost stand (dus met gasklep half dicht) ziet er nu zo uit:
https://www.youtube.com/shorts/7-gOnwCzSg8
Knock control werkt inmiddels ook goed, alleen nog steeds bovenin het toerenbereik iets injector te kort. Als ik dit gefixt heb is het tijd voor een eerste test op de rollenbank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
veeweet3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 557
Lid geworden op: 11 jun 2009 09:36

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door veeweet3 »

och here, nouja, gelukkig is joop altijd in de buurt :)
hij probeert mij aan het idee te laten wennen om een type 4 2.0l cu motor in mijn bus te bouwen.
maar ik ben niet zo positief over die motor. jij had toen destijds toch ook ellende met deze motor in je bus?
volgens mij reed je toen ook al op lpg. ik vermoed dat die combinatie wat te heet is met luchtkoeling.

ik heb zelf ook wel een cu in mijn t3 gehad, maar dat was een slurper en lastig met afstellen van dubbele carbs.
die heb ik toen verkocht en van de winst een notruf brandweer t3 terug gekocht en lpg ingebouwd.

zou jij nu met al je ervaring weer terug kunnen naar een lucht gekoelde blok?

grtjes....
groeten ut t veen,
met een WBX '83 t3 2.2 136Pk subaru op LPG
joachim
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Gister eindelijk de bus weer op de testbank kunnen zetten. Na vele kilometers met de huidige onderdelen (richting de 30.000 inmiddels) en ook de zomervakantie weer met de bus door de bergen gereden te hebben had ik nu wel vertrouwen om een test sessie in te boeken.
Bij binnenkomst eerst eens gekeken wat de verschillende mappings nu aan vermogen geven.
IMG_8619.jpeg
Eerst op standje “dagelijks”, dat is op lpg met redelijk lage turbodruk en de uitlaat klep gesloten (stil). 262pk en 316nm! Niet gek natuurlijk. Ongeveer 1.2 bar turbodruk er in.
Toen de klep open gezet en lpg in sport mode getest: 304pk en 334nm met 1.4 bar turbodruk! Dat lag in de lijn der verwachtingen al hoop je natuurlijk op meer :) wat opviel was dat er na 6500 veel koppel verdween dus voor de volgende tests was het niet nodig om tot de begrenzer bij 8000 toeren te gaan.
Oké, sport mode benzine maar testen dan! Ik zet nog snel even de lpg afstelling van de wastegates over op de benzine map want die is nog bijna niet getest. Spannend!!
324pk en 370nm! Flinke sprong in koppel dus op benzine, er zit ook al wat meer voorontsteking in deze mapping omdat ik altijd 98 benzine tank. Bus laten afkoelen en mezelf klaar maken voor de tuning dacht ik!
Maar nu kriebelen de handen van de eigenaar van de rollenbank, hij pakt de laptop op schoot en begint driftig te klikken en typen. Doe nog eens een run zegt hij… 350pk!
Okee er valt hier nog wel wat te halen, we lopen nog eens de timing mapping door. 357pk, 363, 365… brandstof map ook even aanpakken, nog een klein beetje meer turbodruk aan het eind zodat hij 1.5 bar vast houdt.
IMG_8632.jpeg
Ik vertrouw op Leo zijn ervaring en wijs zo nu en dan aan waar de instellingen in mijn computer te vinden zijn. Ik krijg wat kritiek op mijn hoekige VE mapping (ja maar hij deed het toch?! :lol: ) Het maximale resultaat bereiken we na een klein uurtje proberen: 375pk en 415nm!
Daarna zien we geen winst meer doordat de inlaat temperatuur steeds boven de 60graden stijgt, daar treed een beveiliging in werking die de boost verlaagt. We besluiten dat het goed genoeg is voor vandaag, een super mooie winst behaald met dank aan Van Drie Performance die met zijn ervaring veel sneller dan ik zelf een hoop extra power uit de kleine 1.8t weet te persen :shock:
F8F42CCB-766B-4FD3-B068-48B0B7744308.jpeg
Op de uitdraai een mooi overzicht van de 3 verschillende standen waarmee ik binnen kwam en het hoogst gemeten vermogen. Je ziet er ook mooi op dat er onder de 4000 toeren nog niet zover spannends gebeurt maar daarna een prachtig brede koppelband staat die echt lekker lineair aanvoelt in de bus!

Een hoop geleerd dus, ook weer wat inzicht in mijn intercooler gekregen en dat daar nog een hoop winst te halen is. Waarschijnlijk in de lpg mapping ook nog wel wat te halen.. En dat mijn bus 240km/u in de 4 haalt (op de testbank, laten we dat maar even niet op straat testen) :buiken: nu eerst weer even zelf verder tunen op de straat en kijken of ik de intercooler nog ergens mee kan verbeteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Plaats reactie