TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

De winst bij wmi zit in deels in koeling door verdampen en deels octaan. Heeft ook met elkaar te maken in een benzinemotor, als de kamer te warm wordt gaat de motor sneller pingelen. Om dit tegen te gaan verminder je (of je ecu) de voorontsteking en dat kost vermogen en levert hogere egt's op. Door de verdampende werking van de ingespoten water en meth is je inlaat temp lager, door het hogere octaan is de brandstof klopvaster en hou je dus meer voorontsteking en loopt de motor dus efficiënter (meer power) bij lagere egt's. Ook komt er wat extra zuurstof vrij bij de verdamping van het water. In een normale motor spuit de ecu extra benzine in om dit koelende effect te bereiken en pingelen tegen te gaan, maar wmi werkt beter. Ik zit alleen niet te wachten op nog meer injectors, pompen en tankjes in de motorruimte (en de bijbehorende tune met failsafe voor als je tankje leeg is). Ik pak dat liever samen in een vloeibare lpg injectie (hoger octaan, mega koeling en niks anders tanken dan nu).
Voor de experimenterende buzzers: die blauwe ruitenwisservloeistof (= met methanol) werkt goed en is makkelijk verkrijgbaar ;-)

Oh en betreft de handrem: nee ik wil geen hydraulische handrem. Het is behalve een parkeer systeem ook een noodrem, voor als je een lek hebt in het hydraulisch systeem. En daarbij is een hydraulische handrem echt heel extreem en onnodig op een straat auto. Moet je ook niet iemand per ongeluk of voor de lol aan laten trekken tijdens het rijden :o
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

octaangehalte?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

O.
die volksmond ken ik niet.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Die handrem constructie vind ik juist de betere! Bewegende delen mooi beschermd van weerse invloeden. Handrem met extra klauw of geïntegreerd in klauw gaat naar mijn ervaring juist vaak vast zitten als je t niet vaak gebruikt, daar heb je bij deze constructie weinig last van als het goed in het juiste vet staat.

Wat betreft je koeling, zou je daar niet een regeling omheen kunnen zetten met een variabele toeren pomp of klepje? Dat je streeft naar een maximale delta T of ideale T. Zo'n groot mogelijke radiator voor dat systeem, daarin constant rondpompen met expansievat, dan kun je je minimale T achter je radiator meten. Dan uit die leiding aftakken naar je IC met een klepje of pompje achter de IC waar je ook de T weer meet. Kun je regelen op een max delta T of streef T. Retour van IC komt dat in je expansie vat.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

De pomp kan eventueel geregeld worden op watertemp en maf waardes, want het gaat uiteindelijk om het aantal g/s lucht dat gekoeld moet worden tijdens belasting (door een gelijkwaardige hoeveelheid water). Als de pomp een grote elektrische last is zou je deze inderdaad kunnen regelen, maar momenteel draait de pomp altijd voluit. Radiateur moet gewoon beter, kan wel het dubbele kwijt qua dikte en kwaliteit kan ook beter. Dan hangt het eventueel nog op maximale warmtewisseling van de intercooler, maar die is overbemeten en ik ga er momenteel nog niet van uit dat die het niet aan kan. Ik merk dat ik na een stuk snelweg de warmte gewoon niet meer kwijt raak uit het systeem (radiateur), daarnaast zie ik dat de inlaattemp oploopt tijdens een run maar vrijwel direct bij het sluiten van.de gasklep weer afkoelt naar ongeveer de watertemp (waterflow of charge cooler). Het is nog even een experiment :) eerst een mooie radiateur zoeken..
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

De bus staat momenteel geschorst in de garage. Het kon echt niet meer, te veel roestplekken. Ik ben er nu rustig aan mee bezig: instapjes, dorpels, deuren, wielkasten... Genoeg te doen! In de laatste week voor de schorsing heb ik nog wel een extra koelreservoir gemaakt voor de intercooler en getest, het was nu alweer een stuk efficiënter. Ik kwam met een meting door het volledige systeem uit op 12l/min waterflow. De fabrieksopgave van mijn pomp is 20l/min bij open flow, dat moet ik nog eens in het echt checken om een vergelijking te kunnen maken. Er gaat met de nieuwe tank in elk geval veel meer water door het systeem dan voorheen, de pomp zuigt veel makkelijker aan nu.
Maximale inlaat temp toename tijdens een run zat op 30°c, kan beter maar dan praten we al wel over bijna 400pk aan airflow en ruim 1.5bar boost. Maar nu dus eerst even niet tunen maar restaureren!
Toch kan ik nooit helemaal er vanaf blijven, vandaag even met mijn nieuwe kolomboor de achterrem adapters geboord en deels getapt. Morgen de laatste boutjes er in (m14 tappen voor de klauw) en dan kan de boel in principe onder de bus gemonteerd worden... Fotos volgen even iets later!
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

En hier volgen dan de foto's van de afgelopen tijd! Roest, motorisch en rem.
Wielkast en instapje waren helemaal weg, met zelfbouw plaatwerk hersteld. Niet het allermooist, maar wel stevig. Staat nu in de epoxy.
20181227_215557 (Medium).jpg
20181228_113133 (Medium).jpg
20190104_213130 (Medium).jpg
20190105_222902 (Medium).jpg
20190224_213346 (Medium).jpg
20190303_214629 (Medium).jpg
Hitteschild om turbo uitgang, loopt naast spruitstuk dus werd erg heet en smolt siliconen weg.
20190220_114455 (Medium).jpg
Watertank van intercooler uit rvs
20190219_142336 (Medium).jpg
20190220_215440 (Medium).jpg
En in de reflecterende tape gezet tegen stralingswarmte van de motor
20190221_131941 (Medium).jpg
20190221_131952 (Medium).jpg
En de achterrem adapter helemaal klaar, moet alleen nog een handrem kabel op maat maken.
20190308_211223 (Medium).jpg
20190308_211301 (Medium).jpg
20190308_211940 (Medium).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Mooie klussen. Mijn smart intercoolertje heeft zijn beste tijd gehad boven de linker aandrijfas. Zit een gat in. Denk dat ik hem ook maar ga vervangen met een chargecooler. Eerst maar eens de koeler aanschaffen en ertussen zetten zodat in elk geval het traject weer 100% dicht is. Daarna de slangen en radiateur regelen. Maar zo'n radiateurtje kun je dus ook van een klein autootje pakken?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door servicebus »

Mooi werk Tijn [[thumbup]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Hij leeft nog hoor (soort van)...
Tijdens deze sociaal distante dagen heb ik weer wat tijd gevonden om aan de bus te lassen. Inmiddels zit het instapje rechts er weer in, nieuwe wielkast en stuk onder de accubak. Ik ben nu bezig met de B stijl en dorpel onder de schuifdeur, die heb ik er al uit geslepen, nieuw plaatwerk ligt klaar maar was gister eerst de boel aan het stralen (buiten). Om naar buiten te rollen moesten de wielen er even op, maar de remmen zitten nog niet aangesloten. De handrem doet het gelukkig goed. Ik verwacht een set nieuwe studs voor de adapters, als die er in gaan maak ik direct de remleidingen af.
Op computergebied is er ook wat veranderd, afgelopen februari liep ik een "plug&play" ecu tegen het lijf van het merk Link. Die heb ik toen gekocht en zit er inmiddels in. Het voordeel is dat deze computer ook is ingericht voor een zogenaamde "Speed density" afstelling, dat betekent dat de MAF er uit kan en de ecu puur op de MAP sensor en toerental (en op basis van een VE-map, de efficiëntie van de motor zegmaar) de brandstof regelt. Dat geeft iets meer flexibiliteit bij de inlaat en ook weer een dure sensor minder die kapot kan gaan. Momenteel zit er nog een RS4 maf op van 83mm diameter, maar de rest van de inlaat tot aan de turbo is 102mm. Het andere, belangrijkere voordeel van deze ecu is dat ik hem met draaiende motor kan aanpassen, dus dat stelt wat preciezer af. Ook is het gemakkelijker om externe apparaten zoals een pomp voorwaardelijk aan te sturen, bijvoorbeeld de pomp van de intercooler of de grote ventilator.

Na het lassen van de wielkast heb ik een nieuwe injectie benzinetank geplaatst met een nieuwe brandstofpomp en slangen. De oude Gates 3225 slang was nog in goede staat, niet uitgedroogd. Ik heb nu wel de tank gevuld met euro102 (is hier vlakbij nog te koop bij een Tanqyou) ivm lang stilstaan en (geen) ethanol.
De motor loopt voornamelijk op LPG, maar het benzine systeem is nu in staat om een ruime 600pk te draaien (1000cc injectors en een 255l/u pomp). Voor de lpg moet ik nog wat bedenken want die zat bij ongeveer 300pk al aan de max. De nieuwe turbo die ik er in de winter op heb gezet is nog ietsje groter geworden en vooral wat efficiënter, ben dus erg benieuwd naar de resultaten!
Het onderstel is nu ook voorzien van Powerflex bussen en ik heb B8 schokbrekers gekocht. De oude eBay schokbrekers waren nog niet lek (10 jaar!) maar wel wat aan de zachte kant.

Busje buiten met zonder plaatwerk :lol:
WhatsApp Image 2020-04-12 at 17.33.21.jpeg
Bilsteins
WhatsApp Image 2019-10-02 at 19.02.57.jpeg
GTX3076r Gen2 in plaats van de GT3073
WhatsApp Image 2019-08-31 at 11.56.13.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door luizenbos »

Zie dat je nog steeds blijft verbeteren en er ook nog zin in hebt [[toast]] en ons niet vergeten bent blijf ze posten de veranderingen [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door 7rider »

Hoi Tijn, mooi en bijzonder project! Ik zie op meerdere van je foto’s dat je gekleurde (blauwe) siliconen slangen gebruikt. Kun je zeggen welke specificaties die hebben waar je ze allemaal voor gebruikt hebt. En waar je ze gehaald hebt. Moet binnen een paar weken een gereviseerde DJ weer in- en opbouwen. Om te voorkomen dat alles aan de motor zwart of zilver wordt, zat ik te denken om een aantal dingen wat meer kleur te geven.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Hoi Herman,
De meeste van mijn inlaat silicone komt uit China geloof ik, in elk geval de inlaat kant. Ik bestel weleens wat op eBay UK en DE, soms Aliexpress, kleine slangen haal ik bij de motorsport zaak op de hoek. Ik heb mijn drukzijde van de inlaat afgeperst op 2.5bar luchtdruk en dat houdt. Er is 1 slang gesneuveld door de hitte, verder nooit een probleem. Ik koop altijd 4-ply silicone bochten, die zijn stevig.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door 7rider »

Tijn bedankt voor je info. [[thumbup]]
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Kleine update op de remmen, weet niet of ik hier ook had vermeld dat er voorop ook wat nieuws kwam.. Maar ik heb een poos geleden een hele set van een Cayenne Turbo gekocht, de achterrem adapter die ik had ontwikkeld heb ik hier wel laten zien. Voorop is het iets simpeler. Vandaag het kleine beugeltje voor de remslang eraan gemaakt, ziet er weer wat completer uit.
En een foto van de hele klauw met liniaal haha. Lompe dingen zijn het, maar verbazingwekkend licht voor het formaat. Ik wacht nog op de wielstuds voor in de adapters, die heb ik ook maar weer nieuw besteld.
Screenshot_20200417-221331_Gallery.jpg
Screenshot_20200417-221325_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hippie »

[[thumbup]]
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie