TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1694
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Wmi is een last resort oplossing in mijn optiek, of als je echt geen plek hebt voor een intercooler. Bij mij valt er nog een hoop te winnen op het intecooler systeem, zo zit er een vrij dunne radiateur aan vast en is de pomp niet een hele grote jongen. De waterstroom moet afgestemd worden op de hoeveelheid lucht die door de IC gaat en dan ook nog voldoende gekoeld worden. Ik heb nu met de huidige temp 2°c ná de radiateur, na een stuk belasten (voor zover dat lukt met zo weinig grip) ongeveer 8°c. Dat moet beter kunnen. Bij gas los koelt de ic direct terug, maar tijdens belasting loopt de huidige inlaat temp op tot 15+ of gemiddeld 6 graden boven de ingaande watertemp. Daar zit dus zeker ruimte voor verbetering nog.

De handrem constructie spreekt mij wel aan, een trommelrem werkt heel goed als handrem. In elk geval minder gevoelig dan de gemiddelde zwevende klauw met zo'n inwendig heveltje die de zuiger aandrukt. Maar we zullen zien hoe het op de lange termijn werkt... Ik vind zelf een extra remklauw als parkeerrem niet mooi staan, dus daarom heb ik dit Porsche systeem erin verwerkt zoals het ontworpen is. De schijf is er ook voor gemaakt.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T
Audi A3 2001
Volvo V40 2001
Honda VFR750F 1994
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Die wmi zorgt toch ook voor extra koppel doordat de nevel word omgezet in stoom? Ik zou persoonlijk het nut niet zien van enkel wmi zonder ic.
Bij een tdi zou het ook als egr vervanger gebruikt kunnen worden.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

En zou je met terugslagkleppen in je huidige rem systeem geen hydraulische handrem kunnen maken? :shock:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2049
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Die egr word enkel gebruikt om onbrandbare lucht de cilinder mee in te spuiten om zo de verbandingstemperatuur en de nox gassen te verlagen. Wat denk je dat wmi doet? :wink:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2049
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Leg mij dan uit hoe "egt" lager kan worden door wmi?
https://www.researchgate.net/post/What_ ... either_one
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4996
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Water injectie en water methanolinjectie lijkt op basis van de naam niet hetzelfde... :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Roerdomp schreef: 23 jan 2019 20:06 Water injectie en water methanolinjectie lijkt op basis van de naam niet hetzelfde... :wink:
Daar zou idd nog verschil in kunnen zitten. Maar dan nog zelfs als je zoekt op water methanol injectie dan word er overal gesproken over een verlaagde verbrandings temperatuur. Dus ik ben benieuwd wat nu waar is.

https://youtu.be/0__ysdWYcA8
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2049
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1694
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

De winst bij wmi zit in deels in koeling door verdampen en deels octaan. Heeft ook met elkaar te maken in een benzinemotor, als de kamer te warm wordt gaat de motor sneller pingelen. Om dit tegen te gaan verminder je (of je ecu) de voorontsteking en dat kost vermogen en levert hogere egt's op. Door de verdampende werking van de ingespoten water en meth is je inlaat temp lager, door het hogere octaan is de brandstof klopvaster en hou je dus meer voorontsteking en loopt de motor dus efficiënter (meer power) bij lagere egt's. Ook komt er wat extra zuurstof vrij bij de verdamping van het water. In een normale motor spuit de ecu extra benzine in om dit koelende effect te bereiken en pingelen tegen te gaan, maar wmi werkt beter. Ik zit alleen niet te wachten op nog meer injectors, pompen en tankjes in de motorruimte (en de bijbehorende tune met failsafe voor als je tankje leeg is). Ik pak dat liever samen in een vloeibare lpg injectie (hoger octaan, mega koeling en niks anders tanken dan nu).
Voor de experimenterende buzzers: die blauwe ruitenwisservloeistof (= met methanol) werkt goed en is makkelijk verkrijgbaar ;-)

Oh en betreft de handrem: nee ik wil geen hydraulische handrem. Het is behalve een parkeer systeem ook een noodrem, voor als je een lek hebt in het hydraulisch systeem. En daarbij is een hydraulische handrem echt heel extreem en onnodig op een straat auto. Moet je ook niet iemand per ongeluk of voor de lol aan laten trekken tijdens het rijden :o
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T
Audi A3 2001
Volvo V40 2001
Honda VFR750F 1994
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2049
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1370
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

octaangehalte?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2049
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1370
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

O.
die volksmond ken ik niet.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Jeltuh
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 498
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Die handrem constructie vind ik juist de betere! Bewegende delen mooi beschermd van weerse invloeden. Handrem met extra klauw of geïntegreerd in klauw gaat naar mijn ervaring juist vaak vast zitten als je t niet vaak gebruikt, daar heb je bij deze constructie weinig last van als het goed in het juiste vet staat.

Wat betreft je koeling, zou je daar niet een regeling omheen kunnen zetten met een variabele toeren pomp of klepje? Dat je streeft naar een maximale delta T of ideale T. Zo'n groot mogelijke radiator voor dat systeem, daarin constant rondpompen met expansievat, dan kun je je minimale T achter je radiator meten. Dan uit die leiding aftakken naar je IC met een klepje of pompje achter de IC waar je ook de T weer meet. Kun je regelen op een max delta T of streef T. Retour van IC komt dat in je expansie vat.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Plaats reactie