
TijnCU project 2.0
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
De pomp kan eventueel geregeld worden op watertemp en maf waardes, want het gaat uiteindelijk om het aantal g/s lucht dat gekoeld moet worden tijdens belasting (door een gelijkwaardige hoeveelheid water). Als de pomp een grote elektrische last is zou je deze inderdaad kunnen regelen, maar momenteel draait de pomp altijd voluit. Radiateur moet gewoon beter, kan wel het dubbele kwijt qua dikte en kwaliteit kan ook beter. Dan hangt het eventueel nog op maximale warmtewisseling van de intercooler, maar die is overbemeten en ik ga er momenteel nog niet van uit dat die het niet aan kan. Ik merk dat ik na een stuk snelweg de warmte gewoon niet meer kwijt raak uit het systeem (radiateur), daarnaast zie ik dat de inlaattemp oploopt tijdens een run maar vrijwel direct bij het sluiten van.de gasklep weer afkoelt naar ongeveer de watertemp (waterflow of charge cooler). Het is nog even een experiment
eerst een mooie radiateur zoeken..

- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
De bus staat momenteel geschorst in de garage. Het kon echt niet meer, te veel roestplekken. Ik ben er nu rustig aan mee bezig: instapjes, dorpels, deuren, wielkasten... Genoeg te doen! In de laatste week voor de schorsing heb ik nog wel een extra koelreservoir gemaakt voor de intercooler en getest, het was nu alweer een stuk efficiënter. Ik kwam met een meting door het volledige systeem uit op 12l/min waterflow. De fabrieksopgave van mijn pomp is 20l/min bij open flow, dat moet ik nog eens in het echt checken om een vergelijking te kunnen maken. Er gaat met de nieuwe tank in elk geval veel meer water door het systeem dan voorheen, de pomp zuigt veel makkelijker aan nu.
Maximale inlaat temp toename tijdens een run zat op 30°c, kan beter maar dan praten we al wel over bijna 400pk aan airflow en ruim 1.5bar boost. Maar nu dus eerst even niet tunen maar restaureren!
Toch kan ik nooit helemaal er vanaf blijven, vandaag even met mijn nieuwe kolomboor de achterrem adapters geboord en deels getapt. Morgen de laatste boutjes er in (m14 tappen voor de klauw) en dan kan de boel in principe onder de bus gemonteerd worden... Fotos volgen even iets later!
Maximale inlaat temp toename tijdens een run zat op 30°c, kan beter maar dan praten we al wel over bijna 400pk aan airflow en ruim 1.5bar boost. Maar nu dus eerst even niet tunen maar restaureren!
Toch kan ik nooit helemaal er vanaf blijven, vandaag even met mijn nieuwe kolomboor de achterrem adapters geboord en deels getapt. Morgen de laatste boutjes er in (m14 tappen voor de klauw) en dan kan de boel in principe onder de bus gemonteerd worden... Fotos volgen even iets later!
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
En hier volgen dan de foto's van de afgelopen tijd! Roest, motorisch en rem.
Wielkast en instapje waren helemaal weg, met zelfbouw plaatwerk hersteld. Niet het allermooist, maar wel stevig. Staat nu in de epoxy. Hitteschild om turbo uitgang, loopt naast spruitstuk dus werd erg heet en smolt siliconen weg. Watertank van intercooler uit rvs En in de reflecterende tape gezet tegen stralingswarmte van de motor En de achterrem adapter helemaal klaar, moet alleen nog een handrem kabel op maat maken.
Wielkast en instapje waren helemaal weg, met zelfbouw plaatwerk hersteld. Niet het allermooist, maar wel stevig. Staat nu in de epoxy. Hitteschild om turbo uitgang, loopt naast spruitstuk dus werd erg heet en smolt siliconen weg. Watertank van intercooler uit rvs En in de reflecterende tape gezet tegen stralingswarmte van de motor En de achterrem adapter helemaal klaar, moet alleen nog een handrem kabel op maat maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: TijnCU project 2.0
Mooie klussen. Mijn smart intercoolertje heeft zijn beste tijd gehad boven de linker aandrijfas. Zit een gat in. Denk dat ik hem ook maar ga vervangen met een chargecooler. Eerst maar eens de koeler aanschaffen en ertussen zetten zodat in elk geval het traject weer 100% dicht is. Daarna de slangen en radiateur regelen. Maar zo'n radiateurtje kun je dus ook van een klein autootje pakken?
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2329
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: TijnCU project 2.0
Mooi werk Tijn ![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Hij leeft nog hoor (soort van)...
Tijdens deze sociaal distante dagen heb ik weer wat tijd gevonden om aan de bus te lassen. Inmiddels zit het instapje rechts er weer in, nieuwe wielkast en stuk onder de accubak. Ik ben nu bezig met de B stijl en dorpel onder de schuifdeur, die heb ik er al uit geslepen, nieuw plaatwerk ligt klaar maar was gister eerst de boel aan het stralen (buiten). Om naar buiten te rollen moesten de wielen er even op, maar de remmen zitten nog niet aangesloten. De handrem doet het gelukkig goed. Ik verwacht een set nieuwe studs voor de adapters, als die er in gaan maak ik direct de remleidingen af.
Op computergebied is er ook wat veranderd, afgelopen februari liep ik een "plug&play" ecu tegen het lijf van het merk Link. Die heb ik toen gekocht en zit er inmiddels in. Het voordeel is dat deze computer ook is ingericht voor een zogenaamde "Speed density" afstelling, dat betekent dat de MAF er uit kan en de ecu puur op de MAP sensor en toerental (en op basis van een VE-map, de efficiëntie van de motor zegmaar) de brandstof regelt. Dat geeft iets meer flexibiliteit bij de inlaat en ook weer een dure sensor minder die kapot kan gaan. Momenteel zit er nog een RS4 maf op van 83mm diameter, maar de rest van de inlaat tot aan de turbo is 102mm. Het andere, belangrijkere voordeel van deze ecu is dat ik hem met draaiende motor kan aanpassen, dus dat stelt wat preciezer af. Ook is het gemakkelijker om externe apparaten zoals een pomp voorwaardelijk aan te sturen, bijvoorbeeld de pomp van de intercooler of de grote ventilator.
Na het lassen van de wielkast heb ik een nieuwe injectie benzinetank geplaatst met een nieuwe brandstofpomp en slangen. De oude Gates 3225 slang was nog in goede staat, niet uitgedroogd. Ik heb nu wel de tank gevuld met euro102 (is hier vlakbij nog te koop bij een Tanqyou) ivm lang stilstaan en (geen) ethanol.
De motor loopt voornamelijk op LPG, maar het benzine systeem is nu in staat om een ruime 600pk te draaien (1000cc injectors en een 255l/u pomp). Voor de lpg moet ik nog wat bedenken want die zat bij ongeveer 300pk al aan de max. De nieuwe turbo die ik er in de winter op heb gezet is nog ietsje groter geworden en vooral wat efficiënter, ben dus erg benieuwd naar de resultaten!
Het onderstel is nu ook voorzien van Powerflex bussen en ik heb B8 schokbrekers gekocht. De oude eBay schokbrekers waren nog niet lek (10 jaar!) maar wel wat aan de zachte kant.
Busje buiten met zonder plaatwerk
Bilsteins
GTX3076r Gen2 in plaats van de GT3073
Tijdens deze sociaal distante dagen heb ik weer wat tijd gevonden om aan de bus te lassen. Inmiddels zit het instapje rechts er weer in, nieuwe wielkast en stuk onder de accubak. Ik ben nu bezig met de B stijl en dorpel onder de schuifdeur, die heb ik er al uit geslepen, nieuw plaatwerk ligt klaar maar was gister eerst de boel aan het stralen (buiten). Om naar buiten te rollen moesten de wielen er even op, maar de remmen zitten nog niet aangesloten. De handrem doet het gelukkig goed. Ik verwacht een set nieuwe studs voor de adapters, als die er in gaan maak ik direct de remleidingen af.
Op computergebied is er ook wat veranderd, afgelopen februari liep ik een "plug&play" ecu tegen het lijf van het merk Link. Die heb ik toen gekocht en zit er inmiddels in. Het voordeel is dat deze computer ook is ingericht voor een zogenaamde "Speed density" afstelling, dat betekent dat de MAF er uit kan en de ecu puur op de MAP sensor en toerental (en op basis van een VE-map, de efficiëntie van de motor zegmaar) de brandstof regelt. Dat geeft iets meer flexibiliteit bij de inlaat en ook weer een dure sensor minder die kapot kan gaan. Momenteel zit er nog een RS4 maf op van 83mm diameter, maar de rest van de inlaat tot aan de turbo is 102mm. Het andere, belangrijkere voordeel van deze ecu is dat ik hem met draaiende motor kan aanpassen, dus dat stelt wat preciezer af. Ook is het gemakkelijker om externe apparaten zoals een pomp voorwaardelijk aan te sturen, bijvoorbeeld de pomp van de intercooler of de grote ventilator.
Na het lassen van de wielkast heb ik een nieuwe injectie benzinetank geplaatst met een nieuwe brandstofpomp en slangen. De oude Gates 3225 slang was nog in goede staat, niet uitgedroogd. Ik heb nu wel de tank gevuld met euro102 (is hier vlakbij nog te koop bij een Tanqyou) ivm lang stilstaan en (geen) ethanol.
De motor loopt voornamelijk op LPG, maar het benzine systeem is nu in staat om een ruime 600pk te draaien (1000cc injectors en een 255l/u pomp). Voor de lpg moet ik nog wat bedenken want die zat bij ongeveer 300pk al aan de max. De nieuwe turbo die ik er in de winter op heb gezet is nog ietsje groter geworden en vooral wat efficiënter, ben dus erg benieuwd naar de resultaten!
Het onderstel is nu ook voorzien van Powerflex bussen en ik heb B8 schokbrekers gekocht. De oude eBay schokbrekers waren nog niet lek (10 jaar!) maar wel wat aan de zachte kant.
Busje buiten met zonder plaatwerk

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3714
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: TijnCU project 2.0
Zie dat je nog steeds blijft verbeteren en er ook nog zin in hebt [[toast]] en ons niet vergeten bent blijf ze posten de veranderingen [[thumbup]]
Met vriendelijke groeten Frits
VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: TijnCU project 2.0
Hoi Tijn, mooi en bijzonder project! Ik zie op meerdere van je foto’s dat je gekleurde (blauwe) siliconen slangen gebruikt. Kun je zeggen welke specificaties die hebben waar je ze allemaal voor gebruikt hebt. En waar je ze gehaald hebt. Moet binnen een paar weken een gereviseerde DJ weer in- en opbouwen. Om te voorkomen dat alles aan de motor zwart of zilver wordt, zat ik te denken om een aantal dingen wat meer kleur te geven.
Groet,
Herman
Groet,
Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Hoi Herman,
De meeste van mijn inlaat silicone komt uit China geloof ik, in elk geval de inlaat kant. Ik bestel weleens wat op eBay UK en DE, soms Aliexpress, kleine slangen haal ik bij de motorsport zaak op de hoek. Ik heb mijn drukzijde van de inlaat afgeperst op 2.5bar luchtdruk en dat houdt. Er is 1 slang gesneuveld door de hitte, verder nooit een probleem. Ik koop altijd 4-ply silicone bochten, die zijn stevig.
De meeste van mijn inlaat silicone komt uit China geloof ik, in elk geval de inlaat kant. Ik bestel weleens wat op eBay UK en DE, soms Aliexpress, kleine slangen haal ik bij de motorsport zaak op de hoek. Ik heb mijn drukzijde van de inlaat afgeperst op 2.5bar luchtdruk en dat houdt. Er is 1 slang gesneuveld door de hitte, verder nooit een probleem. Ik koop altijd 4-ply silicone bochten, die zijn stevig.
- 7rider
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
- Locatie: Enschede
Re: TijnCU project 2.0
Tijn bedankt voor je info. [[thumbup]]
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!
groet,
Herman
groet,
Herman
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Kleine update op de remmen, weet niet of ik hier ook had vermeld dat er voorop ook wat nieuws kwam.. Maar ik heb een poos geleden een hele set van een Cayenne Turbo gekocht, de achterrem adapter die ik had ontwikkeld heb ik hier wel laten zien. Voorop is het iets simpeler. Vandaag het kleine beugeltje voor de remslang eraan gemaakt, ziet er weer wat completer uit.
En een foto van de hele klauw met liniaal haha. Lompe dingen zijn het, maar verbazingwekkend licht voor het formaat. Ik wacht nog op de wielstuds voor in de adapters, die heb ik ook maar weer nieuw besteld.
En een foto van de hele klauw met liniaal haha. Lompe dingen zijn het, maar verbazingwekkend licht voor het formaat. Ik wacht nog op de wielstuds voor in de adapters, die heb ik ook maar weer nieuw besteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: TijnCU project 2.0
Hoi Tijn,
Waar bestel je die studs? Ik kwam ze in mijn zoektocht tegen en ben ze weer kwijt...
Groeten Michiel
Waar bestel je die studs? Ik kwam ze in mijn zoektocht tegen en ben ze weer kwijt...
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Ik heb bij deze Duitse shop besteld, van die zwarte met verdund opzet stukje.
https://wemar-autozubehoer.de/?cat=c234 ... olzen.html
Ik ken ze vanuit de autosport, vooral handig met snel moeren erop ratelen. Op mijn vorige set fusees had ik "gewone". Die zijn iets goedkoper en vaak ook in wat kortere maten verkrijgbaar (of zelf inkorten). Bij deze shop zijn ze beide 10.9 staal, bij aankoop altijd even op letten.
https://wemar-autozubehoer.de/?cat=c234 ... olzen.html
Ik ken ze vanuit de autosport, vooral handig met snel moeren erop ratelen. Op mijn vorige set fusees had ik "gewone". Die zijn iets goedkoper en vaak ook in wat kortere maten verkrijgbaar (of zelf inkorten). Bij deze shop zijn ze beide 10.9 staal, bij aankoop altijd even op letten.
Re: TijnCU project 2.0
Heb jij er niet 10 teveel?
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Nee, zoals je hier kan zien moeten er achter ook nog in.

Dat komt doordat ik adapters onder de remschijven heb zitten (5x130) en daar moeten dus weer de 20 studs in 
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.