T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Twan
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2010 19:47
Locatie: Oss

T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Twan »

Hey mensen!

Ik ga mijn T3 bestelbus met ramen ombouwen tot een camper.

dus:
- zo goed mogelijk roest vrij maken
- cabine wand er uit halen en doorloop maken
- gat in het dak maken en hefdak (Reimo) er op
- interieur ontwerpen (compact zodat mijn surf spullen mee kunnen)
- Interieur bouwen en plaatsen
- in two tone spuiten (wit boven "waarschijnlijk"oud groen onder)
- technisch na laten lopen
- op naar de RDW voor de keuring tot camper

nu ben ik al eventjes bezig met roest verwijderen, en dat duurt nogal :P hahah (en ik weet zeker dat ik niet alles weg krijg) maar doe me best!
maar nu heb ik het heel fijn in mijn rug gekregen -_-' dus ben ik wat gaan schetsen en schetsen en op een indeling gekomen die me wel wat lijkt
ik heb mijn schets even in schaal opgezet op de computer zodat de verhouding klopt, die kun je hier onder zien

langs het mijn bed bank heb ik van achter tot voor ruimte, ik wil een soort klemmen aan de muur die ik er in en uit kan helen waar ik dan mij surfplank kwijt kan.
ik ben niet van plan het keuke blok echt als keuken te gaan gebruiken maar die moet er nu eenmaal in voor een camper kenteken, dus probeer hem zo minimaal te maken.

als er nog andere ideeen zijn hoor ik het graag, en als ik weer wat verder ben zien jullie het wel verschijnen...
Foto0538.jpg
Foto0608.jpg
opzet-bus.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Twan op 21 jan 2011 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Ciao, Twan
Gebruikersavatar
DOKAritc
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 06 jan 2011 08:40
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door DOKAritc »

Leuke plannen, mooi tekening.
Succes [[thumbup]]
Groeten Maarten


Daily van m'n vrouw:
Volkswagen Touran 1.6 FSI bj06 zwart
Gebruikersavatar
Tjorven
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2010 21:12
Contacteer:

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Tjorven »

Mooi project. En een grote Mistral klever op de achterklep... Let op met je rug hé...
Succes
Tjörven, groetjes uit de Médoc...
Mijn bus: viewtopic.php?f=24&t=15010&start=128

Fiat 124 Spider...2016
Fiat 500C lounge.2010
Fiat Panda 4x4 ...1998
Méhari.............1982
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Hoi Twan,

Ik ben met hetzelfde aan het worstelen geweest. Heb zelfs een tijdje aan een verlengde t4 gedacht omdat je daar een plateau in kunt bouwen en je bed er bovenop. Toen heb ik een tijdje mijn bed uitgeklapt en daar mijn wind en golfsurf spullen bovenop gelegd. Dit heeft twee nadelen: 1 je bed wordt nat en zanderig ookal leg je er een zeiltje overheen en al dat vocht is niet echt goed voor je bus. 2 je hebt geen plek meer om fatsoenlijk te zitten of te koken. Ik heb dan ook van alles twee: twee windsurfboards, twee golfsurfboards, 4 zeilen, twee gieken en 3 masten plus pakken en alle extra zooi die je meesleept naar het water zoals verlengers trapeze etc etc. en ik wil altijd alles mee nemen. Toen we onze bus opgeknapt hebben en er een westfalia interieur hebben ingebouwd was mijn vriendin er zat van. Ze wil simpel weg geen natte zooi meer in de bus. Begrijpelijk. Dus ik heb een imperiaal gescoord en een goedkope dakkoffer waar al mijn zeilen, gieken en masten inpassen plus alle extra's. Planken ernaast en gaan. Het voordeel hiervan is dat je geen natte spullen meer in je bus hebt, als ik het water opga ik me geen zorgen hoef te maken dat mijn zeilen van het dak gejat worden. Plank die ik niet gebruik leg ik afhankelijk van de plek op de imperiaal of even in de bus. Ik ben met deze oplossing erg tevreden. Ik geef toe dat het wat meer werk is omdat ik alles nog op het dak moet knopen maar ik probeer gewoon te anticiperen en alles 's ochtends al klaar te maken als ik 's middags na werk naar het water wil gaan.

Succes met de verbouwing [[thumbup]]
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
Twan
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2010 19:47
Locatie: Oss

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Twan »

Hey Dirk,

bedankt voor het delen van je ervaring hiermee, maar heb je nu een imperiaal op je hefdak? of gewoon op je bus?
nu heb ik het geluk dat mijn vriendin ook een surf(st)er is dus die zal niet snel klagen.
maar ik snap het probleem wel, mijn ouders hadden ook ooit een T3 westfalia en hadden voorop een grijze plastic koffer staan op de bagage drager waar ze dan van alles in konden doen. deze hebben we nog steeds en gaat traditie getrouw ook bij mij straks het dak op en daar kan ik een deel van mijn natte spullen in kwijt.
als we in de bus blijven slapen leg ik de planken buiten aan een ketting onder de bus (op een of andere manier vast)

maar ik heb wel al gezien dat jij vanuit Rijswijk en Kampen zo op de plank staat! als ik geluk heb kan ik hier af en toe de maas op :P
maar mijn vriendin die kite surft dus we hopen straks met het busje wat vaker naar Brouwersdam te kunnen.

als jij fotos heb van hoe jij bepakt en bezakt naar het water gaat zou ik die graag een keer zien (binnen en buitenkant) aangezien jij dus de zelfde dingen overwogen hebt. (maar bedankt voor je verhaal!)
Ciao, Twan
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Hoi Twan,

Ik heb een imperiaal die gewoon op de dakgoot gaat dus over mijn hefdak heen. Als je dus voor langere tijd weggaat dan moet je wel als je je dak open wilt klappen de dakkoffer eraf halen. Maar dat liever dan een nat bed en een verspochte bus. Ik zal , als het beter weer wordt, eens een foto schieten.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo Twan,
leuke plannen allemaal maar, heb eens een opmerking van iemand gehoort dat het ombouwen van een bus naar camper alleen mogelijk is met een geel kenteken, i.v.m. het aanwezig zijn van veiligheidsriemen bevestigingen, schijnt nog niet zolang te gelden. Misschien hebben anderen er ook van gehoord, graag kommentaar.
gr.cees.
Gebruikersavatar
Franz
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2273
Lid geworden op: 26 sep 2008 19:37
Locatie: Leende

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Franz »

cdewijk schreef:alleen mogelijk is met een geel kenteken
Dat is onzin, Je mag altijd een ombouw doen. Als je maar aan de eisen voldoet. De mijne is van oorsprong ook grijs kenteken geweest.

Groet Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....

Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende

Twitter @franzlind

Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo Franz,
je schrijft dat jou bus ook grijskenteken is geweest, is hij dat nou niet meer?
gr.cees.
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo,

Mijn bus is vorig jaar april van grijs naar geel camper-kenteken gegaan. De minimale inrichtingseisen worden aangehouden, dus je hoeft niet alles in officiële Westfalia uitvoering te maken. Succes, Twan, gewoon maken wat voor jou handig is.

groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Franz
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2273
Lid geworden op: 26 sep 2008 19:37
Locatie: Leende

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Franz »

Hey Cees,

Ja klopt, het is nu een geel kenteken auto. Waarom dat het omgezet is weet ik niet. Het is wel op het moment geweest dat ie ter keuring voor camper is aangeboden. Bus is van 86, kenteken van '92 Dat is bij een eerdere eigenaar gebeurt.

Groet Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....

Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende

Twitter @franzlind

Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door René »

Mijn syncro camper was en is nog steeds grijs kenteken met ramen wat ook op het keteken staat als SYNCRO MR.
MR betekend dan met ramen :)
Op het grijze kenteken staat de vermelding kampeerwagen dus het is in mijn geval nog steeds een grijs kenteken auto maar dan met de aanpassingen naar camper met alles erop en araan.
Conclusie is dat je dus jaren geleden alle kanten op kon en je dus ook deze variaties tegen komt, zo zijn er ook bussen zonder hef-, pop-up- of hoogdak maar met het standaard metalen dak welke toch kampeerauto zijn op kenteken.

Bij ombouw is het zaak om vooral de regels welke nu gelden in acht te nemen want wat vroeger was hebben die mannen van het RDW en de Belastingsienst een broertje dood aan.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Ik heb een standaard bestelauto mercedes vito diesel 1998 omgebouwd naar camper met alles erop en eraan, ging vlot door de keuring moest nog bpm betalen, maar het kenteken bleef grijs maar dan met de vermelding kampeerauto.
gr.cees.
Gebruikersavatar
Twan
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2010 19:47
Locatie: Oss

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Twan »

Ik ben bij wat onderzoek ook niks tegen gekomen dat dit niet mogelijk zou zijn, dus ik ga er gewoon voor!

Dirk: dus je hebt je dragers over je hefdak, en als je dak open wil doen moeten eerst de dragers er af?
ik heb nu altijd de planken op het dak als ik ga maar zelfs met schuim er tussen tast het mijn plank aan.. daarom zou ik hem nou liever in de camper vervoeren.
hoe doe jij dit? of heb je je boards in een boardbag?
Ciao, Twan
Gebruikersavatar
Twan
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2010 19:47
Locatie: Oss

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door Twan »

om het roest verwijderen een beetje af te lossen met wat leuke klusjes
heb ik afgelopen weekend het gat in mijn dak gemaakt!
Foto0645.jpg
eerst de maten op papier opgezet en 10x na gemeten voor ik ze op de bus zetten
Foto0650.jpg
binnen in had ik singels gespannen om het dak op te vangen, de ruimte tussen singel en dak had ik opgevuld met schuim dat ik had liggen om het mee trillen van het dak tijdens het zagen op te vangen
Foto0660.jpg
schuim weg gehaald en dak er uit laten zaken via de binnenkant
Foto0661.jpg
E Vuala!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ciao, Twan
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 uit 1987 ombouwen naar camper

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Twan.
Mijn neefje had rechtsachter in de bus uitgedacht als plek voor een kist met gasstel, spoelbak met waterzak erboven. En dat is zo praktisch, dat ik het ook heb ingebouwd in mijn 9-persoons kampeerbus.
Voordeel voor jou zou kunnen zijn dat je daardoor de hele linkerwand vrij hebt voor je surfplank.

http://picasaweb.google.com/10655451397 ... directlink
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie