Robert z'n Multivan

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

De start van mijn T3 project.
Afbeelding
Een Blue-Star multivan uit 1990.
Motorblok 1600TD

Plannen:
- ombouwen naar camperkenten met groot hefdak en eigenbouw keukenblok.
- motorblok vervangen door het plaatsen van een ..... (ben me nog aan het orienteren)
- carosserie ontdoen van roestplekken en de bus laten spuiten

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5457
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Veel plezier! Moet lukken met zo'n blauwe beauty. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Een paar weken geleden heb ik een set stalen velgen met winterbanden kunnen kopen.
Bij het ophalen van de velgen zag ik in de loods van de verkoper een afgezaagd dak staan van een T3 met een groot Westfalia hefdak nog erop gemonteerd. Dit dak bleek helaas al verkocht te zijn, maar de koper had het tot nu toe nog niet opgehaald.
Ik heb toen aangeboden dat ik het dak wel wilde kopen als die persoon het niet zou komen ophalen.
Na een paar weken kreeg ik een berichtje dat de eerste koper zich had teruggetrokken en dat ik het dak voor dezelfde prijs kon komen ophalen.

Maar omdat ik nog herstellende ben van een liesbreuk operatie kan ik zelf nu nog niet tillen dus moest er wat geregeld worden.
Gelukkig heeft mijn buurman een bedrijfs bus en een grote aanhanger en hij was bereid om het dak mee op te gaan halen.
Gisteren samen met nog een vriend het dak op wezen halen en de verkoper had ook nog wat mensen geregeld om het dak mee op de aanhanger te tillen.
Afbeelding
Hier ligt het dak op de aanhanger, alleen steekt het nog een behoorlijk stuk uit.
Afbeelding
Ik had er al rekening mee gehouden en met een meegebrachte zaag het voorste gedeelte van het dak afgezaagd.
Dit gedeelte heb ik toch alleen maar nodig voor de maten van de bevestigingspunten.
Afbeelding
En voorlopig mag het dak ook nog bij mijn buurman in de loods worden opgeslagen. [[thumbup]] [[thumbup]]
Zodra ik weer voldoende hersteld ben begin ik met de demontage en het schoonmaken van het hefdak.
Het oude dak kan dan mooi dienen als mal voor de montage op mijn bus.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Gaat een mooi topic worden, ik voel het aan mijn water [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Ook ben ik al begonnen met het eigenbouw keukenblok.
Dit keukenblokje zal voldoen aan de minimale eisen van de RDW/Belastingdienst voor het camperkenteken.
Het is de bedoeling dat het achter de bijrijdersstoel geplaatst gaat worden.
Afbeelding
Hier een proefopstelling met gasfornuis/spoelbak, schoon- en vuilwatertank en 3 lades.
Afbeelding
In deze lades kan ik dan deze (gereedschaps-)kisten plaatsen. Op deze manier kan ik de inhoud van de lades dan snel wisselen.

Uiteraard wordt alles nog netjes afgewerkt en in stijl van de bus bekleed/geschilderd.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Mijn bus is af fabriek ook geleverd met een gordijnenset die met drukknoppen opgehangen kan worden.
Afbeelding
Maar omdat deze gordijnen voor mij de bus niet voldoende verduisteren moest ik daar ook iets op verzinnen.
Afbeelding
Bij een stoffenzaak verduisterende stof gehaald en deze door een coupeuse als voering aan de gordijnen laten stikken.
Afbeelding
Hier is duidelijk vakwerk afgeleverd. [[thumbup]]
Maar bij de originele gordijnenset zitten geen gordijnen voor de voorraam en portierramen.
Er zit alleen een scheidingsgordijn bij wat ter hoogte van de B-stijl achter de voorstoelen gemonteerd wordt.
Maar omdat ik tijdens het camperen ook de ruimte bij de voorstoelen wil gebruiken (voornamelijk als opslag) wil ik ook hier gordijnen hebben. Van dezelfde verduisterende stof heb ik voor de voorportieren gordijnen laten stikken.
Afbeelding
Deze gordijnen worden met behulp van een paar hele sterke magneetjes bevestigd.
Afbeelding
En zo ziet het er van buiten uit.
De voorraam wordt straks aan de buitenkant verduisterd met behulp van zo'n aluminium mat die ook wordt gebruikt tegen het bevriezen van de voorraam.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Theo Postma schreef:Gaat een mooi topic worden, ik voel het aan mijn water [[thumbup]]

Theo
Dank je, en dat al na 2 posts. :oops: :oops:

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Robert.Fox schreef:
Plannen:
- motorblok vervangen door het plaatsen van een ..... (ben me nog aan het orienteren)
Sinds de aanschaf van mijn bus ben ik me al aan het bekijken wat ik nog met het huidige motorblok kan doen.
De bus gaat niet veel harder dan 100km/h en ook verbruikt het nogal wat olie (of het loopt er gewoon uit :evil: ).
Het blok loopt op zich nog wel goed alleen vermoed ik dat het z'n beste tijd wel heeft gehad en betwijfel ik of het nog wel verstandig is om hier een hoop geld in te gaan stoppen.
Ik ben links en rechts al wat informatie aan het inwinnen m.b.t. een motor upgrade naar minimaal een 1.9TD.

De man bij wie ik gisteren het hefdak heb opgehaald houd zich samen met z'n vrienden bezig met de ombouw naar (voornamelijk) 6 cilinder Subaru motorblokken. Nu heb ik geen interesse in zo'n 6 pitter, maar het gesprek kwam automatisch toch op mijn wensen m.b.t. de upgrade.
Nu wil het geval dat 1 van zijn vrienden zijn bus pas heeft omgebouwd naar een 1.9TDI maar nu toch eigenlijk graag wil omschakelen naar een Subaru 6 cilinder. Hij gaat nu informeren of deze persoon interesse heeft om zijn pas geinstalleerde en zo goed als nieuwe 1.9TDI aan mij wil verkopen.
Het is nog even afwachten, maar misschien wordt het straks een "makkelijke" ombouw en rijd ik dan rond met heel wat meer pk's. [[thumpsup]]
Laatst gewijzigd door Robert.Fox op 02 mar 2012 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door rick »

Een vergelijkbare keuken heb ik achter de bijrijdersstoel van mijn Multivan staan. Daarin is een Electrolux koelbox in opgenomen die je op een slede naar voren uit kunt trekken. De gasfles staat gezekerd in de bak van de stoel die achter de bestuurdersstoel staat. Die koelkast is voor ons inmiddels onmisbaar tijdens de vakantie. Misschien een goed tip voor je voor de uitvoering.
Onder het gastoestel heb ik een treklade.
Mochten de magneten niet goed werken, je kunt ook dezelfde voorziening als de originele drukknopen aanbrengen. Wordt wel even zoeken naar een apparaat dat de drukknopen in de stof kan drukken.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

rick schreef:Een vergelijkbare keuken heb ik achter de bijrijdersstoel van mijn Multivan staan. Daarin is een Electrolux koelbox in opgenomen die je op een slede naar voren uit kunt trekken. De gasfles staat gezekerd in de bak van de stoel die achter de bestuurdersstoel staat. Die koelkast is voor ons inmiddels onmisbaar tijdens de vakantie. Misschien een goed tip voor je voor de uitvoering.
Onder het gastoestel heb ik een treklade.
Ik heb een losse koelkast (op gas/12volt/220volt) die ik ook in mijn T2 gebruik, deze komt achter de bestuurdersstoel te staan als ik ga camperen.
De B2B seat is toch in 2 seconden te verwijderen en kan dan mooi thuis blijven staan.
Ik wil mijn bus multifunctioneel maken en op deze manier kan ik kiezen.
rick schreef:Mochten de magneten niet goed werken, je kunt ook dezelfde voorziening als de originele drukknopen aanbrengen. Wordt wel even zoeken naar een apparaat dat de drukknopen in de stof kan drukken.
Geloof me, die magneten werken prima.
Die zijn zo sterk dat je ze amper van elkaar af kunt krijgen, als je er met je vingers tussenkomt dan heb je een blauwe plek.
En zo'n apparaatje voor de drukknopen heb ik liggen, maar dat heb ik hiervoor zeker niet nodig.

Groeten,
Robert 8)
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Cees »

Ben het met Theo eens, gaat een mooi topic worden [[thumbup]] succes :wink:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Zal ook nog even wat foto's plaatsen van mijn middenconsole.
Deze heb ik op marktplaats gekocht en is eigenlijk bedoeld voor de achterbank van een Ford Fiesta Fusion.
Afbeelding
Deze console heb ik ook al gebruikt in mijn T2a en omdat deze tussen de voorstoelen wordt vastgezet mbv een elastische band is deze makkelijk te verwijderen.
Afbeelding
Naast twee bekerhouders zit er onder de grote deksel een opbergvak.
Afbeelding
Dit opbergvak kan ook nog verwijderd worden en dan zit er nog een groter opbergvak onder.
Afbeelding
De bevestiging van de 27mc en de lifehammer is slechts een tijdelijke oplossing.
Het is de bedoeling om langs en voor de versnellingspook een eigenbouw kastje te plaatsen.
Naast ruimte voor de 27mc moet hier dan een vak in komen voor de tijdschriften die mijn vrouw tijdens de lange ritten wil lezen (dan blijft ze ook lekker stil :mrgreen: )
Maar hiervoor moet ik nog wat inspiratie opdoen.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Vandaag toch even de bagagebak van het hefdak opgehaald uit de opslag.
Afbeelding
Afbeelding
Zo kan ik de komende tijd me rustig gaan bezig houden met het schoonmaken en schuren van de bak.

Afbeelding
De beugeltjes ga ik verwijderen en dan stralen en spuiten.
Ook wil ik kijken of ik een afwateringssysteem kan maken voor de bagagebak.
Volgens mij blijft het water gewoon onder het dak staan en dan kan niet bevordelijk zijn voor het behoud van de bus.
In de gaten wil ik een haaks afvoerbuisje gaan bevestigen en dan met behulp van een slangetje het water aan de zijkant van het dak in de dakgoot laten lopen.
Zijn er mensen die zoiets misschien al op hun bus hebben gemaakt?

Afbeelding
Zo te zien was de bagagebak met een paar schroeven in het dak vastgeschroefd.
Ik moet ook eens gaan kijken hoe ik dat straks op mijn bus wil gaan doen.
Zit er aan te denken om eerst een gaatje in het dak te boren en daar in een moer te bevestigen.
Daarna kan ik dan met boutjes het dak vastzetten.
Ik weet dat daarvoor speciale moeren zijn die je, net als een popnagel, vast kunt zetten maar ik weet niet hoe deze heten.
Iemand een idee hoe die dingen heten?

Afbeelding
Ook het grote gedeelte van het dak kan nog wel een poetsbeurt gebruiken.
Afbeelding
Het dakraampje ziet er goed uit en ik hoop dat het mechanisme werkt.
Afbeelding
Over de toestand van het hefdak kan ik nog niets melden, heb het dak nog niet open gehad.
Daar maak ik me ook niet zo druk over omdat ik het gehele dak zo goedkoop heb kunnen kopen.
Ook als het doek nog goed is wil ik het uiteindelijk toch gaan vervangen voor een doek in de kleur van de bus.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Beste Robert,

De moeren die jij bedoelt ken ik als trekmoeren of blindklinkmoeren.
Voor de beugeltjes zou ik ns' kijken bij een watersportwinkel (bijv george kniest); voor een paar centen heb je ze in RVS. Wellicht ook bij de betere hobbyzaak.
Succes en groet
John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Robert

Zo'n moer noemt men blindmoer.
Ik gebruik deze bvb om het serviceluik en het kenteken te bevestigen.

KLIK hier voor foto's en werkwijze van de blindmoer

Ook in Google is er wat te vinden onder ''blindmoer''.

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Robert z'n Multivan

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Hoi John,

De beugeltjes heb ik zelf ook op voorraad, alleen wijkt de maat iets af.
Maar ik wil eigenlijk geen "bling bling" op mijn bus hebben dus ik wil de beugeltjes liever gaan spuiten.

Groeten,
Robert 8)
Plaats reactie