Na de Hulk een T2 gekocht, weer verkocht, en nu een T1 :)

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Na de Hulk een T2 gekocht, weer verkocht, en nu een T1 :)

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Eindelijk ben ik sinds vanochtend dan ook in het bezit van een T3. En natuurlijk eentje met werk (bestaan er T3's zonder werk???) :buiken:

Maar eerst even wat achtergrondinfo: de bus is voor het eerst in 1981 in Nederland op kenteken gezet. Geen import dus (en dat vond ik wel een pré). Hij staat op grijs kenteken, heeft 3 zitplaatsen en een tussenschot, maar toch zitten er (met folie verduisterde) achterramen in? Vreemd, maar voor mij wel handig omdat ik er uiteindelijk toch een personenbus (met Multivan interieur) van wil maken. De vorige eigenaar heeft de bus zelf legergroen gerold, maar oorspronkelijk was-ie wit. Het interieur is nog zeer netjes en zeker achterin is het vrij goed afgewerkt. Uiteraard waren de instapjes rot maar het is volgens mij zeldzaam een bus aan te treffen zonder dit gebrek. Geen probleem, een heel goede vriend is plaatwerker dus dat kan eenvoudig worden aangepakt. Er is plamuur toegepast aan de voorkant (onder de voorruit). Al het andere lijkt er erg hard uit te zien. De motor is natuurlijk de verguisde 1.6D. APK tot en met 2014, dus dat hoeft voorlopig nog even niet.

De bus heeft zich kranig gedragen tijdens het ritje van 160km (ik reed steeds 90 km/h met een verbruik van iets beter dan 1 op 13, de terurgrit kostte dus maar 15,55 euro), maar toch lekte-ie thuis (toen hij iets scheef stond bij het trottoir) aardig wat olie. Nu weet ik amper iets van motoren en al helemaal niet van dit type, maar het lijkt van een van de verstuivers te komen. Op dit moment lekt hij niet meer. In principe wilde ik er toch al een andere motor in (laten) hangen, bij voorkeur een 1.9TDI, en natuurlijk ook een andere versnellingsbak, maar elke maand dat ik toch met de 1.6D kan rijden is mooi meegenomen. Dus ik zal binnenkort op dit forum eens vragen naar oorzaken en (al dan niet tijdelijke) oplossingen.

Wat ik op korte termijn ga doen:
- Levensduur van de 1.6D met nog een paar maandjes rekken :)
- Tussenschot verwijderen
- Achterin tijdelijk 2 bruine skai-lederen banken monteren (iemand nog wat in de aanbieding?)
- Laten omkeuren naar geel kenteken en 7 personen

Op lange termijn:
- 1.9D of TDI motor plaatsen met andere versnellingsbak
- De remmerij controleren en waar nodig vernieuwen
- Multivan interieur erin zetten
- Laten spuiten in een two-tone kleurstelling: boven wit, onder blauw

Tot zover dit topic over "De Hulk". En dan de laatste vraag die op ieders lippen brandt: "Hoe ziet-ie eruit?"

Afbeelding

En hoe de originele 1.6D motor er uitzag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Typeplaatje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Spotmatic op 27 jan 2017 11:35, 14 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ziet er mooi uit. Kleur staat hem ook goed.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door marcel w »

die is best groen :mrgreen: maar het staat hem heel best [[thumbup]]
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Bedankt! En toch vind ik groen maar niets :)

M.b.t. het verwijderen van het tussenschot: een prettige bijkomstigheid is dat-ie uit twee losse delen bestaat, namelijk het bovendeel met raam, en het onderste deel (dat onderste deel zie ik vaak als halve tussenschot in sommige T3's). Beide delen zijn niet gepuntlast maar gepopnageld (met een groot soort popnagel). Latere T3's zijn volgens mij altijd gepuntlast. Ik neem aan dat uitboren van de getoonde popnagels prima kan of zijn hier andere trucjes voor?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het interieur is ook nog best goed. Het hemeltje is dan wel bruin uitgeslagen, maar wel compleet en zonder gaten.

Afbeelding


De originele kleur. Dat bruine draadje zal van de rechtse richtingaanwijzer zijn (aan de zijkanten van de bus, achter de voorste deuren, zitten extra richtingaanwijzers. Zie ook de eerste foto in de eerste post van dit topic).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Spotmatic op 01 sep 2012 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
romeli
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 206
Lid geworden op: 20 aug 2012 17:48
Locatie: Achterveld (Leusden)

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door romeli »

Mooie bus, en wat een leuke kleur!
Mvg
Martin
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Bob »

lijkt allemaal niet verkeerd Peter [[thumbup]]
Bob

2.5 TDI 2008
Hans en Linn
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 223
Lid geworden op: 14 jul 2012 13:03

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Hans en Linn »

Ziet er echt niet verkeerd uit !!!

Ik vind het toch wel wat hebben hoor de originele zittingen [[thumbup]]

Zeker het bankje !!!
Groeten Hans

T3 Busje uit 1990 met een 1700 dieselmotor
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Tja, ik vond het ook altijd wat hebben, maar ze zitten echt beroerd, zeker op grote afstanden en het bankje al helemaal.

Het grootste probleem momenteel is dat de kinderen te pas en te onpas in de bus willen zitten. Staat mijn zoontje vanochtend om 07.00 uur bij ons bed: "Pappa, gaan we nu met de bus rijden?" [[head]]

:buiken: :buiken:
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Fred_G »

Goeiemorregen! :mrgreen: [[thumbup]]

B.t.w. leuk bussie! [[thumbup]]
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Marcel.S »

De Hulk , en dan ga je hem die mooie groene kleur afnemen ?
dat kan toch niet , gewoon two tone met ral 6014 , dat kan erg mooi worden :mrgreen:

maare mooie bus, enne die pinkers achter de portieren staan niet slecht, best leuk . [[thumbup]]
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Eigenlijk zou ik dit topic moeten hernoemen in "De Hulk wordt een Mietjesbus". Hij staat nog binnen ook! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Marcel.S »

dat binnen staan zouden een hoop bussen jalours op zijn , want de meesten passen niet eens mijne kan door de poort, maar dan komt hij 2 bomen tegen, waar de kever uiteraard onderdoor kan, maar de bus niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Fred_G »

Zeg....een boom kan je snoeien hoor....desnoods omzagen.. :mrgreen:
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Zo, vanochtend eens een betere beoordeling gedaan van de staat van de bus.

Ik denk dat ik veilig kan zeggen dat de motor versleten is. Ik heb iets sludge in de koelvloeistof aangetroffen en volgens mij wordt de olie, die nog van onder de bus druppelt, er vanuit het carter uitgeperst (dat zal tevens de kleine oliedruppels op de achterklep van de bus verklaren). Tevens is een van de bevestigingspunten van de uitlaat afgebroken (hoe kon ik dit missen of is dit pas gisteren gebeurd?). Dit heb ik nu even provisorisch gerepareerd met electriciteitsdraad (moet kunnen :))

Iemand zin in het afnemen van een anamnese van de motor in Dalfsen of omstreken? Ik kan natuurlijk nog wel korte afstanden rijden. Met name ben ik geïnteresseerd in de compressie, maar daar heb ik geen apparatuur voor. Uiteraard worden onkosten vergoed, voor niets gaat immers de zon op.

Ik ben niet echt teleurgesteld, maar het had mooi geweest als ik nog een paar maandjes met de bus door had kunnen rijden.
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door captain slow »

Ziet er op de foto´s netjes uit, veel succes met het realiseren van de plannen, is iig een goede basis.
Misschien kan René iets voor je betekenen, Didam-Dalfsen zou toch nog moeten kunnen.
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: De Hulk

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Misschien doe ik dat ook wel (naar Didam rijden), alleen weet ik niet of de motor dat nog wel "trekt".

Overigens heb ik het nu zo opgelost met de uitlaat. Moet dit kunnen of is het oerstom??? :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Spotmatic op 02 sep 2012 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie