T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Marcel.S »

je mag je velgen wel eens poetsen , zit een hele raare vlek in het midden :)
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Heren,

Frits; de Et waarde zal idd niet kloppen, heb al gekeken of we het hart kunnen uitdraaien , helaas kan dit niet bij mijn -Penta AMG 16"- niet. dan blijft er domweg te weining over om veilig met een bus te kunnen rijden. Vandaar nu gekozen om naar 205 te gaan. De bus is ook verlaagd, 50-40 volgens de fabrikant..... mooi niet dus... eerder 40-50 .. ( eigenschuld misschien ivm het goedkope setje veren en schokbrekers.) Dus het totaalplaatje zorgt voor het feit dat het allemaal net niet wil zoals het zou moeten...
De AMG Penta velgen van Mercedes vindt je niet veel in 16" - de meeste zijn 15"- Tevens had ik ze al laten richten , spuiten en polijsten. samen met de aanschaf maakt dat ik dezen eigenlijk wel wil gebruiken. ( wanneer het echt vervelend wordt moet ik toch maar afscheid nemen en wat anders moois uitzoeken , wat dan wel 100% goed gaat.)

@Hylke; Ik rijdt "sportief" wat mij opvalt is dat de afn zonder juiste aansturing van de turbo , ook een verbuik had van rond 1:10. ( top was 110 ongeveer) Heb nu bijna 1 tank gereden met de turbo juist aangestuurd. ik rijdt binnendoor ong 100 en op de autosnelweg 120-130 met 120@3000rpm . Had gehoopt dat de UN1 bak de rpm's wat naar beneden zou gooien in de 5e , echter merk ik weinig verschil . ( wel moet mijn toeren teller van de cockpit nog ff afgestled worden met de meetwaardes vanaf de ECU. ( Geeft nu bij 120 3200rpm aan, en ik denk dat hij zo'n 200 rpm te veel aangeeft)

Verder wordt nu het 2x gas geven na terugschakelen , wel echt erg vervelend. bij het stoplicht vandaan , laat je de koppeling komen , de bus gaat even , en valt dan dood. Even gas los en weer gasgeven , dan gaat ie weer. Daarna bij het optrekken wel weer goed , totdat ik weer moet terugschakelen.....
Iemand een idee hierover ?

Krijg in mijn uitlees app ( smeet solutions VAG scanner tot bj2000) geen storingscodes... ( ja alleen het voorgloeitijdlampje, kortsluiting of....Maar dat zal hem niet storen denk ik)
Heb de koppelingsschakelaar ook al even doorverbonden , om te testen of hij misschien de koppeling wat laaat terug ziet. Misschien zit hij immers in een t3 op een heel andere plek dan in een golf 3... Maar dit geeft geen enkel verschil.

Laatst het gaspedaal ook uigelezen , en deze meetwaardes kloppen precise, 0=0 en 100=100% en daartussen in loopt het meetwaardeblok, mooi mee met het gaspedaal ,50=50 etc.
Daarom lijkt het me niet dat het daarin zit.

Wat kan een tuner met dit soort dingen ? Ik zit er over te denken de bus naar VVT te brengen om te laten chippen, ivm het feit dat de AFN in een bus ligt van 1600-1700 kilo, wordt dit een chip op maat, want dat lijkt me beter dan de standard chip.( Maar daar zal de tuner ook wel een idee over hebben)

Wat zijn bij jullie de snelheden en toerentallen?
Eeerlijk gezegdt had ik de bus graag wat sneller gehad , Het verschil met de 1.9 D ( die erin lag vanuit een golf, vorige eigenaar) is idd wel duidelijk aanwezig , vooral in topsnelheid rijdt de bus nu gemakkelijk 120 en is dan ff inhalen geen probleem , ik hoef ook niet terug te schakelen.
de echte top heb ik nog niet gereden, wel een paar keer rond de 140 gereden ( op de teller) en dan heb ik het idee dat het nog niet afgelopen is. ( zoals men op het internet wel aangeeft met een afn en UN1 denk ik dat 160 idd wel te halen valt.)
Nu waait het hier de laatste week ook wel een beetje.... Hier merk je ook duidelijk het verschil, nu een klein dotje gas meer en je heft het op. Voorheen liep de bus gelijk 10-15 minder hard en 10-15 harder als je die wind in de rug had....

Wat ik binnenkort nog wil doen is de bus laten uitlijnen bij Lammert van der Molen in Dokkum.
Hij heeft veel ervaring met verlaagde , sportiefe auto's en kijkt niet alleen naar de waardes in het boekje qua uitlijning. Altijd zeer tevreden met het gedrag na een bezoek aan lammert.
ik heb het idee dat beide bochten niet gelijk gaan... naar rechts snijdt ie op een bepaald punt harder in .....


Ben wel erg benieuwd naar hoe een andere bus met een tdi rijdt. misschien eens een ideetje voor een meeting om eens bij elkaar in de bus te zitten...

Groet Sjoerd
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Mitch »

Dag Sjoerd,

Even een vraagje, een TDI heeft 140 pk toch? De regel is dat je 2 dingen hebt in een motor: koppel en vermogen. Vermogen heb je nodig om een hoge topsnelheid te halen. Koppel bepaald de tijd die nodig is om dat te halen. Extra factoren zijn in beperkte mate kilo's en hoge mate weerstand. Ik denk dat het laatste je veel parten speelt. Het design van je auto werkt niet echt mee... eerlijk vind ik de snelheden die je haalt behoorlijk netjes. Ik heb een pl met (nieuw) 129 pk en een 3h bak en ik denk dat ik meer toeren draai en voor het overige op hetzelfde uitkom qua snelheden. Het sprintje zal ik kunnen genieten van de achterkant van jouw bus want daarin ga je winnen!

Chippen gaat zeker helpen want je motor zal altijd optimaler gaan presteren. Maar wel in de totale configuratie en tja het blijft een rijdende baksteen qua vormgeving.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik denk dat die 160km/u redelijk reëel is voor de bus.

Alhoewel het aspect weerstand wel meespeelt denk ik dat die echt pas gaat spelen boven de 160

(met mijn stock 78pk DG benzine behaal relatief makkelijk de 120 en daarna loopt hij door tot ongeveer de 135)

Ongetwijfeld kun je door verfijning nog meer behalen. Ik zou dik tevreden zijn maar goed, het is volgens mij voor jou meer een sport :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Heren,

Bedankt voor jullie reaties , erg leuk.
Ik heb voor een AFN gekozen , 110pk standard. Reden: wel goede basis voor eventueel tuning later (zuigerkoeling dmv olienozzle onder tegen zuiger aan ( heeft de 90pk niet ?...), Uit een golf 3 , de donor auto kocht ik voor 500euro( dus financieel het blok na verkoop onderdelen ;gratis) , genoeg onderdelen in de aftermarket bij de diverse automaterialenzaken, Onderblok nog "hetzelfde" gietsel als de JX ( ophangpunten gelijk)

Ipv de bak aan te passen op het Koppel van de tdi motor, heb ik gekozen om een UN1 te monteren.

Ben goed tevreden , Hoor, Met de ombouw en kan het best aanraden.
Echter wil ik wel de dingen graag hebben zoals het zou moeten zijn, Zeker wanneer het ook gewoon kan , wil ik dat het goed zit. Zo moet de storing van 2x gasgeven er gewoon uit...
De AFN deed het in de donor golf ook niet , dus moet het goed kunnen, daarnaast velen die al een tdi omgebouwd hebben dus.... Moet eruit!.

IS mij ook wel geleerd dat je voor een hoge topsnelheid meer je vermogen nodig hebt , anders gezegd misschien wat beter : meer vermogen in je auto merk je met name in top snelheid.( natuurlijk in alles , maar in "verhouding"de top). Zo merk je bij verwijdering van een katalysator, dit ook meer in top, dacht ik....( don't shoot me if i'm wrong)

Ik wil eerst de kinderziektes eruit hebben voordat ie naar de tuner gaat , of het moet niet lukken en de tuner moet aangeven dat zij er wat mee kunnen...
Waar ik ook benieuwd naar ben is de werking effectief van de intercooler zoals ik hem geplaatst heb. Wanneer het oke is , zit het redelijk snor, maar als ie te heet blijft , ga ik eerst een water/lucht intercooler setje plaatsen. Want met een hete intercooler hem laten tunen heeft ook weining nut , denk ik zo. Wellicht zal de tuner ook wat meer kunnen doen als de intercooler het netjes koel maakt....
Ik denk dat een afn laten chippen zo'n 130-140 pk doet. Met een dikke intercooler-werking, misschien wel 135-145pk.

Qua koppeling rijdt ik nu met een standard JX koppeling , echter met een plaat van een 2.0i corrado. Deze laat ik eerst zitten totdat ik problemen krijg...
Beetje tegen mijzelf in praten , snap ik , maar dit is een bewuste keuze.


Iemand nog een idee over mijn 2x gasgeven ?
Groeten Sjoerd
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

120 bij 3000 toeren? :he!!!: Dan tik ik met een 1z en flippedbox de 140 al aan. Ik hoop dat je afwijking in de teller hoger is dan 200 rpm anders zal hij niet bijster zuinig lopen [[bye]]
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Hoi,

Ik heb de UN1-04 ( als ik het typeplaatje kan geloven , bak gekocht van een crosser... dezen willen nog wel eens een tandwieletje wisselen , )
Maar even op een BMW site de verhoudingen van een standard UN1-04 ingevuld , dan komt het redelijk uit idd.

Nu maar eens zoeken naar een diff van een andere UN1 sort , of een andere 5 gang erin...
Muziek voor later.... De UN1 bakken zijn wel een beetje moelijk te vinden voor een netjes prijsje.
Dan weten we nu ook welke UN1 bak je eigenlijk zou moeten pakken....

Morgen avond weer even naar het sleutelhok om eens te kijken wat er bonkt , grrrrr http://www.bus-forum.nl/forum/posting.p ... t=22225#en kijken of ik iets kan met d eschakelaar tav het 2x gasgeven....

Sjoerd
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Dat lijkt er inderdaad meer op hylke

Tis misschien een beetje vloeken in de kerk nadat je zoveel moeite hebt gedaan met de un1 bak maar. Als je daar nu ook versnellingen in moet gaan wijzigen enzv ben je dan niet beter(goedkoper) af met een flippedbox?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Bob »

Bedoel je met originele behuizing die van de T3 bak?
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Bob »

Mij is verteld dat de assen van een Golf niet in de T3 bak passen.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik zou graag willen weten hoe dat gaat het ombouwen van de tandwielen van de passat/A4 bakken in een T3 huis. Is daar ergens iets van te vinden?

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Bob »

hylkeanne schreef:Je kan gewoon de tandwielen van een Passat/A4 bak in een originele behuizing doen. Scheelt een hoop ombouwwerk.

Hylke
Volgens mij is dit een loze kreet, ik ben het nog nergens tegen gekomen.
Waarom worden er anders Renault en omgekeerde Passat blokken gebruikt, als het zo makkelijk zou zijn?
Bob

2.5 TDI 2008
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

HOI,
Heb de golf tdi 110 bak nog liggen , deze dan eerst nog maar even bewaren , voor misschien een setje tandwielen . ooit....Ook best een intressante idd om op die manier , met Passat bak onderdelen je Eigen t3 bak aan te passen. scheelt in elk geval in de inbouwlengte.....

Maar ja nu gekozen voor de UN1 dus dit eerst maar ff doorzetten. Heb nu ff een wifi E327 obd2 ding in de diagnose stekker, kun je de live data mooi bekijken, load , lmm, gaspedaal , toerental , etc best grappig. Dus nu gezien dat het verschil in toeren ook niet linear verloopt , bij 100rmp is het verschil kleiner dan bij 4000rpm. Bij 3200 rpm op mijn toerenteller , zegt de app van e327 2840rpm, dus dit valt een beetje de goeie kant op. 4000rpm is eigenlijk 3500rpm Dus werkelijk toerental valt iets beter uit dan eerst gedacht.'

De laatste tank gereden met 1:12.4
Het filmpje van de UN1 lukt me nog niet om zo te rijden.

Het 2x gasgeven .... Wanneer ik bij terugschakelen de rem niet gebruik , doet hij het niet. de ECu blijft dus het rempedaal zien , zo lijkt het.
Tevens werkt de cruise control nog niet , misschien heeft dit er iets mee te maken ...?

Groet Sjoerd
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Bob »

Kijk eerst maar eens of die tandwielen op de assen van de T3 bak passen
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het zou me niet verbazen. Veel blijft over de decennia heen min of meer gelijk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Bob »

Waarom wordt er dan honderden euro's gevraagd voor een kleiner 4e/5e versnelling tandwielset, als je voor een paar tientjes een Golf blok op de sloop kan halen?
Bob

2.5 TDI 2008
Plaats reactie