T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
- Marcel.S
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3180
- Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
- Locatie: Kullen Dalarna
- Contacteer:
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
slimme marketing ?
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Ik denk dat het wel wat vakmanschap vraagt om in een bak aanpassingen te doen. Daarom zullen de meeste avonturiers misschien voor de 'eenvoudige' oplossing van een andere bak hebben gekozen?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
kijk maar eens naar het verschil; https://www.dieselserviceshop.nl/a-2163 ... lset-0-74/
en deze; http://www.ebay.de/itm/VW-Volkswagen-Pa ... jqilf6csaw
en deze; http://www.ebay.de/itm/VW-Volkswagen-Pa ... jqilf6csaw
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Informeer anders eens bij Tonnie Vos, dat is de VW/Porsche versnellingsbak specialist:
https://www.vosgearbox.com
https://www.vosgearbox.com
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Ik hef het niet te weten hoor. Hylke dropt hier wat.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Nou heren, da's een mooi verhaal. Ik zal er ook wat cijfers tegenaan gooien.
Ik rij met een 1Z met powerbox en bleedvalve, zonder EGR en zonder demper. En een A4 flipped gearbox.
Ik rij met een iets hoger 14" achterbandje 100km/h met 2200tpm in 5 en met 3000tpm 140km/h. Top zal 145/150 zijn.
Vanwege de geweldige aerodynamica rij ik op de snelweg max 115km/h (inhalen gaat dan nog prima) wat relaxed 1:14 rijd.
Voordeel TDI; laag toerig en veel koppel en voor maximale snelheid in Nederland ook power genoeg.
Tip Sjoerd: zet er voor het tunen grotere (race) verstuivers in. Schijnt icm chip tuning schijnt dit zeer veel te schelen.
Het fijn afstellen van de brandstofpomp schijnt ook veel te schelen. (moet ik ook nog doen) En na een distributiewissel aan te bevelen.
Ben benieuwd wat de opbrengst na het tunen is.
Succes!
Ik rij met een 1Z met powerbox en bleedvalve, zonder EGR en zonder demper. En een A4 flipped gearbox.
Ik rij met een iets hoger 14" achterbandje 100km/h met 2200tpm in 5 en met 3000tpm 140km/h. Top zal 145/150 zijn.
Vanwege de geweldige aerodynamica rij ik op de snelweg max 115km/h (inhalen gaat dan nog prima) wat relaxed 1:14 rijd.
Voordeel TDI; laag toerig en veel koppel en voor maximale snelheid in Nederland ook power genoeg.
Tip Sjoerd: zet er voor het tunen grotere (race) verstuivers in. Schijnt icm chip tuning schijnt dit zeer veel te schelen.
Het fijn afstellen van de brandstofpomp schijnt ook veel te schelen. (moet ik ook nog doen) En na een distributiewissel aan te bevelen.
Ben benieuwd wat de opbrengst na het tunen is.
Succes!
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Ik weet het Hylke.
Maar dan heb je wel pk's
Ben ook benieuwd wat Sjoerd gaat doen.
Maar dan heb je wel pk's
Ben ook benieuwd wat Sjoerd gaat doen.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
- Locatie: Tijnje ( frl )
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Heren,
Eerst bedankt voor jullie reactie , ik waardeer jullie meningen.
Ik wil eerst kijken of het 2x gasgeven eruit kan . ( wordt na tunen alleen maar irritanter denk ik)
Tevens wil ik de toerenteller even bijstellen .
Mijn combi van afn en UN1-04 zorgt dus voor een wat hoger toerental ( banden velgen misschien ook niet vergeten 16"225-55)
wel heb ik ruimte voor wat fijn-afstelling, wat wellicht ook in de softwe=are van een chip kan zitten, maar ik weet nu een beetje hoe de bus het best rijdt . ik bedoel hiermee dat je bv niet in 1x volgas geeft , maar het opbouwt.... Ik heb het idee dat hij dan mooier rijdt .....
Doordat ik nu weet dat mijn toerenteller af wijkt , laat ik hem wel eens flink doortrekken. ik kom dan beter in de buurt van het geposte filmpje...
echter kom ik in de top nog niet zover, tot 150 km/h loopt ie er zo naar toe. Nu 1x op top 165 ( op de teller) gereden. Dit was wel zo'n beetje de max denk ik.
Ik wil de bus graag wat sneller hebben, wat niet wil zeggen dat ik altijd maar 170 moet rijden , maar enkeld eens meerijden met een dikke auto tot bv 180 en vervolgens een duimpje te mogen ontvangen vindt ik wel iets hebben...zo ook in het optrekken....
als je sneller wilt heb je meer vermogen / Koppel nodig, vaak gaat dit samen dmv tuning.
Voor nu denk ik eerst aan gewoon chip tuning, dit is redelijk betaalbaar en geeft denk ik toch net ff wat meer beleving als ik in de bus rijdt.
Voor de toekomst ben ik reeds begonnen met sparen: het idee is dan om naar de 180-200pk te gaan , dus : verstuivers, pomp, turbo,intercooler en chip op maat.
Maar dan vindt ik persoonlijk dat ik ook de remmen moet aanpassen op het vermogen, zo ook het onderstel.
Het onderstel heb ik al volledig in de powerflex, maar bv geen bilstein of A merk schoks en veren...
Het tunen is dus meer dan alleen het vermogen voor elkaar krijgen...
Van diverse bronnen ( met Eigen ervaring, uit eerste hand) heb ik gehoord dat dit wel heel blijft. deze personen gaan nog verder en zitten rond de 220 pk, maar dan komen ook de problemen, koppelingen, aandrijfassen, koppakkingen
Voor nu dus eerst de focus op het oplossen van de storingen, : toerenteller juisteren, 2x gasgeven eruit.
Daarna komt het chippen naar 125-135 pk....
Oh ja de pomp timing hebben we gececkt, zit wel wat aan de hoge kant , maar zit binnen de marges.
Groet Sjoerd
Eerst bedankt voor jullie reactie , ik waardeer jullie meningen.
Ik wil eerst kijken of het 2x gasgeven eruit kan . ( wordt na tunen alleen maar irritanter denk ik)
Tevens wil ik de toerenteller even bijstellen .
Mijn combi van afn en UN1-04 zorgt dus voor een wat hoger toerental ( banden velgen misschien ook niet vergeten 16"225-55)
wel heb ik ruimte voor wat fijn-afstelling, wat wellicht ook in de softwe=are van een chip kan zitten, maar ik weet nu een beetje hoe de bus het best rijdt . ik bedoel hiermee dat je bv niet in 1x volgas geeft , maar het opbouwt.... Ik heb het idee dat hij dan mooier rijdt .....
Doordat ik nu weet dat mijn toerenteller af wijkt , laat ik hem wel eens flink doortrekken. ik kom dan beter in de buurt van het geposte filmpje...
echter kom ik in de top nog niet zover, tot 150 km/h loopt ie er zo naar toe. Nu 1x op top 165 ( op de teller) gereden. Dit was wel zo'n beetje de max denk ik.
Ik wil de bus graag wat sneller hebben, wat niet wil zeggen dat ik altijd maar 170 moet rijden , maar enkeld eens meerijden met een dikke auto tot bv 180 en vervolgens een duimpje te mogen ontvangen vindt ik wel iets hebben...zo ook in het optrekken....
als je sneller wilt heb je meer vermogen / Koppel nodig, vaak gaat dit samen dmv tuning.
Voor nu denk ik eerst aan gewoon chip tuning, dit is redelijk betaalbaar en geeft denk ik toch net ff wat meer beleving als ik in de bus rijdt.
Voor de toekomst ben ik reeds begonnen met sparen: het idee is dan om naar de 180-200pk te gaan , dus : verstuivers, pomp, turbo,intercooler en chip op maat.
Maar dan vindt ik persoonlijk dat ik ook de remmen moet aanpassen op het vermogen, zo ook het onderstel.
Het onderstel heb ik al volledig in de powerflex, maar bv geen bilstein of A merk schoks en veren...
Het tunen is dus meer dan alleen het vermogen voor elkaar krijgen...
Van diverse bronnen ( met Eigen ervaring, uit eerste hand) heb ik gehoord dat dit wel heel blijft. deze personen gaan nog verder en zitten rond de 220 pk, maar dan komen ook de problemen, koppelingen, aandrijfassen, koppakkingen
Voor nu dus eerst de focus op het oplossen van de storingen, : toerenteller juisteren, 2x gasgeven eruit.
Daarna komt het chippen naar 125-135 pk....
Oh ja de pomp timing hebben we gececkt, zit wel wat aan de hoge kant , maar zit binnen de marges.
Groet Sjoerd
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
- Locatie: Tijnje ( frl )
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Hallo
Ik ben even bezig geweest met de schakelaars van de pedalen. Heb ze een paar keer gewisseld , en nu is het 2x gasgeven weg.
dat rijdt al weer een stuk beter.
Nu de toerenteller nog afstellen... en de CC werkt nog niet.
Deze draden ook toch maar eens controleren of ik deze wel allemaal goed heb verlengt....
Ook zie ik af en teo een beetje lekkage van koelvloeistof wat ergens bij een slangeklem rondom het reservoir wegkomt.
Binnenkort wellicht naar VVT .....
@Hylke, pompverstuiver heb ik dan net weer slechte ervaring mee.. verstuiver die piste en dus een blok kapot, zuiger gescheurd , cylinder wand erg beschadigd...
dus toen de golf 5 weggedaan. reed wel lache die 225 pk
Sjoerd
Ik ben even bezig geweest met de schakelaars van de pedalen. Heb ze een paar keer gewisseld , en nu is het 2x gasgeven weg.
dat rijdt al weer een stuk beter.
Nu de toerenteller nog afstellen... en de CC werkt nog niet.
Deze draden ook toch maar eens controleren of ik deze wel allemaal goed heb verlengt....
Ook zie ik af en teo een beetje lekkage van koelvloeistof wat ergens bij een slangeklem rondom het reservoir wegkomt.
Binnenkort wellicht naar VVT .....
@Hylke, pompverstuiver heb ik dan net weer slechte ervaring mee.. verstuiver die piste en dus een blok kapot, zuiger gescheurd , cylinder wand erg beschadigd...
dus toen de golf 5 weggedaan. reed wel lache die 225 pk
Sjoerd
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
- Locatie: Tijnje ( frl )
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Hallo,
Weer even wat te melden...
Helaas wel wat minder nieuws.
Afgelopen week is mijn turbo kapot gelopen , erg naar geluid. Het zweet breekt je uit als je bedenkt dat er misschien wel onderdelen richting je gereviseerde kop vliegen.
De turbo was nog gewoon van de donor golf, die had 390000 gelopen , maar dan weet je niet hoelang die turbo erop gezeten heeft....
tevens had de turbo bij hermontage ietsibietsie speling.
Dus had ik er wel een beetje rekening mee gehouden.
Nu heb ik gekozen om er een gereviseerde turbo op te zetten ( incl balanceer-rapport).
Ik heb op aanraden van VVT een turbo van een Passat , 130 pk gekocht.
nu wachten op de levering....
Maar ik ben natuurlijk weer 1 ding vergeten : hoe komt de turboslang , Passat aan de turbo vast?
klik system ? of zit er nog een grote clip bij , weet iemand dit ?
turboslang ook bested....
Wanneer deze erop zit , ga ik naar VVT voor de software.
met deze turbo zou ik ook nog een stapje verder kunnen, dus een geode basisi voor als ik dat tzt zou willen....
Groet Sjoerd
Weer even wat te melden...
Helaas wel wat minder nieuws.
Afgelopen week is mijn turbo kapot gelopen , erg naar geluid. Het zweet breekt je uit als je bedenkt dat er misschien wel onderdelen richting je gereviseerde kop vliegen.
De turbo was nog gewoon van de donor golf, die had 390000 gelopen , maar dan weet je niet hoelang die turbo erop gezeten heeft....
tevens had de turbo bij hermontage ietsibietsie speling.
Dus had ik er wel een beetje rekening mee gehouden.
Nu heb ik gekozen om er een gereviseerde turbo op te zetten ( incl balanceer-rapport).
Ik heb op aanraden van VVT een turbo van een Passat , 130 pk gekocht.
nu wachten op de levering....
Maar ik ben natuurlijk weer 1 ding vergeten : hoe komt de turboslang , Passat aan de turbo vast?
klik system ? of zit er nog een grote clip bij , weet iemand dit ?
turboslang ook bested....
Wanneer deze erop zit , ga ik naar VVT voor de software.
met deze turbo zou ik ook nog een stapje verder kunnen, dus een geode basisi voor als ik dat tzt zou willen....
Groet Sjoerd
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
- Locatie: Tijnje ( frl )
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Beste Mensen,
Inmiddels eindelijk de juiste turboslang ontvangen , na wat aanpassingen van de turbo buizen , rijdt de bus weer.
ZO gewoon merk ik slechts af en toe verschil met de afn turbo, ook komt nu na 20 op de snelweg even het motorstoringslampje knippererd terug...
moet hem nog uitlezen , maar ik denk inlaatdruk vanwege de avf turbo.
Afspraak met VVT staat ook .
pff moet er nog ff 2 weken op wachten , de goeie tuners hebben het druk....
Reuze benieuwd naar wat het gaat brengen.....
Sjoerd
Inmiddels eindelijk de juiste turboslang ontvangen , na wat aanpassingen van de turbo buizen , rijdt de bus weer.
ZO gewoon merk ik slechts af en toe verschil met de afn turbo, ook komt nu na 20 op de snelweg even het motorstoringslampje knippererd terug...
moet hem nog uitlezen , maar ik denk inlaatdruk vanwege de avf turbo.
Afspraak met VVT staat ook .
pff moet er nog ff 2 weken op wachten , de goeie tuners hebben het druk....
Reuze benieuwd naar wat het gaat brengen.....
Sjoerd
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
- Locatie: Tijnje ( frl )
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Hallo Allemaal,
Tja soms zit het mee en soms zit het tegen.
De bus rijdt wat makkelijker boven de 100 met de AVF turbo.
Vandaag bij VVT geweest voor de chiptuning.
eerst een run gemaakt, zoals ie binnen kwam.
123 pk met 235 Nm toeren weet ik even niet meer.....
wel leuke koppelkromme, overall Koppel.
Maar nadat ik de ECU weer had teruggebouwd........
Kon de koppeling de tuning LANG niet aan, direct problemen.....
Helaas , nu dus de ECU maar even terug gezet.....
Wel heeft VVT de egr , moeilijk starten warm , en wat foutcodes gewist/ aangepast.....
Nu dus op zoek naar een dike koppeling....
kijken of sachs dit heeft op het jx vliegwiel .....
en anders op zoek naar een vast vliegwiel , 1Z denk ik dan toch ? dit is dan 228 mm toch ?
tot zover:
Groeten Sjoerd
Tja soms zit het mee en soms zit het tegen.
De bus rijdt wat makkelijker boven de 100 met de AVF turbo.
Vandaag bij VVT geweest voor de chiptuning.
eerst een run gemaakt, zoals ie binnen kwam.
123 pk met 235 Nm toeren weet ik even niet meer.....
wel leuke koppelkromme, overall Koppel.
Maar nadat ik de ECU weer had teruggebouwd........
Kon de koppeling de tuning LANG niet aan, direct problemen.....
Helaas , nu dus de ECU maar even terug gezet.....
Wel heeft VVT de egr , moeilijk starten warm , en wat foutcodes gewist/ aangepast.....
Nu dus op zoek naar een dike koppeling....
kijken of sachs dit heeft op het jx vliegwiel .....
en anders op zoek naar een vast vliegwiel , 1Z denk ik dan toch ? dit is dan 228 mm toch ?
tot zover:
Groeten Sjoerd
- Jeltuh
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
- Locatie: Franeker
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Vast vliegwiel is wel aan te raden, volgens mij kun je daarvoor G60 of VR6 onderdelen gebruiken. Een 1Z vliegwiel met VR6 koppelingset?
Groeten,
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
Jelte
Dehler Profi 2.1WBX '88
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
- Locatie: Tijnje ( frl )
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Heb Sachs een mailtje gestuurd, en ook VAG-techniek ,
Bij VAG techniek staat een ombouw set goed voor 400nm , heb gevraagd of het in de t3 past.....
bij BOELM ben ik net 30 euro goedkoper uit ,alle delen los bestellen.., echter met een koppelingsplaat die BOELM aangeeft als 410nm , maar eigenlijk een standard plaat is....
Van VAG techniek , weet ik dat niet staan geen nummer bij , Maar die hebben wellicht wel revering ermee,
ff afwachten , hoop dat er morgen reactie komt....
1z of G60 idd , maar hoor ook wel eens dat dat hetzelfde is.... ( of is de G60 lichter...)
als het goed is moet dat ook passen in het koppelingshuis van de t3 bak.....
groet Sjoerd
Bij VAG techniek staat een ombouw set goed voor 400nm , heb gevraagd of het in de t3 past.....
bij BOELM ben ik net 30 euro goedkoper uit ,alle delen los bestellen.., echter met een koppelingsplaat die BOELM aangeeft als 410nm , maar eigenlijk een standard plaat is....
Van VAG techniek , weet ik dat niet staan geen nummer bij , Maar die hebben wellicht wel revering ermee,
ff afwachten , hoop dat er morgen reactie komt....
1z of G60 idd , maar hoor ook wel eens dat dat hetzelfde is.... ( of is de G60 lichter...)
als het goed is moet dat ook passen in het koppelingshuis van de t3 bak.....
groet Sjoerd
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1
Luitjes,
Ik heb zaterdag toch maar eens volgas gegeven.
Met surfspullen op het dak (lees; twee boards op elkaar) en een zwaar camper interieur zowaar 160km/h op de teller
Vrienden reden achter mij in een Renault Kayar en die reden 155km/h. Ik me rot!!
Da's toch niet gek voor een DHZ tuner.
Blij dat ik dit nu weet. En nu weer max 115 rijden omdat er met deze snelheid nog een gesprek mogelijk is.
Ik heb zaterdag toch maar eens volgas gegeven.
Met surfspullen op het dak (lees; twee boards op elkaar) en een zwaar camper interieur zowaar 160km/h op de teller
Vrienden reden achter mij in een Renault Kayar en die reden 155km/h. Ik me rot!!
Da's toch niet gek voor een DHZ tuner.
Blij dat ik dit nu weet. En nu weer max 115 rijden omdat er met deze snelheid nog een gesprek mogelijk is.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.