T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Deel je werk met het forum,
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Hallo Allemaal,

Een klein poosje terug begonnen met het project om de bus weer Spik & Span te krijgen. Het eerste plan was om te wachten met dit topic om zo jullie dan meer te kunnen laten zien in 1 keer, echter toch nu maar gewoon dit topic begonnen , zodat mensen die het willen volgen ook gelijk het idee van tijd meekrijgen , zo'n project duurt wel ff, althans bij mij.
Afbeelding
Ik weet wat ik zelf kan en wat ik niet kan, wat ik echt niet kan zal worden uitbesteed, het liefst aan een "beunhaas" om de kosten toch nog wat te drukken, al moet ik zeggen dat dit vies tegenvalt , als je het goed wilt doen. deze week bv al een bestelling in het ons geliefde DE ( ebay) gedaan van allemaal klein grut, rubbertjes voor de deurgrepen, nieuw glas voor kentekenplaat verlichting , nieuwe deurpennen , etc etc , : zie je ineens dat je voor een dikke 500 euries aan dit soort dingetjes besteed. Maar ik wil de bus een dikke zet geven richting concoursstaat, dus al dit soort kleine dingetjes toch maar gekocht. ik heb een hekel aan een nieuw deurrubber wat niet te plaatsen is omdat de plastic klippies hiervan een beetje half is. ( om even een beeld te vormen zoals ik over deze restauratie denk)

Voor aanvang van de werkzaamheden , eerst de voorbereidingen getroffen aan de schuur van mijn ouders waar ik mag sleutelen, 2 koloms ( 5 tons) brug geïnstalleerd, o-ja er moest eerst nog krachtstroom in de schuur, ook het dak voorzien van wat plastic , zodat de warmte van de dieselkachel niet meteen dus mussen op de nok warme voeten geeft.
Afbeelding
Afbeelding
Toen de bus naar binnen en op de brug.
de bus compleet gestript, op wat kabels na. Vooral de ophanging met alle bouten vastgeroest aan de binnenste bus van de rubbers kost wat inspanning, maar de flex biedt uitkomst.
Afbeelding
Afbeelding
Hierna alle ruiten gedemonteerd , ALLEEN, ja echt in mijn uppie, vond ik best een dingetje , had niet verwacht dat je dit alleen kan doen, maar als je extra paar handen niet kan , knoei je toch wat verder. gelukkig biedt dan de hier op het forum gevonden "spijker methode"uitkomst, toch gelukt met wat je in je kop hebt voor die dag !.


Hierna is de ingehuurde kracht bezig gegaan om de roest uit de bus te halen , wat overgengs niet zo veel was , zo'n 8 plekken , de naden behandel ik zelf.
de ons gehanteerde wijze is: roest eruit wat je eruit kan halen, nieuw stukje erin, ijzer menie , en tectyl, later de tectyl nog inspuiten met olie, ( een bak olie met allerlei doorelkaar) , en dat er over heen spuiten, je zult zien dat de olie door de tectyl heen trekt en zo als het ware een laagje is tussen de tectyl en je onderlaag, bij mij dus menie, wanneer er een stukje tectyl mist gaat dit niet gelijk roesten door deze olie bescherming.( blijft altijd zaak om de bus dus gewoon bij te houden qua tectyl, ik doe dit min 2x per jaar, voor en na de winter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hey , moet ff foto's zoeken

tot de volgende X
sjoerd W
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door sjoerd op 21 mei 2016 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door marcel w »

he sjoerd je begint meteen goed [[thumbup]]
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
busdude
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 mei 2008 13:40
Locatie: Schiedam

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door busdude »

AAhh, hier staan die foto's :mrgreen:

Veel succes en sleutelplezier !

cheers,
Marcel
Hang los !
-------------
Verlaagde VW T3 1980 2.0 CU westfalia Joker 2
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Weer wat gedaan aan de bus: moet ook want de spuiter verwacht de bus over 2 weken om hem een kleurtje te geven.
Heel wat werk aan de roest gedaan: bijna de hele week bezig geweest met het behandelen van de naden. Ik heb hiervoor gekozen voor een roest"oplosser", het idee hierachter is dat dit chemisch goedje misschien net wat beter in de naden kan doordringen dan dat je dit met bv een dremel oid kunt doen. Of het idd zo werkt ? tijd zal het leren. Ik heb gekozen voor DEOX gel van Bilt Hamber, met hierna een ontvetter van hetzelfde merk en een etsende primer. Bijna op alle spullen die je tegenwoordig kan kopen als goede reostbeschermers , staat altijd op dat je eerst de roest moet verwijderen , gaat lastig worden net die naden. Ik heb de naden 3x behandeld met deze gel, dit moet je weer wegspoelen met veel water, hierdoor heb je weer heel wat werk , wat je mooie blanke metalen naden wil je niet meteen weer laten roesten door het spoel water, DUS droogmaken die handel ! . Al met al een heel werk, maar naar mijn idee wel goed geslaagd, de primer is ook net water als je dit spuit, op sommige plekken kon ik de primer weer aan de binnenkant van de bus uit de naden zien komen, dus het spul komt er wel goed in !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een week eerder de naden al behandelt met kruipende olie , dit zie je dus ook weer echt door de naden kruipen. Ik denk , en hoop, dat ik nu overal in de naden een roestpreventie heb zitten, waar de primer niet gekomen is , zit nu wellicht de olie opgesloten zodat hopelijk de bus niet snel verder gaat roesten.


naden hier in de deox-gel , bedekt met goedhoudfolie, huishoudfolie, zodat het een nachtje kan inwerken, anders droogt het spul op en werkt het niet meer , staat niet in de handleiding maar kreeg ik als tip van de leverancier.

hier zie je goed hoe erg de primer lopers veroorzaakt. niet erg het gaat mij puur om de binnenzijde van de naden, de rest wordt straks door de spuiter wel geschuurd.
Afbeelding

Afbeelding

Plan voor het weekend:
zoveel mogelijk van dit nieuwe grut er weer onder . Helaas zijn overal de reparatiedelen voor de veerschotel op de achter-draagarm in nalevering , dus hierop moet nog gewacht worden.

Afbeelding
Afbeelding



Oh ja nog vergeten , langere wielbouten , studs, en powerflex bussen voor het stuurhuis, nu de rest powerflex is moeten die ook maar mee.

Groeten Sjoerd
Laatst gewijzigd door sjoerd op 21 mei 2016 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim_D
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 mar 2012 00:38
Locatie: Zuid-Limburg

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Jim_D »

Netjes bezig!
Die gel werkt fantastisch he!?! [[thumbup]]
Vriendelijke groeten,
Jim


T3 '84 - 1.6JX Camper
T3 Syncro '86 - 1.9 WBX
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door bartk »

Ziet er goed uit hoor! [[thumbup]]
En zo zeg, dat zijn veel nieuwe onderdelen! Bij sjoerd geen sprake van Crisis :wink:
Groeten Bart!
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

He HE , eindelijk weer eens wat tijd om wat foto's te plaatsen. Ondertussen , na een periode rust , weer wat gedaan aan de bus. De rust periode was niet zo best voor al het gedane werk aan de naden , de vliegroest kwam toch weer door de coating heen....... ( dampig hok waar de bus staat, en een winterperiode...) toen besloten om het nog extremer aan te pakken : ik heb alle ( ik denk wel voor 98% ) roest , steenslag plekjes te stralen en vervolgens in dezelfde avond te ontvetten en in d emenie te zetten. Best wel weer veel werk geweest en een paar keer de douche put verstopt met stralgrid...... gaat echt overal heen . Na 3 weken hier mee bezig te zijn geweest en zo'n 125 kilo straalgrid in het achter, lijkt het alsof er een bigbag straalgrid is gebruikt in de werkplaats, hihi

Onlangs de bus eindelijk naar de spuiter gebracht, echt een mijlpijl in het project. Ondertussen bezig geweest met het bestellen van de onderdelen voor het afn blok tbv revisie. In de weken dat de bus nu bij de spuiter is gaan we de motor dus reviseren en de UN1 bak aanpassen voor in de bus.
even wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding


hier eindelijk naar de spuiter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groeten Sjoerd
Laatst gewijzigd door sjoerd op 21 mei 2016 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Goed bezig [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kan een spuiter overweg met een onderlaag van menie?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Voormalig lid 91

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Zal enkel kunnen met het spuiten van een isolatielaag over de menie (er is primer voor)
Anders verwijderen,
Met name de roest aan de voorzijde die bij het front is weggestraalt zal vrij snel terugkomen. Zorg dat je maatregelen neemt om daar de roest ook van binnenuit tegen te houden (achter het reservewiel zit aan de binnenkant ook een gelaste hoeklijn, die is de oorzaak van roest op die plek)
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Alles in overleg met de spuiter gedaan , hij zegt dat het akkoord is.
de onderkant en "zeg maar het voorfront achter de radiateur"is al aangpakt , dit wordt/ is allemaal al zwart, net als het motorruim.
Hier de roest ook goed aangepakt.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Goed bezig Sjoerd [[thumbup]]
Zeker geen half werk.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik ga je topic volgen.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Eindelijk hier weer eens wat posten.... de tijd gaat best hard. De bus zo'n 4 weken terug naar de spuiter gebracht. Dit weekend was er al iets aan gedaan , maar hij moet nog in de primer.
Wel te zien dat de spuiter de menie er weer afhaalt.... Hier en daar is ook het strakmaken te zien. Verwachting is dat d ebus met zo'n 3 weken in de kleur staat en weer klaar is om weer in de werkplaats te zetten. Waarom het zolang duurt ?? Ik heb aangegeven dat de bus wel "tussendoor"mag en dat ik wel mijn tijd kwijt kan aan andere dingen: het afn blokje weer opbouwen bv....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en zo het blok weer opbouwen.
Afbeelding

De distributie zit er weer om , nu nog de pomp de basis afstelling checken en indien nodig aanpassen
Nog ff met de momentsleutel de verstuivers vastzetten en zo verder bouwen , heb alleen nog niet een kleine range moment sleutel , dus moet de gereedschapskist maar weer wat voller worden...( ben niet zo van het lenen... kost me te veel tijd om het opte halen en weer in te leveren)

Volgende week hopelijk beginnen met de UN1 bak om zo het setje op tijd klaar te hebben als de spuiter de bus klaar heeft. Daarna moet de bus zo snel mogelijk ( maar wel in 1x goed) klaar Hopelijk nog voor augustus :shock: :shock: :shock:
Laatst gewijzigd door sjoerd op 21 mei 2016 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

oh ja nog wat plaatjes van bij de spuiter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sjoerd op 21 mei 2016 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Ziet strak uit Sjoerd [[thumbup]]
Blijf plaatjes met uitleg posten.
Vooral de combi afn met un1 vind ik interessant.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
86crewcab
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
Locatie: Antwerpen - België

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door 86crewcab »

3 weken zijn bijna rond, al nieuws?
Groet van Dimitri

1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
Plaats reactie