Misschien is het gewoon oud Maar lekker bezig FlorisBeakerflo schreef:Gek, vooral omdat het gemaakt om in benzine te zitten
Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Jemig Floris, jij laat er geen gras over groeien
Goeie beslissing om je Syncro zo aan te pakken
Ja, ik ben eigenlijk ook wel een beetjes op je 16"
Succes met klussen!!
Goeie beslissing om je Syncro zo aan te pakken
Ja, ik ben eigenlijk ook wel een beetjes op je 16"
Succes met klussen!!
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Nee... gras... liever niet! Hij moet het zo snel mogelijk weer doen, maar als ik roestige onderdelen er af haal (vooral draagarmen die nieuw rond de 700 euro kosten omdat het 16" is) dan is het fijn om die goed te behandelen
Ik heb nu een kofferbak vol van dat spul.
Eerst maar eens de wielbakken wat kaal gehad op gevoelige en beschadigde plekken. Niet alles heb ik aangepakt omdat dat er redelijk schoon uit zag en bekleed is met dat anti-steenslag spul. Ik heb het nog wel even nagelopen op onderhuidse roest, maar ik heb een hele knappe bus gelukkig...
Natuurlijk is het wel slim om de plek waar de brandstofbuis straks weer langs gaat goed in de RX5 en RX10 te zetten (wat je hier ook ziet) En zo heb ik een kofferbak vol met spul dat gestraald, gegalvaniseerd en gepoedercoat wordt.
Ik had nog balken en motorbeschermplaat voor een benzine motor opgehaald bij iemand. Helaas was er één balk krom, dus heb ik een rechte van de DoKa afgehaald. Op de DoKa is het niet zo erg als een balk een beetje krom is.
Hier rechts degene die straks onder de DoKa gaat en links degene die onder de bus gaat.
Alhoewel het geen ingewikkelde balken zijn, wellicht dat ik een nieuwe in elkaar las als ik zover ben dat ik de DoKa aan ga pakken. Een u-profiel en die dicht lassen is al voldoende. Het is alleen een lang end.
Ik heb nu een kofferbak vol van dat spul.
Eerst maar eens de wielbakken wat kaal gehad op gevoelige en beschadigde plekken. Niet alles heb ik aangepakt omdat dat er redelijk schoon uit zag en bekleed is met dat anti-steenslag spul. Ik heb het nog wel even nagelopen op onderhuidse roest, maar ik heb een hele knappe bus gelukkig...
Natuurlijk is het wel slim om de plek waar de brandstofbuis straks weer langs gaat goed in de RX5 en RX10 te zetten (wat je hier ook ziet) En zo heb ik een kofferbak vol met spul dat gestraald, gegalvaniseerd en gepoedercoat wordt.
Ik had nog balken en motorbeschermplaat voor een benzine motor opgehaald bij iemand. Helaas was er één balk krom, dus heb ik een rechte van de DoKa afgehaald. Op de DoKa is het niet zo erg als een balk een beetje krom is.
Hier rechts degene die straks onder de DoKa gaat en links degene die onder de bus gaat.
Alhoewel het geen ingewikkelde balken zijn, wellicht dat ik een nieuwe in elkaar las als ik zover ben dat ik de DoKa aan ga pakken. Een u-profiel en die dicht lassen is al voldoende. Het is alleen een lang end.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Zo, vanochtend na een flinke sessie met een soort industriële stoomreiniger het roestende ijzer weggebracht naar de straler. Nu even geduld hebben. Gelukkig gaan die mensen over twee weken op vakantie, dus het komt vast voor die tijd terug.
Intussen de door roest aangevreten remtrommels wat opgeschuurd en voorzien van een laagje RX5, natuurlijk opletten dat de remvlakken schoon blijven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Uiteindelijk al het vet weggeveegd tegen de flens en aan beiden kanten hebben ze aardig zitten smeren met kit. Blijkbaar lekte het al even. Nu uitzoeken hoe ik deze flensen netjes weer krijg zoals het hoort. Even Rolf zijn links nakijken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Ah... helder verhaal van Leo M
https://picasaweb.google.com/leomenge/V ... 7250098978
Ik snap wel waarom ze hebben geprobeerd vals te spelen met kit. Het is even een klusje.
Ik pak ook meteen de oliekering bij het druklager aan, zoals Leo het omschreef.
https://picasaweb.google.com/leomenge/V ... directlink#
https://picasaweb.google.com/leomenge/V ... 7250098978
Ik snap wel waarom ze hebben geprobeerd vals te spelen met kit. Het is even een klusje.
Ik pak ook meteen de oliekering bij het druklager aan, zoals Leo het omschreef.
https://picasaweb.google.com/leomenge/V ... directlink#
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Poedercoaten is iets magisch, het is geweldig hoe een beetje poeder op ijzer er ineens zo gaaf uit gaat zien Ik ben bezig met mijn Syncro bus om de motor weer aan de gang te krijgen en hiervoor moest ik hem er uit halen. De versnellingsbak kwam ook mee en zo hield ik ineens een hele berg roestige onderdelen over waar ik iets mee wilde doen.
Bij mijn vorige project heb ik vrijwel alles gestraald en het met RX5 en RX10 (http://beakerbus.nl/2012/mijn-vw-bus-opknappen-deel-6) geschilderd. Maar dat betrof plaatwerk en zaken die vast zaten aan de auto. Nu had ik losse onderdelen en besloot het te poedercoaten. De man waar ik het naar toe bracht raadde aan het ook te scoperen (meer uitleg er over hier; http://www.rustbuster.nl/Roest/Scoperen.htm)
Ik besloot het niet in een zinkbad te laten dippen omdat ik bang was dat de gaten verstopt zouden raken in de armen van de draagarmen.
Uiteindelijk kwam er een berg oud ijzer van mijn auto af.
Dit goed ontvet met allerlei vormen van ontvettend. Zelfs oven-reiniger kwam er aan te pas om de vastgekoekte vetresten uit de draagarmen te krijgen.
Dat werd gestraald en gescopeerd.
En uiteindelijk is het gepoedercoat.
Ik weet dat dit onderdelen zijn die bij een Syncro beschadigd kunnen raken. De balken en draagarmen kunnen een tik krijgen van een stuk steen tijdens het terreinrijden. Toch heb ik hiervoor gekozen omdat de plekken waar het beschadigd raakt altijd zichtbaar is. Dan kan je het bijhouden met goede slagvaste verf. Plekken waar je het niet in de gaten kan houden wordt ook niet geraakt door stenen en als daar modder ligt dan ligt het tenminste op een roestwerende laag.
De binnenzijde van de draagarmen en de balken zijn weliswaar licht gescopeerd, maar men kon er niet goed bij. Het metaal heeft een tijdje in een onverwarmde ruimte gelegen en de binnenzijde van de balken en draagarm behandel ik nu nog na met RX5 en RX7
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Je zou draagarmen maar moeten kopen omdat ze rot zijn... kost een berg! Wel prettig dat ze uberhaubt nog te krijgen zijn.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Intussen ben ik maanden verder, maar geen stap verder. Alhoewel de bus nu wel weer op zijn wielen staat, staat hij onnatuurlijk hoog achter. De versnellingsbak en motor zitten er nog steeds niet in. De bus is intussen verhuisd naar een lasser waar deze rotte plek wordt aangepakt:
Een bekende plek voor onze bussen. Gelukkig kon ik bij Klasse Klassiek in Nieuwegein een geheel nieuw paneel kopen van halverwege tot de drempel beneden voor 65 euro inclusief BTW. Dat scheelt weer uren voor de lasser om het paneel juist te plooien. Nu zit ik dan alleen nog met die gemene deuk in het paneel. Als iemand ideeën heeft...
Een bekende plek voor onze bussen. Gelukkig kon ik bij Klasse Klassiek in Nieuwegein een geheel nieuw paneel kopen van halverwege tot de drempel beneden voor 65 euro inclusief BTW. Dat scheelt weer uren voor de lasser om het paneel juist te plooien. Nu zit ik dan alleen nog met die gemene deuk in het paneel. Als iemand ideeën heeft...
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- DGio
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 07 apr 2009 21:38
- Locatie: Mesen
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Ik blijf jaloers op zo'n syncro hoor! Goed dat deze grondig aangepakt wordt!
Giovanni
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Dank je
Voor de mensen die mijn blog gelezen hebben is dit een beetje dubbel.
Mijn motor is stuk en dat frustreert me. Ik was met de bus op pad en terwijl ik lekker door het bos rijd raakt iets mijn oliefilter waardoor mijn motor tijdelijk draait met olie tekort. Funest voor de motor dus alhoewel hij nog niet vastgelopen was. Ik herinner me nog de lichte oliefilm die op een waterplas dreef onder de bus. Hier zie je het filmpje wanneer het gebeurde.
https://vimeo.com/68481152
Zoals ik al zei eerder in het draadje bleek dat er een bescherming onder de bus hoort die er niet onder zat. Achteraf kom je daar achter helaas. De motor heeft de afgelopen maanden ter reparatie bij een specialist gelegen maar die wilt er niet aan en biedt een fabrieksruilmotor aan te schaffen. Kosten rond de 3.000 euro alleen al voor de aanschaf.
Tja, wat moet ik nu doen? Een nieuwe fabrieksmotor laten komen? Of een revisie motor? Hoeveel mensen hebben intussen 20.000km met een revisie motor gedraaid? Wat is het beste? Kan je beter een overstap maken naar een Subaru motor wat je regelmatig leest op fora. Reinier is ervaringsdeskundige daarin, die moet alleen nog even volhouden dat hij zijn motoren niet stuk laat draaien om wat voor reden dan ook. Zie zijn strubbelingen hier: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=17325. Maar hoeveel mensen hebben al tienduizenden kilometers met een subaru motor gedraaid? De meest succesvolle en geteste ombouw is voorlopig Tijn denk ik met zijn 2E ombouw: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... 72#p149572
Maar goed..
Een gereviseerde en eventueel verbeterde 2100cc Watercooled Petrol Engine for VW T25/T3 1985–1992
Marco Mansi Performance - http://www.marcomansiperformance.com/products.html
Remtec - http://www.mecatechnic.com/pieces.asp?code0_ref=T25
Boxer-shop.de - http://www.boxer-shop.de/index.php?id=31 & http://www.boxer-shop.de/fileadmin/down ... X-2013.pdf
Peter Seidl - http://www.motoren-seidl.de/motoren.html
Bullishop op Ebay - http://stores.ebay.de/bullishop/Motorte ... 34.c0.m322
Status VW - http://www.status-vw.co.uk/type-25-van- ... -1992.html
Of de
Een Subaru motor, 2,5L waterboxer
Een subaru motor heeft Japanse degelijkheid en betrouwbaarheid. Daarnaast is het net als de VW benzine motor een waterboxer. Het is regelmatig gedaan en je kan allerlei verhalen hier lezen:
URABUS, allerlei VW bussen op het Subaru forum met een Subaru motor - http://www.subaruforum.nl/viewforum.php?f=19
Berry's fleet - Subaru ombouw - http://bvb.punt.nl/content/2008/02/begi ... w-in-vw-t3
T3 Subarubus umbau, Boxer power für die T3-bus - http://t3subaru.de/jupgrade/
Subaru conversion for your Vanagon Westfalia 1983-1991 - http://www.benplace.com/vanaru_eng.htm
Ik denk dat ik voor optie twee ga, een Subaru motor er in. Alles wat je nodig hebt hiervoor kan je kant en klaar kopen. Daarnaast krijg je de volgende voordelen er bij:
Voor de mensen die mijn blog gelezen hebben is dit een beetje dubbel.
Mijn motor is stuk en dat frustreert me. Ik was met de bus op pad en terwijl ik lekker door het bos rijd raakt iets mijn oliefilter waardoor mijn motor tijdelijk draait met olie tekort. Funest voor de motor dus alhoewel hij nog niet vastgelopen was. Ik herinner me nog de lichte oliefilm die op een waterplas dreef onder de bus. Hier zie je het filmpje wanneer het gebeurde.
https://vimeo.com/68481152
Zoals ik al zei eerder in het draadje bleek dat er een bescherming onder de bus hoort die er niet onder zat. Achteraf kom je daar achter helaas. De motor heeft de afgelopen maanden ter reparatie bij een specialist gelegen maar die wilt er niet aan en biedt een fabrieksruilmotor aan te schaffen. Kosten rond de 3.000 euro alleen al voor de aanschaf.
Tja, wat moet ik nu doen? Een nieuwe fabrieksmotor laten komen? Of een revisie motor? Hoeveel mensen hebben intussen 20.000km met een revisie motor gedraaid? Wat is het beste? Kan je beter een overstap maken naar een Subaru motor wat je regelmatig leest op fora. Reinier is ervaringsdeskundige daarin, die moet alleen nog even volhouden dat hij zijn motoren niet stuk laat draaien om wat voor reden dan ook. Zie zijn strubbelingen hier: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=17325. Maar hoeveel mensen hebben al tienduizenden kilometers met een subaru motor gedraaid? De meest succesvolle en geteste ombouw is voorlopig Tijn denk ik met zijn 2E ombouw: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... 72#p149572
Maar goed..
Een gereviseerde en eventueel verbeterde 2100cc Watercooled Petrol Engine for VW T25/T3 1985–1992
Marco Mansi Performance - http://www.marcomansiperformance.com/products.html
Remtec - http://www.mecatechnic.com/pieces.asp?code0_ref=T25
Boxer-shop.de - http://www.boxer-shop.de/index.php?id=31 & http://www.boxer-shop.de/fileadmin/down ... X-2013.pdf
Peter Seidl - http://www.motoren-seidl.de/motoren.html
Bullishop op Ebay - http://stores.ebay.de/bullishop/Motorte ... 34.c0.m322
Status VW - http://www.status-vw.co.uk/type-25-van- ... -1992.html
Of de
Een Subaru motor, 2,5L waterboxer
Een subaru motor heeft Japanse degelijkheid en betrouwbaarheid. Daarnaast is het net als de VW benzine motor een waterboxer. Het is regelmatig gedaan en je kan allerlei verhalen hier lezen:
URABUS, allerlei VW bussen op het Subaru forum met een Subaru motor - http://www.subaruforum.nl/viewforum.php?f=19
Berry's fleet - Subaru ombouw - http://bvb.punt.nl/content/2008/02/begi ... w-in-vw-t3
T3 Subarubus umbau, Boxer power für die T3-bus - http://t3subaru.de/jupgrade/
Subaru conversion for your Vanagon Westfalia 1983-1991 - http://www.benplace.com/vanaru_eng.htm
Ik denk dat ik voor optie twee ga, een Subaru motor er in. Alles wat je nodig hebt hiervoor kan je kant en klaar kopen. Daarnaast krijg je de volgende voordelen er bij:
- Afhankelijk van motorinhoud krijg je meer vermogen
- Beter brandstof verbruik
- Geen verplichting om benzine 98 te gebruiken
- Modernere motor en betrouwbaardere motor
- Geen zeldzame waterboxer met dure onderdelen
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Ook inspiratie is: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22957 Jelte die achteraf zegt...
Het moet in theorie niet ingewikkeld zijn net als de 1Y ombouw in een bus met een CS motor wat ik eerder heb gedaan met mijn gele bus.
Hij heeft een DJ motor gereviseerd.Jeltuh schreef:Ik ben ook zeer benieuwd hoe de motor gaat lopen, achteraf weet ik niet of ik deze dure wederopbouw gedaan zou hebben tov mijn r5 tdi of een subaru motor, dat zal moeten blijken.
Bedankt voor de complimenten, het is iets wat ik graag doe. Een klusje hier en daar zou ik best willen doen...
Het moet in theorie niet ingewikkeld zijn net als de 1Y ombouw in een bus met een CS motor wat ik eerder heb gedaan met mijn gele bus.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor, bak en draagarmen
Al met al heb je een hoop spullen nodig om de motor om te bouwen naar een T3 aansluiting. De versnellingsbak, draadboom en dergelijke zaken kan je niet zo maar aansluiten. Gelukkig is het een populaire ombouw waardoor je allerlei dingen zo kan kopen.
<strong>aangepaste kabelboom</strong>
een kabelboom van een Subaru is behoorlijk uitgebreid ten opzichte van een oude VW bus. De verhouding is geloof ik 200 staat tot 10. Je moet dus de kabelboom redelijk afslanken, maar ook verlengen omdat de motor achterin ligt en de bediening voorin. Verder zijn er nog vragen: Waar komt de ECU? Gebruik je cruise-control? Etc. Het is zelf te doen, vooral makkelijk als je dan een kabelboom plattegrond koopt van 90 euro bij KEP (?). Anders zijn de kosten rond de 400 euro voor een aangepaste kabelboom. Ik weet alleen nog niet waar...
€ 400 voor een aangepaste kabelboom
<strong>een aangepast koppelingshuis</strong>
Het is mogelijk om de motor aan de versnellingsbak te koppelen via een adapterplaat. Het voordeel is dat het makkelijk past, het nadeel is dat je in de knoop raakt met je vliegwiel. Het voordeel van een ander huis is dat je het originele vliegwiel van de Subaru kan gebruiken, gemaakt voor de motor. Daarnaast is er aardig wat after-market spul voor Subaru voor allerlei performance verbeteringen.
Subaru to VW Bellhousing Kits - http://www.rjes.com/html/bellhousing_kits.html
<strong>een andere carterpan</strong>
Helaas is de originele carterpan te groot en steekt dan te ver uit. Dit is een vervanging daarvoor.
Een alternatief is dat je zelf de carterpan inkort, maar het nadeel daarvan is dat je te weinig olie hebt. Deze vorm lijkt het meest ideaal te zijn
Subaru-Vanagon 5qt aluminum oil pan - $349,00 - http://www.smallcar.com/index.php?dispa ... t_id=29943
<strong>motor ophanging</strong>
Logischerwijs heeft een andere motor een andere ophangbeugel nodig.
Deze is daar speciaal voor aangepast en past met de originele Subaru motorsteun-rubbers. Een goede lasser zou dit ook zelf kunnen maken, dat is goedkoper als je de uren dan niet hoeft te tellen.
RJES Type 25 Engine Mount Crossmembers - £165,00 - http://www.rjes.com/html/type_25_engine ... smemb.html
<strong>nieuwe radiateur</strong>
Radiateurs gaan op een gegeven moment dicht zitten of raken beschadigd. Hierdoor is de koeling niet meer optimaal. Je gaat een nieuwe motor plaatsen die groter is dan het origineel. Daarnaast is de motor ooit bedoeld om voorin te zitten in plaats van achterin, dus het is geen verkeerd idee om je koeling aan te pakken zodat die optimaal is. Leo M was hier altijd zo fel op.
T3bus.nl, radiateur - €156,55 - http://t3bus.nl/contents/nl/p2073.html
Kostenplaatje (op tijd van schrijven deze post: <em>€ 1205,55</em>
Als je de kabelboom zelf aanpast: €-400,00
Als de radiateur nog goed is: €-156,55
En dan begin je pas….
<strong>aangepaste kabelboom</strong>
een kabelboom van een Subaru is behoorlijk uitgebreid ten opzichte van een oude VW bus. De verhouding is geloof ik 200 staat tot 10. Je moet dus de kabelboom redelijk afslanken, maar ook verlengen omdat de motor achterin ligt en de bediening voorin. Verder zijn er nog vragen: Waar komt de ECU? Gebruik je cruise-control? Etc. Het is zelf te doen, vooral makkelijk als je dan een kabelboom plattegrond koopt van 90 euro bij KEP (?). Anders zijn de kosten rond de 400 euro voor een aangepaste kabelboom. Ik weet alleen nog niet waar...
€ 400 voor een aangepaste kabelboom
<strong>een aangepast koppelingshuis</strong>
Het is mogelijk om de motor aan de versnellingsbak te koppelen via een adapterplaat. Het voordeel is dat het makkelijk past, het nadeel is dat je in de knoop raakt met je vliegwiel. Het voordeel van een ander huis is dat je het originele vliegwiel van de Subaru kan gebruiken, gemaakt voor de motor. Daarnaast is er aardig wat after-market spul voor Subaru voor allerlei performance verbeteringen.
Subaru to VW Bellhousing Kits - http://www.rjes.com/html/bellhousing_kits.html
<strong>een andere carterpan</strong>
Helaas is de originele carterpan te groot en steekt dan te ver uit. Dit is een vervanging daarvoor.
Een alternatief is dat je zelf de carterpan inkort, maar het nadeel daarvan is dat je te weinig olie hebt. Deze vorm lijkt het meest ideaal te zijn
Subaru-Vanagon 5qt aluminum oil pan - $349,00 - http://www.smallcar.com/index.php?dispa ... t_id=29943
<strong>motor ophanging</strong>
Logischerwijs heeft een andere motor een andere ophangbeugel nodig.
Deze is daar speciaal voor aangepast en past met de originele Subaru motorsteun-rubbers. Een goede lasser zou dit ook zelf kunnen maken, dat is goedkoper als je de uren dan niet hoeft te tellen.
RJES Type 25 Engine Mount Crossmembers - £165,00 - http://www.rjes.com/html/type_25_engine ... smemb.html
<strong>nieuwe radiateur</strong>
Radiateurs gaan op een gegeven moment dicht zitten of raken beschadigd. Hierdoor is de koeling niet meer optimaal. Je gaat een nieuwe motor plaatsen die groter is dan het origineel. Daarnaast is de motor ooit bedoeld om voorin te zitten in plaats van achterin, dus het is geen verkeerd idee om je koeling aan te pakken zodat die optimaal is. Leo M was hier altijd zo fel op.
T3bus.nl, radiateur - €156,55 - http://t3bus.nl/contents/nl/p2073.html
Kostenplaatje (op tijd van schrijven deze post: <em>€ 1205,55</em>
Als je de kabelboom zelf aanpast: €-400,00
Als de radiateur nog goed is: €-156,55
En dan begin je pas….
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak
3500 euro zit je zo op, en dan moet het nog hier komen Floris.
Is René Vis geen optie voor je?
Daar ben je ook geld aan kwijt, maar dan wel vlak bij.
Zijn werk staat buiten kijf over de kwaliteit, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Willen, Rooibus, heeft zijn 2.1 bij hem laten doen, koste wat maar heeft er ook wat voor gekregen.
Theo
Is René Vis geen optie voor je?
Daar ben je ook geld aan kwijt, maar dan wel vlak bij.
Zijn werk staat buiten kijf over de kwaliteit, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Willen, Rooibus, heeft zijn 2.1 bij hem laten doen, koste wat maar heeft er ook wat voor gekregen.
Theo
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak
Als ik aan een ombouw zou beginnen, zou ik eerder ombouwen naar een moderner VW blok (a la Tijn). Het blok zelf is relatief goedkoop, en eenvoudig in te bouwen met behulp van alle delen van een diesel in/uitlaat, carterpan, oliepomp) Die zijn ook relatief goedkoop, en op deze manier heb je toch een modern, zuinig en betrouwbaar blok.
Grootste nadeel is, je mist dan wel de mooie boxer-roffel...
Groeten,
Michiel
Grootste nadeel is, je mist dan wel de mooie boxer-roffel...
Groeten,
Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line
Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line
Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
- keesf
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 14 nov 2010 22:14
- Locatie: Veenendaal
Re: Mijn witte Syncro, momenteel: Motor: 2.5L Subaru? en bak
ik denk dat je ook de versnellingsbak aan moet passen. om de toerentallen en kracht aan te kunnen
grtz,
Kees
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Kees
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht