Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2226
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Nu alles er uit ligt dacht ik ook maar eens het schakelen te verbeteren. Onder mijn bus zit een extra bescherming van de schakelstang, deze zit vast aan het glij-frame dat mijn cardanas beschermt. Aan de voorkant boven mijn voordifferentieel zit aan het einde van de bescherming een PVC buis met een heel specifiek rubbertje. Dit is een zo bijzonder rubbertje dat hij niet meer te krijgen is, mogelijk heeft busdepot hem in Amerika, maar ik betwijfel het.

Het gaat hier om nummer 5 in het plaatje, onderdeel nummer; 251 711 184 C
Afbeelding

Ze hebben het er hier ook over op het;
Amerikaanse forum; https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=8865359
Engelse forum; https://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=4&t=171299

Ik heb besloten de pvc buis maar weg te laten, men zegt dat deze tegen de carrosserie kan tikken. Dit heb ik zelf nooit zo ervaren.
Op het busje waar de pvc buis op zit met een rubberen mof;
Afbeelding

Plaats ik dan een stuurhuis rubber, met een versleten nylon balletje;
Afbeelding

Afbeelding

Zo voorkom ik dat de bescherm buis aan de voorkant een opening heeft waar veel water en vuil in kan verzamelen. Na een jaar even checken hoe dat houdt. Meer info; https://beakerbus.nl/2020/het-ontbrekende-rubbertje/

Je ziet trouwens aan het busje hoe roestig de boel wordt als het niet goed afdicht.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2226
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Afbeelding

Het was wel tijd om de boel te onderhouden..
Alle onderdelen zijn vies of zelfs helemaal uit elkaar gevallen. De schenk blokjes voorop mijn vork waren ook helemaal weg. Niet gek dat de boel zo slecht schakelde.

Afbeelding

Meer er over hier; https://beakerbus.nl/2020/schakelstangen-onderhouden/

Afbeelding
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door Steven V »

Mooi opgelost
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 278
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door Kire »

BeakerFlo schreef: 25 jun 2020 07:36 Nou heb ik mijn koel systeem aangepast zodat de thermostaat eerder open gaat. Er komt wel warm water in de radiateur want ik. Heb eens met een hitte pistool de boel nagemeten...
Dat een thermostaat eerder open gaat maakt alleen dat het motorblok in eerste instantie 'te koud' draait en dat komt de efficiëntie niet ten goede.
Het duurt langer voordat alles lekker warm is, dan wel te heet wordt. Maar als de circulatie onvoldoende is kan het blok op een gegeven moment toch te heet worden.
Bij mijn LaRo Td5 zat de visco-fan vast (fan draaide altijd mee). Het ding eraf gehaald afgelopen winter en een half jaar gereden zonder fan, maar zo'n direct ingespoten pompverstuiver diesel wil amper warm worden. Zelfs nog een 'radiator-muff' geplaatst en na een rit Zwolle-Amersfoort (120 km/u snelweg, dat mocht toen nog) was de temperatuur in het blok 105°C, en in de rest van het koelsysteem vermoedelijk ook (de nieuwe thermostaat begint te openen bij 88°C en volledig open bij 94°C). Overeenkomst met Subaru is dat de kachelradiateur altijd mee circuleert. In mijn geval was er voldoende circulatie, alleen amper koeling in de radiateur (vanwege de 'radiator-muff' kwam weinig tot geen rijwind door de radiateur), alleen de kachel, die ik aan had staan, gaf wat koeling (de kachel werd dan ook ook lekker warm). Nu met een elektrische fan (die bij zo'n 100°C pas inschakelt) rijdt de LaRo iets zuiniger.
Een kennis met een Hanomag-Henschell camper, waar een Volvo benzineblok ingebouwd is, had ook problemen met de koeling, doordat er een niet originele waterpomp in het Volvo blok zat. Maar zo'n Hanomag heeft de radiateur voorin met daarachter tussen de voorstoelen het motorblok en transmissie (en voorwielaandrijving).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2226
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

De thermostaat gaat eerder open omdat het korte circuit verbeterd is, het lijkt nu meer op hoe Subaru het deed. Alle plaatjes staan hierboven al eens in het draadje genoemd. Uitleg kan je ook hier vinden; https://beakerbus.nl/2020/koelsysteem-met-een-subaru/

Of de circulatie krachtig genoeg is moet ik dus even checken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 670
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door hippie »

BeakerFlo schreef: 21 mar 2020 15:12
Dus mogelijk komt er binnenkort een syncro te koop.
goed om te lezen dat dit niet gebeurd is .

ik heb ook de schakelstangen opgeschoond , je merkt het wel .

succes met de syncro verder .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Mooie oplossing met dat rubber [[thumbup]] hou ons op de hoogte of het werkt. Zelf ook een tijdje gezocht maar uit eindelijk zonder gemonteerd omdat ik niks kon vinden.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2226
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

BeakerFlo schreef: 25 jun 2020 07:36 Dit is inderdaad wel een puntje om over na te denken. Nou heb ik mijn koel systeem aangepast zodat de thermostaat eerder open gaat. Er komt wel warm water in de radiateur want ik. Heb eens met een hitte pistool de boel nagemeten... Maar het kan geen kwaad om het toch te checken.. Kan er natuurlijk altijd een zwaardere in zetten, volgens mij heeft dat weinig nadelen.
Ik zie hier dat Rene van wijlen Evolution Speedbarn het volgende zegt (op facebook);
E696B274-EDB3-4AF1-AEDA-7801AE045ADB.jpeg
Ik heb inderdaad schoepen-pomp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 278
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door Kire »

BeakerFlo schreef: 25 jun 2020 08:54De thermostaat gaat eerder open omdat het korte circuit verbeterd is, het lijkt nu meer op hoe Subaru het deed.
Ah, ik dacht dat je een thermostaat had gemonteerd die bij een lagere temperatuur open gaat, maar dat is dus niet het geval.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2226
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Nee gelukkig niet.
Want zoals Subaru het bedoeld heeft is prima.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2061
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door hylkeanne »

De openingstemperatuur van de thermostaat die Subaru bij de krachtigere AWD uitvoeringen toepast is 78 graden. Dat is 2 graden lager dan Volkswagen toepaste bij bussen met airco en gecombineerd met de grotere radiateur. En 9 graden lager dan de standaard thermostaat.

Het koelsysteem heeft een grote capaciteit. Welke thermostaat je nodig hebt hangt af van het gebruik. Die hoge temperaturen bij standaard straatauto's, is om de katalysatoren warm te houden. Er wordt zelfs isolatiemateriaal bij het motorblok gebruikt. Als je geen katalysator hebt, is dat niet nodig.

Onder zware omstandigheden wil je juist een thermostaat die snel opent. Daarom passen fabrikanten dit standaard al toe.

Hylke
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2226
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Dus... ik heb de motor weer terug gekregen. Inderdaad waren mijn koppen krom getrokken en ze zeiden dat hij behoorlijk heet was geworden. Ik heb nu een extra sensor in de water-koelbrug gezet waarmee ik direct de temperatuur kan aflezen. Moet alleen nog kijken hoe ik die sensor moet aansluiten :D
Toen ik hem binnen kreeg zat ik wel even gek te kijken.
72601.jpg
Nog even uitzoeken hoe ik die moet aansluiten.

Intussen zit de motor weer aan de bak. Ik heb de gelegenheid genomen om wat andere zaken ook aan te pakken.
Benzine tank;
Afbeelding
Blijkbaar is het een tijd verplicht geweest om een hitteschild tussen blok-bak en tank te hebben. Deze werd op de benzine tank geplakt. Ik heb een dunne hitte-werende folie gekocht en dit ook gedaan. Kostte niet de wereld en heeft verder geen nadelen. Meer hierover; https://beakerbus.nl/2020/syncro-tank-us-vs-eu/

mooi moment om de brandstof leidingen aan te pakken;
voor:
Afbeelding
na:
Afbeelding
En als de tank er uit is kan ik ook meteen de isolatie aanpakken die vies en versleten was achter de tank.

Afbeelding

Ik heb nu inderdaad de originele Subaru waterpomp;
Afbeelding

En ik heb de cardanas met nieuwe kruisjes en laten balanceren.
Afbeelding

Ik heb nog wat andere onderdelen, waar de roest toch weer doorkwam door mijn snel geverfde laagje, gestraald en knap in de verf gezet.
Afbeelding

En van de versnellings stangen alle rubbers vervangen.
Afbeelding

Nu ligt alles klaar om gemonteerd te worden.
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 670
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door hippie »

Wow , mooi .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3722
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door luizenbos »

+1 [[toast]]
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
1 x Honda transalp 600 en nu ook 2x Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 278
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door Kire »

BeakerFlo schreef: 17 jul 2020 08:36 Dus... ik heb de motor weer terug gekregen. Inderdaad waren mijn koppen krom getrokken en ze zeiden dat hij behoorlijk heet was geworden. Ik heb nu een extra sensor in de water-koelbrug gezet waarmee ik direct de temperatuur kan aflezen. Moet alleen nog kijken hoe ik die sensor moet aansluiten :D
Toen ik hem binnen kreeg zat ik wel even gek te kijken.

72601.jpg
Nog even uitzoeken hoe ik die moet aansluiten.
Gewoon zo:
IMG_2038.jpeg
Foto is net niet helemaal scherp, maar duidelijk genoeg.

Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2226
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Zeker, thanks :)
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Plaats reactie