Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Nou inmiddels zijn er weer een aantal weken voorbij en ik heb niet helemaal stil gezeten. Nog een aantal dingen voor de bus weten te 'scoren':

- Schuifruiten voor links en rechts
- ventilatie ruitjes voor achterin
- koelkast
- fornuis met gootsteen
- spiegels
- gordels
- back to back stoeltje (projectje erbij want past niet vanzelf)
- kleine zaken zoals beugeltje om accu vast te zetten, accudeksels, tellerkabels enz

Met veel dank aan Henk [[thumbup]] en Tim [[thumbup]] .

Maar er is ook iets gebeurd: er zit een gat in mijn dak, behoorlijk groot ook nog en het is ineens heel erg leuk om in de bus te staan (rechtop). Ik heb het gat eerst uitgemeten, en uitgemeten en uitgemeten. Toen de boor gepakt en een gat geboord waar de decoupeerzaag doorheen kon. En toen maar zagen. Ik heb het dak er in 2 stukken uitgehaald, en daarna de tussenbalk die de c stijlen verbind. Ik heb daarvoor een originele tussenbalk van een westfalia ertussen gezet.

Maar eerst het koelkastje, er moet een plaatje over de deur heen maar ik had nog een aluplaat liggen en die past perfect moet ik zeggen. Nog een paar profieltjes en het kan een kleurtje krijgen:
Afbeelding

Gat in het dak heb ik geen goede foto van helaas maar dit is het idee:

Afbeelding

Ik heb het ruim uitgezaagd en gebruik de rest om het dak te verstevigen aan de balkenconstructie die er loopt. Ik heb rondom hoeklijntjes vastgelast waar de dakplaat/bedbodem op komt te liggen.

En hier liggen de strips om het dak aan vast te schroeven:

Afbeelding

Maar nu gaat het project even stilliggen omdat ik samen met de jongen waarmee ik nu klus een nieuwe ruimte heb gevonden. Voor ons beide veel dichterbij, schoner, groter en van alle gemakken (bijna) voorzien! Dus dat maar eerst doen en dan ga je ook eens lekker opruimen, is ook wel eens fijn kijken wat je allemaal aan overbodige ellende hebt.

Het dak er in zagen en daarna pasmaken is me overigens heel erg meegevallen. Wat ze bij westfalia gedaan hebben is eigenlijk alle plaatwerk weggezaagd totdat ze bij balken kwamen en daarna hoekjes gemaakt om de bodems in te leggen. (in het heel erg kort).

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik heb een vraagje, weet iemand of er losse onderdelen te koop zijn voor de schuifruiten? Ik bedoel dan met name het 'slotje'. Er is natuurlijk iets afgebroken, nu kan ik wel gaan lijmen maar goed als het (voor weinig) te koop is dan is dat altijd beter!

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Je zou bij Gunzl kunnen kijken of deze wat heeft?

Theo
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Dank je Theo, maar helaas hebben ze niet het onderdeel wat ik zoek. Wel een paar onderdelen van de schuifruit dus ik ben bang dat ik zelf kan gaan knutselen. Ach ja is ook leuk!

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Plim
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:47

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Plim »

Genoten van je verslagen ooit een carrière als schrijver overwogen??

Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en wens je nog veel succes met je project.

Groeten, Paul
Groeten van Texel, Paul

1.9Td AAZ met DT
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Schrijver, nee dat niet, ik heb een zus die dat veel beter kan. Als die gaat schrijven is het echt genieten!

Gisteren de laatste hand gelegd aan de verhuizing, geen sleutel aangeraakt of ook maar iets geklust maar de bus staat op zijn nieuwe locatie. Wel een klein stukje door een bobcat geduwd richting de plek waar hij komt te staan, dus een stukje gestuurd! Man wat voelde dat toch al weer fijn :mrgreen: . Dikke smile op mijn smoel dat kan ik je wel vertellen (ook dat de remmen nog los zaten na 3 jaar stalling viel me 100% mee).
Maar goed van Soest naar Kockengen met een T3, een BMW 2002 Tii en een chang jiang. De rest is al over gelukkig. Moet wel zeggen dat de eerste rit met de T3 op de aanhanger niet echt legaal was qua kilo's, 1800 kg volvo, een aanhanger en een T3 is gauw meer dan 3500 kg denk ik zo maar goed gelukt en we denken er niet meer over na.

Afbeelding
van dit....

Afbeelding
naar dit!

Afbeelding

Afbeelding
Bus op de aanhanger

Afbeelding
Bus even op de straat en een sneaky preview.

Kortom, ik ben blij, de jongen waarmee ik in Soest zat is blij en we hebben een derde erbij gevonden die ook blij is. We hebben nu genoeg ruimte om allemaal om het project heen te lopen. Er is 380 en water aanwezig en een aparte kantine. Ik vind het een erg prettige ruimte.

Ik hoop snel weer echte updates te kunnen laten zien.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Robin I. »

Goed bezig, mooi plek [[thumbup]]
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
86crewcab
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
Locatie: Antwerpen - België

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door 86crewcab »

Leuk sleutelhok! [[thumbup]]
Groet van Dimitri

1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Inmiddels iets gedaan aan de bus, nl op zijn plek zetten en uitladen enzo. Daarnaast moest het dak er weer af en heb ik de bestuurdersdeur en 3 van de 4 zijramen eruit gehaald, niet veel spannends dus. Maar ik ben wel thuis iets aan het knutselen geweest. Een andere teller in de bus leek me leuk en ik kwam iets tegen...

Afbeelding
dus na zagen boren en snijden komt er dit uit.

Afbeelding
en dan mag dit nog een plekje krijgen.

Ik hoop dat het allemaal een beetje past, maar het was een leuk knutselwerkje. Als het past wordt het allemaal netter afgewerkt en wellicht helemaal zwart gespoten.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Robin I. »

Gaaf idee Michiel, en mooi uitgewerkt [[thumbup]]

Waar komen de tellers uit? Of zijn deze universeel?
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

De tellers zijn komen uit een Porsche 924/944. Deze stond op de sloop in Utrecht en ja ik kon ze niet laten liggen. De km teller heeft een afwijking van 2% tov de oude teller dus dat maakt bijna niets uit, kijken of het te veel of te weinig is wat hij aangeeft en tzt de banden aanpassen lijkt me het meest eenvoudig.

Overigens moet ik wel zeggen dan ik ben begonnen met de aanpassing van een Golf 2 tellerbak maar die afwijking was 200% dus dat zou echt aanpassen zijn. Maar wel een MFA er op (zo'n display). Maar veel soldeerwerk en na de brand mocht dat allemaal nog een keer, en tja toen kwam ik dit tegen :-).

Groeten Michiel

PS op de tellers staan overigens alleen maar VAG en audi en VW logo's dus zoveel Porsche is het niet.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Zo er is inmiddels eindelijk weer iets gebeurd. Ten eerste is de werkruimte beter ingericht en er zit een opslagzolder in. Daarbij heeft Henk de ruimte bekeken en goedgekeurd [[thumbup]] . Maar het meest belangrijke is: er kan weer gesleuteld worden!

Eerst maar even 'oefenen'. Ik heb ook een uitlaatbocht gelast die van het spruitstuk van de 1.8 naar de bocht voor in mijn geval de katalysator komt.

Afbeelding
stukjes passen en hechten

Afbeelding
en aflassen

Nou dat viel niet tegen moet ik zeggen. Het overige paswerk doe ik met het blok in de auto, dan heb ik denk ik minder last van verassingen :lol: .

En toen maar gaan kijken naar de rotte stukken in de raamranden... Ik denk dat meer mensen dit probleem kennen en volgens mij (maar ik heb niet heel goed gezocht) is er geen reparatiedeel te koop. Dus dan maar zelf iets maken. Ik heb helaas niet van alle stappen een foto maar volgens mij wordt het idee wel duidelijk:

Afbeelding
eerst een gat slijpen, is er geen gat kun je ook niets dichtlassen :mrgreen:

Afbeelding
dan een plaatje maken, ik heb een zetbankje dus ik kan hoeklijntjes maken, dat scheelt veel. Deze heb ik voor een deel ingeslepen zodat het makkelijk te buigen is. Dit vorm je zodat het de bocht volgt.

Afbeelding
daarna rustig de sleuven dichtlassen (heel rustig het hoeft alleen dicht) hier zie je de binnenkant.

Afbeelding
en netjes afslijpen

Afbeelding
en inlassen, nadat je het plaatje op maat hebt gemaakt

Afbeelding
en netjes afbramen.

Wat heb ik geleerd, het is makkelijker om voorbij de bocht de plaatjes vast te lassen en niet in de bocht zoals ik gedaan heb, dan kun je mooier en makkelijker afbramen.

Afbeelding
andere kant was makkelijker 8)

Afbeelding
en dicht.

Zo ik ben weer op weg, kijken hoe lang ik het volhou... Ofwel ik hoop dat ik de komende tijd wat rust heb op werkgebied.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Robin I. »

Netjes gedaan die raamranden! [[thumbup]]
Daar moet ik zelf ook nog eens aan beginnen...
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Pas stukken zijn er wel voor te koop.
In de Rooie wordt wakker zie je dat deze delen gebruikt worden.

Theo
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

pfffrt pff pff pffffffff uch uche uch uch, zozo even een hoop stof wegblazen van dit topic (dat krijg je als je aan het schuren bent :wink: ).

Er is inmiddels best iets gebeurd, lekker weekje spanje, weekendje frankrijk oh oh wat vliegt dat lekker en wat rijdt die Volvo toch comfortabel :mrgreen: . Maar de bus is ietsje verder gekomen moet ik zeggen. Een hoop schuren en lassen heeft geresulteerd in:

Afbeelding

Afbeelding

Waarna je weer lekker kan gaan schuren, als het je hobby is is schuren een feest, helaas heb ik andere hobby's maar dat mag de pret niet drukken. Eerst de binnenkant gedaan.

Afbeelding

En in dit afgescheiden hok gebeurt het, niet geheel stofvrij maar voor mij doet het even wat het moet doen:

Afbeelding

En dan is ook de buitenkant klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Dakje erop zetten om te kijken of het past, lijkt me dat die er niet afvalt:

Afbeelding

Vloertje er even in altijd makkelijk om te kunnen staan op hout wat je makkelijk kan schoonmaken (stoelen staan er ook in trouwens):

Afbeelding

En de kont omhoog, even krikken en dan het blokje er onderdoor schuiven:

Afbeelding

Afbeelding

"Wandelen" met de plank:

Afbeelding

En hopla hij hangt er in, lijkt allemaal zo makkelijk maar het was een hoop gevloek moet ik zeggen....

Afbeelding

Nu nog kabelboompje puzzelen en een brandstofpomp met drukmeter 5 bar scoren, een luchtweger ophangen en het hele koolstoffilter systeem voor de katalysator erbij hangen.
En dan nog een uitlaatje bakken en vast nog meer klusjes, maar we zijn weer aan het bouwen en dat is altijd goed!

Overigens, ja ik heb valsgespeeld, er moet nog een deur, schuifdeur en achterklep worden gespoten, ook nog een afdekklep voor de schuifdeur en een inspectieluik.

Maar goed afstrepen lijkt begonnen [[thumbup]] .

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Robin I. »

Beste vorderingen, keep up the good work [[thumbup]]
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Plaats reactie