Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door paramike »

Gefeliciteerd Michiel!

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project

Ongelezen bericht door Mitch »

Zo even de bus uitgeprobeerd, we hebben inmiddels 2600 km gereden ermee. Veel dingen positief en veel dingen op het lijstje om nog te doen. Prima uitprobeer ritje dus! Wat is het prettig rijden met een bus die gewoon wegrijdt wanneer je het gas intrapt, in zijn 1 zelfs snel te noemen. Bergop (8%) kun je in zijn 5 blijven rijden en als je veel wilt versnellen effe terug naar zijn 4. Meer dan 110-120 rij je nog steeds niet, maar dat ligt aan de versnellingsbak, bij 120 is het 4000 rpm. De motor hoor je dan nog steeds niet maar de wind dan weer wel 8) .

Geen pech gehad onderweg motorisch gezien, wel denk ik dat het qua fijnafstelling beter kan, dus dat dan maar doen. Ik had wat problemen om de porsche benzine meter aan te sluiten op de t3 vlotter, en dit uiteindelijk opgelost door de t3 meter maar in de teller te bouwen. Maar ik heb wel de tank een paar keer scheef gehangen om te kijken of de vlotter het deed. Hierdoor is er iets scheef gaan zitten (ik denk de vulbuis) waardoor de tank lekt als je hem vol gooit. Alle rubbers overigens zijn nieuw van de tank. Maar voor 90% vullen ging makkelijk. 2 maal vol getankt om het verbruik te meten, 1 op 9 tot 1 op 10! Vind ik meer dan schappelijk, ben er erg content mee.

Qua inrichting is er nog een hoop te verbeteren, vooral het maken van lades staat hoog op de lijst. Verder krijgen 2 kastjes nog een plankje erbij. De koelkast gaat voor nood ook op gas worden aangesloten. Ik vond dat hij op de camping toch regelmatig liet zien dat het niet werkte omdat de spanning te laag was, op de accu deed hij het dan wel. Stomme oplossing was het aansluiten van de acculader op de accu en de D+ gelijk op de accu te zetten.

Wat me wel opvalt is wanneer je geen ervaring hebt met kamperen je sommige dingen nooit hebt begrepen. Na een paar dagen regen snap je ineens waarom mensen een luifel willen. Nooit het nut ingezien van zo'n ding, maar nu snap het ineens :D . Maar het busje lekt niet (weet je dat dan weer wel na 3 dagen onafgebroken regen) en is best warm binnen.

Maar nu begint het grote afbouwen!

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Nog niet heel veel gedaan, inmiddels beginnen de kleine problemen te komen, was ook wel een beetje te verwachten:

1. Oliefilterhuis lekt, andere voor geplaatst - opgelost
2. Tank lekt bij veel tanken - dacht eerst aan een lekke vulpijp maar blijkt het nieuwe rubber te zijn dat gescheurd is moet nog vervangen worden
3. Brandstofpomp maakte een vreemd geluid, als het kraken van een speaker of het blijven trillen van een relais, opgestuurd naar de verkoper en inmiddels een nieuwe in huis!

Dus dat incl het afbouwen zijn nu de klusjes. Dan nog echt een lastige, het netjes afstellen van de PL. Er zit een KE-Jetronic systeem op en daar is eigenlijk niemand fan van :mrgreen: . Ik zie het als een uitdaging, een ABF kan altijd nog (of een B5234 van Volvo met turbo, 5 cyl icm een UN1 of Porsche bak). Het leuke van de KE-Jetronic is dat het een mechanische injectie is, die geregeld wordt door sensoren, zeg maar de problemen van een carburateur icm de problemen van gek gedrag door sensoren :buiken: vragen om problemen, soort Citroen SM (techniek van Maserati en de elektriek en vering van Citroen). Afijn we zien wel hoever we komen.

En inmiddels een luifel gekocht en begonnen met mijn hemeltje te bekleden en stof voor de gordijen dat ook nog even maken.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Fred_G »

Ik denk dat mijn onderschrift zolangzamerhand goed op jou van toepassing is.... :mrgreen:
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door captain slow »

:buiken: :buiken:
Succes iig met het injectiesysteem

Groetjes Jan [[bye]]
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Ja het simpel houden is wel de kunst, maar ik heb straks wel een vrij basic busje met een leuk motortje er in hoop ik.

Wel iets gedaan, de tank kan ik weer helemaal voltanken, heb er het oude rubber weer in gedaan dat ik nog over had en warempel, die doet het nog. Dus dat is fijn, kijken hoe lang die het volhoudt. Verder hard bezig aan de gordijnen, dacht eerst vandaag en morgen iets anders te doen maar dat gaat niet door dus even de tijd voor andere dingen en oa de gordijnen afmaken. Hoop dat ik ze morgen allemaal kan hangen maar een groot deel gaat wel lukken.
Dakhemel moet nog worden vastgemaakt aan de zijkant, luifel herstellen (pees innaaien).
Lades maken, de rails zijn binnen nu nog een plaat hout en zagen...
Nog 2 deurtjes en 2 planken maken

Is ie dan af???? Nee, ben niet tevreden over het bed beneden, als bank prima, als bed mwoa niet tof, klapt verkeerd uit ofzo. Moet ik nog naar kijken.
Meters aansluiten, oliedruk en temp, volt.
Licht op contact ipv altijd aan lijkt me ook wel wat. Even puzzelen welke ik daarvoor moet hebben, kan ik altijd met licht aan rijden.
Achteruitrijlicht, verstraler heb ik al, moet alleen nog een sensor.
Bedrading van de trekhaak aansluiten

Dan wil ik nog graag een umweltplakette, liefst groen, kijken hoe ik dat kan aanpakken. En ik wil graag 1500 kg op mijn kenteken voor de aanhanger. Dat schijnt PON te moeten regelen voor mij.

Tegen de tijd dat dit af is heb ik weer andere dingen gevonden [[toast]] .
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Inmiddels de gordijen afgemaakt en opgehangen. Best nog een werkje moet ik zeggen maar goed het wordt iig donker in de bus en daar gaat het om.

Afbeelding

En om het donker te maken heb ik verduisteringsstof aan de binnenzijde gezet.

Afbeelding

en dan ziet het er zo uiteindelijk een beetje uit, maar 1 foto genomen toen werd ik gestoord door de buren [[toast]]

Afbeelding

Echt wel content mee moet ik zeggen, voor heb ik de originele westfalia met drukknoopjes gordijnen.

Nu lades maken en dit weekend maar eens echt proberen (nog zonder luifel moet de spullen nog zien te halen).

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Zo zo, er is veel gebeurd de afgelopen bijna 4 jaar!

In 2015 niet veel met de bus op pad geweest, vakantie in februari/maart naar USA (van New Orleans via een omweg naar Miami gereden in huurauto) en een tweede dochter gekregen in Juli.
In 2016 met de bus en 2 kindjes naar noord Duitsland en Denemarken geweest. Prima tripje zonder veel problemen behalve dat we door een verkeerde aanleg van de stroom op een camping geen werkende koelkast hadden.
In 2017 zijn we met de bus op vakantie geweest, met 1 tussenstop naar Bordeaux gereden en daar een weekje in de omgeving gezeten en dan door naar Dune de Pyla. Vanuit daar naar Bergerac gereden en via de Bourgogne weer naar huis met een korte stop in Reims. Wel 2 maal stilgestaan omdat we file hadden. En bij lang stationair raakt de computer in de stress en slaat de motor af. Maar na 5 minuten wachten kun je weer doorgaan, gelukkig 2 maak goed op de vluchtstrook kunnen staan en zonder al te veel oponthoud kunnen doorrijden. Maar relaxed is anders... Ook ging het verbruik omhoog.

Veel informatie ingewonnen over het injectie systeem (KE-jetronic). Het is een mechanische injectie en dat is nu eenmaal aan slijtage onderhavig. Dus toen kon ik kiezen, revisie of aanpassen. Gekozen voor het laatste 8) , misschien duurder maar meer mee mogelijk. Ik hoorde veel positieve (en via dit forum ook een gecorrigeerde negatieve) ervaringen over het systeem van BS-autotune, de EFIgnition. Ik heb me ingelezen, besloten een cursus te volgen en een computer met prefab kabelboom aan te schaffen en de overige onderdelen te verzamelen.
voor.jpg
na.jpg
Nou zoek de 10 verschillen zou ik zeggen. Nog niet helemaal klaar in deze situatie. Ik wil 1 slang van de carterontluchting vervangen omdat er nu een nutteloze koppeling in zit, en een koppeling vervangen van wit naar zwart. Polyamide (nylon) brandstofslang op de aanvoer een retour en nog een nokkenassensor aansluiten op de oude verdelerkap (blauwe kabel hangt er al) maar ik moet de verdelerkap nog aanpassen.

Ik zal proberen vaker updates te plaatsen want ik merk dan intussen de bus wat meer is aangepast dan hier staat. In het kort:

Lades zijn af
Koelkast vervangen door 1 die ook op gas kan omdat ik naar Spa-Francorchamps ging (F1) en er op die camping geen 220v beschikbaar was
Verlaagd en Koni rood er onder
Uitlaat aangepast door de einddemper van de originele diesel beugels te voorzien en de katalysator van de Seat Ibiza ABF er onder te zetten
Nieuwe 12 mm injectie brandstoftank
Kastjes onder de bank aangepast zodat ze van voren toegankelijk zijn ipv van bovenaf
Boekenkastje gemaakt naast de koelkast
GPS module ingebouwd (ik zit nog te twijfelen of ik een module met optie voor brandstofpomp uitschakeling ga inbouwen)
Anti diefstal opties ingebouwd
Achter draagarm vervangen
En nog een paar van de kleine zaken

Gelukkig ook nog een heel todo lijstje over.

Maar het belangrijkste: we zijn er weer mee weggeweest. Voor het overzicht zet ik dat in een apart stukje hieronder

Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mitch op 08 aug 2018 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Goed, besloten dus de boel om te bouwen. Wat is slim:

1. Zorg dat de APK in orde is
2. Bouw het geheel om

1. Voor de APK heb ik de uitlaat aangepast en verder eigenlijk niets gedaan. Wordt ik 's middags gebeld door de keurmeester dat hij mijn chassisnummer en mijn papieren niet kan vinden. Papieren heb je niet nodig zei ik toen en het nummer staat in de balk onder de bijrijdersstoel. Toen volgde er een hilarische discussie over dat hij het nummer niet kon vinden en of ik dat nummer wel eens gezien had en of ik de bus pas net had? Ehh, 1, je hebt niet gekeken, 2, jazeker, 3, hangt van je definitie af maar ik vind 14 jaar best lang. Lang verhaal kort, ik ben op de fiets gestapt om de beste man te helpen. Bleek dat de eigenaar er niet was die dag want hij had het allemaal snel opgelost (hij kent de bus ook al een tijdje). Maar met een frisse APK weggereden.

2. Goed, ombouwen: ik had al een krukassensor geplaatst, ik heb hiervoor de krukasseal aan de versnellingsbak zijde vervangen door 1 van de Golf 4 GTI (met de zender van de automaatbak). Dit was het lastigste klusje.
Toen op 2 juli begonnen, lekker ouderwets gewoon op straat. Eerst alles er af en toen de nieuwe spullen er weer op, omdat ik een golf 2 GTI blok er in heb zitten past alles van de opvolger, de golf 3 gti naadloos (ok bijna naadloos kwam ik achter). Maar dan heb je 'normale' injectoren, een gasklephuis met een tps (gaskleppositiesensor). Deze heb je nodig. Wat ik ook al had gedaan is de verschillende sensoren die ik kon en moest 'inleren' op de nieuwe computer ingeleerd.
Gaskabel aangesloten (beugeltje gemaakt omdat het allemaal natuurlijk niet paste, en nu gaat de klep voor 99,7% open en daar kan ik prima mee leven).
Stappenmotor aangesloten, temperatuursensor voor de koelvloeistof, MAP sensor en ik heb een DIS bobine geplaatst, deze regelt mijn ontsteking. Injectoren goed aangesloten (netjes op volgorde), brandstofpomp aangesloten.
Ik had al een beetje nagedacht over het luchtfilter verhaal. Ik kwam er achter dat Pipercross Venom netjes in het vak linksachter past en de slang kun je precies aansluiten op de originele luchthapper achter het oortje. Vanaf het filter naar het gasklephuis kun je een silicone 90 graden bocht met verloop kopen waar je 2 inserts op kunt aansluiten, 1 voor de inkomende luchttemperatuur sensor en 1 om de stappenmotor en de carterontluchting op aan te sluiten. Totale kosten van dit geintje overigens was rond de 300,- Incl silicone slang om de stappenmotor en de carterontluchting aan te sluiten. Niet echt low-budget, maar wel netjes en in 1 keer af (hoop ik).
Tegenvallertje was dat ik de waterinlaat op de kop moest vervangen voor 1 van de ABF, dus deze besteld en de oude eraf gesloopt (letterlijk).
water.jpg
Maar goed als je goeie vraagbaken en leveranciers hebt is dat probleem dus snel opgelost (vraagbaak Yuri en leveranciers Bolku.nl) Jeroen van bolku kwam nl met de tip om de oude flens er letterlijk af te slaan zodat de vastgerotte boutjes wel los kwamen.

Op donderdag 5 juli 1 van de laatste onderdelen gekocht: de wide-band lambda sensor. Essentieel als je iets wil afstellen. En toen kwam het moment om kabels netjes te leggen (wat ik uiteindelijk niet zo netjes had gedaan), en de klep dicht te doen. Want mijn jongste werd 3 jaar en dat moet gevierd worden. Na het weekend weer verder. Hmm de klep kan niet meer dicht, toch alles te hoog.

Maandag 9 juli met een open klep geprobeerd of er leven uit wilde komen, sleutel op contact, lampjes aan, brandstofpomp loopt, en de op de laptop kan ik zien dat de computer online is. Even proberen te starten, en het apparaat loopt, in 1 keer! Ja zegt Jeroen Bosma dan, als je alles netjes hebt aangesloten en gecontroleerd dan loopt het natuurlijk, snap ik maar voor mij toch een mooi moment [[toast]] .

En toen maar op woensdag naar mijn sleutelplek om het niet dichtgaan van de klep op te lossen en nog een paar kleine zaken netjes te maken, stalen profielen gekocht want ik wilde de motor nog een paar cm laten zakken. En toen dit...
ANWB.jpg
Geen power meer, helemaal niets. Op de vluchtstrook en gezien dat de computer niet aangaat. Een paar zekeringen bekeken maar de oprijwagen was er snel en de man van de ANWB ook. De constateerde dat de zekering stuk was en zag een kabel op een gekke plek liggen :oops: , ik zei toch niet zo heel netjes.. Maar goed 2 minuten later liep alles weer netjes en de nogal enthousiaste ANWB medewerker op een ritje getrakteerd: klopt die snelheidsmeter? Ja zeg ik, Sow zegt hij. Ja het loopt heel lekker nu.

Motor laten zakken en nu past het deksel dicht.
Dus na 60 testkm's en een beetje inregelen van de computer zijn we met vakantie gegaan om op het eerste stuk de computer verder af te regelen en verder ca 2800 km te genieten van een probleemloze vakantie (ok bijna probleemloos, de luifel is gesneuveld door een idioot harde regenbui in de nacht, nu opzoek naar iets nieuws).

Verbruik met een aanhangertje en 2 fietsen op de achterklep, 2 dochters (3 en 5) met ook elk een fietsje gedurende de vakantie 1:8,6, vond ik voor een half ongeregelde computer niet slecht. Er is nog een beetje te winnen. De route die we gedaan hebben is: via autobahn naar Slovenië, autobahn 105 aangehouden, in Oostenrijk meeste 100 gereden, bij baustelle kon ik met het geheel in zijn 5 van ca 60 naar 100 optrekken (als test). Het rijdt super comfortabel nu.
op reis.jpg
En nu weer verder prutsen, ik heb er zin in en ben enorm in mijn nopjes met het busje, iedereen trouwens want de meisjes vinden het nodig om het apparaat af en toe een kusje te geven...

Lijstje:

Nieuwe banden en velgen opnieuw spuiten
Karretje in dezelfde kleuren en beetje opknappen
Zonnepaneel
enz enz enz

Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mitch op 08 aug 2018 16:44, 3 keer totaal gewijzigd.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wel grappig om te lezen dat je 'gewoon' 100 km/h rijdt. Dat doe ik ook met een 1.6 td. Verschil zit dan vooral in hoe snel je daar bent, en hoe makkelijk je daar blijft...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

@ Michel, ja, gewoon 100, 2 redenen, ik vind het lekker rustig rijden op vakantie en de olie temperatuur meter geeft 102 graden aan bij 110. Nu weet ik niet hoe precies hij is maar wel dat hij meer oploopt als ik harder ga. Dus eerst een oliekoeler er in en dan kijken of het allemaal probleemloos sneller gaat. Hoewel ik dan met een ander verbruik ga zitten dus ik weet het nog niet...

@ Steven, wij hebben passen gedaan, van noordwest Slovenië via Italie naar Oostenrijk en het ging allemaal prima, wel moet er harder gewerkt worden en na 45 minuten sleuren aan je stuur ben ik er wel een beetje klaar mee...

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door yuli »

Hoi Michiel, heb je project gevonden! Zocht zoals gewoonlijk weer is wat in de archieven van het bus-forum.

Ben ook zelf nog wat financieel aan het bijkomen van dezelfde cold-air intake upgrade. Het venijn zat hem idd in de slangen en koppelingen. Maar dankzij de afgelezen lucht temperatuur is het nut al bewezen.

Volgende stap wordt de overstap van semi-sequentieel naar vol sequentieel injectie. Dit gaat je hooguit 10 cent kosten en een avondje solderen voor een 10k weerstandje en een 1k weerstandje. Dan gaat de motor nog een stukje mooier/rustiger lopen, wordt het verbruik nog net ietsjes beter. Ik pleit voor een EuroNorm emissie award. Vrijstelling voor resterende jaren WB zou ik zeggen voor deze milieu vriendelijke bus..

102 graden olie temp bij 110 km/h is overigens prima waarde. Externe oliekoeler werkt ook watertemp laag houden in de hand en dat is dan tevens een stukje extra comfort bij files e.d. heb je minder fan loop en vervolgens kijk je eigenlijk niet meer naar die meters om. Stukje peace of mind.

Het is niet zozeer dat je 110 moet rijden, het is fijn je het kan rijden (en harder) als het een keer moet.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Hoi Yuri, mag ik vragen hoe je aan je ontstekingstabel bent gekomen of heb je dit ook nog zelf afgesteld (en hoe dan)?
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Jelte,

De ecu wordt geleverd met een vooringestelde ontstekings tabel (een zeer veilige) zodat je je auto kan starten en rijden. Daarna kan je die zelf aanpassen (moet nog 'even' uitvogelen hoe). Wel is het belangrijk dat je aangeeft welke motor je gaat gebruiken want dan kan de juiste tabel worden ingeladen.

@Yuri, de kabel is al gesoldeerd met de juiste weerstanden, ik heb net gisteren een passende stekker voor op de hall sensor gevonden. Dan nog 3 nokken weghalen uit de voormalige ontsteking (en een nieuwe 0-ring plaatsen) en dan kan het worden aangesloten.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Ah oke. Dan ga je nog heel veel winnen door je ontsteking te optimaliseren. Het kritische punt opzoeken (met de juiste benzine, ik zou m op eur95 afstellen) is niet zomaar gedaan zonder klopsensoren, heb je een idee hoe je dat gaat doen? Vervelende daarna is dat je je fuel map weer opnieuw moet verbeteren, en dan weer je ontsteking en dan weer je fuel, etc😂

Succes, ik volg deze nog even.
En als referentie kun je nog googlen op 'vw kr na ignition table' natuurlijk..
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

I know, het einde is nog lang niet in zicht... maar mijn doel wel: een goede economie uit de motor halen! Het mooie is dat ik nu al tevreden ben, ik kan nu op snelheid invoegen (met volle vakantie bepakking) en rij redelijk zuinig (moet verbruik in nl nog bepalen). Dus dat het allemaal nog beter wordt is natuurlijk super!

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Plaats reactie