Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Deel je werk met het forum,
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door yuli »

@Michiel
Mooi, mag je me morgen avond even laten zien. Heb de weerstandjes ook in huis maar begrijp er geen bal van.

@Jelte
Daar valt zeker veel te winnen!

Draai je zelf ook een vrij programmeerbare ECU?

Persoonlijk mag er bij mij nog wel wat veilige marge zitten. Dus helemaal het kritische punt (de max) net voor kloppen op gaan zoeken ga ik niet doen. Ook als je bijv. is een slechte batch 95 hebt getankt bij een louche pomp. Het is uiteindelijk gewoon een vakantie bus en geen circuit monster.

De map die we nu voeren is echter wel heel veilig. Kan iedere 16v blok mee beginnen op het nu KR PL ABF ETC is. Deze begint bij stationair al bij 10 graden voor TDC waar de VW ECU bij 6 begon en max toeren 30 graden geloof ik.

Ik ben zelf echter nog niet zover dat ik aan de ontstekingstabel ga optimaliseren. Heb zelf net een set 262/261 nokkenassen gelegd die me een bulk koppel en pk in het midden segment erbij hebben gegeven. Wil net als Michiel ook de overstap van semi naar vol sequentieel gaan draaien. Daarop moet ik ook mijn fuel map wederom aanpassen. Dit doe ik in combinatie met correctie logs & een gedeelte autotune en zelfs een stukje handmatig, gewoon tijdens het rijden op vakantie (ff nerden). Verder heb ik me al bezig gehouden met AFR targets zoals bijvoorbeeld een zuinige overdrive gemaakt in een bepaald toeren gebied voor snelweg cruisen.
Allerlaatste zou wellicht ontstekingstabel aanbod komen. Maar dan moet de setup wel definitief zijn. Dan zal je idd iets met een klop sensor moeten gaan doen (heb ik nu niet) en het makkelijkste lijkt mij dan toch op een bank en een specialist erbij want dit is een wereld op zich waar je ook (veel) kunt verliezen en verschrikkelijk goed moet weten wat je doet. In alle gevallen kost dit dan ook geld.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Jeltuh »

yuli schreef: 22 aug 2018 17:59
@Jelte
Daar valt zeker veel te winnen!

Draai je zelf ook een vrij programmeerbare ECU?
Ik ben van plan mijn 2.1DJ te voorzien van een programmeerbare ECU, heb ervaring met kdfi op een BMW M50 turbo. Ik orientieer voorlopig nog maar hoop richting het eind van het jaar dingen concreet te maken (lees: te bouwen )
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Weet je nog Steven, zo'n 2 jaar geleden kende jij iemand met een karretje. Vorig jaar mee met vakantie geweest en dat was top, niets aan gedaan behalve de lagers en banden vervangen.
Nu nog de velgen spuiten en een rekje er op maken maar de combinatie toont zich nu zo:
Bus met karretje.jpg
Goeie konten.jpg
Inmiddels is het een nogal bruikbare bus geworden, vorig jaar slovenië, dit jaar de 24h van Le Mans met vrienden en de zomer zal als er goed weer is de moezel worden. Zonnepaneel zit er inmiddels ook op, gek dat 1 zo'n ding smaakt naar meer van die dingen (maar eerst eens de koelcapaciteit van de koelkast op 12v controleren.

Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door insomnia »

Jaaaa karretjes in de juiste kleur... gek op! [[thumbup]] [[thumbup]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mitch zijn te langdurige project - optimaliseren

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik heb op zich best wel wat gedaan aan de bus (dat kan ook niet anders in een jaar). Draagarm achter vervangen en draagarmen voor voorzien van nieuwe rubbers en de trekstangen ook van nieuwe rubbers. Voor wie ooit de draagarmen achter van rubbers moet voorzien, maak het jezelf makkelijk en geef 5 keer zoveel geld uit aan deelbare powerflex bussen want die standaard krengen zijn gewoon lastig er in te krijgen (om het op zijn Haynes te zeggen...).

Daarnaast de baksteun aangepast, ik heb mijn blok lager gehangen omdat ik anders mijn deksel moet verhogen en daar had ik geen zin in... maar nu was mijn baksteun gelijk mijn glijplaat en dat is even leuk zeg maar. Ik heb een tweede houder voor de baksteun gevonden op Ebay en die aangepast zodat de baksteun weer aan de balk kan hangen en ik nu een glijplaat heb van 4 mm staal die ook nog eens 4 cm hoger hangt.
image.png
image 2.png
Maar een meer zichtbare aanpassing zijn de nieuwe velgen, nog zonder naafdoppen maar zo zijn ze (volgens mij) ook al mooi.
IMG_6196.jpg
Velgen passen maar niet zomaar, ik heb 10mm spacer geplaatst en langere tapeinden achter en gelijk ook langere tapeinden voor.
Daarnaast heb ik een geleider van de schakelstang geplaatst in het traject die er bij mij nog niet was (krijg je als je een 4-bak wisseld voor een 5-bak) en dat scheelt qua roeren enorm moet ik zeggen.

Afijn we kunnen weer met vakantie, vanmiddag de bus eens opruimen en dan komende week maar weer op pad ermee. Voordeel met al die aanpassingen en vervangingen dan de apk een formaliteit was.

Klusjes op de lijst: diff in de bak vervangen door een 4.57 variant en de remmen aanpakken, ik begin eerst met een E30 bekrachtiger upgrade maar ga rustig op zoek naar iets grotere remmen. Ik heb nl graag dat beetje extra...

Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Plaats reactie