Pink Floyd bus: Cu wordt MTDI met flipped audi a4 bak
Pink Floyd bus: Cu wordt MTDI met flipped audi a4 bak
Hallo allemaal,
Vorig jaar heb ik een t3 hoogdak aangeschaft met een cu 2.0l motor, de bus zal ik voornamelijk gebruiken om mee te gaan kitesurfen. De motor had zijn beste tijd gehad, er lekte veel olie en de bus ging niet harder dan zo'n 95 km/u, ook de versnellingsbak mankeerde het een en ander, zo maakt de vbak lawaai als je in de 1e of 3e versnelling rijd.
Het was dus tijd voor een motorrevisie , ik heb er niet voor gekozen om de motor met standaard onderdelen te reviseren, maar ik heb gekozen om de cu motor op te bouwen met wat meer performance onderdelen. Als het toch gereviseerd moet worden dan maar gelijk wat meer power eruit halen
De motor wordt opgebouwd met de volgende onderdelen:
- AA performance 94mm vlakke zuigers, voor een hogere compressie
- CB performance nokkenas (cb2202) specs: 278 degree Duration, .410" lift.
- Mechanische stoters ipv de standaard hydraulische
De compressieverhouding die ik ga gebruiken:
- Diameter: 94mm
- Slag: 71mm
- Verbrandingskamer: 58ccm
- Deck height: 1.254mm
- De compressieverhouding is 8.4:1
Een aantal weken terug heb ik het blok uit de bus gehaald, hieronder wat foto'tjes
Motor eruit, het demonteren kan beginnen
Motor op de standaard
Olielekkage
Toen ik de zuigers/cilinders eraf had kon ik al met een zaklampje in het carter zien dat de nokkenas aardig versleten was, dit is een bekend probleem van de type 4 motoren. Het carter moest dus gesplitst worden
Versleten nokkenas:
Vervolgens heb ik het carter schoongespoten met de hogendruk, dit was wel hard nodig haha, het blok zat onder het vuil en olie.
Mooi schoon carter:
Toen het carter weer mooi schoon was heb ik de krukas bij volksrepair gebracht om de tandwielen eraf te laten trekken, dit is nodig om het middelste krukaslager te vervangen. De tandwielen terug op de krukas monteren is zelf gemakkelijk uit te voeren door de tandwielen te verwarmen boven het fornuis, de tandwielen zetten uit en kunnen nu met een hamer op de krukas getikt worden.
Krukas met nieuwe drijfstanglagers en middelste hooflager:
Krukas in het linker carter geplaatst:
Ik heb het oude tandwiel van de hydraulische nokkenas laten uitboren zodat hij op de nieuwe mechanische nokkenas vastgemaakt kan worden. Hieronder is goed het verschil te zien tussen de nokken van beide nokkenassen:
links: standaard, rechts: cb2202
Nokenas ingesmeerd met inloop olie:
Nokkenas in het carter gemonteerd:
Controleren of het merkteken van het nokkenas tandwiel tussen de merktekens zit van het krukas tandwiel:
Distributur in het carter monteren, drijfstang 1 heb ik op het bovenste dode punt gezet en de rotor wijsend naar het merkteken, voordat ik de distributur in het blok duwde.
Vervolgens heb ik het carter weer dicht gemaakt, waarbij alle lagers zijn vervangen.
Omdat ik gebruik maak van vlakke zuigers en een kleine deck height was het nodig om de verbrandingskamers in de cilinderkoppen te vergroten. De verbrandingskamers waren allemaal 52cc en ze moesten met de dremel naar 58cc gebracht worden om de juiste compressie verhouding te krijgen.
Als voorbeeld heb ik naar de verbrandingskamers van de type 4 1700cc cilinderkoppen gekeken, deze zijn redelijk hetzelfde als de cu koppen, behalve het halve rondje bovenop:
Aan de slag met de dremel
Zo dat was het weer voor vandaag morge ga ik de klepgeometrie berekenen.
Vorig jaar heb ik een t3 hoogdak aangeschaft met een cu 2.0l motor, de bus zal ik voornamelijk gebruiken om mee te gaan kitesurfen. De motor had zijn beste tijd gehad, er lekte veel olie en de bus ging niet harder dan zo'n 95 km/u, ook de versnellingsbak mankeerde het een en ander, zo maakt de vbak lawaai als je in de 1e of 3e versnelling rijd.
Het was dus tijd voor een motorrevisie , ik heb er niet voor gekozen om de motor met standaard onderdelen te reviseren, maar ik heb gekozen om de cu motor op te bouwen met wat meer performance onderdelen. Als het toch gereviseerd moet worden dan maar gelijk wat meer power eruit halen
De motor wordt opgebouwd met de volgende onderdelen:
- AA performance 94mm vlakke zuigers, voor een hogere compressie
- CB performance nokkenas (cb2202) specs: 278 degree Duration, .410" lift.
- Mechanische stoters ipv de standaard hydraulische
De compressieverhouding die ik ga gebruiken:
- Diameter: 94mm
- Slag: 71mm
- Verbrandingskamer: 58ccm
- Deck height: 1.254mm
- De compressieverhouding is 8.4:1
Een aantal weken terug heb ik het blok uit de bus gehaald, hieronder wat foto'tjes
Motor eruit, het demonteren kan beginnen
Motor op de standaard
Olielekkage
Toen ik de zuigers/cilinders eraf had kon ik al met een zaklampje in het carter zien dat de nokkenas aardig versleten was, dit is een bekend probleem van de type 4 motoren. Het carter moest dus gesplitst worden
Versleten nokkenas:
Vervolgens heb ik het carter schoongespoten met de hogendruk, dit was wel hard nodig haha, het blok zat onder het vuil en olie.
Mooi schoon carter:
Toen het carter weer mooi schoon was heb ik de krukas bij volksrepair gebracht om de tandwielen eraf te laten trekken, dit is nodig om het middelste krukaslager te vervangen. De tandwielen terug op de krukas monteren is zelf gemakkelijk uit te voeren door de tandwielen te verwarmen boven het fornuis, de tandwielen zetten uit en kunnen nu met een hamer op de krukas getikt worden.
Krukas met nieuwe drijfstanglagers en middelste hooflager:
Krukas in het linker carter geplaatst:
Ik heb het oude tandwiel van de hydraulische nokkenas laten uitboren zodat hij op de nieuwe mechanische nokkenas vastgemaakt kan worden. Hieronder is goed het verschil te zien tussen de nokken van beide nokkenassen:
links: standaard, rechts: cb2202
Nokenas ingesmeerd met inloop olie:
Nokkenas in het carter gemonteerd:
Controleren of het merkteken van het nokkenas tandwiel tussen de merktekens zit van het krukas tandwiel:
Distributur in het carter monteren, drijfstang 1 heb ik op het bovenste dode punt gezet en de rotor wijsend naar het merkteken, voordat ik de distributur in het blok duwde.
Vervolgens heb ik het carter weer dicht gemaakt, waarbij alle lagers zijn vervangen.
Omdat ik gebruik maak van vlakke zuigers en een kleine deck height was het nodig om de verbrandingskamers in de cilinderkoppen te vergroten. De verbrandingskamers waren allemaal 52cc en ze moesten met de dremel naar 58cc gebracht worden om de juiste compressie verhouding te krijgen.
Als voorbeeld heb ik naar de verbrandingskamers van de type 4 1700cc cilinderkoppen gekeken, deze zijn redelijk hetzelfde als de cu koppen, behalve het halve rondje bovenop:
Aan de slag met de dremel
Zo dat was het weer voor vandaag morge ga ik de klepgeometrie berekenen.
Laatst gewijzigd door Vaal op 17 sep 2017 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Vaal
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Lekker bezig zeg
Theo
Theo
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Mooi man.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Kennelijk iemand met ervaring??
Of de juiste opleiding??
Of de juiste opleiding??
I am Wouth and I approve this message
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Impressed!
Ewout
Ewout
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Niet opboren
Niet ophemelen
Maar opdremelen
Mooi man!
Niet ophemelen
Maar opdremelen
Mooi man!
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Dit is de 1e keer dat ik een motor reviseer Wouth en heb er ook geen opleiding in gevolgd , maar door veel op internet te lezen en de bug me video volume 8 te kijken kom je een heel eind.
Gr, Vaal
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Kijk iemand met 2 rechter handen je durft tenminste
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
mooi werk en goed bezig!
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Leuke reacties kheb weer het een en ander gedaan aan de motor, gister heb ik cilinders/zuigers 1 en 2 gemonteerd samen met de cilinderkop om de klepgeometrie te berekenen.
verstelbare stoterstang gemaakt door een oude door de helft te slijpen en in beide buisjes m8 draad te tappen:
kleplift meten
Het is de bedoeling dat het klepstelboutje en de steel van je klep loodrecht op elkaar staan bij halve lift, als dit niet het geval is kun je dit aanpassen door onderlegplaatjes onder je tuimelaars te plaatsen of de stoterstang langer/korter te maken.
Ik heb eerst de zuiger op het bovenste dode punt gezet toen heb ik de micrometer op de veer in de cilinderkop geplaatst, vervolgens heb ik de krukas gedraait totdat de maximale lift was bereikt. De maximale lift die je afleest op de micrometer deel je vervolgens door 2, dan weet je de halve lift. Dan draai je de krukas weer terug naar het bovenste dode punt en draai je vervolgens de krukas totdat je halve lift hebt bereikt (dit lees je af op de micrometer), vervolgens moet het klepsteelboutje en de klep dus loodrecht op elkaar staan. Ik ben aardig wat uurtjes zoet geweest om de ideale geometrie te vinden haha, maar ik heb hem gevonden. Ik moet 0,8mm onderlegplaatjes onder mijn tuimelaars stoppen en me stoterstangen moeten 27,2 cm lang zijn.
Vandaag heb ik ook nog wat onderdelen van de motor rood gespoten, ziet er wel kicke uit
verstelbare stoterstang gemaakt door een oude door de helft te slijpen en in beide buisjes m8 draad te tappen:
kleplift meten
Het is de bedoeling dat het klepstelboutje en de steel van je klep loodrecht op elkaar staan bij halve lift, als dit niet het geval is kun je dit aanpassen door onderlegplaatjes onder je tuimelaars te plaatsen of de stoterstang langer/korter te maken.
Ik heb eerst de zuiger op het bovenste dode punt gezet toen heb ik de micrometer op de veer in de cilinderkop geplaatst, vervolgens heb ik de krukas gedraait totdat de maximale lift was bereikt. De maximale lift die je afleest op de micrometer deel je vervolgens door 2, dan weet je de halve lift. Dan draai je de krukas weer terug naar het bovenste dode punt en draai je vervolgens de krukas totdat je halve lift hebt bereikt (dit lees je af op de micrometer), vervolgens moet het klepsteelboutje en de klep dus loodrecht op elkaar staan. Ik ben aardig wat uurtjes zoet geweest om de ideale geometrie te vinden haha, maar ik heb hem gevonden. Ik moet 0,8mm onderlegplaatjes onder mijn tuimelaars stoppen en me stoterstangen moeten 27,2 cm lang zijn.
Vandaag heb ik ook nog wat onderdelen van de motor rood gespoten, ziet er wel kicke uit
Gr, Vaal
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Knap werk Vaal.
Niet lullen maar doen. Daal hou ik wel van.
Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar het resultaat.
Niet lullen maar doen. Daal hou ik wel van.
Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar het resultaat.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Vaal,
Knap werk! ik heb mijn CU ook helemaal uit elkaar gehad en bij mij was de nokkenas ook zo ingesleten.
Omdat ik alles origineel wilde houden heb ik, na lang zoeken, een NOS originele nokkenas gevonden.
Deze heb ik met nieuwe lagerschaaltjes gemonteerd; de rest was inwendig alleen maar smerig, de krukas en drijfstanglagers waren nog goed. De motor draait weer prima .
Ik zag bij jou foto's dat je een rotor (vd verdeler) gebruikt met een toerentalbegrenzer. Zou je die nog wel gebruiken nu je de motor wat "pittiger" aan het maken bent? Je kan ook een gewone rotor monteren, dan kapt het toerental niet abrupt af (ik heb ook een gewone rotor gemonteerd, ik vond de begrenzig gewoon niet prettifg.
Ik blijf met veel interesse je topic volgen, veel succes met de verdere opbouw.
M.vr.gr.
Willem.
Knap werk! ik heb mijn CU ook helemaal uit elkaar gehad en bij mij was de nokkenas ook zo ingesleten.
Omdat ik alles origineel wilde houden heb ik, na lang zoeken, een NOS originele nokkenas gevonden.
Deze heb ik met nieuwe lagerschaaltjes gemonteerd; de rest was inwendig alleen maar smerig, de krukas en drijfstanglagers waren nog goed. De motor draait weer prima .
Ik zag bij jou foto's dat je een rotor (vd verdeler) gebruikt met een toerentalbegrenzer. Zou je die nog wel gebruiken nu je de motor wat "pittiger" aan het maken bent? Je kan ook een gewone rotor monteren, dan kapt het toerental niet abrupt af (ik heb ook een gewone rotor gemonteerd, ik vond de begrenzig gewoon niet prettifg.
Ik blijf met veel interesse je topic volgen, veel succes met de verdere opbouw.
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
goed bezig
vorig jaar mijn er in verdiept
maar als je de koppen dr nog niet op hebt ,,,,
en nu de zetels freest naar een moderne vlakkerre hoek zul je de effectieve doorlaat zo met een mm of 1.5 rondom vergroten en gaat ie als het ware eerder stromen dan onder die oude 43 graden
dat rondje is idd een goed porsche idee uitstroom verbeteren
maar ik heb over de hele breedtte die rand er uit gefreesd immers daar langs stromen de gassen naar binnen en die klep gaat maar iets open ...meer mengsel en vulling is beter,,,,,tip van de kever tunerss ,super benieuwd hoe de jouwe loopt en naar de topspeed,,,,
grt jarno
vorig jaar mijn er in verdiept
maar als je de koppen dr nog niet op hebt ,,,,
en nu de zetels freest naar een moderne vlakkerre hoek zul je de effectieve doorlaat zo met een mm of 1.5 rondom vergroten en gaat ie als het ware eerder stromen dan onder die oude 43 graden
dat rondje is idd een goed porsche idee uitstroom verbeteren
maar ik heb over de hele breedtte die rand er uit gefreesd immers daar langs stromen de gassen naar binnen en die klep gaat maar iets open ...meer mengsel en vulling is beter,,,,,tip van de kever tunerss ,super benieuwd hoe de jouwe loopt en naar de topspeed,,,,
grt jarno
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
He Willem, leuk om te horen dat je ook je cu hebt gereviseerd en hij nu toppie loopt. De huidige rotor moet ik inderdaad zo snel mogelijk dumpen er ligt al een normale klaar!
1 kop zit al gemonteerd Jarno, dus de zetels zullen niet meer naar een moderne hoek gefreest worden, ik ben ook super benieuwd hoe die gaat lopen, hoop hem binnen 2 weken in de bus te hangen.
1 kop zit al gemonteerd Jarno, dus de zetels zullen niet meer naar een moderne hoek gefreest worden, ik ben ook super benieuwd hoe die gaat lopen, hoop hem binnen 2 weken in de bus te hangen.
Gr, Vaal
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
We zijn weer wat opgeschoten met het motortje, het draaiende gedeelte is klaar
Hier nog wat plaatjes hoe de koppen eruit zien met een inhoud van 58cc:
Morge ga ik de koelbeplating, oliekoeler, carbs enz bevestigen en hopelijk als alles mee zit de motor ook in de bus hangen. Ik kan in iedergeval niet meer wachten om het sleuteltje om te draaien . Heeft iemand nog tips wat ik moet doen voordat ik de sleutel omdraai, ik zat er aan te denken om hem eerst effe op de startmotor te laten draaien zodat de olie rondgepompt kan worden.
Hier nog wat plaatjes hoe de koppen eruit zien met een inhoud van 58cc:
Morge ga ik de koelbeplating, oliekoeler, carbs enz bevestigen en hopelijk als alles mee zit de motor ook in de bus hangen. Ik kan in iedergeval niet meer wachten om het sleuteltje om te draaien . Heeft iemand nog tips wat ik moet doen voordat ik de sleutel omdraai, ik zat er aan te denken om hem eerst effe op de startmotor te laten draaien zodat de olie rondgepompt kan worden.
Gr, Vaal
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power
Idd eerst starten zonder ontsteking totdat je olielampje uit is, dan pas het grote moment van echt starten