Pink Floyd bus: Cu wordt MTDI met flipped audi a4 bak

Deel je werk met het forum,
Vaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2014 11:52

Pink Floyd bus: Cu wordt MTDI met flipped audi a4 bak

Ongelezen bericht door Vaal »

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een t3 hoogdak aangeschaft met een cu 2.0l motor, de bus zal ik voornamelijk gebruiken om mee te gaan kitesurfen. De motor had zijn beste tijd gehad, er lekte veel olie en de bus ging niet harder dan zo'n 95 km/u, ook de versnellingsbak mankeerde het een en ander, zo maakt de vbak lawaai als je in de 1e of 3e versnelling rijd.

Afbeelding

Het was dus tijd voor een motorrevisie :D , ik heb er niet voor gekozen om de motor met standaard onderdelen te reviseren, maar ik heb gekozen om de cu motor op te bouwen met wat meer performance onderdelen. Als het toch gereviseerd moet worden dan maar gelijk wat meer power eruit halen :twisted:

De motor wordt opgebouwd met de volgende onderdelen:
- AA performance 94mm vlakke zuigers, voor een hogere compressie
- CB performance nokkenas (cb2202) specs: 278 degree Duration, .410" lift.
- Mechanische stoters ipv de standaard hydraulische

De compressieverhouding die ik ga gebruiken:
- Diameter: 94mm
- Slag: 71mm
- Verbrandingskamer: 58ccm
- Deck height: 1.254mm
- De compressieverhouding is 8.4:1

Een aantal weken terug heb ik het blok uit de bus gehaald, hieronder wat foto'tjes

Afbeelding

Motor eruit, het demonteren kan beginnen :D
Afbeelding

Motor op de standaard
Afbeelding

Olielekkage :shock:
Afbeelding

Toen ik de zuigers/cilinders eraf had kon ik al met een zaklampje in het carter zien dat de nokkenas aardig versleten was, dit is een bekend probleem van de type 4 motoren. Het carter moest dus gesplitst worden :???:

Versleten nokkenas:
Afbeelding

Vervolgens heb ik het carter schoongespoten met de hogendruk, dit was wel hard nodig haha, het blok zat onder het vuil en olie.

Mooi schoon carter:
Afbeelding

Afbeelding

Toen het carter weer mooi schoon was heb ik de krukas bij volksrepair gebracht om de tandwielen eraf te laten trekken, dit is nodig om het middelste krukaslager te vervangen. De tandwielen terug op de krukas monteren is zelf gemakkelijk uit te voeren door de tandwielen te verwarmen boven het fornuis, de tandwielen zetten uit en kunnen nu met een hamer op de krukas getikt worden.

Krukas met nieuwe drijfstanglagers en middelste hooflager:
Afbeelding

Krukas in het linker carter geplaatst:
Afbeelding

Ik heb het oude tandwiel van de hydraulische nokkenas laten uitboren zodat hij op de nieuwe mechanische nokkenas vastgemaakt kan worden. Hieronder is goed het verschil te zien tussen de nokken van beide nokkenassen:

links: standaard, rechts: cb2202
Afbeelding

Nokenas ingesmeerd met inloop olie:
Afbeelding

Nokkenas in het carter gemonteerd:
Afbeelding

Controleren of het merkteken van het nokkenas tandwiel tussen de merktekens zit van het krukas tandwiel:
Afbeelding

Distributur in het carter monteren, drijfstang 1 heb ik op het bovenste dode punt gezet en de rotor wijsend naar het merkteken, voordat ik de distributur in het blok duwde.
Afbeelding

Vervolgens heb ik het carter weer dicht gemaakt, waarbij alle lagers zijn vervangen.

Omdat ik gebruik maak van vlakke zuigers en een kleine deck height was het nodig om de verbrandingskamers in de cilinderkoppen te vergroten. De verbrandingskamers waren allemaal 52cc en ze moesten met de dremel naar 58cc gebracht worden om de juiste compressie verhouding te krijgen.

Als voorbeeld heb ik naar de verbrandingskamers van de type 4 1700cc cilinderkoppen gekeken, deze zijn redelijk hetzelfde als de cu koppen, behalve het halve rondje bovenop:
Afbeelding

Aan de slag met de dremel :o
Afbeelding

Zo dat was het weer voor vandaag :D morge ga ik de klepgeometrie berekenen.
Laatst gewijzigd door Vaal op 17 sep 2017 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Vaal
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Lekker bezig zeg [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooi man. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door wouth »

Kennelijk iemand met ervaring??
Of de juiste opleiding??
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Ewout »

Impressed!

Ewout
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door insomnia »

Niet opboren
Niet ophemelen
Maar opdremelen
Mooi man! [[thumbup]] :mrgreen:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Vaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2014 11:52

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Vaal »

Dit is de 1e keer dat ik een motor reviseer Wouth en heb er ook geen opleiding in gevolgd :) , maar door veel op internet te lezen en de bug me video volume 8 te kijken kom je een heel eind.
Gr, Vaal
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door luizenbos »

Kijk iemand met 2 rechter handen [[thumbup]] je durft tenminste [[toast]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door TijnCU »

mooi werk en goed bezig!
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Vaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2014 11:52

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Vaal »

Leuke reacties [[thumbup]] kheb weer het een en ander gedaan aan de motor, gister heb ik cilinders/zuigers 1 en 2 gemonteerd samen met de cilinderkop om de klepgeometrie te berekenen.

verstelbare stoterstang gemaakt door een oude door de helft te slijpen en in beide buisjes m8 draad te tappen:
Afbeelding

kleplift meten
Afbeelding

Het is de bedoeling dat het klepstelboutje en de steel van je klep loodrecht op elkaar staan bij halve lift, als dit niet het geval is kun je dit aanpassen door onderlegplaatjes onder je tuimelaars te plaatsen of de stoterstang langer/korter te maken.

Ik heb eerst de zuiger op het bovenste dode punt gezet toen heb ik de micrometer op de veer in de cilinderkop geplaatst, vervolgens heb ik de krukas gedraait totdat de maximale lift was bereikt. De maximale lift die je afleest op de micrometer deel je vervolgens door 2, dan weet je de halve lift. Dan draai je de krukas weer terug naar het bovenste dode punt en draai je vervolgens de krukas totdat je halve lift hebt bereikt (dit lees je af op de micrometer), vervolgens moet het klepsteelboutje en de klep dus loodrecht op elkaar staan. Ik ben aardig wat uurtjes zoet geweest om de ideale geometrie te vinden haha, maar ik heb hem gevonden. Ik moet 0,8mm onderlegplaatjes onder mijn tuimelaars stoppen en me stoterstangen moeten 27,2 cm lang zijn.

Vandaag heb ik ook nog wat onderdelen van de motor rood gespoten, ziet er wel kicke uit 8)
Afbeelding

Afbeelding
Gr, Vaal
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Knap werk Vaal.
Niet lullen maar doen. Daal hou ik wel van.
Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar het resultaat.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door who2010 »

Vaal,

Knap werk! ik heb mijn CU ook helemaal uit elkaar gehad en bij mij was de nokkenas ook zo ingesleten.
Omdat ik alles origineel wilde houden heb ik, na lang zoeken, een NOS originele nokkenas gevonden.
Deze heb ik met nieuwe lagerschaaltjes gemonteerd; de rest was inwendig alleen maar smerig, de krukas en drijfstanglagers waren nog goed. De motor draait weer prima ;).
Ik zag bij jou foto's dat je een rotor (vd verdeler) gebruikt met een toerentalbegrenzer. Zou je die nog wel gebruiken nu je de motor wat "pittiger" aan het maken bent? Je kan ook een gewone rotor monteren, dan kapt het toerental niet abrupt af (ik heb ook een gewone rotor gemonteerd, ik vond de begrenzig gewoon niet prettifg.

Ik blijf met veel interesse je topic volgen, veel succes met de verdere opbouw.

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
de sloper
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2011 16:42

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door de sloper »

goed bezig
vorig jaar mijn er in verdiept
maar als je de koppen dr nog niet op hebt ,,,,

en nu de zetels freest naar een moderne vlakkerre hoek zul je de effectieve doorlaat zo met een mm of 1.5 rondom vergroten en gaat ie als het ware eerder stromen dan onder die oude 43 graden

dat rondje is idd een goed porsche idee uitstroom verbeteren

maar ik heb over de hele breedtte die rand er uit gefreesd immers daar langs stromen de gassen naar binnen en die klep gaat maar iets open ...meer mengsel en vulling is beter,,,,,tip van de kever tunerss ,super benieuwd hoe de jouwe loopt en naar de topspeed,,,,

grt jarno
Vaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2014 11:52

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Vaal »

He Willem, leuk om te horen dat je ook je cu hebt gereviseerd en hij nu toppie loopt. De huidige rotor moet ik inderdaad zo snel mogelijk dumpen :lol: er ligt al een normale klaar!

1 kop zit al gemonteerd Jarno, dus de zetels zullen niet meer naar een moderne hoek gefreest worden, ik ben ook super benieuwd hoe die gaat lopen, hoop hem binnen 2 weken in de bus te hangen.
Gr, Vaal
Vaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2014 11:52

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door Vaal »

We zijn weer wat opgeschoten met het motortje, het draaiende gedeelte is klaar :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hier nog wat plaatjes hoe de koppen eruit zien met een inhoud van 58cc:
Afbeelding
Afbeelding

Morge ga ik de koelbeplating, oliekoeler, carbs enz bevestigen en hopelijk als alles mee zit de motor ook in de bus hangen. Ik kan in iedergeval niet meer wachten om het sleuteltje om te draaien :D :D :lol:. Heeft iemand nog tips wat ik moet doen voordat ik de sleutel omdraai, ik zat er aan te denken om hem eerst effe op de startmotor te laten draaien zodat de olie rondgepompt kan worden.
Gr, Vaal
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Pink Floyd bus: Cu revisie met wat meer power

Ongelezen bericht door servicebus »

Idd eerst starten zonder ontsteking totdat je olielampje uit is, dan pas het grote moment van echt starten [[thumbup]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Plaats reactie