"Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Deel je werk met het forum,
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Die oude loodaccu's zijn veel te duur, helemaal nu de prijs van lifepo4 flink gedaald is. Dat heb je vrij snel terugverdiend. Die 12V koelkasten vind ik ook veel te duur. Een 230V koelkast met omvormer kost hetzelfde en verbruikt minder energie. Voor huishoudelijke koelkasten is een energielabel verplicht, voor kampeerkoelkasten niet. Dat heeft klaarblijkelijk een positief effect op het energieverbruik.

Die 3.7A is 'gemiddeld per uur'. Ja welk gemiddelde dan? Dat kan in de zomer als het flink heet is dus nog veel meer zijn. En is het bij 12 of 230 volt? Ik denk bij 12 volt en dus zo'n 50 wattuur. Dat is veel. Dat is 1.2 kWh per dag!

Een tafelmodel koelkast verbruikt 82 kWh per jaar (A+++) volgens het Europese energielabel. Gemiddeld 0.25 kWh per 24 uur. Combineer dat met een lichtgewicht lifepo4 accu en je bent uiteindelijk goedkoper uit.

Op deze manier is de accu na 8 uur 'leeg' met alleen de koelkast en bij hoge temperaturen nog sneller. Deze koelkast, een paar lampjes en een kleine tv of laptop, 4 uurtjes?

Hylke
RVB
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RVB »

Ik kan niet alle fotos zien. Maar je verhaal klinkt best overtuigend.

Groetjes Rolf
luizenbos
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door luizenbos »

mooi plekje ervoor op ruit houd de zon tegen en laden tegelijk :lol:
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door tdn »

hylkeanne schreef: 19 feb 2021 03:19 Die oude loodaccu's zijn veel te duur, helemaal nu de prijs van lifepo4 flink gedaald is. Dat heb je vrij snel terugverdiend. Die 12V koelkasten vind ik ook veel te duur. Een 230V koelkast met omvormer kost hetzelfde en verbruikt minder energie. Voor huishoudelijke koelkasten is een energielabel verplicht, voor kampeerkoelkasten niet. Dat heeft klaarblijkelijk een positief effect op het energieverbruik.

Die 3.7A is 'gemiddeld per uur'. Ja welk gemiddelde dan? Dat kan in de zomer als het flink heet is dus nog veel meer zijn. En is het bij 12 of 230 volt? Ik denk bij 12 volt en dus zo'n 50 wattuur. Dat is veel. Dat is 1.2 kWh per dag!

Een tafelmodel koelkast verbruikt 82 kWh per jaar (A+++) volgens het Europese energielabel. Gemiddeld 0.25 kWh per 24 uur. Combineer dat met een lichtgewicht lifepo4 accu en je bent uiteindelijk goedkoper uit.

Op deze manier is de accu na 8 uur 'leeg' met alleen de koelkast en bij hoge temperaturen nog sneller. Deze koelkast, een paar lampjes en een kleine tv of laptop, 4 uurtjes?

Hylke
Deze semi-tractie batterij kostte me 90 euro, een gelijkaardige capaciteit in lifepo4 zit om en bij de 600... dat vind ik toch niet echt goedkoop. Kan 6 van die oude loodzuur accu's verslijten eer ik aan die prijs kom. En dan zou ik voor lifepo4 er ook nog een DC-DC lader tussen moeten hebben. Dus ik ben blij met m'n keuze ;-)

Bedoel je dat je een gewone huiskoelkast in je bus hebt zitten, en dat die energiezuiniger zou zijn? Ik dacht altijd dat een gewone koelkast zelfs niet mag draaien tot 24u nadat je ze vervoerd hebt ivm met olie en gas. Is dat dan niet meer zo? Plus vergeet het verbruik van de omvormer niet mee te rekenen. Wet van behoud op energie zegt dat niks gratis is.

Ik denk trouwens dat die 3.75 A gemiddeld verbruik per uur een fout is op de website van De Wit Schijndel. Denk dat het 3.75 A verbruik is wanneer de compressor aan staat. In de handleiding staat ook dat hij 45W verbruikt. Op 12V komt dat dus precies met die 3.75 A overeen.
Dus werkelijk verbruik mag je makkelijk delen door 4, aangezien de compressor maar 25% van de tijd aan staat. Dan kom je op net iets minder dan 1A uit.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Voor 600€ heb je tegenwoordig ruim 100ah lifepo4 (nieuw) en een gebruikte accu met minimaal 90% capaciteit, kost zo'n 250€ per 100ah bruikbare capaciteit. Mijn startaccu kost al meer dan dat ding. Meestal is het met zo'n loodaccu na 400 keer ontladen tot 50% wel klaar. Dat kost uiteindelijk dus meer geld (en is schadelijker voor het milieu).

Je hebt nu ook een dc-dc lader voor de zonnepanelen. Een goede dc-dc regelaar kan zowel stroom van een zonnepaneel als stroom van de dynamo omzetten naar het juiste voltage voor de accu. Kwestie van de juiste apparatuur aanschaffen. De regelaar kiest dan zelf. Prio 1 is het zonnepaneel. En als dat ontoereikend is de dynamo of 230 volt walstroom.

Of je nou een nieuwe of een gebruikte lifepo4 accu koopt, in beide gevallen goedkoper dan loodzuur.

Een lifepo4 accu gaat minimaal 10 keer langer mee en kost slechts het dubbele van loodzuur. Een gebruikte lifepo4 is even duur als een nieuwe loodzuur en gaat ook langer mee.

Hylke
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Vergeet ook niet de hoge zelfontlading en interne weerstand van loodzuur. Zo'n loodzuur accu laden duurt heel lang. Ik kan probleemloos met 50 ampère laden. Een dynamo met relais kan loodzuur niet 100% laden. Wil je maximale capaciteit uit loodzuur halen zal je altijd een dc lader moeten gebruiken.

Je zal ook een accubeschermer moeten inbouwen. Als het voltage te laag wordt en je doet er niet tijdig iets aan is het ook over en uit.

De koelkast die je nu hebt heeft ook een omvormer. De stroom die binnenkomt moet omgezet worden naar wat de motor voor de compressor moet hebben.

Hylke
Bob
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door Bob »

Voor we het vergeten; Hylke heeft gelijk.
Bob

2.5 TDI 2008
Roerdomp
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als ik het zo lees, is het een wonder dat ik koud drink bier op vakantie
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY

Beter duur dan niet te krijgen
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door tdn »

Roerdomp schreef: 21 feb 2021 17:41 Als ik het zo lees, is het een wonder dat ik koud drink bier op vakantie
:buiken: [[toast]]
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Gewoon je rekenmachine gebruiken.

Hylke
Plaats reactie