"Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> carrosserie en huishoudaccu

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 598
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door tdn »

Ondertussen gehoord dat de pomp wel dezelfde is, maar de steun en slangen anders.

Ben dan maar bij de hydraulieker in de buurt geweest, en die heeft de slang hersteld voor nog geen 30 euro :-)
Wel een verschil: die knik zit er dus niet meer in, en het stuur maakt nu inderdaad een vreemd zoemend geluid bij het draaien in lage toeren. Blijkbaar doet de knik iets om resonanties tegen te gaan. Dit is enkel tijdens manoeuvreren een probleem.

Als dit echter verder geen kwaad kan, kan me dat eerlijk gezegd gestolen worden voor zo'n verschil in prijs! (Wetende dat je snel voor een nieuwe slang 150 á 200 euro lichter bent)

In de tussentijd ook wat verder geklust aan de bus, met de hulp van oud forumlid Ad, waar ik nu relatief dicht bij woon :-)
Dit is er nog gebeurd:
- nieuwe verdelerkap en rotor geplaatst. Tip: als de bus niet meer start hiermee, gewoon de nieuwe contactpunten een klein beetje afschuren, er zat bij mij een coating op die de vonk tegenhield.

- nieuw naafpotje voor de kilometertellerkabel geplaatst. Het vorige was uitgesleten en de wijzer wipte op en neer tijdens het rijden. Opgelost nu :-)
Laatst gewijzigd door tdn op 01 jun 2018 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 598
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> stuurbekrachtiging lekt

Ongelezen bericht door tdn »

Ondertussen hebben we weer alle luxe aanwezig in de bus :-)

Nog even ter documentatie:

Dit is de gerepareerde servoslang, dus zonder de knik er in:
Afbeelding

Ik heb wel de originele bevestiging aan de carrosserie niet kunnen hergebruiken, met dat dikkere stuk aan de aansluiting. Heb deze dus gewoon vastgemaakt aan de leiding die naar voren loopt. Wellicht zorgt dit ook voor wat extra trilling.

En zo klinkt ze tijdens het sturen:
[BBvideo=560,315]https://www.youtube.com/embed/l9RiK1M5UQ4[/BBvideo]

Alsof er een bijtje in je oor zoemt dus... Niet ideaal, maar het verdwijnt vanaf 40km/h, en werkt voor de rest perfect.

Omdat het ook zeer warm was de afgelopen dagen ben ik vorige week eindelijk naar de airco-specialist gegaan.
Deze kleine zelfstandige had alles in huis om de klus te klaren. Blijkbaar zijn de aansluitingen voor deze airco niet overal meer in gebruik.

Afbeelding

Er ging een ongelooflijke 1250 gram R134a gas in! :he!!!:
Om te schetsen hoe veel dat is: in een normale vulsessie bij een gewone auto gaat er gemiddeld zo'n 500g in...

Afbeelding

Hij heeft ook de ventieltjes ineens vervangen, zodat er hopelijk minder lekkage volgt.

Afbeelding

Vorig weekend een mini-vakantietje in de lage landen gedaan bij wijze van test. Kort tripje Limburg-Amsterdam-Gent-Limburg van 550km.
Fantastisch weer gehad, en de airco kwam dus goed van pas! Werkte perfect nu ze bijgevuld is.
Ook de servo lekt geen drup meer nu, dus buiten de roestige buitenkant rij ik terug met een luxemobiel rond! [[toast]]
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4994
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Chique!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Ik had de airco zelf ook gevuld maar ben niet verder gegaan dan 860gram ivm de werkdruk en kans op lekkage met die oude leidingen..
Filterdroger ook vervangen? Zit in de linker wielkas achter.
Leuk om weer eens wat te lezen 👍🏻
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 969
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door Coen »

Die vernauwing in de originele slang van je stuurbekrachtiging is een soort reduceerventiel.
Ik heb nu zowel heen als terug slangen ipv stalen leidingen en geen gezoem meer.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door Steven V »

Gaat het stuur nu ook lichter dan voorheen dan? Ofwel, zonder vernauwing meer bekrachtiging? Als de constructie van de slang het toelaat, kun je hem proberen te vernauwen met bijvoorbeeld een lijmklem?
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2328
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door servicebus »

Steven V schreef: 11 aug 2018 11:13 Gaat het stuur nu ook lichter dan voorheen dan? Ofwel, zonder vernauwing meer bekrachtiging? Als de constructie van de slang het toelaat, kun je hem proberen te vernauwen met bijvoorbeeld een lijmklem?
Geen goed idee, de slang zal dan aan de binnenkant erg slijten omdat je plaatselijk de olieflow enorm verhoogd.
Evt zou een restrictie in een aansluit koppeling nog wel kunnen.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 598
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door tdn »

Steven V schreef: 11 aug 2018 11:13 Gaat het stuur nu ook lichter dan voorheen dan? Ofwel, zonder vernauwing meer bekrachtiging? Als de constructie van de slang het toelaat, kun je hem proberen te vernauwen met bijvoorbeeld een lijmklem?
Onder het motto "beter laat antwoord dan nooit" ;-)

Ik merk geen verschil in sturen met voorheen. Gaat gewoon goed. Wel merk je dat er iets meer "feedback" op het stuur zit. M.a.w. het trilt een tikkeltje meer dan voorheen, vooral bij lage toeren. Stoort op zich niet, en belangrijk: lekt niet. Ik zie geen reden om er verder mee te prutsen zolang het werkt. Denk dat ik het alleen maar erger kan maken.

Gisteren de bus z'n oliewissel gegeven, dat was ook eens nodig. De olie was net chocoladesaus geworden na 2 jaar. Tjah, als je een jaartje overslaat verlies je de tijd tussen onderhoudsintervals wel eens uit het oog :oops: Ik heb overigens toen de olie er af was eens het contact aangezet om te zien of de oliedruk zoemer het deed... niks te horen. Ik meende dat dit vroeger bij m'n diesel wel een geluidssignaal gaf? Is het bij een benzine dan anders? Of zoemt hij enkel wanneer je de sleutel nog verder draait? (dat heb ik niet gedurfd)

Ook een setje originele wieldoppen op de kop kunnen tikken, dus binnenkort eens aan de slag om de oude stalen velgen op te frissen [[thumbup]]
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door Steven V »

Als de Motor niet loopt is er toch ook geen oliedruk?
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1370
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

de zoemer gaat alleen af als bij meer dan 2000rpm de oliedruk te laag is.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2475
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bij lage toeren en minder dan 0,3 bar gaat enkel je olielampje knipperen.

De andere is ook leuk. Als je druk te laag is boven 2(150) toeren gaat het lampje knipperen en de zoemer af. Bij de benzine en TD zou dit een 0,9 bar sensor zijn en bij de CS en KY een 1,4 bar sensor......

Dat is wel een idee een 0,9 bar sensor in een zuigdiesel als oplossing voor het oliedruk probleem :-\
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 598
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door tdn »

Ha perfect, dan is er niks mis :-) Bedankt!
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 598
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> terug alle luxe!

Ongelezen bericht door tdn »

Gisteren wou ik eindelijk het setje veren dat ik had besteld op de bus monteren.
Het gaat om dit setje, dat de originele specs van VW voor de LLE -30mm veren zou moeten benaderen, althans volgens Brickwerks: https://www.brickwerks.co.uk/spring-set ... -30mm.html
De huidige set die de vorige eigenaar er op had gezet was me iets te laag, en vooral ook te stug voor de Belgische wegen.
Met de lage pond en nog voor de brexit leek me dat geen slecht idee om daar een setje te bestellen ;-)

Monteren ging wel ok, maar toen merkte ik iets bizar links achter... een filmpje zegt alles:
https://youtu.be/m2jLl6dQ8JE

:he!!!: de onderste veerschaal om de veer op z'n plaats te houden is gewoon volledig doorgeroest! [[head]]
Nog een geluk dat ik de veren wou vervangen, anders had ik dit niet ontdekt...een echte tikkende tijdbom dus.
Ik wil me niet voorstellen dat die veer bij een putje op de autostrade aan 100km per uur losschiet, en de hele bus links het verkeer in zwenkt :shock:

We gaan dus wat creatief moeten nadenken om terug de weg op te raken...
Nu kan je die veerschaal wel apart bestellen, en zelfs relatief eenvoudig vastlassen zonder de draagarm er uit te halen: https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/s ... on-t3.html
https://www.bus-scheune.de/VW-Bus-T3-Er ... :1385.html

Ik zit echter met de volgende vraag:
De bus rijdt op benzine en LPG (tank zit binnen onder de bank). Kan er dan wel veilig aan gelast worden, zonder de benzine en LPG tank volledig uit te bouwen? Zou niet willen dat de hele boel in de fik vliegt... De LPG is een gesloten systeem, maar de benzine heeft verluchtingsgaatjes, wil me niet voorstellen dat er een sintel daar in de buurt komt. De plek is waar ik moet zijn is wel ver van beide tanken, en in principe passeert de stroom niet langs een brandbaar onderdeel, maar ben toch niet 100% op m'n gemak.

Wat denken jullie? Is er iemand die al aan een benzine/LPG wagen heeft gelast zonder uitbouw van de tank? (uiteraard wel de accupool losgekoppeld).

Alvast bedankt weer om mee te denken!
Tom
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
koenen
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: "Michelle" de Caravelle 1986 WBX 2.1 DJ -> laswerk nodig, kan dat?

Ongelezen bericht door koenen »

Mijn T3 is een diesel, maar ik heb al wel aan diverse andere benzine en LPG auto's gelast. Ik heb hierbij nog nooit een tank hoeven uitbouwen.
Tenzij je er direct bij in de buurt moet lassen/slijpen zie ik daar ook geen noodzaak toe.
Wel even opletten met waar de benzineleidingen lopen en waar eventuele slijpsputters naartoe vliegen, dat kun je met iets van een vochtige doek afdekken (maar dat geldt natuurlijk ook voor andere leidingen en plaatwerk).
Gr. Koen
T3 1.6d 1983
Plaats reactie