1.6 td > 1.6d > 1.9d

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

extra fotos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5458
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waarom zou je de koppakking vervangen? Met de motor ingebouwd is het ook goed te doen, dus ik zou het zeker niet doen. Kost je alleen maar geld voor nieuwe kopbouten en koppakking.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Tja, hij heeft 230k gelopen. Ik weet niet of dat het na een bepaalde tijd moet gebeuren of dat je makkelijk de 500k kan halen op de eerste pakking?
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Marcel.S »

sommige dingen moet je pas vervangen als het stuk is .

als je rijd met een kleur rook waarbij iedereen denkt dat er alweer een nieuwe paus is , is het een mooi moment om dat te doen .

:mrgreen:
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Bedankt voor de tip Marcel. Het zal zo geschieden ;)
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

We zijn weer een stukje verder gekomen dit weekend. Met het VAG handboek erbij de motor van de Golf uitgebouwd. Achteraf meer aan youtube filmpjes gehad dan aan het VAG handboek, maargoed. Overigens een goede tip van een vriend die mee hielp, motor met aandrijfassen en al uitbouwen. Scheelt gepriegel om deze los te halen van de bak. En om de zelfde reden de uitlaat maar gewoon doorgeslepen ergens halverwege....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Goeie tip nu kun je om het blok heen lopen en er af halen wat niet nodig is .
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Dilemma,

Ik ben nu onderdelen aan het overzetten van de oude op de nieuwe motor en kom er achter dat de maten van beide vliegwielen niet overeen komen. Ik heb alleen nog nergens terug gelezen dat je bij een 1y conversie ook het vliegwiel moet overzetten... Ik heb de maten zo goed als gaat opgemeten (buitenkant tandkrans):

oude blok (1.6D uit golf 2, CS?) - 281 mm
nieuwe blok (1.9D uit golf 3, 1Y) - 269 mm

Ik denk dat ik weinig keus heb dan het vliegwiel ook over te zetten omdat anders de startmotor de tandkrans van mn nieuwe blok niet raakt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door wouter »

Je moet je oude vliegwiel inderdaad overzetten, heb ik ook gedaan bij mijn 1Y ombouw.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Het is gelukt! Nieuwe motor met oud vliegwiel, carter, olie-aanzuigbuis. Komend weekend nieuwe koppeling en distributie monteren...
Bedankt voor je reactie Wouter!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Nieuwe distributie & waterpomp zitten er op! ... Koppeling was helaas nog niet binnen dus volgende week weer verder
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Hallo allemaal!

Weer wat progressie gemaakt dus tijd voor een update. Vorig weekend de motor verder klaargemaakt. Koppeling en drukgroep gemonteerd, spruitstukken en motorsteunen (met nieuwe rubbers) overgezet en toplager geplaatst. Meteen ook maar even de prise-as kering en druklager op de bak vervangen.

Dit weekend was ie er helemaal klaar voor en konden we gelukkig zonder al te veel moeilijkheden de motor plaatsen. Met een beetje wrikken hier en daar ging dat eigenlijk best makkelijk. Als je de motor aan de (daarvoor bedoelde?) ophangpunten optakelt blijft hij als het ware op zn carter leunen. Om hem er 'liggend' in te kunnen takelen hadden we een extra spanband om de motorsteun naast het carter gebonden. Zo konden we hem redelijk makkelijk in de goede stand voor de bak takelen. Een extra krikje om hier en daar wat correcties aan te brengen helpt ook enorm ;)

Straks alleen nog wat stoeien met koelwaterslangen en elektriek, en dan is het meeste werk wel gedaan! Zag hier ook meteen een uitdaging want de aansluitingen op de waterpomp zitten behoorlijk dicht naast de motorsteun... Magoed, das voor de volgende keer. Kan niet wachten om de klus verder af te maken maar 'moet' nu helaas eerst 3 weekjes op vakantie naar Noorwegen :D Nog zonder het busje deze keer, dus wellicht een goede reden om nog eens terug te gaan...

Tot over een maandje, hopelijk dan met de laatste (of een na laatste) update.

Groeten, Bob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Hey Hylke, bedankt voor de tip! Deze had ik er inderdaad op zitten in de oude situatie dus die gaat er weer terug op gezet worden ;)
Groeten, Bob
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door wouter »

Bob, bij het inbouwen moet op de waterpomp wel de T3 flens (nr 030 121 121 B) gemonteerd worden. Deze flens is wel eens kapot of niet meer dicht te krijgen, niet duur (~€ 10) en ook nog bij VW te krijgen. Bij het vervangen van mijn waterpomp kreeg ik deze niet meer dicht, gelukkig had Olaf van het forum s avonds nadat de winkels dicht waren nog een nieuwe liggen en kreeg ik de klus toch af. [[wave]]

Zelf had ik de koelwater aansluitingen op de oliekoeler verkeerd om zitten (afgelopen jaar pas hersteld). Kijk goed hoe de leidingen lopen in een handboek :rtfm:
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door koendd »

inderdaad! zoiezo nieuwe sensor voor thermostaat steken.
Altijd geknoei om die goed dicht te krijgen als je hergebruikt. Meestal merk je dat alles alles op zaterdagavond is aangesloten, je wil gaan testrijden, loopt je koelwater er zo uit... mag je nog een dag extra wachten :p

Ik steek die altijd nieuw bij ombouw.
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Gebruikersavatar
klaverb
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2010 01:46

Re: 1.6 td > 1.6d > 1.9d

Ongelezen bericht door klaverb »

Hi all,

Dit project had even stilgelegen in de herfst/winter maar afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zo ver. Het nieuwe motortje heeft voor het eerst gelopen! 8) Voordat hij wilde starten moest ik wel eerst wat goochelen met de brandstofpomp, en ik ben er nog steeds niet helemaal uit...

De branstofpomp is aangesloten zoals hier wordt beschreven (dus 1 en 3 doorgelust en de rest niet aangesloten):
http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... en#p120548

Toen de motor niet startte had ik het vermoeden dat het aan een van de afsluitklepjes op de pomp zou kunnen liggen (diesel toevoer ventiel of de klep die onder de inmiddels verwijderde startonderbreker zit). Ik heb eerst de klep van de startonderbreking er uit gedraaid en hier 12V op gezet om te kijken wat er gebeurt. Deze leek niet te functioneren want ik hoorde of zag er niets aan wanneer ik er 12V op zette. Vervolgens heb ik het pennetje dat deze klep zou moeten bedienen verwijderd en de klep weer teruggeplaatst. De motor startte toen wel, maar ging vervolgens niet meer uit mbv het contactslot...

Wat ik me nu afvraag:
- is het diesel toevoer ventiel een 'normally closed' klep? In dat geval zou deze er toch ook voor moeten zorgen dat de motor afslaat wanneer ik de motor uitzet via het contactslot (ook wanneer de klep van de startonderbreking stuk zou zijn). m.a.w. zouden beide klepjes stuk zijn?
- weet iemand hoe de correcte werking van beide kleppen zou moeten zijn?
- weet iemand een adresje waar ik vervangende kleppen kan bestellen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Bob
Plaats reactie