'The Yellow Van' Project

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Erik als je goed kijkt (inzoemt op) naar de laatste foto van Frits zie je volgens mij ook een verschil met een deel van de lassen die je zelf hebt gemaakt. Bij Frits bestaat het eigenlijk uit allemaal kleine puntlasjes die op het einde 1 las vormen. Hierdoor kun je het plaatwerk tijdens het lassen nog iets richten en breng je veel minder hitte in je werk waardoor minder vervorming optreed. Of heb ik dit mis Frits? Wel stoer dat je het doet [[thumbup]]
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3714
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

sjoerd

je heb helemaal gelijk [[thumbup]]
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 858
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Klopt Sjoerd, goed punt. Die manier van lassen doe ik nu veel meer dan in het begin, wel vraag ik me soms af of het wel helemaal dicht is waardoor ik die ‘puntjes’ aan elkaar maak en wordt het dus meer een lijntje. Ik maak nu puntjes en wissel per puntje van plek zeg maar, om het te verdelen.

Frits je hebt een goed punt, voor dat geld koop ik liever wat anders. Alleen zoals het er nu bij mij uit ziet (eerder laswerk) vind ik het niet netjes. Ook is die ronding lastig na te maken met dat randje e.d. Dus ik hoop eigenlijk ergens een keer originele stukken te vinden die goed genoeg zijn die ik pas kan maken en er in kan zetten.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Als je het werk eerst goed schoonmaakt en je rust pakt krijg je hen egt helemaal dicht. Dit zie je ook op de foto bij Frits. Het lassen wat ik gewend ben is met elektrodes tijdens verbouwingen. Wat je daarbij leert is hoe belangrijk het is je lassen schoon te houden. Zodra je stopt met lassen vormt zich slak op de las en moet je dit eerst schoonbikken. Ga je hier toch overheen dan krijg je die puntjes in Je lasjes die niet dicht zijn. Zoveel mogelijk je lassen over de naad rondom verspreiden lassen is een leuk kunstje maar zeker niet makkelijk ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 858
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Speciaal naar aanleiding van de tips van Sjoerd:

Afbeelding

Het valt me wel op dat de naad echt netjes op elkaar aan moet sluiten om dit voor elkaar te krijgen. Komt best nauw. Ook als ik de toorts net in een andere positie hou, of te lang op de plek, dan wordt het niet zo mooi als hierboven. Maar hier was ik al best tevreden over.

Verder, goed en slecht nieuws. Wat wil je als eerste....

Het goede nieuws: de deuk heb ik er zo goed als uit geklopt! :o. Dank voor de tip, met de koplamp eruit kon ik er redelijk bij. Met een heel dun laagje plamuur wordt het weer helemaal strak.

De voorbumper ziet er minder vrolijk uit:

Afbeelding

Afbeelding

En na het wegkrabben helemaal:

Afbeelding

Hoe krijg je dit er goed uit? Met de slijptol kom je er nauwelijks tussen. Bovendien moet ik een breder stuk vervangen dan alleen dit onderdeel volgens mij: https://www.paruzzi.com/nl/t25-bus/carr ... ant/70800/

Iemand foto's oid?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Kijk eens aan [[thumbup]] die roest valt wel mee als ik de las zie die je daar hebt gemaakt ;) even goed oefenen met proefstukken in de werkbank onder verschillende hoeken en welke stand je dan moet nemen en je Red het wel.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Kijk ook even in theo's topic "de rooie is weer wakker" hier staat duidelijk met foto's hoe hij dit heeft laten vervangen met een compleet reparatie paneel https://boelm.nl/volkswagen/t25-t3-1979 ... 5037a.html
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3714
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

komt die Erik :lol:

de ruimte tussen te lassen delen zijn ongeveer de dikte van je las draad
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3714
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

en nog wat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 858
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Frits, dankjewel voor je foto's!

- Bij mij is het stuk vanaf jouw reparatiedeel tot de bumper / opstaande deel deel ook rot. Hoe is dat te vervangen? Zie mijn foto.
- Hoe kom je erbij met de flex? Die van mij past er niet tussen door dat opstaande randje.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3714
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Moet even boven kijken bij de oude foto's is een tijdje gelden volgen mij met een grote flex schuin onder een hoek en aan de binnen kant als ik me niet vergis :?: zaag :?:
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 858
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

En vervolgens een los plaatje staal (welke dikte??) voordat je deze monteert:

https://oldvwterveld.nl/voorkant/6861-v ... edeel.html

Op je foto's is de bumper zelf nog goed, bij mij is die rot.

??
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2328
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door servicebus »

20171017_210747.jpg
20171017_210753.jpg
20171021_170008.jpg
20171021_192041.jpg
Ik snij eerst in de breedte er een strook tussenuit, vervolgens met een mesbeitel de puntlassen doorhakken.
Als alles is verwijderd eerst met een grote flex (230) de meeste roest weg halen.
Hierna met een smalle schuurband alles netjes oppoetsen.
Nu het nieuwe deel er netjes in lassen.
Daarna strak plamuren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4996
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Alsof het niks is... :lol:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

He mooie bus Douwe 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Henk4711 »

kijk eens op de site van "HBM" leuke kleine luchtslijp /snij machientjes.Ook de haakse bandslijper is een aanrader voor de lastige hoekjes.
Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Plaats reactie