Groene Kombi benzine (DG) van 85
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Groene Kombi benzine (DG) van 85
Na de motor verandering en opfriswerk van mijn vorige Westfalia, ben ik nu bezig aan mijn volgende project: een Kombi benzine (DG of DF nog niet duidelijk).
Ja ik weet het, hoe begin ik in godsnaam aan zo iets!
De motor is blijkbaar warm gelopen: waterverloren, twee kabels van de ontsteking zijn versmolten, ziet het niet mooi uit, etc etc. Toch het draait nog. De elektriek werkt ook volledig, mooi meegenomen!
De onderkant is ook verbazend veel beter dan wat ik gedacht had! maar goed, er is zeker genoeg laswerk: rand van voorruit, achterkant voorbumber, en beiden achter wielbogen. Van binnen zijn er ook twee lelijke plaatsen die gelast moet worden: een zetelbank bevestigingspunt (waarschijnlijk ooit geforceerd) en een stuk van de binnenkant van een van de venstersrand. Hier een paar foto's van de carrosserie schade en rot festijn: Ondertussen heb ik de motor al eruit gehaald om hem te reviseren. Blijkbaar zijn deze motoren heel moeilijk om dicht te krijgen, dus alle tips zijn zeker welkom!!
Ook al een vraag: aan de hand van de foto, is het mogelijk te zien of een DG of DF motor is? Aan de hand van de chasisnummer zou een DF moeten zijn, maar de verkoper dacht ook dat een DG was (hij was niet zeker) Waar kan ik de code vinden?
Goed, dat is het voorlopig. Tegen het eind van de maand zou ik graag aan de carrosserie willen beginnen, zal de moeite zijn
Ja ik weet het, hoe begin ik in godsnaam aan zo iets!
De motor is blijkbaar warm gelopen: waterverloren, twee kabels van de ontsteking zijn versmolten, ziet het niet mooi uit, etc etc. Toch het draait nog. De elektriek werkt ook volledig, mooi meegenomen!
De onderkant is ook verbazend veel beter dan wat ik gedacht had! maar goed, er is zeker genoeg laswerk: rand van voorruit, achterkant voorbumber, en beiden achter wielbogen. Van binnen zijn er ook twee lelijke plaatsen die gelast moet worden: een zetelbank bevestigingspunt (waarschijnlijk ooit geforceerd) en een stuk van de binnenkant van een van de venstersrand. Hier een paar foto's van de carrosserie schade en rot festijn: Ondertussen heb ik de motor al eruit gehaald om hem te reviseren. Blijkbaar zijn deze motoren heel moeilijk om dicht te krijgen, dus alle tips zijn zeker welkom!!
Ook al een vraag: aan de hand van de foto, is het mogelijk te zien of een DG of DF motor is? Aan de hand van de chasisnummer zou een DF moeten zijn, maar de verkoper dacht ook dat een DG was (hij was niet zeker) Waar kan ik de code vinden?
Goed, dat is het voorlopig. Tegen het eind van de maand zou ik graag aan de carrosserie willen beginnen, zal de moeite zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door T3x op 09 nov 2015 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Groene Kombi van 85
Het is een DF, te zien aan de carburateur.
Deze is rond en een DG heeft een ovale kop.
Ook de uitlaat wijst op een DF.
Motor code is te vinden als je de carter ontluchting pijp ziet staan?
Recht naar beneden op de flens staat de code.
Zie ook mijn topic de rooie is weer wakker geworden.
Theo
Deze is rond en een DG heeft een ovale kop.
Ook de uitlaat wijst op een DF.
Motor code is te vinden als je de carter ontluchting pijp ziet staan?
Recht naar beneden op de flens staat de code.
Zie ook mijn topic de rooie is weer wakker geworden.
Theo
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: Groene Kombi van 85
De carburateur Met spruitstuk is van een dg, maar dat past ook op een df, de code zal het zeggen.
Rene
Rene
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Re: Groene Kombi van 85
Yep! Gevonden, het is toch een DG. Bedankt!
Theo ik zal zeker jouw topic eens checken
Theo ik zal zeker jouw topic eens checken
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Groene Kombi van 85
Zoo hee dat valt wel onder de noemer roestig
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Het houdt je wel bezig, zo'n bus...
Ga je de motor zelf reviseren of laten doen ?
Ga je de motor zelf reviseren of laten doen ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Waarschijnlijk samen met mijn garagist, ik alleen heb ik niet de kennis en lef genoeg om aan te beginnen
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Zelf ook al eens gedaan.... Viel me alles mee en zeker een aanrader omdat het ook gewoon leuk was om te doen!
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Groene Kombi van 85
ha ha had ik het foutT3x schreef:Yep! Gevonden, het is toch een DG. Bedankt!
Theo
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Een vroege DG hoogstwaarschijnlijk, van voor '86. Dus de originele van de bus af fabriek?
Uitlaatbochten zitten zo bij het oude model DG.
Er zit al wel een plastic thermostaathuis op, bovenop. Da's prettig.
Zat er een plastic "verdeelhuis" voor een aantal koelvloeistofslangen achter het schot? Als je achter de bus staat rechts. Niet direct zichtbaar vanuit de motorruimte.
Dat was geloof ik bij het oude model DG nog niet.
De nr. 11 hiervan: Succes met het project!
Groeten,
Arjan
Uitlaatbochten zitten zo bij het oude model DG.
Er zit al wel een plastic thermostaathuis op, bovenop. Da's prettig.
Zat er een plastic "verdeelhuis" voor een aantal koelvloeistofslangen achter het schot? Als je achter de bus staat rechts. Niet direct zichtbaar vanuit de motorruimte.
Dat was geloof ik bij het oude model DG nog niet.
De nr. 11 hiervan: Succes met het project!
Groeten,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Hey!
Ralph heb je ook een topic van jouw revisie? waar heb je info gezocht? Haynes manual? Ik heb deze topic van de engelse forum gevonden:
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=37&t=120790
Is er hier iemand met zo een topic?
Theo in elke geval merci om mee te denken! ik ga ook jouw topic goed nakijken, het is groot!
Arjan ik heb juist bekijken en heeft wel zo een verdeelhuis achter. Misschien een oude model DG motor met "moderner" componenten? Zoals ik zei, aan de hand van de chassisnumer zou een DF moeten zijn, origineel is zeker niet, dus ik ben niet de eerste die aan deze bus heeft geprutst
Ralph heb je ook een topic van jouw revisie? waar heb je info gezocht? Haynes manual? Ik heb deze topic van de engelse forum gevonden:
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=37&t=120790
Is er hier iemand met zo een topic?
Theo in elke geval merci om mee te denken! ik ga ook jouw topic goed nakijken, het is groot!
Arjan ik heb juist bekijken en heeft wel zo een verdeelhuis achter. Misschien een oude model DG motor met "moderner" componenten? Zoals ik zei, aan de hand van de chassisnumer zou een DF moeten zijn, origineel is zeker niet, dus ik ben niet de eerste die aan deze bus heeft geprutst
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Hey Ruben jij gaat toch zeker niet prutsen aan je bus, toch wel een beetje profi he
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Dat iemand een DG uit elkaar gehaald heeft en weer opnieuw opbouwt, kan ik me niet heugen dat we dit hebben.
Wel van een luchtboxer.
Maar als alles mee zit, dan ga je het van mijn DG zien.
Theo
Wel van een luchtboxer.
Maar als alles mee zit, dan ga je het van mijn DG zien.
Theo
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Mooi project! Fijn dat zo het rijdende erfgoed bewaard kan worden.
Op de vierde foto (het hoekje rechtsachter) kan nog leuk worden, de naad loopt horizontaal niet verder naar beneden, heb je dat al bekeken? Zal wel vol plamuur zitten en dan kan je raden wat daar onder zit.
Op de vierde foto (het hoekje rechtsachter) kan nog leuk worden, de naad loopt horizontaal niet verder naar beneden, heb je dat al bekeken? Zal wel vol plamuur zitten en dan kan je raden wat daar onder zit.
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Ruben,
Wat betreft koelvloeistofcirculatie zit je dan goed. Niet onbelangrijk om de koelvloeistofafdeling van de bus goed op orde te hebben! Bij de eerdere modellen zat het anders en had de rechterkant van de motor meer te lijden.
Wat betreft de uitlaat: kunt zowel nieuwe model bochten als oude (zoals er nu op zit) op een DG motor monteren.
Groeten,
Arjan
Wat betreft koelvloeistofcirculatie zit je dan goed. Niet onbelangrijk om de koelvloeistofafdeling van de bus goed op orde te hebben! Bij de eerdere modellen zat het anders en had de rechterkant van de motor meer te lijden.
Wat betreft de uitlaat: kunt zowel nieuwe model bochten als oude (zoals er nu op zit) op een DG motor monteren.
Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Groene Kombi benzine (DG) van 85
Mooi project. Ziet er in het echt beter uit dan op de foto's.