Rijdend project "Walter"
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Rijdend project "Walter"
Hoi,
Na 10 jaar busplezier start ik dit jaar met de roestoratie. In deze 10 jaar diende de bus als werkpaard, om te tsjillen en de laatste jaren ook om busweekends te doen.
In een eerste fase wissel ik de 3H v-bak met ene die al 8 jaar op de plank ligt om te zien of deze goed is. De huidige v-bak vliegt uit z'n 2de.
In de 2de fase gaat de motor en v-bak eruit, samen met de achterste draagarmen zodat de draagarmen, motorophanging en motorcompartiment een roestbehandeling kunnen ondergaan.
Op de brug 2 gaten geklopt in m'n linkerdraagbalk: die worden in de 2de fase aangepakt.
Vorige week gestart met het inspuiten van de bouten met WD40 om een dag later de bouten te lossen. Alle bouten kwamen mooi los behalve de inbusbouten van de cardans. Goede inbussleutels gehaald en jawel: de bouten van de linkercardan waren los. De rechter wou niet. Een nadere inspectie van de bouten verklaarden veel: het waren torx'n of toch niet ...Enig opzoekwerk verklaarde het een en ander: XZN-bouten
Deze week een xzn-dop gekocht voor op m'n ratelsleutel: wat een makkie vergeleken met de klassieke inbus:
Volgende probleem: de v-bak van een T3 past niet in de houder van m'n v-bakkrik. Dan maar zelf eentje gefabriceerd. De eerste laskunstjes met een elektrode lasapparaat.
M'n koppeling ziet er proper uit maar wordt bij fase 2 uitgehaald en nagezien.
Volgend weekend de druklager overbouwen en de andere v-bak inbouwen.
Na 10 jaar busplezier start ik dit jaar met de roestoratie. In deze 10 jaar diende de bus als werkpaard, om te tsjillen en de laatste jaren ook om busweekends te doen.
In een eerste fase wissel ik de 3H v-bak met ene die al 8 jaar op de plank ligt om te zien of deze goed is. De huidige v-bak vliegt uit z'n 2de.
In de 2de fase gaat de motor en v-bak eruit, samen met de achterste draagarmen zodat de draagarmen, motorophanging en motorcompartiment een roestbehandeling kunnen ondergaan.
Op de brug 2 gaten geklopt in m'n linkerdraagbalk: die worden in de 2de fase aangepakt.
Vorige week gestart met het inspuiten van de bouten met WD40 om een dag later de bouten te lossen. Alle bouten kwamen mooi los behalve de inbusbouten van de cardans. Goede inbussleutels gehaald en jawel: de bouten van de linkercardan waren los. De rechter wou niet. Een nadere inspectie van de bouten verklaarden veel: het waren torx'n of toch niet ...Enig opzoekwerk verklaarde het een en ander: XZN-bouten
Deze week een xzn-dop gekocht voor op m'n ratelsleutel: wat een makkie vergeleken met de klassieke inbus:
Volgende probleem: de v-bak van een T3 past niet in de houder van m'n v-bakkrik. Dan maar zelf eentje gefabriceerd. De eerste laskunstjes met een elektrode lasapparaat.
M'n koppeling ziet er proper uit maar wordt bij fase 2 uitgehaald en nagezien.
Volgend weekend de druklager overbouwen en de andere v-bak inbouwen.
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: Rijdend project "Walter"
zo te lezen goede plannen!
grot marcel
grot marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Re: Rijdend project "Walter"
Aha! Lieven is begonnen!
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Rijdend project "Walter"
Zoals verwacht is het geen plug-en-drive geworden. Ik krijg de bus enkel in achteruit, 2de en 4de versnelling m.a.w. de versnellingen waarbij je de pook van je wegduwt. Aan de vbak kan ik wel manueel alle versnellingen terugvinden. De "nieuwe" bak is hetzelfde model (3H 5-bak) als de oude.
De totale lengte van de stang heb ik al ingekort t.h.v. de koppeling net na de brandstoftank maar helpt niet.
Ik ging er van uit dat bij een wissel met gelijke bak niet de volledige uitlijningsprocedure doorlopen moet worden maar het ziet ernaar uit van wel.
De totale lengte van de stang heb ik al ingekort t.h.v. de koppeling net na de brandstoftank maar helpt niet.
Ik ging er van uit dat bij een wissel met gelijke bak niet de volledige uitlijningsprocedure doorlopen moet worden maar het ziet ernaar uit van wel.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Rijdend project "Walter"
Die schakelstang blijft toch een avontuur
Veel succes met de roestauratie.
Veel succes met de roestauratie.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Rijdend project "Walter"
Na het uitlijnen van de schakelstang een ritje gemaakt: na 10 jaar springt hij niet meer uit 2de versnelling
Alleen dook het volgende probleem op: bij het in z'n vierde plaatsen hoor je tandengeknars .
Wanneer je hem in vierde zet terwijl de motor stationair draait hoor je niks.
In het topic van Wouth wordt hier ook al over nagedacht. Is de schakelbol aan de schakelbak ms teveel afgesleten, of de holle kom waar deze inzit waardoor deze net in deze positie niet ver genoeg schuift?
Weet iemand de diameter van een nieuwe bol?
Alleen dook het volgende probleem op: bij het in z'n vierde plaatsen hoor je tandengeknars .
Wanneer je hem in vierde zet terwijl de motor stationair draait hoor je niks.
In het topic van Wouth wordt hier ook al over nagedacht. Is de schakelbol aan de schakelbak ms teveel afgesleten, of de holle kom waar deze inzit waardoor deze net in deze positie niet ver genoeg schuift?
Weet iemand de diameter van een nieuwe bol?
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Rijdend project "Walter"
Even adem halen en ... pffffff .... kuch, kuch - project afgestoft
Daar m'n verbouwing en nieuwe garage/werkplaats/bergruimte bijna af is en de bus niet door de keuring ging geraken is de bus in juni uitgeschreven en staat hij nu in een loods te wachten op restauratie. Idd, wachten, want er is er eentje voorgekropen. In april kocht ik deze 1.9 benzine uit 1983 incl. een zeer uitgebreide onderhoudsgeschiedenis.
Ik schat 2 jaar nodig te hebben om m'n bus te restaureren en 2 jaar zonder bus ...
De nieuwe bus heeft niet veel (zichtbare) roest en zal ik daarom eerst aanpakken. Hiervoor zal ik een nieuw topic openen.
Daar m'n verbouwing en nieuwe garage/werkplaats/bergruimte bijna af is en de bus niet door de keuring ging geraken is de bus in juni uitgeschreven en staat hij nu in een loods te wachten op restauratie. Idd, wachten, want er is er eentje voorgekropen. In april kocht ik deze 1.9 benzine uit 1983 incl. een zeer uitgebreide onderhoudsgeschiedenis.
Ik schat 2 jaar nodig te hebben om m'n bus te restaureren en 2 jaar zonder bus ...
De nieuwe bus heeft niet veel (zichtbare) roest en zal ik daarom eerst aanpakken. Hiervoor zal ik een nieuw topic openen.
- T3x
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 mar 2013 23:38
- Locatie: Assebroek (België )
Re: Rijdend project "Walter"
Courage!!
Grts Ruben
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
T3 Kombi 1985 DG (restauratie project)
T3 Joker Westfalia 1983 1.6D ---1.9D geworden (Verkocht)
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Rijdend project "Walter"
Even afstoffen: na 12 jaar plezier is de bus een aantal weken geleden verkocht en naar de nieuwe eigenaar vertrokken. Daar ik een vanagon camper gekocht heb is de ombouw van lichte vracht naar camper niet meer nodig. Ook had de roestduivel de laatste twee jaar niet stilgezeten waardoor ik m'n tijd en vooral budget liever in de vanagon steek.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Rijdend project "Walter"
grote kuis ten huize Lievenn...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Rijdend project "Walter"
Euhm , ben nog bezig met de lentekuis van 2018