A&E's Finse T1 1967 restauratie
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
A&E's Finse T1 1967 restauratie
Update: De links van de foto's in dit topic werken deels niet meer.
Hier is het complete album met de foto's te zien:
https://photos.app.goo.gl/gEWsa9kHVfVCQxYs7
Hierbij een korte voorgeschiedenis van de VW historie van Anita en Eric.
Ikzelf ben opgegroeid met een VW T1 Kemperink kampeerwagen (eerst met T1 cabine en later met T2 cabine) en daarna door de nodige T2's van mijn vader was ik al jong met het VW virus besmet.
Toen vanaf mijn 16e autocross gedaan en daarbij (helaas) heel wat Kevers aan gort gereden, ik heb er toen 10 gehad. Het VW virus is daarna jaren blijven sudderen op de achtergrond, maar in 2014 de knoop doorgehakt en een Kever Karmann cabriolet uit 1968 gekocht.
Daarmee naar de 1st EU Barndoor Gathering & Vintage VW Show geweest in mijn woonplaats en toen wist ik het zeker, er moest een VW bus komen!
Dat is dus in 2014 een T2a Riviera uit 1968 geworden, een T1 in dezelfde staat was gewoon veel te duur.
De cabrio was al weer verkocht, en naast de bus een andere VW gekocht, namelijk een Ovaal uit 1955:
Met de T2a een hele leuke vakantie gehad vorig jaar, en nadat de stuurproblemen opgelost waren genoot ik er nog meer van.
Toen mijn vriendin ook al foto's begon te sturen van gespotte T1's had ik zoiets van er moet toch ook ooit eens een T1 gekocht worden, maar het liefst hou ik mijn T2a er bij.
Omdat ik het klussen aan de T2a erg leuk vond, had ik zoiets van dan maar een T1 met werk kopen.
Dat is gelukt en ik kon een T1 met slechte bodem kopen en gelukkig mijn T2a er bij houden. Voor de restauratie van de T1 heb ik wel de Ovaal moeten verkopen en ik weet nu al dat het hele bedrag er van (€13.400,-) niet genoeg is voor de restauratie van de T1.
Toen ik hem kocht zag hij er best goed uit, maar ik heb hem uitgebreid op een autobrug bekeken en daarna ging de prijs gelukkig ook wat omlaag.
Hierna volgt een foto overzicht van het project, ik probeer regelmatig te updaten.
Hier is het complete album met de foto's te zien:
https://photos.app.goo.gl/gEWsa9kHVfVCQxYs7
Hierbij een korte voorgeschiedenis van de VW historie van Anita en Eric.
Ikzelf ben opgegroeid met een VW T1 Kemperink kampeerwagen (eerst met T1 cabine en later met T2 cabine) en daarna door de nodige T2's van mijn vader was ik al jong met het VW virus besmet.
Toen vanaf mijn 16e autocross gedaan en daarbij (helaas) heel wat Kevers aan gort gereden, ik heb er toen 10 gehad. Het VW virus is daarna jaren blijven sudderen op de achtergrond, maar in 2014 de knoop doorgehakt en een Kever Karmann cabriolet uit 1968 gekocht.
Daarmee naar de 1st EU Barndoor Gathering & Vintage VW Show geweest in mijn woonplaats en toen wist ik het zeker, er moest een VW bus komen!
Dat is dus in 2014 een T2a Riviera uit 1968 geworden, een T1 in dezelfde staat was gewoon veel te duur.
De cabrio was al weer verkocht, en naast de bus een andere VW gekocht, namelijk een Ovaal uit 1955:
Met de T2a een hele leuke vakantie gehad vorig jaar, en nadat de stuurproblemen opgelost waren genoot ik er nog meer van.
Toen mijn vriendin ook al foto's begon te sturen van gespotte T1's had ik zoiets van er moet toch ook ooit eens een T1 gekocht worden, maar het liefst hou ik mijn T2a er bij.
Omdat ik het klussen aan de T2a erg leuk vond, had ik zoiets van dan maar een T1 met werk kopen.
Dat is gelukt en ik kon een T1 met slechte bodem kopen en gelukkig mijn T2a er bij houden. Voor de restauratie van de T1 heb ik wel de Ovaal moeten verkopen en ik weet nu al dat het hele bedrag er van (€13.400,-) niet genoeg is voor de restauratie van de T1.
Toen ik hem kocht zag hij er best goed uit, maar ik heb hem uitgebreid op een autobrug bekeken en daarna ging de prijs gelukkig ook wat omlaag.
Hierna volgt een foto overzicht van het project, ik probeer regelmatig te updaten.
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op 09 mei 2019 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Vlak voor mijn verjaardag in oktober deze Panel Bus uit Finland in noord Duitsland opgehaald.
Er zijn later ramen in gezet en heeft een matig zelfbouw interieur.
Op het oog een strakke bus, maar er is het nodige werk aan.
Het chassis is plaatselijk slecht en rondom zijn er aan de onderkant stukken geplamuurd, dus ik kan mijn mouwen opstropen.
Ik ben er blij mee en heb er erg veel zin in.
Er zijn later ramen in gezet en heeft een matig zelfbouw interieur.
Op het oog een strakke bus, maar er is het nodige werk aan.
Het chassis is plaatselijk slecht en rondom zijn er aan de onderkant stukken geplamuurd, dus ik kan mijn mouwen opstropen.
Ik ben er blij mee en heb er erg veel zin in.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Ik vond het leuk om hem naast mijn T2a te fotograferen.
Grappig dat de achterkant best veel overeenkomsten heeft en de voorkant zo totaal verschillend is.
Grappig dat de achterkant best veel overeenkomsten heeft en de voorkant zo totaal verschillend is.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Toen maar het project begonnen en de gehele laadruimte leeg en kaal gemaakt. Kan nu mooi het Finse knoeiwerk zien aan de vloer (slecht laswerk en dubbel plaatwerk). ik zal de nodige stukken moeten vervangen en ook de bandenbak weer er in lassen als ik die eenmaal eens gevonden heb.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Daarna de cabine leeg gemaakt (op pedalen en zo na) en de slijptol maar eens flink in de laadvloer gezet.
Het lijkt er op dat ik beter de hele vloer en alle dwarsprofielen kan vernieuwen.....
Het lijkt er op dat ik beter de hele vloer en alle dwarsprofielen kan vernieuwen.....
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Toen weer wat verder met slopen.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
De tank geleegd met wat luchtdruk op de tank en de rommel afkomstig van de onderkant van de bus en uit het chassis opgeveegd.
Ook de auto maar overal ondersteund vanwege het nodige herstelwerk aan het chassis wat nog volgt.
Verder ook weer wat gesloopt en mijn eerste laswerk (hechten) ooit uitgevoerd bij een restauratie.
Ook de auto maar overal ondersteund vanwege het nodige herstelwerk aan het chassis wat nog volgt.
Verder ook weer wat gesloopt en mijn eerste laswerk (hechten) ooit uitgevoerd bij een restauratie.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Toen maar eens de slijptol in de grote chassisbalk gezet.
Wat opviel is dat deze grotendeels met zand gevuld was!
En verder dat de kabel van de draadboom behoorlijk te lijden heeft gehad bij laswerk ehhh ik bedoel bakken en braden van de vorige knutselaar.
Ik maak er toch een nieuwe kabelboom in, dus heb hem al verwijderd.
Inmiddels heb ik al een nieuw stuk op maat gemaakt.
Een hele hoop werk om passend te maken, maar toch best een leuke 3D puzzel.
Wat opviel is dat deze grotendeels met zand gevuld was!
En verder dat de kabel van de draadboom behoorlijk te lijden heeft gehad bij laswerk ehhh ik bedoel bakken en braden van de vorige knutselaar.
Ik maak er toch een nieuwe kabelboom in, dus heb hem al verwijderd.
Inmiddels heb ik al een nieuw stuk op maat gemaakt.
Een hele hoop werk om passend te maken, maar toch best een leuke 3D puzzel.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Weer een klein stapje verder. De chassisbalk moet uiteraard nog afgelast worden.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Een spannend moment gehad, het vervangen van een deel van de chassisbalk. Maar blijkbaar is alles goed ondersteund nu, want beide delen bleven netjes in elkaars verlengde na het doorslijpen.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
We gaan weer verder, soms denk ik pffff waar eindigt het slopen...
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Weer een stuk chassisbalk vervangen. En de bus staat nu boven een smeerkuil, verdomd makkelijk overal bij komen nu!
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Toen een nuttige dag gehad, de bumpers verwijderd en verder de motor en tank gedemonteerd.
De achterklep moest er ook af maar alle vier de schroeven met verzonken kop zaten muurvast.
Maar na het erop lassen van vier moeren en de nodige kruipolie moesten ze er toch echt aan geloven.
De achterklep moest er ook af maar alle vier de schroeven met verzonken kop zaten muurvast.
Maar na het erop lassen van vier moeren en de nodige kruipolie moesten ze er toch echt aan geloven.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
2015 toch afgesloten met wat progressie, de complete dorpel onder de klapdeuren zit er nu in en ook de steunen richting de chassisbalken. Nu blijft de zijkant van de bus tenminste stabiel bij openen van de achterste klapdeur.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
De versnellingsbak met pendelassen en reductiekasten er onderuit gehaald en een achterframe gemaakt aan de bus, die nu al in een deel van de kantelbrug hangt.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Heel mooi dat je dit met ons hier wilt delen, en niet eenzaam op smoelenboek bij houd
Maar wat een werk en wat vreemd dat balken niet gezandstraald zijn geweest bij de vorige restauratie.
Theo
Maar wat een werk en wat vreemd dat balken niet gezandstraald zijn geweest bij de vorige restauratie.
Theo