T3 defensie voertuig

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Olieverbruik bij een 1.6 td hoeft niet, kan ik je uit eigen ervaring melden. Wel is het zo dat ondanks hoge olieconsumptie de JX meestal prima start en loopt. Koelvloeistofverlies kan door slechte afdichting bij slangenklemmen of oude koelslangen, maar is niet normaal. En qua investering zou ik gewoon kijken wat je zelf leuk vindt. Het is jouw bus en of dat een marktconforme investering is, vind ik helemaal niet interessant.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Nouja, zolang ze zelf een beetje handig zijn, de ruimte en tijd hebben dan kan je een heel eind komen. Maar een hoop geld en gedoe dat klopt! Zorg in ieder geval er inderdaad maar eens voor dat je eerst een keer ermee op vakantie kan. Kan je daarna altijd nog beslissen of hij in de schredder gaat of dat je de bus op knapt.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
TheeDo
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:19

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door TheeDo »

Wij zijn ermee weg geweest, nog niet ver, omdat we hem in september hebben gekocht en daarna weer aan het werk moesten. We hebben het interieur eruit gehaald om er nieuw interieur in te doen wat al klaar staat.
Handig is mijn vriend wel, maar de ruimte hebben we niet echt. Het is ons eerste project, we zien wel!

We zijn nu bezig om de oorzaak van een mini lek te vinden, voordat het nieuwe interieur er in gaat :)
Ik snap de kritische opmerkingen wel hoor, wij hadden ook onze twijfels. Maar je moet ergens beginnen. We gaan alles vol enthousiasme tegemoet!
~Dorothée
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Das de goede instelling!
Wilde alleen maar aangeven dat wanneer je een T3 busje gaat strippen, er veelal alleen maar grotere problemen tevoorschijn komen en wat dat zoal kan kosten. Anders kun je maar beter niet meer doen dan nodig is en het (elke paar jaar) kosmetisch verstoppen.
Van wat ik op de fotoos zie lijkt jullie busje nog wel vrij OK wat betreft roest.
In het algemeen zijn busjes uit zuid Duitsland en Oostenrijk vaak ook stuk minder roestig.
Indien je vermoed dat de lekkage bij de kitnaad van het dak vandaan komt, kun je het misschien eerst eens afplakken met ductape en dan zien of het nog lekt.
Maar meteen een nieuwe kitnaad aanbrengen is ook niet zo moeilijk.
Eerst de oude naad verwijderen. Dan alles goed schoonmaken en zeer goed ontvetten met isopropyl alcohol, dan instrijken met hechtprimer en weer dichtkitten met b.v. Sikaflex.

Meet eens hoeveel olie je motor verbruikt en hoeveel koelvloeistof?
Dopje van het watertankje wil wel eens gammel zijn na al die jaren, evenals slangen etc. Hoe is de radiator er aan toe ?
Kijk eens in de watertank of er smurrie in drijft, of smurrie aan de onderkant van de dop zit.
1 liter olieverbruik op 1000km is stevig maar niet dodelijk voor de motor, evenals roken bij koude start.
Kan ie zo nog tienduizenden kilometers om lopen.
Meen dat VW zegt dat je bij meer dan 1 liter olie op 500km, je maar eens moet denken over motorenrevisie.
Eens de kompressie meten geeft ook boel info over de levensvatbaarheid van de motor.

Wat voor kleur heeft die rook bij de koude start? Zwart/blauwig betekent motorolie, witte rook betekent onverbrande diesel.
Hoe oud zijn de gloeibougies? Als die niet meer goed zijn dan rookt ie ook stevig bij het starten.
Defecte of haperende verstuivers geeft ook rook en ook flink minder vermogen.

Ik denk dat je met een 1,6TD toch wel genoeg vermogen hebt in je bus.
Je moet al naar TDI gaan om meer power te krijgen en dat is best wel ingewikkelde ombouw.
Plaats je een intercooler op je huidige 1,6TD, heb je zo'n 15 pk extra en geeft meteen zeer gewenste koeling in de kop bij een 1,6TD JX motor.
Dan moet je toch wel met 70 a 80 de berg op de Ardennen in kunnen halen. Maar die helling is volgens mij meteen ook de steilste die er in Europa op een autosnelweg te vinden is!
Ik heb er een, meen ik, polo G40 intercooler bij, kostte als set kant en klaar 400 euro en kan je zelf zo plaatsen naast de versnellingsbak.
Die is door VW ook standaard geleverd als extra bij een White- of Bluestar en geeft je 1,6TD volgens hun dan 66 kw.
Dat is net zo veel als een 1,9 AHU TDI motor.
Wat voor versnellingsbak hebben jullie er trouwens onder liggen?

Nu je de zijpanelen er af hebt is het misschien slim om flink wat kruipolie of i.d. in, op en over de naden van de carrosserie te spuiten.
Hier op het forum is wel te vinden over wat de meest geschikte olie is.
Dat wil het roesten in Nederlands vochtig klimaat nog wel flink vertragen.
Als het flink aangeroest is aan de binnenkant van de zijpanelen is het eigenlijk zonde om hem over te gaan spuiten zonder die roest te verwijderen en dat betekent dan wellicht uitslijpen en lassen.
Dan is de bus beetje opschuren en gewoon nog maar eens overrollen ook een optie en ziet ie er weer redelijk uit voor paar jaar.

Belangrijk is dat je de 1,6TD motor altijd goed op temperatuur laat komen eer je veel vermogen vraagt en toeren maakt en dat je hem ook de tijd geeft om af te koelen als ie het warm heeft gehad. Bij vaart verminderen altijd goed door de versnellingen laten lopen en afremmen op de motor, zodat de koelvloeistof flink rondgepompt wordt zonder dat er verbranding in de cylinders plaats vindt. Nooit meteen de motor uitzetten na rijden op vollast maar altijd proberen het laatste stuk rustig te rijden en/of voor afzetten van de motor minuut laten nadieselen met evt af en toe een dotje gas geven zodat de pomp ff harder draait.
Kijk eens of je er wel een electronisch waterpompje op hebt zitten die aan dient te slaan indien na afzetten van de motor de temperatuur nog te hoog is. En zo die er zit, of die nog werkt?
Maar als je hem altijd netjes de tijd geeft om af te koelen, heb je dat pompje niet echt nodig.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
TheeDo
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:19

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door TheeDo »

Wow Rob bedankt voor de fijne lange reactie!

Ik denk dat mijn vriend hier beter op kan reageren, hij heeft daar allemaal niet iets meer kaas van gegeten.

We hebben alles van het interieur eruit gehaald en het valt ons op dat het redelijk meevalt met de roest.
Het lek hebben we gisteren gezocht. Niet het lek gevonden waar we naar op zoek waren, maar wel twee anderen. Misschien is het andere lek daarmee ook opgelost.

Vandaag ga ik de binnenkant van het dak wit verven, in de hoop dat het dan wat lichter wordt in de bus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
~Dorothée
d4sel
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2017 17:02

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door d4sel »

Hoi Rob,
Bedankt voor alle info :D
Bij deze wat antwoorden op jou vragen.:)

Het Olie verbruik van de motor is ongeveer wel 1 liter op de 500 km.

Koelwater verbruik is eigenlijk helemaal weg op een kleine lekkage van de 2e radiator na.
Die radiator gaat er ook uit.

Waarschijnlijk heeft er een lucht bel in het koelwater circuit gezeten die er nu gelukkig uit is.

Kompressie testen is zeker een goed idee om te doen.
De leeftijd van de gloeiboeigies weeten wij niet.

Maar die moeten wel vervangen worden.
Het voorgloei indicator lampje in het dashboard lijkt soms net een disco lamp.
Zelfs na het reinigen van de zekering blijft hij knipperen.

Het is witte rook met koudstarten dus waarschijnlijk verstookt hij de diesel niet goed.

De motor lijkt in principe goed.
Er zit een nieuwe koelwaterpomp en een gereviseerde dynamo.
Volgens de vorige eigenaren hebben ze de cylinderkop laten reviseren.
Die ziet er ook prima moet ik zeggen.
Maar wat extra kracht kan geen kwaad ;)
Dan is zo'n intercooler zeker wel een goed idee.

De kleine stukjes roest in de zij panelen ga ik zeker behandel met olie. Dat is een heel goed idee :D
Zo maar eens het forum gaam afzoeken naar welke olie het beste werkt.

Bedankt voor de informatie :D
Mvg Dennis van Iersel
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Theo Postma »

d4sel schreef: Het Olie verbruik van de motor is ongeveer wel 1 liter op de 500 km.
oeps en ik heb bij 150 ml per 300 km de motor al laten reviseren.
Vind dit en te hoog gebruik van olie, er is duidelijk is niet goed met de motor.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

VW noemt 1 liter op 500 km de revisiegrens, maar dan moet je wel zeker weten dat je geen (intern) lekkende turbo, andere lekkages of een slecht functionerende carterontluchting hebt, die de olieconsumptie kunnen verklaren...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
d4sel
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2017 17:02

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door d4sel »

Deze zaterdag zijn wij naar Apeldoorn geweest vanuit Tilburg.
Toen we Zondag naar huis wilde gaan besloot ik de olie nog even te controleren.

Stonden het olie pijl en het koelwaterpijl bijde op minimaal.
Terwijl een week eerder ik naar Rotterdam en terug was gereden had ik helemaal geen olie of koelwater verlies.

Kan dit door de warmte komen? Of is dit gewoon echt einde verhaal van de motor?

Mvg
Dennis
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Dennis, welk antwoord wil je horen? Volgens mij kun je een aantal zaken controleren om een beter oordeel te vellen dan het hier te droppen in de hoop dat er familie van Jomanda reageert..
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Dennis, compressie test en Turbo lekkage check doen. dan weet je al snel meer over de conditie van je JX.
1 ltr op 500km is idd de grens.
Als je meer power wil is een 1.9 TD met olie en intercooler mss een optie. Zo heb je ook al gauw 85-90PK en, wat erg fijn is, veel meer koppel,
Hier komt geen spannende elektronica aan te pas en kan je dezelfde versnellingsbak gebruiken.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

...maar je deksel niet meer dicht zonder aanpassingen. Een JX in goede conditie is in principe afdoende om de bus in beweging te krijgen, waarbij 100 tot 105 gps km/h een mooie cruisesnelheid is. Maar het blokje moet er flink voor werken en dus moet het koelsysteem in nieuwstaat zijn. Ondanks het forse olieverbruik, blijft hij het wel doen. Gewoon rustig blijven rijden, je inlezen, zaken controleren en dan beslissen. Maar elk ander tweedehands blok is ook een gok...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door T3-83 »

Mijn AAZ deksel is gewoon dicht hoor, zonder aanpassingen.. Het kan! Kostte wel wat moeite, dus 'gewoon' is misschien wat makkelijk gezegd..
Maar hij is nu al een tijdje mooi droog
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik bedoelde het motordeksel...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi dennis,

Om de olie goed te kunnen peilen moet de motor al tijdje hebben stil gestaan (10 minuten is wel genoeg denk ik) en de bus moet beslist horizontaal staan. Beetje schuine stand geeft al flinke afwijking op de peilstok.
Welke motorolie gebruik je nu? Bij olieverbruik door de motor wordt aangeraden er dikke olie in te doen 20W50.
Zoveel waterverbruik is niet normaal, maar is het koelsysteem wel volledig afgevuld?
Om optimale vulling te verkrijgen, dient dit in met vastomschreven procedure te geschiedden.
Anders is er ergens lekkage of verstookt de motor koelvloeistof.

Heb je het waterreservoir en onderkant van de dop van het waterreservoir al gecontroleerd op smurrie de onderkant?
Enne, je weet dat er twee koelwatertankjes zijn toch? Je moet die in de motorruimte ff bekijken.
Als je een kapotte cylinderkop(pakking) hebt dan kun je dat veelal zien aan geelbruine smurrie in dat watertankje en/of aan de onderkant van de dop van de watertank.
Snuffel ook eens aan de uitlaat bij draaiende motor of je er koelwatergeur ruikt en of er wat witte rook uit de uitlaat komt tijdens draaien van de motor. Koelvloeistof dampend uit de uitlaat heeft ook witte kleur.

Lekt jullie bus olie? Liggen er oliedruppels onder als ie tijdje heeft gestaan na het rijden?
Leg er anders eens een stuk karton onder en dan zie je wel of er druppels olie op komen.
Heb je de onder de motor nog een motorkap ingebouwd liggen?
Zo nee, dan eens de motor met een hogedrukspuit goed schoonspuiten van zowel boven als beneden, waarbij je het zwarte electronica doosje beetje ontziet. Als alles mooi schoon gespoten is, kun je daarna na een rit de motor en turbo goed inspecteren op olielekkages en waar het dan lekt.
Zo ja (wat ik nog noooit heb meegemaakt bij een ouwe bus), die kap er eerst afmonteren voordat je schoonspuit.
Beter maar niet op de openbare weg de motor schoonspuiten, op eigen terrein of in de hogedrukspuit autowasserette.

Rijdt eens in een andere auto achter je bus aan om te kijken of het kwalmt uit de uitlaat. Vooral bij wat steviger wegtrekken bij b.v. stoplicht kun je dat goed zien.

Een compressietest doen lijkt mij uiterst zinvol. Als dat te laag is houdt het toch zo beetje op voor deze motor.
Je kan het bij een garage laten doen, maar ook prima zelf. Dan heb je diesel compressie testset nodig, een speciale dop om de verstuivers uit- en in te draaien en een momentsleutel. VW zegt ook altijd nieuwe ronde plaatjes te plaatsen die onder de verstuivers zitten, maar de reviseur van mijn neef zegt dat hij dat nog nooit gedaan heeft en niet nodig is omdat het "gewoon ijzer is."
Let bij verwijderen van die ronde brandplaatjes op wat boven en beneden is.
Het is verstandig om voor die compressietest de motor bij de verstuivers eerst goed schoon te spuiten zodat er bij verwijderen van de verstuivers geen rotzooi de cylinders in kan vallen.
Na de compressietest de verstuivers met 70Nm op de momentsleutel weer vastdraaien. Niet strakker, want dan kan het wel eens ..Kraak.. zeggen en is je cylinderkop ingescheurd bij de verstuiver.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 defensie voertuig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Brandplaatjes niet vervangen is verkeerde zuinigheid...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie