Wit en Bruin
Geplaatst: 04 mar 2020 23:58
Best Forum,
Na kleine 2 jaren niksen met busjeklussen ben ik vorige week begonnen met twee busjes.
Mijn dagelijkse witte Hoogdak bus die al twee jaren met lekkende versnellingsbak en slippende koppeling rond tuft en mijn Bruine Bus die een prachtige toekomst achter zich heeft.
Die Bruine bus is een 1,6D Caravelle 4bak uit 1984 waar in het passagiersgedeelte alle stoelen ontbreken, maar hij heeft wel uitzetvenstertjes voor en schuifraampjes achter. Bij aanschaf lag de motor uitgebouwd in de laadruimte en de brandstofpomp gedemonteerd
Mijn witte 'dagelijkse' bus heeft afgelopen twee jaren niet meer dan zo'n 10.000km gedraaid en staat sinds begin dit jaar geschorst. Ik heb voor tijdelijk gebruik een zwarte Ford Focus Wagon 1.8 aangeschaft voor net boven de €500,- en daar rijdt ik nu tevreden mee. En kan ik in alle rust die Vbak weer eens vervangen en wilde meteen wat beginnende roest aan de onderkant van de bus aanpakken.
Wat ik met die Bruine Bus aan wil weet ik nog niet. Ik heb het Hooge dak van mijn witte bus niet meer nodig voor kampeerdoeleinden, daar heb ik tegenwoordig een Fiat Ducato 2.5D Heku Mobil 580 uit 1984 voor. Liefst wil ik weer een normaal busje rijden zonder hoog- of hefdak. Met een kampeerinrichting erin voor twee personen maar waar je ook 8 passagiers mee kunt vervoeren en er snel een vlakke laadruimte van maken. Gewoon zoals ik al eens had met een Diamantzwarte JX Vanagon. Maarja, zolang die Bruine Bus geen oldtimer is, wordt dat nix.
Hij heeft nog zijn originele Duitse kentekenpapieren en is in NL onbekend. Hij heeft jaren onder een afdak achter een weiland met een woest paard gestaan, daarna twee jaren in een loods. Sinds zo'n jaar staat ie incognito in mijn werkplek.
Ik had ooit al een TDI uit een Golf4 op de kop getikt met de bedoeling die in die Bus te bouwen.
Maar de originele 1,6D motor ligt er weer in, die geeft fraaie compressie: 2 Cylinders geven 33bar en twee 32. Ik heb inmiddels nieuwe waterpomp en een grotere oliepomp uit een 1.9D gemonteerd. En een prima brandstofpomp uit een JX (die ik nog had liggen) met meteen nieuwe distibutieriem en rol. Met behulp van een 12V electrisch pompje in de dieselleiding tussen brandstoffilter en brandstofpomp, heb ik de motor vandaag kort aan het lopen gehad: loopt erg mooi en vrijwel geen rook uit de uitlaat. Maar de radiator is lek en die ga ik komende dagen vervangen.
Ik wil die Bruine Bus rijklaar maken en dan weer stallen, wachten tot die 40 is.
Of anders dat ie per direkt verkoopbaar is en dat zou dan ook nog kunnen als Oldtimer in Duitsland.
Maar ik heb nog wel een vraagje aan de TDI experts hier in het Forum:
Na zorgvuldig en goed dokumenterend die Golf4 TDI strippen, heb ik op het laatste moment nog ff de slijptol in de kabelboom gezet. En zijn wel tot zo'n 30 kabeltjes door midden geslepen.
Lijkt het jullie mogelijk die kabeltjes weer juist aan elkaar te krijgen?
Of kan ik maar beter omzien naar eenzelfde kabelboom?
Zodra ik de Bruine Bus rijklaar heb gaat ie de werkplaats uit en kan de witte Hoogdak bus erin.
De 3H Vbak (nog van mij ouwe JX Vanagon!) die er nu inligt begon een jaar of 5 geleden te lekken. Na een jaartje heb ik die hele Vbak vervangen door een andere 3Hbak die ik nog had liggen. Zou volgens de verkoper een prima bak zijn die nog maar 150.000 had gelopen. En hij schakelt ook lekker en zeer direkt maar hij maakt knarsend lawaai in zijn 3e, 4e en 5e Versnelling. Dat schijnt niet zo'n grote reparatie te zijn, maarja, das geen rijden zo en moest ie er weer uit. Dus ik mijn ouwe, wat uitgelebberde maar verder prima Vbak voorzien van een nieuwe dichtring en die weer ingebouwd. Nou, die lekt nog steeds precies zoveel als ie al eerder deed. En dat lekte zo tot begin dit jaar. Ik reed er niet veel mee maar op het laatst kon ik met fikse tegenwind, door slippende koppeling niet meer in zijn 5 rijden.
In mijn zwartgerolde knalgele ex Deutsche Post zelf-ombouw JX sloopbusje, waar tussen het zwart en geel ook nog een blauwe metallic verflaag zit, lag nog een 5bak. Die heb ik inmiddels eruit gehaald en schoongemaakt en blijkt een ASS versnellingsbak te zijn. Ik wil deze Vbak maar eens onder de witte bus monteren. Kijken wat dat is!? Zo'n 10 jaren geleden heeft neef Laurie die bus vanuit Berlijn naar hier gereden en deed ie het prima. Verder bleek de bus in zo'n matige staat dat ik er maar een sloopbus van heb gemaakt en opslagplaats van VW-parts. Wellicht is het verstandig om meteen maar ff een nieuwe oliekeerring erin te zetten en olie te verversen. En hij ligt nu op de werkbank. Ik heb de steun waarmee hij onder aan het chassis vast zit, er af gehaald om die beetje te ontroesten en te verfen. Na demonteren blijkt er een flinke corrosielaag te zitten tussen de Vbak en de vlakke kant van de steun. Ik heb dat allemaal beetje geschuurd, het lijkt ook alsof er iets van kit ofzo tussen heeft gezeten en dat is helemaal uitgehard.
Enfin, nu is mijn vraag, hoe moet ik de vlakke kant van de steun weer tegen de Vbak monteren. Moet ik dat met blank ijzer tegen aluminium van de Vbak doen. Of moet dat vlak juist in de verf zitten? Momenteel is inmiddels ook die vlakke kant ingestreken met Corroles, dan 1k epoxy primer en dan matte zwarte spuitbuslak van de Action. Is het misschien een goed idee om tussen die vlakke kant en de Vbak een dun laagje rubber te monteren? Wie weet vangt dat weer wat trillingen weg.
In ieder geval ziet het zwarte rubber in de 'rol' van de steun er nog uitstekend uit. Ik ga die nog wel paar keer invetten. Het is volgens mij nog een origineel rubber en die zijn volgens een T3 kenner de beste. Sommige aftermarket rubbers schijnen veel meer trillingen door te geven, het is iets waar niet te snel op bezuinigd moet worden.
Na zo'n 15 jaren lijkt het me ook wel een goed idee om eens de koelvloeistof te vervangen. Heeft iemand van jullie ervaring ermee of het slim is om eerst eens van zulk koelsysteem-schoonmaakspul toe te voegen, uurtje laten draaien en dan de koelvloeistof te verversen?
Eigenlijk had ik flink de tijd willen nemen om ook de carrosserie van mijn witte Hoogdak busje na zo'n 15 jaren eens grondig aan te pakken. Hier en daar heeft ie beginnende roest.
Maar met een Corona Pandemie in zicht, wil ik hem weer snel gebruiksklaar hebben. Want na mijn jarenlang gerook zie ik het zwart in met de karakteristieken van dit virus. Da's nou net wat ik niet moet hebben nu ik bijna 60 ben. Ik lees geregeld Der Spiegel op het internet en voorzover ik begrijp heeft de Duitse Minister de hoop om het virus onder controle te krijgen wel zo beetje opgegeven. Wordt op een gegeven moment ook allemaal veels te duur en de economie lijdt daaronder en het is ook alleen maar licht griepje voor velen. Alleen oudjes en zwakken die de maatschappij vooral geld kosten, gaan er aan dood. En da's juist goed voor de economie en heb ik de wind tegen. Dus dat wordt de bus, indien het virus vrij rond griept en ga ik af naar Spanje om daar 2 a 3 maanden in vrijwillige quarantaine in een appartementje zitten. En hopen dat dit virus niet goed tegen hitte kan en er voor volgende winter een griepspuit op de markt is...
Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden van de klussen en wellicht nog veel vragen stellen!
Na kleine 2 jaren niksen met busjeklussen ben ik vorige week begonnen met twee busjes.
Mijn dagelijkse witte Hoogdak bus die al twee jaren met lekkende versnellingsbak en slippende koppeling rond tuft en mijn Bruine Bus die een prachtige toekomst achter zich heeft.
Die Bruine bus is een 1,6D Caravelle 4bak uit 1984 waar in het passagiersgedeelte alle stoelen ontbreken, maar hij heeft wel uitzetvenstertjes voor en schuifraampjes achter. Bij aanschaf lag de motor uitgebouwd in de laadruimte en de brandstofpomp gedemonteerd
Mijn witte 'dagelijkse' bus heeft afgelopen twee jaren niet meer dan zo'n 10.000km gedraaid en staat sinds begin dit jaar geschorst. Ik heb voor tijdelijk gebruik een zwarte Ford Focus Wagon 1.8 aangeschaft voor net boven de €500,- en daar rijdt ik nu tevreden mee. En kan ik in alle rust die Vbak weer eens vervangen en wilde meteen wat beginnende roest aan de onderkant van de bus aanpakken.
Wat ik met die Bruine Bus aan wil weet ik nog niet. Ik heb het Hooge dak van mijn witte bus niet meer nodig voor kampeerdoeleinden, daar heb ik tegenwoordig een Fiat Ducato 2.5D Heku Mobil 580 uit 1984 voor. Liefst wil ik weer een normaal busje rijden zonder hoog- of hefdak. Met een kampeerinrichting erin voor twee personen maar waar je ook 8 passagiers mee kunt vervoeren en er snel een vlakke laadruimte van maken. Gewoon zoals ik al eens had met een Diamantzwarte JX Vanagon. Maarja, zolang die Bruine Bus geen oldtimer is, wordt dat nix.
Hij heeft nog zijn originele Duitse kentekenpapieren en is in NL onbekend. Hij heeft jaren onder een afdak achter een weiland met een woest paard gestaan, daarna twee jaren in een loods. Sinds zo'n jaar staat ie incognito in mijn werkplek.
Ik had ooit al een TDI uit een Golf4 op de kop getikt met de bedoeling die in die Bus te bouwen.
Maar de originele 1,6D motor ligt er weer in, die geeft fraaie compressie: 2 Cylinders geven 33bar en twee 32. Ik heb inmiddels nieuwe waterpomp en een grotere oliepomp uit een 1.9D gemonteerd. En een prima brandstofpomp uit een JX (die ik nog had liggen) met meteen nieuwe distibutieriem en rol. Met behulp van een 12V electrisch pompje in de dieselleiding tussen brandstoffilter en brandstofpomp, heb ik de motor vandaag kort aan het lopen gehad: loopt erg mooi en vrijwel geen rook uit de uitlaat. Maar de radiator is lek en die ga ik komende dagen vervangen.
Ik wil die Bruine Bus rijklaar maken en dan weer stallen, wachten tot die 40 is.
Of anders dat ie per direkt verkoopbaar is en dat zou dan ook nog kunnen als Oldtimer in Duitsland.
Maar ik heb nog wel een vraagje aan de TDI experts hier in het Forum:
Na zorgvuldig en goed dokumenterend die Golf4 TDI strippen, heb ik op het laatste moment nog ff de slijptol in de kabelboom gezet. En zijn wel tot zo'n 30 kabeltjes door midden geslepen.
Lijkt het jullie mogelijk die kabeltjes weer juist aan elkaar te krijgen?
Of kan ik maar beter omzien naar eenzelfde kabelboom?
Zodra ik de Bruine Bus rijklaar heb gaat ie de werkplaats uit en kan de witte Hoogdak bus erin.
De 3H Vbak (nog van mij ouwe JX Vanagon!) die er nu inligt begon een jaar of 5 geleden te lekken. Na een jaartje heb ik die hele Vbak vervangen door een andere 3Hbak die ik nog had liggen. Zou volgens de verkoper een prima bak zijn die nog maar 150.000 had gelopen. En hij schakelt ook lekker en zeer direkt maar hij maakt knarsend lawaai in zijn 3e, 4e en 5e Versnelling. Dat schijnt niet zo'n grote reparatie te zijn, maarja, das geen rijden zo en moest ie er weer uit. Dus ik mijn ouwe, wat uitgelebberde maar verder prima Vbak voorzien van een nieuwe dichtring en die weer ingebouwd. Nou, die lekt nog steeds precies zoveel als ie al eerder deed. En dat lekte zo tot begin dit jaar. Ik reed er niet veel mee maar op het laatst kon ik met fikse tegenwind, door slippende koppeling niet meer in zijn 5 rijden.
In mijn zwartgerolde knalgele ex Deutsche Post zelf-ombouw JX sloopbusje, waar tussen het zwart en geel ook nog een blauwe metallic verflaag zit, lag nog een 5bak. Die heb ik inmiddels eruit gehaald en schoongemaakt en blijkt een ASS versnellingsbak te zijn. Ik wil deze Vbak maar eens onder de witte bus monteren. Kijken wat dat is!? Zo'n 10 jaren geleden heeft neef Laurie die bus vanuit Berlijn naar hier gereden en deed ie het prima. Verder bleek de bus in zo'n matige staat dat ik er maar een sloopbus van heb gemaakt en opslagplaats van VW-parts. Wellicht is het verstandig om meteen maar ff een nieuwe oliekeerring erin te zetten en olie te verversen. En hij ligt nu op de werkbank. Ik heb de steun waarmee hij onder aan het chassis vast zit, er af gehaald om die beetje te ontroesten en te verfen. Na demonteren blijkt er een flinke corrosielaag te zitten tussen de Vbak en de vlakke kant van de steun. Ik heb dat allemaal beetje geschuurd, het lijkt ook alsof er iets van kit ofzo tussen heeft gezeten en dat is helemaal uitgehard.
Enfin, nu is mijn vraag, hoe moet ik de vlakke kant van de steun weer tegen de Vbak monteren. Moet ik dat met blank ijzer tegen aluminium van de Vbak doen. Of moet dat vlak juist in de verf zitten? Momenteel is inmiddels ook die vlakke kant ingestreken met Corroles, dan 1k epoxy primer en dan matte zwarte spuitbuslak van de Action. Is het misschien een goed idee om tussen die vlakke kant en de Vbak een dun laagje rubber te monteren? Wie weet vangt dat weer wat trillingen weg.
In ieder geval ziet het zwarte rubber in de 'rol' van de steun er nog uitstekend uit. Ik ga die nog wel paar keer invetten. Het is volgens mij nog een origineel rubber en die zijn volgens een T3 kenner de beste. Sommige aftermarket rubbers schijnen veel meer trillingen door te geven, het is iets waar niet te snel op bezuinigd moet worden.
Na zo'n 15 jaren lijkt het me ook wel een goed idee om eens de koelvloeistof te vervangen. Heeft iemand van jullie ervaring ermee of het slim is om eerst eens van zulk koelsysteem-schoonmaakspul toe te voegen, uurtje laten draaien en dan de koelvloeistof te verversen?
Eigenlijk had ik flink de tijd willen nemen om ook de carrosserie van mijn witte Hoogdak busje na zo'n 15 jaren eens grondig aan te pakken. Hier en daar heeft ie beginnende roest.
Maar met een Corona Pandemie in zicht, wil ik hem weer snel gebruiksklaar hebben. Want na mijn jarenlang gerook zie ik het zwart in met de karakteristieken van dit virus. Da's nou net wat ik niet moet hebben nu ik bijna 60 ben. Ik lees geregeld Der Spiegel op het internet en voorzover ik begrijp heeft de Duitse Minister de hoop om het virus onder controle te krijgen wel zo beetje opgegeven. Wordt op een gegeven moment ook allemaal veels te duur en de economie lijdt daaronder en het is ook alleen maar licht griepje voor velen. Alleen oudjes en zwakken die de maatschappij vooral geld kosten, gaan er aan dood. En da's juist goed voor de economie en heb ik de wind tegen. Dus dat wordt de bus, indien het virus vrij rond griept en ga ik af naar Spanje om daar 2 a 3 maanden in vrijwillige quarantaine in een appartementje zitten. En hopen dat dit virus niet goed tegen hitte kan en er voor volgende winter een griepspuit op de markt is...
Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden van de klussen en wellicht nog veel vragen stellen!