De oranje 1900 WBX

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Prachtige ouderwetse kapconstructie!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Arnie82
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2019 15:29

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Arnie82 »

Mooi project zo... Dat gaat vast fraai worden!
Gr/Arnold

VW T3 ‘82 luchtkoeler
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Op deze regenachtige dagen mezelf wat bezig gehouden met het uittekenen van een elektrisch schema voor de bus.

Online heel wat schema's gevonden van verschillende bussen met verschillende toepassingen en aan de hand daarvan zelf een eerste versie ontworpen.

Dit is het doel:

- De bus zal doorheen de zomer gebruikt worden om mee op vakantie te gaan maar zal een groot deel van zijn leven ook opgeborgen staan. De bedoeling is dus om een relatief eenvoudig systeem ontwerpen met betaalbare componenten. Geen zonnepaneel-installatie, geen 220V nodig wanneer we niet aangesloten zijn op de camping en geen elektrische verwarming/airco.
Elektrisch schema V1.png
Het afzekeren van de stroomvoerende geleiders en de veiligheidsschakelaars ontbreken nog, hier ben ik wat op aan het zoeken.
Zien jullie hier al meteen grote problemen mee? Ik denk dat er wel nog wat kan verbeterd/veranderd worden.

Ook ben ik nog niet helemaal thuis in de wereld van de omvormers e.d. Zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het feit dat de koelkast op 230V aangestuurd kan worden, maar deze nog steeds op de 12V aangekoppeld is wanneer we aangesloten zijn op de Camping.

Laat maar weten wat jullie denken/zelf doen en dan pas ik het schema aan om zo hopelijk een veilig, correct en betrouwbaar schema te bekomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Dat klinkt als een erg goede tip! Dit ziet er mij al geen slechte component uit. Tikkeltje prijzig maar dat gaat het wel waard zijn imo.

Als ik het goed begrijp schakelt deze component mee aan met het contactslot of een externe schakelaar? Dan verlies is wel de functionaliteit dat de huishoudaccu pas begint te laden vanaf de startaccu vol is, maar dit is misschien geen probleem.

Hebt u deze staan in een gelijkaardig systeem?
groet Emiel
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Mille4488 schreef: 02 mei 2020 15:20 Zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het feit dat de koelkast op 230V aangestuurd kan worden, maar deze nog steeds op de 12V aangekoppeld is wanneer we aangesloten zijn op de Camping.
Dit kan je doen door een relais te gebruiken i.p.v. een keuzeschakelaar. Op het moment dat er 230V op komt schakelt deze het ene circuit uit en het andere in.
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Het is al even geleden maar stap voor stap gaat het de goede kant op met de bus.

Tijdens de zomer de carbu gereviseerd en de remmen opnieuw gedaan.

Dit najaar dan de roest proberen aanpakken. Dit was een hele taak maar voor een eerste keer ben ik toch blij met het resultaat.
Kleur match is zeer goed gelukt en met een klein beetje overspray op het spatbord links achter kan ik leven.

De video: https://www.youtube.com/watch?v=VZZ45LL ... =Milwelder

De plaatjes:
download.png
IMG_20201109_142855-min.jpg

Next up:

- Enkele controles uitvoeren op de motor (compressie, slijtage koppeling, wat nog?) en die dan terug in de bus steken.
- Alles terug monteren tot rijdende bus.
- In het beste geval in het vroege voorjaar de bus gekeurd krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Heel netjes 🙂
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooie bus!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door casss »

Mooi project! Ik zou de motor ook nog grondig controleren op koelvloeistof lekkages en olie lekkages. Nu kun je er goed bij.
En als je de bak toch loshaalt van de motor voor de zekerheid het naaldlagertje in de krukas vervangen.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Ewout »

Prachtige kleur! :mrgreen:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

De tijd vliegt, de bus helaas nog niet.

Wel opnieuw een hele berg werk kunnen verrichten maar soms groeit de berg precies sneller dan dat ik hem kan verzetten :)

Dus wat is er gebeurt de laatste maanden (slik, maanden...)

De motor is terug in de bus geplaatst, dat ziet er zo uit:

184425944_504413530682528_835676584828158693_n.jpg

En dat ging zo:


https://www.youtube.com/watch?v=MuApg1t ... =Milwelder


En dan heb ik me nog wat geamuseerd met wat maatwerk, heb zelf draaiende zetels geplaatst uit een honda Prelude. Dit is misschien een beetje een omstreden keuze maar ik ben fan van de looks. Ze krijgen ook nog zeker en vast een nieuwe bekleding om te matchen met de rest van de bus.

184680332_299989501578096_9185549593117607809_n (1).jpg


Daarna ook een set na-aap syncro spiegels gemaakt. Hoewel ze gaandeweg meer en meer zijn gaan afwijken van de syncro-look, kan het eindresultaat me wel smaken. Het was een mooie kans om men Alu-las skills wat te verfijnen.


178862932_144318374315611_1581328250360505429_n.jpg

Ook dat werk is in een filmpje gegoten:


]https://www.youtube.com/watch?v=z---ue_ ... =Milwelder


Een heel deel van het interieur is ook opnieuw geinstalleerd en ook alle motorvoorzieningen (benzinetank, schakelstangen, gas, koeling, etc) zijn geplaatst. Laatste rechte lijn opweg naar de keuring zou je dan denken.

Toch staat er nog een stevig lijstje klaar:

- Motor afstellen, loopt 'oke' in stationair maar valt meteen weg bij gas geven.
=> Volgende vaststellingen gedaan: bobine meet buiten spec, 1 kabel tussen verdeler en bougie heeft een dubbel zo grote weerstand, de verdeler is helemaal open geweest en er lag een stukje plastiek op de bodem, alsook ging het armpje van vacuumvervroeging niet in en uit bij het zuigen op het membraan.
Al deze onderdelen ga ik dus vervangen alvorens ik begin te panikeren. Verder nog Kleppen stellen en timing afregelen.

Als deze onderdelen vervangen zijn hoop ik de Pierburg 2E3 aan de hand van documentatie af te kunnen stellen. Moest dit niet lukken zal ik ten rade moeten gaan bij iemand die hier ervaring mee heeft.

- Pinkers, toeter en achterlichten werken niet

- remmen moeten nog getest en afgesteld worden

- Waterkoeling systeem nog eens helemaal flushen en ontluchten

- dozijn aan kleinigheden

Ik doorblader het forum nog eens op zoek naar advies over afstellen van een 2E3 en verder zal het de vingers kruisen worden voor een lekker brommende bus en een gunstige keuring.

Als we zo ver zijn horen jullie het wel!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Gebruikersavatar
sander
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door sander »

mooi projct, word al heel knap, wat een verschil kan een lak maken :D
Moet zeggen dat ik je overkapping zo ook heel mooi vind!
Groetjes Sander,

zonder bus, wil een ''nieuwe''
Klik voor mijn Blog
Plaats reactie