Koeling refresh

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je brengt het overtuigend Hylke, maar de koelcapaciteit wordt niet groter met een andere thermostaat. De motortemperatuur is er wel door te beïnvloeden, maar koelproblemen worden er maar tijdelijk mee opgelost (lees: gedurende een korte periode van hogere thermische ontwikkeling in de cilinderkop door een kort klimmetje heb je iets meer buffer). Uiteindelijk is bij vollast in de bergen de capaciteit van de radiateur (+ vinstanden) de meest sturende factor. Bij welke temperatuur je thermostaat ook maximaal open gaat. Maximaal open is maximaal open. En verder moet natuurlijk iedereen zelf weten of hij 99% van de tijd met een lagere motortemperatuur wil rijden dan de motor op ontworpen is. Met de huidige oliën is dit verschil waarschijnlijk niet echt interessant.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bij 1 bar overdruk ligt kookpunt op 120 graden. De blauwe dop heeft 1,2 bar openingsdruk. Die 105 + graden aan de kop maakt mij dan ook niet uit. Zodra de fan aangaat weet je dat je de rijstijl moet aanpassen of je kachel aan moet zetten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

Bij onze bussen loopt het koude koelwater door de thermostaat heen waardoor deze weer sluit

ik ga verder er niet over in discussie, bij sommige mensen heeft dat gewoon geen zin, maar je hebt duidelijk geen flauwe notie hoe de thermostaat van de bus eigenlijk werkt.
ik raad je aan eens een waterpomp, met de thermostaat, in handen te nemen en eens goed te bekijken.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Thermostaat balanceert de temperatuur van het uitgaande warme water en het terugkomende afgekoelde water. De thermostaat zit in het warme circuit en laat bij koud-start water direct door in het korte circuit terug naar de pomp. Bij het opwarmen zal de thermostaat zich sluiten waardoor het water ook door het lange circuit (radiateur) gaat. Afgekoeld water gaat niet door de thermostaat(regelaar) zelf. Dit stroomt erlangs. Ergens zal er een balans zitten in menging tussen heet en afgekoeld water. Je kan zoiets natuurlijk nameten door de twee thermostaten in een bakkie water te stoppen en na te meten hoever ze openen bij bepaalde temperaturen. succes.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Zeldzaam, dit... :roll:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door Bob »

Nou, idd
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

ik schreef niet dat ik een recirculatie stand heb, ik schreef dat ik de buitenlucht volledig af kan sluiten. en dat is nog steeds zo.
maar foto's zullen toch echt moeten wachten tot ik er weer eens bij moet zijn :-)
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door Mitch »

Wow, ik snap helemaal niets meer van de thermostaat en dat overkomt me niet vaak ;-). Ik laat dat voorlopig zo eigenlijk.

Maar ik denk dat Meus net als ik een bus heeft met 4 schuiven en dan kan je dus met 1 van die 4 schuiven die klep dichtzetten, persoonlijk vond ik de verwarming van de bus icm die 4 schuiven ingewikkelder dan een thermostaat, maar dat is bij deze dus niet meer zo!

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door hippie »

hylkeanne schreef: 31 mar 2020 01:24
Gewoon met infrarood de temperatuur van de verschillende slangen meten, is niet zo moeilijk.
22826.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

hylkeanne schreef: 01 apr 2020 16:19 Met welke schuif of knop bedien je die speciale klep?

Hylke
de onderste. ik heb maar 3 schuiven.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

j****, wat ben jij eigenwijs zeg.
ik heb een boek. ik heb zelfs meer boeken.
en ik heb echt geen boek nodig om mijn eigen bus te bedienen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door Bob »

graag :buiken:
Bob

2.5 TDI 2008
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

w.m.weemhoff schreef: 31 mar 2020 00:40 er komen 3 slangen op de waterpomp, de middelste daarvan stroomt recht op het waslichaam van de thermostaat en regelt daarmee het openen en sluiten van zowel de grote als de kleine kringloop.
De kleine kring is altijd open.
hylkeanne schreef: 02 apr 2020 12:28 Waar op de tekeningen zit die speciale klep?
Hylke, waar heeft Meus over een speciale klep gesproken?

Als Meus alle 3 de schuiven op positie dicht zet en de 2 ventilatieroosters aan de buitenzijde van het dashbord ook dichtzet komt er geen lucht van buiten meer binnen. Of denk ik te simpel? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Koeling refresh

Ongelezen bericht door Bob »

Omdat de vraag in dit topic was wat voor koelvloeistof er gebruikt moet worden, en we nu hier zijn, wil ik toch wel weer wat kwijt, off topic.

Als iemand het niet met je eens is, hoef je toch niet in oude berichten van diegene te gaan zoeken in de hoop daar iets te vinden om daar over door te zeiken?
Ik vind het wel heel erg zielig worden hier.
Bob

2.5 TDI 2008
Plaats reactie