Koeling refresh
Re: Koeling refresh
Je brengt het overtuigend Hylke, maar de koelcapaciteit wordt niet groter met een andere thermostaat. De motortemperatuur is er wel door te beïnvloeden, maar koelproblemen worden er maar tijdelijk mee opgelost (lees: gedurende een korte periode van hogere thermische ontwikkeling in de cilinderkop door een kort klimmetje heb je iets meer buffer). Uiteindelijk is bij vollast in de bergen de capaciteit van de radiateur (+ vinstanden) de meest sturende factor. Bij welke temperatuur je thermostaat ook maximaal open gaat. Maximaal open is maximaal open. En verder moet natuurlijk iedereen zelf weten of hij 99% van de tijd met een lagere motortemperatuur wil rijden dan de motor op ontworpen is. Met de huidige oliën is dit verschil waarschijnlijk niet echt interessant.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Koeling refresh
Bij 1 bar overdruk ligt kookpunt op 120 graden. De blauwe dop heeft 1,2 bar openingsdruk. Die 105 + graden aan de kop maakt mij dan ook niet uit. Zodra de fan aangaat weet je dat je de rijstijl moet aanpassen of je kachel aan moet zetten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Koeling refresh
Bij onze bussen loopt het koude koelwater door de thermostaat heen waardoor deze weer sluit
ik ga verder er niet over in discussie, bij sommige mensen heeft dat gewoon geen zin, maar je hebt duidelijk geen flauwe notie hoe de thermostaat van de bus eigenlijk werkt.
ik raad je aan eens een waterpomp, met de thermostaat, in handen te nemen en eens goed te bekijken.
ik ga verder er niet over in discussie, bij sommige mensen heeft dat gewoon geen zin, maar je hebt duidelijk geen flauwe notie hoe de thermostaat van de bus eigenlijk werkt.
ik raad je aan eens een waterpomp, met de thermostaat, in handen te nemen en eens goed te bekijken.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Koeling refresh
Thermostaat balanceert de temperatuur van het uitgaande warme water en het terugkomende afgekoelde water. De thermostaat zit in het warme circuit en laat bij koud-start water direct door in het korte circuit terug naar de pomp. Bij het opwarmen zal de thermostaat zich sluiten waardoor het water ook door het lange circuit (radiateur) gaat. Afgekoeld water gaat niet door de thermostaat(regelaar) zelf. Dit stroomt erlangs. Ergens zal er een balans zitten in menging tussen heet en afgekoeld water. Je kan zoiets natuurlijk nameten door de twee thermostaten in een bakkie water te stoppen en na te meten hoever ze openen bij bepaalde temperaturen. succes.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Koeling refresh
Zeldzaam, dit...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Koeling refresh
ik schreef niet dat ik een recirculatie stand heb, ik schreef dat ik de buitenlucht volledig af kan sluiten. en dat is nog steeds zo.
maar foto's zullen toch echt moeten wachten tot ik er weer eens bij moet zijn
maar foto's zullen toch echt moeten wachten tot ik er weer eens bij moet zijn
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Koeling refresh
Wow, ik snap helemaal niets meer van de thermostaat en dat overkomt me niet vaak . Ik laat dat voorlopig zo eigenlijk.
Maar ik denk dat Meus net als ik een bus heeft met 4 schuiven en dan kan je dus met 1 van die 4 schuiven die klep dichtzetten, persoonlijk vond ik de verwarming van de bus icm die 4 schuiven ingewikkelder dan een thermostaat, maar dat is bij deze dus niet meer zo!
Groeten Michiel
Maar ik denk dat Meus net als ik een bus heeft met 4 schuiven en dan kan je dus met 1 van die 4 schuiven die klep dichtzetten, persoonlijk vond ik de verwarming van de bus icm die 4 schuiven ingewikkelder dan een thermostaat, maar dat is bij deze dus niet meer zo!
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: Koeling refresh
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Koeling refresh
de onderste. ik heb maar 3 schuiven.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Koeling refresh
j****, wat ben jij eigenwijs zeg.
ik heb een boek. ik heb zelfs meer boeken.
en ik heb echt geen boek nodig om mijn eigen bus te bedienen.
ik heb een boek. ik heb zelfs meer boeken.
en ik heb echt geen boek nodig om mijn eigen bus te bedienen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Koeling refresh
De kleine kring is altijd open.w.m.weemhoff schreef: ↑31 mar 2020 00:40 er komen 3 slangen op de waterpomp, de middelste daarvan stroomt recht op het waslichaam van de thermostaat en regelt daarmee het openen en sluiten van zowel de grote als de kleine kringloop.
Hylke, waar heeft Meus over een speciale klep gesproken?
Als Meus alle 3 de schuiven op positie dicht zet en de 2 ventilatieroosters aan de buitenzijde van het dashbord ook dichtzet komt er geen lucht van buiten meer binnen. Of denk ik te simpel?
Re: Koeling refresh
Omdat de vraag in dit topic was wat voor koelvloeistof er gebruikt moet worden, en we nu hier zijn, wil ik toch wel weer wat kwijt, off topic.
Als iemand het niet met je eens is, hoef je toch niet in oude berichten van diegene te gaan zoeken in de hoop daar iets te vinden om daar over door te zeiken?
Ik vind het wel heel erg zielig worden hier.
Als iemand het niet met je eens is, hoef je toch niet in oude berichten van diegene te gaan zoeken in de hoop daar iets te vinden om daar over door te zeiken?
Ik vind het wel heel erg zielig worden hier.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008