Dank voor je bericht Erik, hebben wij tevergeefs ook geprobeerd, maar dat was niet de oplossing. Zit ergens in de slang waar het draad doorheen moet, breekt iedere keer bij de aandrijving, vervolgens haal je er een stuk lasdraad uit dat langer is dan de slang....Kire schreef: ↑18 mei 2020 12:58
En als je het koperen uiteinde uit de lastoorts draait, wil het dan nog niet? Het komt voor dat de lasdraad 'vastbrand' in de koperen tip.
De scherpe kantjes van het uiteinde van de lasdraad na afknippen iets afvijlen helpt ook om de draad makkelijker te laten lopen.
Wanneer het vastgebrandde stukje draad niet uit het tipje te krijgen is, dan een nieuw koperen tipje opschroeven, nadat de draad helemaal uit de lastoorts steekt.
Zoiets: Groet,
Erik.
Mijn 79' T3 Project 2.0
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Ah, dan is huls waar de lasdraad doorheen loopt doorgesleten (is net zo iets als de buitenmantel van een bowdenkabel). Die is ook te vervangen, maar vermoedelijk is een compleet nieuwe lastoorts met 'slang' niet veel duurder. (Ik heb hier nog wel zoiets liggen van een oud Kemppi lasapparaat, maar dat moet maar net passen).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Dat is de vraag huls waar de lasdraad doorheen loopt doorgesleten (is net zo iets als de buitenmantel van een bowdenkabel)
je hebt ze ook met teflon buis kunststof maar wat is erop tegen om het even los te maken beneden bij het apparaat los te koppelen bij het worm wiel
zodat je meteen stuk aval draad de werking kan contoleren .
meestal zit die vast bij het mondstuk voorop waar de draad die er uitkomt [[thumbup]]
je hebt ze ook met teflon buis kunststof maar wat is erop tegen om het even los te maken beneden bij het apparaat los te koppelen bij het worm wiel
zodat je meteen stuk aval draad de werking kan contoleren .
meestal zit die vast bij het mondstuk voorop waar de draad die er uitkomt [[thumbup]]
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Goedemiddag Allen,
Inmiddels ben ik al weer een aantal stappen verder met de bus, vandaar deze update;
- De bouten zijn vervangen (toch besloten om het door een garage te laten doen)
- De schokbrekers zijn vervangen
- Sensor van remlicht is vervangen
Ik heb zelf niet stilgezeten met mijn zoektocht naar passende stoelen voor mijn bus, met resultaat. Hier de before en after foto;
Na het passend maken van de "nieuwe" stoelen;
Nu ben ik aangekomen op wederom een leuk onderwerp, de elektra, hierbij een aantal foto's van de situatie;
Nu wil ik graag een acculader plaatsen, iemand enige tips waar ik naar moet kijken? Heb ook een display met shunt uit Alieland binnen gekregen die ik graag bij de huishoudaccu wil plaatsen. Kan ik simpelweg een schakelrelais tussen de huishoudaccu en de startaccu plaatsen om deze allebei te laten laden indien vol door dynamo/acculader?
Fijne dag!
Inmiddels ben ik al weer een aantal stappen verder met de bus, vandaar deze update;
- De bouten zijn vervangen (toch besloten om het door een garage te laten doen)
- De schokbrekers zijn vervangen
- Sensor van remlicht is vervangen
Ik heb zelf niet stilgezeten met mijn zoektocht naar passende stoelen voor mijn bus, met resultaat. Hier de before en after foto;
Na het passend maken van de "nieuwe" stoelen;
Nu ben ik aangekomen op wederom een leuk onderwerp, de elektra, hierbij een aantal foto's van de situatie;
Nu wil ik graag een acculader plaatsen, iemand enige tips waar ik naar moet kijken? Heb ook een display met shunt uit Alieland binnen gekregen die ik graag bij de huishoudaccu wil plaatsen. Kan ik simpelweg een schakelrelais tussen de huishoudaccu en de startaccu plaatsen om deze allebei te laten laden indien vol door dynamo/acculader?
Fijne dag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Ik probeer alles via dit schema aan te sluiten
https://brandweer409.files.wordpress.co ... hema-1.jpg
En ik gebruik dit scheidings-relais tussen de accu's ( moet een slimme zijn )
https://brandweer409.files.wordpress.co ... hema-1.jpg
En ik gebruik dit scheidings-relais tussen de accu's ( moet een slimme zijn )
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Jij zou aanraden om de huishoudaccu te vervangen voor een accu die geschikt is voor (diep) ontladen? Enige tips waar ik naar moet kijken, ben nogal een leek. Begrijp ik het goed, dat wanneer ik de startaccu ook wil opladen dit via een speciale 2e lader moet gaan, indien ik niet identieke accu's heb? Hoelang zou een goede nieuwe huishoudaccu meegaan onderweg, wanneer er alleen een koelkast op 12v op aanstaat?
Ja ik begrijp dat het nogal rommelig oogt, dit is hoe ik hem heb overgenomen, wil het zeker fatsoeneren.
hippie schreef: ↑23 jun 2020 14:58 Ik probeer alles via dit schema aan te sluiten
https://brandweer409.files.wordpress.co ... hema-1.jpg
En ik gebruik dit scheidings-relais tussen de accu's ( moet een slimme zijn )
Dank voor het schema, ben alleen benieuwd waarom er nog een omvormer van 12v naar 220v is, zie onderin ook 2x een 220v stopcontact? Misschien een rare gedachte, verder een helder schema! Dank daarvoor.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Wat betreft beide accu's denk ik dat ik deze gescheiden ga houden, daarom denk ik aan een accu met een behoorlijke capaciteit. De koelkast heeft een verbruik van 7a. De overige dingen die hierop gaan draaien is een ledstripje: https://nl.aliexpress.com/item/32949119 ... 4c4dozzuGq , usb laders(iemand een idee qua verbruik?) en wat led lampjes.hylkeanne schreef: ↑23 jun 2020 16:00 Op de langere termijn is een lithium (lifepo4) accu het voordeligst. Deze kan vaak ontladen worden en gaat zonder meer 10 tot 15 jaar mee, maar kan beslist niet via een dynamo worden geladen. Een DC-DC lader is dan echt vereist.
Er zijn ook genoeg goede AGM/gel accu's die je kan gebruiken. Ik meen me te herinneren dat Steven een interessante had gevonden die ook voorin in de accubak past. Maar ook die hebben een hoger voltage nodig, dat lukt niet met een scheidingsrelais.
Een Victron DC-DC lader kan zonder problemen een huishoudaccu laden. Als je dan ook een beveiliging tegen te ver ontladen monteert kan er niet veel fout gaan.
Hylke
Denk dat ik voor een AGM 200ah accu ga, zodoende kan ik ook wel een aantal dagen zonder walstroom. Ook heb ik de ruimte om eventuele zonnestroom op te vangen. Wil graag vooruitdenken . Voor de liefhebber: https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... d=13014590 is het wat? Hoor graag voorkeuren qua merken etc.
Inderdaad de accu komt niet onder de bestuurdersstoel, dat gaat niet passen, ik dacht zelf aan de ruimte waar nu het "elektra" hoekje al gevestigd is. Kan hem daar ook koppelen aan de massa, wordt de plek onder de stoel een geheime opslagplek
Wat betreft de acculader dacht ikzelf aan 10a/15a weet niet wat aan te raden is? Zou de volgende geschikt zijn? Sta al snel 10 uur ergens aan wal.
De acculader: https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... acculader/
Wat ik zo lees is dat het handig is om een beveiliging te hebben om te voorkomen dat de accu leeggetrokken wordt en onder de 80% komt, wat is daar goed voor? Wat betreft het laden stopt de lader automatisch, daar hoeft geen beveiliging op.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Als je niet aan walstroom gekopeld bent kun je nog wel een 220v apperaat gebruiken .
Ik heb geen omvormer omdat we meestal wel aan de paal staan .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Ja begrijp hem nu, moet toch echt even goed gaan lezen haha...
Ja Hylke, zit nu te kijken naar een Electrolux RM 185 R, dat is een absorptiekoelkast van 42 liter. Lijkt mij het meest compact voor mijn bus. Heb even gezocht naar compressors, die verbruiken inderdaad veel minder per uur, even zoeken naar een compressor denk ik dan.hylkeanne schreef: ↑24 jun 2020 16:45 Je bedoelt 80 procent ontladen, dus dat er nog 20% over is? Het aantal keer dat dergelijke accu's zo ver ontladen kunnen worden is niet zo veel. Als je dit daadwerkelijk massaal gaat doen is zo'n accu enorm duur.
7A contant? Dan is je accu met een dag leeg. Je kan beter een zuinige koelkast met een compressor nemen.
Hylke
Was de accu die ik aangaf een goede accu, waar ik voorlopig wel mee voort kan, met een laag verbruik lijkt een 10ampere oplader mij wel voldoende..
is een aardlekschakelaar een vereiste/verstandig om tussen de walstroom en acculader te plaatsen?
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Als je een geisoleerde acculader gebruikt is dat geen vereiste. Maar gebruik van een aardlek is wel verstandig mocht je ooit wat anders gebruiken op walstroom. Als aardlek gebruik ik niet zo'n ingebouwd kastje maar een PRCD schakelaar in de verlengkabel. Deze schakelt echter ook uit na algemene stroomuitval op het net en moet je dan resetten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Dank voor de tip!RoonT3 schreef: ↑25 jun 2020 07:01 Als je een geisoleerde acculader gebruikt is dat geen vereiste. Maar gebruik van een aardlek is wel verstandig mocht je ooit wat anders gebruiken op walstroom. Als aardlek gebruik ik niet zo'n ingebouwd kastje maar een PRCD schakelaar in de verlengkabel. Deze schakelt echter ook uit na algemene stroomuitval op het net en moet je dan resetten.
Omtrent de accu heb ik net begrepen dat er het beste voor een Gel accu gekozen kan worden, voor een agm accu is er speciale laadapparatuur nodig. Heb ditmaal de volgende accu op het oog: https://www.accudeal.nl/p/vmf-shd-semi- ... M8QAvD_BwE
Qua voordelen staan er op de site genoeg, ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Hoi Hylke heb inmiddels een compressor koelkast aangeschaft, verbruikt ongeveer 40watt. Toch gegaan voor de accu van 61 kilo....hylkeanne schreef: ↑25 jun 2020 15:45 61 kilo voor een accu.... Mijn hemel. Als je een koelkast met een compressor hebt, verbruik je niet zo veel stroom. Dan kan je ook makkelijk uit met een 40A lithium lifepo4 accu. Die weegt maar 6 kilo.
https://greenakku.de/Batterien/Lithium- ... :2685.html
Hylke
Meteen een bezoekje gepleegd aan De Wit in Schijndel, veel informatie gekregen en al mijn vragen kunnen stellen aan de beste man. Heel informatief!
Afgelopen weekend lekker begonnen met elektra, wil al aardig lukken! Zelfs mijn display uit China is in werking, altijd fijn
Voor de liefhebber nog een overzicht van het elektra hoekje, binnekort komen er weer wat dingen binnen uit China, de kabels worden uiteraard nog strak weggewerkt.
Wel komt er met de nieuwe koelkast een ander "probleem" oftewel weer een klusje, betekend een nieuw passend meubel...
Iemand nog een tip voor het witte laagje wat er op de meubels is, een soort plakplastic?
Binnenkort meer updates, we blijven bezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Een 220ah accu.. damnnn (los van het geld...)
Ik zounzeggen overkill en risico centralisatie (neem dan 2 "kleinere" accus van 100 ofzo
Ik zounzeggen overkill en risico centralisatie (neem dan 2 "kleinere" accus van 100 ofzo
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)