Mijn 79' T3 Project 2.0
Mijn 79' T3 Project 2.0
Goedemorgen allen,
Ik heb mij inmiddels al voorgesteld op dit forum middels een bericht omtrent mijn bus, die op een autoambulance stond... Inmiddels is de versnellingsbak vervangen en schakelt weer als een zonnetje! Nu wil ik langzamerhand meerdere onderdelen gaan vervangen/aanpakken, maar ben qua technische kennis nog een leek. Gelukkig heb ik al veel kunnen lezen op dit forum en de diverse Facebook pagina's. Zodoende ben ik ook snel geholpen aan een nieuwe versnellingsbak!
Onderstaand een aantal foto's van het wisselen van de versnellingsbak, meteen een goed beeld kunnen krijgen van de onderkant van de bus aangezien deze op een brug stond.
De garage gaf aan dat de schokbrekers aan de voorkant helemaal verrot zijn, dus hier begint mijn project! Ik heb wel wat informatie gewonnen omtrent de achterste schokbrekers, maar aan de voorkant viel het tegen. Ik ben benieuwd waar ik naar moet kijken wat betreft de onderdelen die ik nodig heb, wil eigelijk meteen de rubbers vervangen van de draagarm, de draagarm netjes met een staalborstel bewerken, dan een primer erop en een anti roest middel. De veren lijken mij in orde, hoor graag jullie mening! Welke schokbrekers, primer, antiroestverf(spuitbus), rubbers raden jullie aan?
Ik hoop dat ik middels deze weg veel kennis rijker wordt! Bij voorbaat dank!
Ik heb mij inmiddels al voorgesteld op dit forum middels een bericht omtrent mijn bus, die op een autoambulance stond... Inmiddels is de versnellingsbak vervangen en schakelt weer als een zonnetje! Nu wil ik langzamerhand meerdere onderdelen gaan vervangen/aanpakken, maar ben qua technische kennis nog een leek. Gelukkig heb ik al veel kunnen lezen op dit forum en de diverse Facebook pagina's. Zodoende ben ik ook snel geholpen aan een nieuwe versnellingsbak!
Onderstaand een aantal foto's van het wisselen van de versnellingsbak, meteen een goed beeld kunnen krijgen van de onderkant van de bus aangezien deze op een brug stond.
De garage gaf aan dat de schokbrekers aan de voorkant helemaal verrot zijn, dus hier begint mijn project! Ik heb wel wat informatie gewonnen omtrent de achterste schokbrekers, maar aan de voorkant viel het tegen. Ik ben benieuwd waar ik naar moet kijken wat betreft de onderdelen die ik nodig heb, wil eigelijk meteen de rubbers vervangen van de draagarm, de draagarm netjes met een staalborstel bewerken, dan een primer erop en een anti roest middel. De veren lijken mij in orde, hoor graag jullie mening! Welke schokbrekers, primer, antiroestverf(spuitbus), rubbers raden jullie aan?
Ik hoop dat ik middels deze weg veel kennis rijker wordt! Bij voorbaat dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Dag Thijs,
Fijn dat de bus weer rijdt.
Over schokbrekers weet ik niet veel. Tik het in het zoekvenster in zou ik zeggen.
Voor roestvlekken gebruik ik Owatrol C.I.P. (onze bus is inmiddels behoorlijk roodoranje aan het kleuren). Per roestvlek verschilt de aanpak. Daarover is veel kennis op dit forum te vinden. Ook via de zoekfunctie te vinden. Veel leesplezier, en succes met het onderhoud van je bus.
Groeten, Arjan
Fijn dat de bus weer rijdt.
Over schokbrekers weet ik niet veel. Tik het in het zoekvenster in zou ik zeggen.
Voor roestvlekken gebruik ik Owatrol C.I.P. (onze bus is inmiddels behoorlijk roodoranje aan het kleuren). Per roestvlek verschilt de aanpak. Daarover is veel kennis op dit forum te vinden. Ook via de zoekfunctie te vinden. Veel leesplezier, en succes met het onderhoud van je bus.
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Qua schokbrekers kun je de standaard gebruiken, omdat je bus niet verlaagd is. Qua merk heeft ieder een al dan niet onderbouwde voorkeur. Ik heb Koni's. Die voldoen mij prima. Sachs is ook goed (levert o.a. affabriek aan Volvo) en over Monroe was ik ooit onder een ander voertuig minder te spreken.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Eindelijk was het zover, ik heb mijn onderdelen binnen gekregen en ga enthousiast aan de slag . Helaas kom ik na een 6-tal bouten/moeren een 3-tal zeer taaie bouten tegen.
Eentje heb ik uiteindelijk wel losgekregen, de rest hoeft de strijd dus niet te winnen, er is een voorbeeld aanwezig.
Ik heb voordat deze de slijptol ondervonden hevig geprobeerd met een hefboom, WD-40 Kruipolie variant en met het branden door een creme brulee brander. Niks werkt tot dusver, toen overgegaan op het slijpen en tot slot dan maar uitboren. Echter wint de bout het van heel veel boortjes. Zelfs een slagpin verliest de strijd...
Nu vraag ik mij af, welke methode het dan moet worden om deze strijd te winnen.
Eentje heb ik uiteindelijk wel losgekregen, de rest hoeft de strijd dus niet te winnen, er is een voorbeeld aanwezig.
Ik heb voordat deze de slijptol ondervonden hevig geprobeerd met een hefboom, WD-40 Kruipolie variant en met het branden door een creme brulee brander. Niks werkt tot dusver, toen overgegaan op het slijpen en tot slot dan maar uitboren. Echter wint de bout het van heel veel boortjes. Zelfs een slagpin verliest de strijd...
Nu vraag ik mij af, welke methode het dan moet worden om deze strijd te winnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Ben er zelf niet super handig mee, dus persoonlijk zou ik iemand zoeken die goed kan lassen.
Eerst nog een dag regelmatig wd40 spuiten en een aantal keer tikken met een hamer op de kern van de bout in de hoop dat de draad een beetje loskomt. En dan een grote moer op het restant lassen.
Eerst nog een dag regelmatig wd40 spuiten en een aantal keer tikken met een hamer op de kern van de bout in de hoop dat de draad een beetje loskomt. En dan een grote moer op het restant lassen.
gr, Cas
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Dat heeft mij ook al eens gered. De warmte van het lassen doet een groot deel van de truc. Maar zoek een goede lasser die dit vaker heeft gedaan.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Ohja en toptip; plak het omliggende metaal af met iets van tape zodat de moer niet per ongeluk aan de draagarm wordt gelast. Ik zag eerder in een filmpje dat iemand daar schilderstape voor gebruikte.
gr, Cas
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Warmstoken lijkt me idd het beste, eventueel groter geschut dan een creme brule brandertje
groet,
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Geert
1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Wat bij mij meerdere keren goed geholpen heeft, is een grote moer er aan vast lassen.
Wel met hoge stroomsterkte om goede hechting te krijgen.
Daarna laten afkoelen en met steeksleutel losdraaien.
Wel met hoge stroomsterkte om goede hechting te krijgen.
Daarna laten afkoelen en met steeksleutel losdraaien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Precies, ik heb wel eens drie keer een moer ergens op moeten lassen, omdat de moer er simpelweg weer af brak, misschien door iets te gehaast losdraaien (onvoldoende afgekoeld).
Groet,
Erik.
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Hoi Thijs vervelend, dat het niet lukt. Zo te zien kun je als je de laatste bout afslijpt en de fuseekogel los hebt het gedeelte met de restanten bout op de werkbank onderhanden nemen. Dat werk meestal toch prettiger dan op straat. Wat betreft boren, boorolie is en niet te veel toeren schelen meestal al wel wat. Persoonlijk zou ik in dit geval denk ik ook voor de las optie gaan. De hitte van het lassen zorgt er vaak voor dat het los komt. Al kun je ook even kijken voor een kwaliteit uitboor of linkse tappen setje. Hierbij hoef je maar een klein gaatje te boren in het midden van de bout om en beschadig je de draad ook niet. Succes in ieder geval [[thumbup]]
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Toptip die ik laatst proefondervindelijk heb geleerd over linkse tappen; lijkt heel handig, maar als iets écht vastzit riskeer je dat de tap in het gat afbreekt. Als dat gebeurt (en ja dat gebeurt) Dan ben je nog verder van huis.
gr, Cas
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
En dat gaat gebeuren in dit geval...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Zit er niet heel veel spanning doordat de veer er nog op zit?
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
Goedemorgen, even een kleine update mbt de gezellige boutjes. Het is mij tot dusver ook niet met een inductor van een garage gelukt. Het lasapparaat wat ik kon lenen is verstopt, het lasdraad haalt het uiteinde dus niet. Inmiddels besloten om een garage de bouten te laten vervangen, bezorgt mij meer kopzorgen.
Zoals jullie lezen en begrijpen ga ik het eerst bij een lasser proberen alvorens ik naar een garage ga, zij zullen uiteindelijk met hetzelfde idee komen verwacht ik.
@Michiel, ik heb met een krik eronder ook diverse dingen geprobeerd, zonder resultaat, dank voor het meedenken!
@Cass heb inderdaad een setje gekocht bij de bouwmarkt, zonder enig resultaat, geen enkele mogelijkheid om deze erin te krijgen
@Roerdomp dat is misschien nog een mogelijkheid, rijdend naar een lasser gaan, hem daar neer te zetten en het door een ervaren lasser te doen.
Zoals jullie lezen en begrijpen ga ik het eerst bij een lasser proberen alvorens ik naar een garage ga, zij zullen uiteindelijk met hetzelfde idee komen verwacht ik.
Met vriendelijke groet,
Thijs
T3 1979 2.0 CU
Thijs
T3 1979 2.0 CU
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Mijn 79' T3 Project 2.0
En als je het koperen uiteinde uit de lastoorts draait, wil het dan nog niet? Het komt voor dat de lasdraad 'vastbrand' in de koperen tip.
De scherpe kantjes van het uiteinde van de lasdraad na afknippen iets afvijlen helpt ook om de draad makkelijker te laten lopen.
Wanneer het vastgebrandde stukje draad niet uit het tipje te krijgen is, dan een nieuw koperen tipje opschroeven, nadat de draad helemaal uit de lastoorts steekt.
Zoiets: Groet,
Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.