De Bastaard Bus

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Mitch »

Dit probleem krijg je idd doordat een oude bak (voor '83 meen ik maar kan ook '82 zijn mijn bus is van '82 en had ook een oude bak) monteert met nieuw type motorbeugels. De oude beugels hebben de bevestiging van de motorsteunen iets meer naar voren waardoor het geheel iets meer naar voren hangt.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Ah vandaar!

Dan kan ik met enige zekerheid zeggen dat er een revisiebak onder zit, en dit nogal creatief is opgelost.

Bedankt Michiel & Rene!
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Waar maak je uit op dat je een 'revisiebak' onder de bus hebt? Ziet er meer uit als dat ze een bak hebben vervangen door een gebruikte niet passende met mc gyver oplossing tot een werkbaar geheel.

In de jaren 80/90 dat de T3 dagelijks in gebruik was waren ruilbakken te herkennen aan twee zaken, ze kwamen zwart gespoten vanaf het revisiebedrijf en er was een X bijgeslagen naast de bakcode. Helaas was ook toen al dat revisie meer deelrevisie was dan geheel revisie.

Maar goed, iedereen kan een bak spuiten en een X bijslaan.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Coen »

In ieder geval een ruilbak dus.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door René Vis »

Dit is een korte dieselbak ( 95 km bij 4000 toeren , de 4 bak voor de turbo diesel rijd (110 km bij 4000 toeren) , maar de korte bak is bij deze bus waarschijnlijk beter ivm de hoge luchtweerstand
Rene
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door casss »

Ik heb een bak liggen, daar is een rondje met twee pijlen ingeslagen. Dacht dat ook op revisie wijst?
gr, Cas
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Daar zijn we weer na twee weken te hebben genoten van de Nederlandse landerijen in de bus,

@Ronald, Bedankt voor de info! (Ik bedoelde inderdaad een ruilbak)

@Rene, Dat klopt aardig in de praktijk! Ik zit rond de 3500 toeren bij 100 km/h.

@Cas, Geen idee

Voor de vakantie nog een zonnepaneel geïnstalleerd, en daar goed gebruik van kunnen maken! Met het oog op festivals etc wil ik minimaal een lang weekend offgrid kunnen zijn.

Het paneel is 60W piek en heb ik met laadregelaar gekregen van een collega.
Voordat Ik het paneel heb geïnstalleerd wilde ik weten wat nu werkelijk de opbrengst was en heb ik hiervoor een proefopstelling thuis gemaakt.
Mijn minimale eis was :
- opladen van 2 telefoons + kleine gadgets (sporthorloge / speaker etc.)
- verlichting

(Koelkast is buiten beschouwing gelaten omdat deze op gas kan werken)

In de bus zijn 2 USB Oplaadpunten gemonteerd. Deze vragen maximaal 3,1 A @ 5,1 V Wat uitkomt op 15,81 W x 2 = 31,62 W
De verlichting is allemaal LED en verbruikt een kleine 1,5 W

Dit komt dus uit op een 32 W aan vermogen dat per uur gevraagd kan worden. Er vanuitgaande dat er maximaal 4 uur gebruik gemaakt wordt van de oplaadpunten / verlichting kom je uit op een verbruik van 128 W per dag.

Voor de proefopstelling heb ik een oude accu gebruikt en heb ik gekeken naar de laadstroom + spanning. Om de accu te ontladen heb ik een 30W gloeilamp gebruikt als ohmse belasting.

Op onderstaande foto is te zien dat er 18,96 W word geleverd (1,47 A x 12,9 V).
Tijdens zonnige momenten met het paneel gericht op het zuiden is een rendement van 34 W gehaald, en over een volle dag >150 W
4C07CA27-12A9-4643-8458-F0FAD4AEF985.jpeg
De huishoud accu is 74Ah (20h) en mag maximaal 70% ontladen worden. Er kan dus 2,59 A worden ontladen over 20 uur, wat uitkomt op 31 W over 20 uur.

Dit betekend dat zonder opbrengst van mijn paneel ik ongeveer 20 uur maximaal kan verbruiken tot mijn accu leeg is. Met het zonnepaneel kan dit in theorie oneindig gerekt worden.

Om een zo hoog mogelijk rendement te behalen wilde ik een kantel systeem maken met de filosofie:
- De bus zoveel mogelijk met het luifel naar het zuiden plaatsen voor de maximale zon opbrengst.
- Meer koeling van het paneel geeft een hoger rendement.

Met aluminium L profielen heb ik een constructie gemaakt welke opgeklapt kan worden dmv vleugelmoeren.
40CF3613-FE5A-41D2-A518-5F89B55B5B6E.jpeg
Vervolgens alles gemonteerd en het resultaat mag er zijn!
5EEFB89D-E3BB-44F0-B2C1-FC221E0DB267.jpeg
Wat ik vergeten was mee te nemen in mijn berekening was de dompelpomp voor de watervoorziening.Deze heb ik toevallig deze vakantie moeten vervangen wegens een defect (oude pompje had het begeven) en is vervangen door een Reich 12 Liter dompelpomp wat tussen de 10-18 W verbruikt. Gezien de pomp minimaal gebruikt wordt is het te verwaarlozen in het verbruik.

De afgelopen twee weken ben ik met de bus weg geweest en heeft de bus met tussenkomst van 1 rit verder stil gestaan. De accu is alleen via het zonnepaneel opgeladen en is slechts 1 keer onder de 75% accu capaciteit gekomen (dit wordt weergegeven op de laadregelaar).
Ik ben dus dik tevreden!

Verder nog een kleine gadget gebouwd:
BD0D7530-D8F6-475D-9681-18222370A9B3.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door insomnia »

Wat een superleuke uitleg met duidelijke foto's, mooie configuratie en mooi resultaat!

Moet zeggen dat je dak ook perfecte locatie voor het paneel bevat. (Gebrek aan goede locatie is ook de reden voor mij om voor een flexibele oplossing te gaan. (Opvouwbaar paneel waarvoor ik nog een goede locatie moet zoeken om hem op te bergen maar ook om hem te zekeren tijdens gebruik)
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door luizenbos »

Kijk allemaal tips [[toast]] en ideeën die ik ook even in gedachte hou ziet er erg goed uit
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Martyn
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2019 19:08

Re: De Bastaard Bus

Ongelezen bericht door Martyn »

Bedankt! :D

Momenteel ben ik bezig met nog wat elektrische snufjes.

Ik wil zien hoeveel spanning de accu’s bevatten via één analoge meter. Via een schakelaar wil ik een relais aansturen waardoor in stand 1 de start accu te zien is, en in stand 2 de huishoud accu.

Verder heb ik nog een licht slinger met gekleurde led peertjes (van ikea). Deze werkt normaliter op 3 AA batterijen (4,5 V), maar deze wil ik voeden via m’n huishoud accu. Dit ga ik doen met een IC 7805 5V voltage regulator. Deze maakt van 7-35 V een stabiele 5 V met een belasting van max 1 A.

Er zijn nog ideeën genoeg!
Groet, Martijn

1986 Volkswagen T3 Joker 1.6 TD
Plaats reactie