Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Aangezien onze “nieuwe” bus een aardig project zal gaan worden maak ik hier maar een project topic aan.

Over hoe we aan het busje zijn gekomen is te lezen in het voorstel topic!

Afbeelding
Afbeelding


Aan de bus zal serieus het 1 en ander moeten gebeuren. Uiteindelijke doel is een technisch betrouwbare bus voor reizen naar het buitenland met een acceptabel fris uiterlijk en interieur.
Het gaat zekers geen showbus worden maar een gebruiksobject waarbij je niet bang hoeft te zijn voor een krasje.

De kleur zijn we nog niet over uit maar dit zal iets fris en vrolijks gaan worden zoals bijvoorbeeld mint groen.

Belangrijkste nu is dat de bus zo snel mogelijk winterklaar is daar ik ermee naar mijn werk wil kunnen rijden elke dag.
Het is dus een rijdend project waar door de loop van tijd steeds meer aan verbeterd opgeknapt en geüpgrade zal gaan worden.
Momenteel doen de ruitenwissers en de verwarming het niet + er loopt her en der wat water binnen kwam ik vanavond achter.
Deze punten zullen dus eerst aangepakt moeten worden.

Ziehier de prachtige constructie die we achter de grille aantroffen...
Afbeelding


Vanavond maar eens in de bus gekeken hoe hij de regen van vandaag heeft doorstaan.
Ik was niet zo blij verrast helaas...
Water op de mat bij de bestuurdersstoel en onder de matten zeik en zeik nat zowel bestuurders als passagiers kant...

Afbeelding

Ook op de rails van de schuifdeur was een vogelbadje te zien welke overstroomd was en een aardige plas op de vloer heeft gecreeerd...

Afbeelding


Afijn agendapuntje voor vanavond was een stuurslot voor de bus regelen.
Bij een bekende site gisteren deze besteld:

Afbeelding

Nogal een ielig dingetje helaas.
Met een simpele pijpensnijder heb je deze geluidloos in een mum van tijd doorgejast.
Gelijk maar even iets aan gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat is in ieder geval beter dan het origineel!

Morgen eerst maar eens kijken waar het water allemaal vandaan komt. (Tips zijn welkom)
Ook zag ik dat de schuifdeur geen rubber heeft, je kijkt rondom zo naar buiten. Een nieuw rubber is toch behoorlijk prijzig kwam ik achter. Weet er iemand misschien een goedkoper alternatief?
Voor de voordeuren hebben we ook nieuwe rubbers nodig, deze zijn plat geworden en staan zo ver omhoog dat ze tegen de dakrand aan schuren met openen en sluiten van de deuren waardoor er inmiddels al gaten en scheuren inzitten. Deze zullen dus ook vervangen moeten worden. Deze rubbers zijn ogenschijnlijk niet de oorzaak van het water in de bus.
Laatst gewijzigd door Harleyman op 18 dec 2020 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Sebastiaan
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project T3 1600 CU 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Harleyman »

En nog een hele belangrijke vraag,
Is het originele verwarmingssysteem de moeite om te repareren of is er een beter alternatief te koop?
Elektrische verwarmer met blower die aan te sluiten is op de buizen in het dashboard bijvoorbeeld?
Sebastiaan
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project T3 1600 CU 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Harleyman

Is dat wel goed of is het een nieuw type zover ik weet is een CU een 2 liter en een CT 1600 of is er een motor wissel geweest.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Project T3 1600 CU 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door RVB »

Leuke plannen Sebastiaan. Fijn de vee fotos. Dat 'leest' altijd prettig.

T.a.v. het water onder de mat... Dat komt idd vaak via het rubber van de voorruit. Maar ook bij menig busje via rotte raamsponningen in de hoeken. Met een dagelijks rijdend project(ik heb er ook al 10 jaar 1) kan ik je adviseren om roest wat af te remmen met gekookte lijnolie(of owatrololie) . Dat drinkt zich in de roest en sluit water en lucht wat buiten. Ik heb mijn lekkend hoekje afgedicht met een klein reepje dakbedekkerstape. Valt niet eens zo op. Maar zo voorkom je dat vocht naar lagergelegen delen stroomt en daar het roestvirus versreid.

Verder... een hoogdak kan soms lastige goten geven. Daar kan ook vocht mee naar binnen komen.

Groetjes Rolf

Schuifdeurrubber. Vaak mist een bus de onderkant. Mss bij jou ook. En is het hele rubber losgekomen. Het profiel is ondrer vaak weggeroest. Mits de ovenkant van de geleider nog ok is kan je dat er vrij makkelijk op zetten. Het is los te koop. Je kan ook een standaard u-profiel er op proplassen. Ik heb ooit een deel van het profiel vervangen met een pvc-u-profiel en er op gekit. Rubber zou ik zeker aanraden. Want ook hiervoor geldt dat het vocht anders op te veel plekken komt. Misschien van een sloper, ook dedeurrubbers. Schuifdeurrubber blijft (mijn ervaring) wel kwalitatief nog ok. Maar kan wel breken of een stuk missen. Met 2 rubbers maak je er meen ik makkelijk een van. (Tuurlijk is nieuw het beste, maar omdat je aan gaf de prijs wat hoog te vinden denk ik in alternatieven)
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Harleyman »

DankJe Tom het is een een CT inderdaad ik heb het aangepast!

Rolf: dankje voor de uitgebreide tips!
Ik heb nu via marktplaats contact opgenomen met serge de bruijn (als ik mij niet vergis) voor een aantal onderdelen om de kostten wat te drukken.
Laatst gewijzigd door Harleyman op 08 dec 2020 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebastiaan
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Project T3 1600 CU 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door RVB »

Nog 1 puntje. Misschien wist je het al. Op de foto zie ik dat je achterste kriksteun(tevens draaipunt van je draagarm scheef staat). Dit komt zo goed als zeker door het opkrikken van je bus terwijl het metaal boven de steun is weggerot. Even opletten.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Zojuist even het verlaagde “plafonnetje” boven de voorstoelen weggehaald. Nu kan ik gewoon rechtop in de bus zitten,wel zo fijn!
Toen dacht ik laat ik gelijk even de losse draden die overal achter het dashboard slingeren eens nader onderzoeken, ik had toevallig een powerprobe bij de hand.
Ben me echt kapot geschrokken.....
Werkelijk elke draad staat spanning op en de meeste nog plus ook...


Afbeelding

Afbeelding

Wonder boven wonder geen kortsluiting gehad tijdens de 4uur durende rit naar huis.... onvoorstelbaar hoe iemand dit zo kan doen echt waar!
Gelijk alles waar ik zo snel bij kon maar even nagelopen en kwam erachter dat de Polen op de verlichtingsaccu ook loszaten en de plus pool zat enkele millimeters onder een stalen strip van het beundehaas gefabriceerde stoelframe...


Nou goed om dit bericht toch nog maar vrolijk af te sluiten, hier een kleine impressie van het schilderwerk op de bus!

Afbeelding

Afbeelding
Sebastiaan
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ja er word wat af gerotzooi in de auto nou niet alleen daar in :!: ook bij de motor fietsen kom ik van alles tegen :lol:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door RVB »

Over gevaar gesproken; tjek ook zeker je brandstofleidingen. Poreuse (ev onder het 'katoene' omhulsel) leidingen in de motorruimte hebben bij de boxermotoren wel eens de neiging om over de cylinders heen te lekken....

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Harleyman »

@luizenbos: daar ben ik helaas ook mee bekend ja hahahah

@Rolf: bedankt voor de tip! Ik was er al mee bekend en heb deze al gechecked, er zijn allemaal nieuwe rubberen slangen en nette klemmen gemonteerd door een vorige eigenaar.


Zojuist maar besloten het dashboard eruit te halen om de elektrische problemen op te lossen.
Was er met een kleine 15minuten helemaal uit! Wat een verademing als je gewend bent om aan “modernere” auto’s te sleutelen zeg!
Misschien een goed idee op het dashboard gelijk op te knappen nu het er toch uit ligt. Zat te denken om hem in dezelfde kleur te spuiten die de bus gaat worden. Of misschien heeft iemand anders nog een gaaf idee?

Ben overigens heel blij dat ik het dashboard eruit heb gehaald want ik kwam serieus nog meer open losse draden tegen met positieve spanning erop.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb de stekker van de ruitenwissermotor af gehaald en met de powerprobe direct spanning op gezet. Deze tikt wel maar gaat niet rond helaas... heb nu ook de kilometerteller kabel gevonden die lag ook los onder het dashboard!

Het probleem met de verlichting ben ik nog niet uit... links op de cockpit zit een knop en rechts ook 1.
Zet je de linker aan (deze heeft twee standen maar doen allebei hetzelfde) gaan de stadslichten branden.
Ook gaat er een klein oranje lampje op de rechter knop branden. De rechter knop heeft drie standen, deze doen allemaal niks.
Ik heb dus geen dimlicht of grootlicht.
Wanneer ik de richtingaanwijzer hendel naar mij toe haal gaat wel het grootlicht aan dus de lampen doen het wel.
Kan iemand mij vertellen hoe de verlichting normaal gesproken zou moeten werken?

EDIT: ik heb op internet iig al gevonden dat de rechtse schakelaar enkel voor de mistlampen is.
Sebastiaan
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door luizenbos »

Sebastiaan [[thumbup]]

Zou het dashboard aan de binnenkant geluid dempende matjes doen scheelt trillen van ijzer had ik ook gedaan en je zou de dash kunnen bekleden
En dat had ook gedaan in mijn geval met leer en onder vloer :lol:

In plaats van het koude ijzer :idea:


zie mijn pagina 92 a 93 ------------ https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... start=1472
Laatst gewijzigd door luizenbos op 10 dec 2020 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Harleyman
Zet je wel het contact aan als je je lichten wil checken .anders heb je alleen stadslicht.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Bob »

Harleyman schreef: 10 dec 2020 17:57 Zat te denken om hem in dezelfde kleur te spuiten die de bus gaat worden. Of misschien heeft iemand anders nog een gaaf idee?
Als je de bus weer origineel wit gaat maken, zou ik het dashboard niet wit maken. Schijnt heel irritant te schitteren in de voorruit.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Hallo Tom, ja ik heb het getest met contact aan en tevens met draaiende motor.
Als ik morgen tijd heb ga ik de schakelaar doormeten.. misschien kan het probleem dan ook in de contact schakelaar zitten🧐
Sebastiaan
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Ewout »

Naast een elektra prutser was de vorige eigenaar blijkbaar ook een verzamelaar van luchtverfrissers.... of vond je die allemaal onder het dashboard?
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Die komen uit mijn andere auto 😇
Heb nog een 2001 berlingo met GTI motor die heb ik weggegeven aan een kennis omdat ik met de t3 wil gaan rijden.
Moest de berlingo snel leeghalen en die stond toevallig achter de t3 gisteren dus heb 1 en ander zo in de t3 gesmeten hahaha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sebastiaan
Plaats reactie