Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Het is zeker geen starter met reductie. Gewoon geluk(kig) dat de WBX starter op de LBX past. (vanwege de andere koppeling?) Andersom zal dat dan misschien niet gaan, of als dat wel gaat zal de LBX starter aan de lichte kant zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Eindelijk een plek gevonden om te kunnen lassen aan de bus!
Vandaag het lijk naartoe gereden en gelijk maar aan de slag gegaan met het dak eraf halen.
Manmanman wat een klus er zat een laag kit aan de binnenkant die op sommige plekken 6cm dik was!!
Een kleine 3uur bezig geweest om met vlijmscherp geslepen spacmessen door de kitlaag heen te hameren om het dak los te krijgen.
De volgende beelden kunnen voor sommige kijkers al zeer schokkend worden ervaren!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgends het voorraam eruit gehaald met de “spijker methode”
Dit was een enorme meevaller, binnen 15minuten was het raam eruit!

Afbeelding

Zoals te zien is hebben we meer dan genoeg slijp en laswerk te doen voorlopig...
#hoogdakleven....
Laatst gewijzigd door Harleyman op 30 jan 2021 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebastiaan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zeer schokkend! Als jij bedoelt dat je op die plek mag slijpen en lassen? Enthousiaste caravanstalling.....

Dat beetje roest was te verwachten. 6 cm kit kijk ik ook niet van op.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja , ik zou met slijpen bij andermans caravan zeer terugoudend zijn... slijpstof en vonkjes. Maar wel een mooi begin van een noodzakelijk klusje. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

@roon: Neen we staan expres dicht bij 1 van de roldeuren om het slijp en las werk op de buitenplaats te kunnen doen, maar we kunnen nu de bus eind van de dag weer naar binnen rijden waar hij dus droog staat zodat niet alles op 1dag hoeft te gebeuren.
Bedankt weer voor de positieve reactie.......
Sebastiaan
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door hippie »

Ik vind het een mooie klusruimte .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Louis
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 831
Lid geworden op: 17 aug 2006 20:34

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Louis »

Flinke klus :shock:
Je zou kunnen overwegen om van een sloper een roestvrijdak te kunnen scoren en deze vervolgens in jouw bus te lassen.

gr Louis
T3 Enka 1981 D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Harleyman schreef: 30 jan 2021 22:19
Bedankt weer voor de positieve reactie.......
Was sceptisch bedoeld, gelukkig is de roze wolk ondertussen ingedaald. [[thumbup]]

Ik zou er zeer goed rekening mee houden hoe en wat je daar aan slijp- en laswerk uitvoert en hoe je dat opruimt. Hier lokaal hebben we ook enkele landbouwschuren die als stalling verhuurt worden. Bij eentje heeft een pachter van de landbouwgrond afgelopen zomer zijn beregeningspomp staan repareren op de beton voor de loods en er was vervuiling naar binnen gewaaid. Even 12 caravans laten reinigen (vette aanslag, roet en mogelijk ook diesel) kost ook wat. Vlak bij mijn eigen land staan enkele oude varkenschuren die helemaal ingericht zijn op stalling (geconditioneerd). Daar zet je de caravan/camper af aan het hek en komt niemand in de schuur. Brengen en afhalen op afspraak.

Til er niet te zwaar aan, mijn schuur, de inhoud en mijn werkzaamheden daar zijn brandgevaarlijker dan ik op je foto's kan zien in die stalling. Daar tegenover staat dat ik er geen schade mee kan berokkenen aan goederen van derden.

Wat je dak betreft, wordt huzarenstukje aan werk. Maak voorzichtig de restanten van je dak los om de opbouw in gelaagdheid te ontdekken. Tintop overzetten is veul werk om het netjes te doen. Bekijk goed of de goot te redden is en hoe je het hoogdak met eenvoudig herstelwerk van de dakhuid terug kan plaatsen. (goede dakhuid vinden en overzetten is veel werk, handmatig de rondingen walsen/kloppen ook, als je dat met eenvoudig zetwerk passend krijgt op je goot en het hoogdak dekt het af maakt de achterliggende vorm niet zoveel uit. Mocht je geen dakversterking hebben kan je die gelijk maken) Links of rechtsom, blijft veel werk.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RVB »

So. Dat is roest. Mooi dat je er zin in lijkt te hebben. Want het was natuurlijk niet waar je echt op rekende toen je de bus kocht.

Het dak vervangen is iets wat ik ook ooit wil zal moeten aanpakken. Ik mijn raamsponning voor is deels geen metaal meer, goten zijn ook weg, evenals van die gaten in dd dakhuid.

Ik heb van alles overwogen, maar ik weet nu wat ik zou doen als ik er aan begin. Ik geef toe, het kan weer veranderen, maar nu zou ik een daktransplantatie doen. (Dus dak + deel raamsponning.) Voordeel van een hoogdak is wel dat je laswerk buiten het zicht slechts dient dat de bus stevig is. Het hoeft noch mooi noch waterdicht te zijn.... de gootprofielen kan je kopen.

Sterkte.

Groetjes Rolf.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi sebastiaan .
Ik heb nog een westfalia hoogdak compleet met stijlen kwestie van stijlen doorzagen en opnieuw lassen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RVB »

Tom schreef:
...westfalia hoogdak compleet met stijlen..
Zonder roest??? Dat klinkt vrij uniek. Het is juist bij de westfalia en postbus daken dat die roestduivel huishoudt. Vaak ook de reden dat die daken er af gaan. Is het origineel, dus met verstevigingsprofiel aan het dak zelf en van en de constructie waarmee het dak boven vast zit? Ongeacht het laatste: Mocht de topicstarter geen interesse hebben, dan heb ik het mss wel. Ik merk het wel.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Het is een origineel dak met het hoge verstevigingsprofiel aan het dak zelf ik zal proberen een paar foto's te maken.

Is wel erg kort op de stijlen afgezaagd dus weinig speelruimte.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Komt uit een lucht gekoelde met ramen .Zal voor Harley man niet gaan worden zo te zien heeft die een panelvan.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Op de foto is te zien dat er 1 stukje van 15cm wat roest heeft maar is niet doorgerot.
Wat misschien een probleem is dat er een stuk plaatwerk van het raam is weg gehaald door de vorige eigenaar. Ik heb hem zelf niet nodig dus hij mag echt voor weinig weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Ewout »

Staat ook een hefdak te koop (inmiddels gereserveerd) op marktplaats incl afgezaagd dak. Zou even de koper (via de verkoper) een berichtje kunnen sturen of je tzt het afgezaagde dak kan overnemen. Neem aan dat het de koper alleen om het hefdak gaat en dat hij de rest waarschijnlijk weggooit.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Bedankt voor de reacties, ik ga het dak lassen met plaatmateriaal welke ik zelf in de vorm maak en dan gaat ditzelfde hoogdak er terug op.
@tom: bedankt voor het aanbod maar dat gaat hem dus niet worden 👍


Voor de vormgeving:



Afbeelding

Afbeelding
Sebastiaan
Plaats reactie