Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Berouw komt na de zonde..... Je kan natuurlijk gelijk je 1600 gaan oppeppen maar dan moet je wel weten of je basis ok is. Ook ombouw naar 2.0CU heeft maar zin als je weet dat de donor ok is. Met andere woorden, wil je wat veranderen dan gaat dat wat kosten. Reken op minimaal paar K euro ook al doe je het zelf allemaal. Je kan er ook voor kiezen om de huidige motor netjes op orde te krijgen (weten dat compressie goed is, oliedruk, temperatuur, afstelling etc.) en er eerst eens een jaar mee te rijden. Misschien vind je er aardigheid in met de combi zoals die is. Heb je dat niet reken er dan niet op dat een opgepepte 1600 of met een CU dat veel anders gaat zijn in ervaring.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Tja het is eigenlijk de slechtste uitvoering van de T3 de motor is te licht. Een andere mogelijkheid is om er een watergekoelde van te maken en dan maar gelijk een 2.0 gti in te knallen. een oud diesel blok voor de aanbouw delen is nog wel te vinden op marktplaats. Ik ben het al eens eerder tegen gekomen dat ze van een luchtgekoelde een watergekoelde hebben gemaakt.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Allen bedankt voor de tips en reacties!
Ik ga de originele motor opfrissen en er eerst een tijdje mee rijden dan.
Vandaag een nieuw schuifdeurrubber en gasveertjes voor de kofferklep gemonteerd.
Ook kwamen er pakketten nieuwe onderdelen binnen eindelijk!
Morgen de ruitenwissermotor vervangen en dan hopelijk van het weekend het kachel gebeuren helemaal aan de gang krijgen.
Dan kan ik er dagelijks mee naar het werk gaan rijden.

Vandaag ook twee rekeningen gekregen van een club waar ik ongewild lid van ben... (de belastingdienst)
1x127 euro en 1x129euro voor de overgangsregeling oldtimers waar ik niet om gevraagd heb.....
De bus zit in de kwartregeling voor benzine campers maar de belastingdienst besloot ongevraagd om hem in de overgangsregeling te flikkeren.....
De 127 euro moet ik ook nog even betalen zeiden ze want de vorige eigenaar had deze nog niet betaald voor afgelopen jaar......
De vorige eigenaaar heeft de bus 2jaar geschorst gehad maargoed, na een heleboel gebel en gedoe alles weer rechtgetrokken. “Leuker kunnen we het niet maken, wel frustrerender”
Sebastiaan
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Gewoon lekker mee tuffen en geen haast hebben. Het geluid is schitterend. Ik ben ooit eens bij een 1600 CT wezen kijken die elk jaar keurig de Alpen over ging richting het midden van Italië. Die eigenaar gaf aan dat de vrachtauto's hem regelmatig inhaalden bij de bult omhoog, maar hij kwam er. En weer terug. En nooit panne gehad. Dus, ja, het is achterhaald qua techniek en snelheid, maar wie koopt er een T3 als hij een moderne bus wil? :buiken:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door timeaa »

Tiaa.... Onze Twingo heeft 75 pk.... 850 kilo... Super traag. Wat moet je dan in een bus verwachten van 50 pk.... Onze 1600 diesel had ook 50 pk... Was je blij als je volgas 80 haalde met harde wind volgens mij moet je zowiezo een oude bus niet voor woonweekverkeer gebruiken..

Hier in het dorp rijd iemand een 2 liter en die rijd zo 1 op 6... Duur vervoer voor dagelijks...
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Ik heb geen moment gezegd dat ik de bus niet snel genoeg vind of niet tevreden ben met de prestaties, vroeg mij alleen af of er iemand ervaring had met het “tunen” van dit type motor.
Ik ben sinds klein mannetje al verliefd op het geluid van de luchtgekoelde 4cilinder boxer motor en ben hier dus ook specifiek naar opzoek geweest beseffende dat deze niet vooruit te branden zijn.
Ik ben altijd al zeer geïnteresseerd geweest in motorvoertuigen techniek en heb al een aardige reeks bijzondere voertuigen gehad met bijzondere motoren waarbij ik telkens weer het in sommige ogen “onmogelijke” uit de blokken heb proberen te halen waarbij de grens tussen vermogen en betrouwbaarheid altijd opgezocht is, waarbij ik soms succesvol was en soms niet. Hoort er allemaal bij.

En woon werk verkeer met een oude bus rijden... sja vroeger werd er ook gewoon elke dag gereden en gewerkt met deze bussen, waarom zou dat nu niet meer kunnen?
We willen verre reizen met de bus gaan maken, als ik er elke dag mee rijd weet ik precies hoe de bus hoort aan te voelen en merk ik het straks direct wanneer er iets minder functioneerd of begint te verslijten en kan ik dit aanpakken. Dat is altijd beter dan bijna het hele jaar stil laten staan en 1 of 2 keer per jaar mee op vakantie gaan en dan maar hopen dat je onderweg geen pech krijgt.
In mijn ogen dan tenminste.
En het verbruik... dat interesseert me echt helemaal niets. Ik heb auto’s gehad die 1op4 1op5 reden maar waar ik wel heel veel plezier van heb gehad en dat vind ik veel belangrijker!

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben heel blij met al jullie reacties en het delen van jullie meningen dus begrijp me alsjeblieft niet verkeerd 🧐😁
Sebastiaan
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door luizenbos »

Sebastiaan

Het is een kever motor als ze daar hele grote cilinder in kunnen zetten tot 2,2 liter motor en er is van alles mogelijk alleen de kosten he :lol:
ook met 50 pk kwam ik in duidland en Oostenrijk .

Als de motor in goede conditie is kan je de hele wereld aan :mrgreen:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Zoist! Op vakantie moet je toch geen haast hebben hahaha.
Vandaag onverwacht een vrije dag en al veel kunnen doen vanmorgen.
Alle verlichting rondom de bus werkt perfect zoals het hoort nu. Probleem was wat onderbroken bedrading.
De ruitenwissermotor vervangen en de boel wat afgesteld dus nu ook werkende ruitenwissers! Heel blij mee. Gelijk maar twee nieuwe bosch ruitenwisser blaadjes erop gemonteerd.
Ik wil vandaag nog veel aan de bedrading doen en het kachel systeem verder opknappen maar eerst iets verzinnen tegen het water dat nu weer de bus in is gekomen.... pffff daar word ik wel flauw van.
De kit die we hebben gebruikt om tijdelijk de aansluiting van goot naar hoogdak te dichten blijkt helemaal niet te hechten aan het polyester dak dus inmiddels loopt het water er weer vrolijk achterlangs om vervolgens binnen helemaal naar voren te lopen en uiteindelijk op de matten links en rechts grote plassen te veroorzaken.....
Sebastiaan
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo, polymeerkit heeft een redelijke hechting op polyester, dat zou je kunnen proberen.
Bijvoorbeeld van Pattex, of van Bison, en er zijn nog een paar fabrikanten. Ook in zwart.

Groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat klinkt raar, water dat via de goot achter je hoogdak komt en dan naar binnen loopt. Dan is er echt wel wat mis en je mist wat aan plaatwerk van het origineel dak.

Is het geen lekkage langs raam/ontluchting in het dak zelf? Dan kan water tussen dakrand en hoogdak komen met alle gevolgen van dien.

Wanneer je lekkage gaat afkitten is dat zonder goede voorbereiding en verwerking uitstel van executie. Je moet daar echt ook tijd en voorbereiding in steken om een lekkage dicht te krijgen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Ik zal de situatie even uitleggen dat is misschien handiger hahaha
Het hoogdak wat op de bus zit is er duidelijk later opgezet en deze is niet verlijmd of gekit aan de ijzeren rand van het bestaande dak.
Water wat dus in de goot loopt gaat zo onder het polyester dak door en komt in de holle ruimte langs het dak binnenin de bus die zich over de hele lengte van de bus bevind.
Deze lopen dus vol en omdat de bus ietwat voorover staat loopt dit naar voren en via de raamstijlen naast het voorraam komt dit naar beneden en eindigd het uiteindelijk op de matten.
Deze holle ruimtes staan constant ongeveer half vol met water en wanneer het water level nog iets hoger komt begint het dus via de raamstijlen naar beneden te komen.
Door de openingen in de ruimte is ook goed te zien dat het beetje dak wat nog niet weggerot is zeer zwaar gehavend is.
De vrouw zag de bestaande oude kit zo links en rechts wat los zitten en heeft alles eruit getrokken waardoor de lekkage enorm verergerd is natuurlijk.
Wanneer het weer beter word (ik kan nergens binnen staan helaas) zal het dak eraf moeten om de nodige herstel/las werkzaamheden aan het dak te verrichten. Nu wilden we als tijdelijke oplossing tot die tijd de goot weer dichtkitten zodat de boel niet nog verder verergerd.
Sebastiaan
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door motnamol »

Een soort gelijk probleem meegemaakt.
Ik heb het volgende gedaan. Roterende staalborstel door de dakgoot gehaald van achter naar voor. Toen aan iedere kant 1 volle patroon Polymer van pattex
in de dakgoot van voor naar achter 1cm dik verwerkt. probleem opgelost. Te koop bij Action voor 5,49
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Bedankt voor de tip Eric en Tom!
Ik ga eens kijken of ik ergens polymer kit kan regelen op korte termijn...

Heb ook weer een vraagje aan degene die een huishoudaccu in de bus hebben staan.
Waarvoor gebruiken jullie deze?
In onze bus staat een start en een huishoudaccu welke aan elkaar gekoppeld zijn zonder relais ertussen... ik heb dit al ongedaan gemaakt maar denk erover om het hele huishoud accu gebeuren er helemaal uit te halen.
Wij camperen toch alleen maar op campings en camperplaatsen met stroom aansluiting dus ik verwacht niet dat we ooit van de accu gebruik gaan maken.
Sebastiaan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Harleyman schreef: 24 dec 2020 20:54
Het hoogdak wat op de bus zit is er duidelijk later opgezet en deze is niet verlijmd of gekit aan de ijzeren rand van het bestaande dak.
Water wat dus in de goot loopt gaat zo onder het polyester dak door en komt in de holle ruimte langs het dak binnenin de bus die zich over de hele lengte van de bus bevind.
How the hell zit je dak dan vast? Rondom gepopnageld?"In dat geval zou ik echt je dak verwijderen, dakrand herstellen en dak er fatsoenlijk op verlijmen, vast en afkitten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Harleyman
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:57

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Ongelezen bericht door Harleyman »

Ik zal er eens wat foto’s van maken maar tot nu toe wat ik gezien heb (waar we de bekleding binnenin hebben weggesneden) zitten er vuren latten in het polyester verlijmd/gepolyestert die vastgeschroefd zitten aan de betimmering in de bus.
Je kunt ook nog duidelijk zien waar vroeger een kopschot heeft gezeten achter de voorstoelen dus het is een later omgebouwde bus en geen originele camper.
Sebastiaan
Plaats reactie