Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Hierbij een aantal foto’s
Waar het schot heeft gezeten
De goot
De binnenste “koker” die steeds vol met water staat.
De boel is nu schoongemaakt opgeschuurd ontvet en in de polymeer van pattex gezet.
Hopelijk hecht dit wel en komen we droog de winter door.
Waar het schot heeft gezeten
De goot
De binnenste “koker” die steeds vol met water staat.
De boel is nu schoongemaakt opgeschuurd ontvet en in de polymeer van pattex gezet.
Hopelijk hecht dit wel en komen we droog de winter door.
Sebastiaan
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Net even gechecked. (Ik heb een tube gehad van de buurvrouw dat was net genoeg om de linkerkant te doen.)
De linkerkant is heerlijk kurkdroog eindelijk.
Rechts is helaas zeikesnat dus maar even ergens zo snel mogelijk nog meer kit zien te scoren!
Bedankt voor de gouden tip heren!
De linkerkant is heerlijk kurkdroog eindelijk.
Rechts is helaas zeikesnat dus maar even ergens zo snel mogelijk nog meer kit zien te scoren!
Bedankt voor de gouden tip heren!
Sebastiaan
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Your welcome
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Hoi Sebastiaan,
Dakgootproblemen. Breek mij de bek niet open. Vanaf dat ik de bus heb is het al mis. Ik heb een joker 1982, en naast het feit dat die goten van de hoogdaken uit de beginjaren erg kwetsbaar zijn, had de vorige eigenaar ook nog zijn dak (bovenop) lek gemaakt. Zowel door water van buiten als van binnen roest(te) de goten/oorspronkelijke dakrand weg.
Eigenlijk zou het water niet naar binnenin de bus kunnen lopen als er geen kit tussen dak en goot zit. . Het water zou in de (oorspronkelijke) goot moeten blijven liggen. Alleen als (een deel van) de oorspronkelijke dakrand weggerot is komt het water in de dakkoker terecht.
Toen ik in 2010 mijn bus kocht was de goot het eerste wat ik aanpakte. Na het weghalen van de binnenbeplating kon ik zien hoe er gaten zaten aan de binnenkant van mijn stalen dak. Vele gaven toen het advies om mijn dak te vervangen, als e ige oplossing ook.. Ze hebben allemaal gelijk. Maar... ondertussen rij ik al 10 jaar dagelijks in mijn bus zonder dat te hebben gedaan(kunnen doen) . Het staat nog steeds bovenaan mijn prio lijst. (Dak er af, zwasr lassen of een donordak)maar de omvang van deze operatie deed mij dat steeds uitstellen en met alternatieven houd ik mijn bus droog en rijdend.
Verslag van de begintijd staat hier: https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... kgoot+rolf
Volgens postte ik wel meer over de terugkerende problemen. Ik reageerde ook op andere topics. Het is jammer dat de fotos verloren zijn gegaan. Althans op dit forum ik zal eens kijken wat ik nog heb.
Kern van mijn behandeling is van binnen en van buiten de roest bestrijden met van alles wat ik voor handen had als ik er aan werkte.... van loodmenie, Fertan, action antiroest, lijnolie, Owatrol, Owatrol CIP, Hamerite, holle ruimte wax. De vorm van de dakgoot behouden met plamuurachtige middenlen en ook kit. Mijn goot was te roestig om waterdicht te kitten.. ik gebruikte het in aanvang wel, maar de werking van de roest zorgde er voor dat ik repen natte kitlagen er met de hand uit kon trekken.
Sommigen hebben de goot eraf, maar dan loopt het water in al je raamrubbers. Ook als je hem vol kit. Er was ook iemand die een pvc u profiel in plaats van de goot had geplaatst. Optisch lelijk,, kwetsbaar en water kwam nog steeds tussen plyester en staal. Maar dat bracht mij wel op het idee om een Z profiel van pvc op de krakkemikkige goot te plakken met idd ms polymeerkit. Voor en achter in vorm geshaped dmv verhitting. Voordeel dasrvan is dat de waterafvoer goed is geregeld. En optisch is het niet eens zo opvallend.
Ik zal eens wat fotos opzoeken...
Groetjes Rolf
Dakgootproblemen. Breek mij de bek niet open. Vanaf dat ik de bus heb is het al mis. Ik heb een joker 1982, en naast het feit dat die goten van de hoogdaken uit de beginjaren erg kwetsbaar zijn, had de vorige eigenaar ook nog zijn dak (bovenop) lek gemaakt. Zowel door water van buiten als van binnen roest(te) de goten/oorspronkelijke dakrand weg.
Eigenlijk zou het water niet naar binnenin de bus kunnen lopen als er geen kit tussen dak en goot zit. . Het water zou in de (oorspronkelijke) goot moeten blijven liggen. Alleen als (een deel van) de oorspronkelijke dakrand weggerot is komt het water in de dakkoker terecht.
Toen ik in 2010 mijn bus kocht was de goot het eerste wat ik aanpakte. Na het weghalen van de binnenbeplating kon ik zien hoe er gaten zaten aan de binnenkant van mijn stalen dak. Vele gaven toen het advies om mijn dak te vervangen, als e ige oplossing ook.. Ze hebben allemaal gelijk. Maar... ondertussen rij ik al 10 jaar dagelijks in mijn bus zonder dat te hebben gedaan(kunnen doen) . Het staat nog steeds bovenaan mijn prio lijst. (Dak er af, zwasr lassen of een donordak)maar de omvang van deze operatie deed mij dat steeds uitstellen en met alternatieven houd ik mijn bus droog en rijdend.
Verslag van de begintijd staat hier: https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... kgoot+rolf
Volgens postte ik wel meer over de terugkerende problemen. Ik reageerde ook op andere topics. Het is jammer dat de fotos verloren zijn gegaan. Althans op dit forum ik zal eens kijken wat ik nog heb.
Kern van mijn behandeling is van binnen en van buiten de roest bestrijden met van alles wat ik voor handen had als ik er aan werkte.... van loodmenie, Fertan, action antiroest, lijnolie, Owatrol, Owatrol CIP, Hamerite, holle ruimte wax. De vorm van de dakgoot behouden met plamuurachtige middenlen en ook kit. Mijn goot was te roestig om waterdicht te kitten.. ik gebruikte het in aanvang wel, maar de werking van de roest zorgde er voor dat ik repen natte kitlagen er met de hand uit kon trekken.
Sommigen hebben de goot eraf, maar dan loopt het water in al je raamrubbers. Ook als je hem vol kit. Er was ook iemand die een pvc u profiel in plaats van de goot had geplaatst. Optisch lelijk,, kwetsbaar en water kwam nog steeds tussen plyester en staal. Maar dat bracht mij wel op het idee om een Z profiel van pvc op de krakkemikkige goot te plakken met idd ms polymeerkit. Voor en achter in vorm geshaped dmv verhitting. Voordeel dasrvan is dat de waterafvoer goed is geregeld. En optisch is het niet eens zo opvallend.
Ik zal eens wat fotos opzoeken...
Groetjes Rolf
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Een paar. Groetjes Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Hé Rolf,
Bedankt voor je uitgebreide bericht!
Wij zitten zo te zien met precies hetzelfde probleem ja.
Het pvc Z-profiel is mooi gevonden en ziet er helemaal niet verkeerd uit!
Ik wil het dak voor nu tijdelijk dicht hebben en dan van de zomer het polyester dak lichten en de roest en missende staaldelen aan te pakken om er voor eens en altijd vanaf te zijn.
Net even uitgerekend en al 107 euro aan kit verder voor deze tijdelijke oplossing....
Ik kan zien (zal er als de storm voorbij is wat foto’s van maken) dat het dak na het uitzagen om de polyester opbouw te plaatsen niet bewerkt is maar gewoon als kaal ijzer is gelaten en is bekleed met stof en inmiddels natuurlijk helemaal verrot is..
Net als de plaats waar het tussenschot weggehaald is... beunhazerij tot op het hoogste level helaas.
Net met gevaar voor eigen leven de storm betreden om speciaal voor jullie foto’s te maken
Viel mij net op dat er aan de binnenkant van het polyesterdak geen contraplaten zitten voor de ijzeren platen buitenop het dak (volgends de jongen die bij de verkoop was een surfplankhouder geweest, ik denk zelf voor een dakrek/imperiaal omdat ze aan beide kanten van de bus zitten)
Dus maar eens heel voorzichtig (in de stromende regen) achter een plaat aan het steken geweest en ja hoor..... zitten dus alleen maar gekit. De platen zelf alleen al wegen 2.4 kg per stuk (net gewogen) en dan nog iets eraan hangen is echt gestoord..... en zoals te zien heeft de kit zeer goed op het dak gehecht maar praktisch niet op het ijzer.
Hou je vast, hier komen de foto’s!
Kwam er ook achter dat de vorige eigenaar alleen in hele schone gebieden heeft gereden waardoor een luchtfilter niet nodig was
Bedankt voor je uitgebreide bericht!
Wij zitten zo te zien met precies hetzelfde probleem ja.
Het pvc Z-profiel is mooi gevonden en ziet er helemaal niet verkeerd uit!
Ik wil het dak voor nu tijdelijk dicht hebben en dan van de zomer het polyester dak lichten en de roest en missende staaldelen aan te pakken om er voor eens en altijd vanaf te zijn.
Net even uitgerekend en al 107 euro aan kit verder voor deze tijdelijke oplossing....
Ik kan zien (zal er als de storm voorbij is wat foto’s van maken) dat het dak na het uitzagen om de polyester opbouw te plaatsen niet bewerkt is maar gewoon als kaal ijzer is gelaten en is bekleed met stof en inmiddels natuurlijk helemaal verrot is..
Net als de plaats waar het tussenschot weggehaald is... beunhazerij tot op het hoogste level helaas.
Net met gevaar voor eigen leven de storm betreden om speciaal voor jullie foto’s te maken
Viel mij net op dat er aan de binnenkant van het polyesterdak geen contraplaten zitten voor de ijzeren platen buitenop het dak (volgends de jongen die bij de verkoop was een surfplankhouder geweest, ik denk zelf voor een dakrek/imperiaal omdat ze aan beide kanten van de bus zitten)
Dus maar eens heel voorzichtig (in de stromende regen) achter een plaat aan het steken geweest en ja hoor..... zitten dus alleen maar gekit. De platen zelf alleen al wegen 2.4 kg per stuk (net gewogen) en dan nog iets eraan hangen is echt gestoord..... en zoals te zien heeft de kit zeer goed op het dak gehecht maar praktisch niet op het ijzer.
Hou je vast, hier komen de foto’s!
Kwam er ook achter dat de vorige eigenaar alleen in hele schone gebieden heeft gereden waardoor een luchtfilter niet nodig was
Sebastiaan
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Pfff manmanman. Irritant om dat allemaal tegen te komen. Het valt mij op dat de dakhuid heel ver is afgeslepen. Verder dan er bij mij (origineel westfalia) en ik heb ook nog wat versteviging in het dak. Is dat bij het hele oppervlak zo, dus van voor tpt achter, of alleen het gat in het midden. Verder snap ik het verhaal van de contraplaten niet. Ik weet wel dat ik een luifel heb gemonteerd en ook n soort van platen en contraplaten (grote ringen) heb gebruikt. Die klemmen een groter deel van het polyester dak dan alleen een moertje... afin lastig uit te leggen.
Ik weet niet wat je allemaal met die kit gaat doen. Maar ga ajb naar de action en koop daar de kit. Of "oké" merk bij de Gamma. Gooi de zaak voorlopig vol met lijnolie(oid) ... (ná de uitgeharde kit)dan kan je het wellicht wat zomers uitstellen. Ook leuk om er mee op pad te gaan nl. Belangrijk is wel dat het dak vast zit natuurlijk.
Over storm "Bella" gesproken. 2e kerstdag terug naar Den Haag was hard werken. Buslief wilde steeds een baan opschuiven.
Succes. Gr. Rolf
Ik weet niet wat je allemaal met die kit gaat doen. Maar ga ajb naar de action en koop daar de kit. Of "oké" merk bij de Gamma. Gooi de zaak voorlopig vol met lijnolie(oid) ... (ná de uitgeharde kit)dan kan je het wellicht wat zomers uitstellen. Ook leuk om er mee op pad te gaan nl. Belangrijk is wel dat het dak vast zit natuurlijk.
Over storm "Bella" gesproken. 2e kerstdag terug naar Den Haag was hard werken. Buslief wilde steeds een baan opschuiven.
Succes. Gr. Rolf
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Even opletten dat niet elke kit van 'olie' houdt. Sika schijnt van conserveringsolieën/vetten op te lossen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Ben zelf fan van deze .
Dat van het luchtfilter kan ik niet begrijpen waarom iemand dat weglaat .Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Hi Sebastiaan, lijkt erop dat de vorige eigenaar een echte beunhaas is geweest.
Eerst de boel inderdaad maar waterdicht (zie Rolf), dan heb je daarna de komende 10 jaar de tijd om na te denken over structurele aanpak
Eerst de boel inderdaad maar waterdicht (zie Rolf), dan heb je daarna de komende 10 jaar de tijd om na te denken over structurele aanpak
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Hallo Ronny ik heb aan de ene kant nu de kit van de action gebruikt maar omdat ik die te weinig heb voor de andere kant en de action dicht is ga ik de andere kant doen met de kit die jij liet zien. Heb hem al gehaald.
Vandaag nog wat gepoetst achter het dashboard dat is toch ook een belonend werkje hoor!
De roest plekken gelijk in de owatrel gezet.
Ook het stuur van Tom binnengekregen dat is een instant stuurbekrachtigings upgrade denk ik zo!
Vandaag nog wat gepoetst achter het dashboard dat is toch ook een belonend werkje hoor!
De roest plekken gelijk in de owatrel gezet.
Ook het stuur van Tom binnengekregen dat is een instant stuurbekrachtigings upgrade denk ik zo!
Sebastiaan
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Manmanman zie net dus dat mupload gestopt is dus al mijn foto’s zijn van het forum pfffffff
O en Rolf om terug te komen over je vraag over de dakrand, deze is inderdaad overal zo ver weggezaagd behalve boven de voorstoelen daar zit nog het originele dak maar daarachter is hij tot aan de kofferklep weg inderdaad. Er zit dus 0 versteviging in het dak...
O en Rolf om terug te komen over je vraag over de dakrand, deze is inderdaad overal zo ver weggezaagd behalve boven de voorstoelen daar zit nog het originele dak maar daarachter is hij tot aan de kofferklep weg inderdaad. Er zit dus 0 versteviging in het dak...
Sebastiaan
Re: Project T3 1600 CU 1981 hoogdak luchthapper
Als alternatief z'n chinees standkacheltje .
Zomaar een filmpje bij het vehaal .
https://youtu.be/-H9zH0xJMOo
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Werkt perfect .
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
Dank voor de tips weer!
Weet iemand hoe de sluiting van het motordeksel heet toevallig?
Bij onze deksel is er 1 afgebroken en wil een nieuwe bestellen bij parruzi maar kan ze niet vinden....
En nog weer een vraag, ik heb er al 1 en ander over gelezen maar ben er niet over uit hoe en wat de beste optie is voor mijn motor.
Ik wil een olietemperatuurmeter inbouwen maar weet niet welke sensor ik het beste kan nemen en waar deze te plaatsen. Het systeem via de oliepijlstok vind ik helemaal niks ik heb liever een sensor ergens op het blok.
Vraag is dus wie weet precies wat ik nodig heb?
Weet iemand hoe de sluiting van het motordeksel heet toevallig?
Bij onze deksel is er 1 afgebroken en wil een nieuwe bestellen bij parruzi maar kan ze niet vinden....
En nog weer een vraag, ik heb er al 1 en ander over gelezen maar ben er niet over uit hoe en wat de beste optie is voor mijn motor.
Ik wil een olietemperatuurmeter inbouwen maar weet niet welke sensor ik het beste kan nemen en waar deze te plaatsen. Het systeem via de oliepijlstok vind ik helemaal niks ik heb liever een sensor ergens op het blok.
Vraag is dus wie weet precies wat ik nodig heb?
Sebastiaan
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper
met deze adapter? https://www.paruzzi.com/nl/t25-bus/elek ... ers/42600/
zin en onzin van een extra meter daargelaten.
zin en onzin van een extra meter daargelaten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik