Pagina 5 van 9

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 04 jan 2021 10:10
door krisg
(zit ik mijn dus af te vragen hoe je met de peilstok de olietemperatuur kan meten)

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 04 jan 2021 11:58
door Ewout
Harleyman schreef: 03 jan 2021 20:42
Weet iemand hoe de sluiting van het motordeksel heet toevallig?
Zoek even op inspectieluik. Als je dit bij Bus-ok.nl in de zoekbalk intikt komt de ‘sluiting inspectieluik’ als eerste naar boven: T3 sluiting inspectieluik 251813789

Wel 2e hands, dus wellicht worden ze niet meer nieuw gemaakt.

Edit: nummer in zoekresultaat is artikelnummer. Via Google ook in UK te koop (lockbolt)

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 04 jan 2021 15:34
door RoonT3
krisg schreef: 04 jan 2021 10:10 (zit ik mijn dus af te vragen hoe je met de peilstok de olietemperatuur kan meten)
De standaard peilstok wordt vervangen door een aftermarket peilstok met sensor aan de tip. AAn de top zit dan de aansluiting van de kabel. Je moet deze peilstok wel 'ijken' op de standaard peilstok zodat de diepte en markeringen kloppen.

Sommigen monteren een temperatuursensor op de kop omdat daar doorgaans de eerste schade optreed. (cilinder 2 of 3?)

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 04 jan 2021 17:35
door krisg
alweer wat bijgeleerd.

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 04 jan 2021 20:58
door Harleyman
@Ronald, deze adapterplug had ik inderdaad ook al gezien maar vind de plaatsing weinig zeggend over de daadwerkelijke temperatuur van de olie.
En het is voor mij geen “extra” meter maar de enigste meter aangezien ik nu standaard geen temperatuur meter heb in de bus maar wel graag wil weten wat er gebeurt achter mijn rug.

@Ewout, bedankt voor de tip! Precies waar ik naar op zoek was!

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 04 jan 2021 21:32
door RoonT3
Dat bedoel ik met zin of onzin van de meter. Wat is de 'daadwerkelijke temperatuur' ?

1) Meten op aangepaste aftapplug kan variaties geven met rijwind afkoeling van je carter.
2) Meten met peilstoksensor in je oliebad/carter geeft waarschijnlijk vanwege het volume een stabiel meetbeeld maar mogelijk wat lagere waarde dan gewenst (klutsen van de olie in carter)
3) Meten in oliekringloop (na de oliepomp) geeft m.i. een beter stabiel meetbeeld maar wel mogelijk fluctuaties bij stationair en belaste motor. Maar dat is juist wat je wil, bij belasting kunnen zien of de temperatuur (te) veel op loopt.

Verder zal je de sensor ten opzichte van je meter moeten ijken. Is de 80 graden op de meter ook 80 graden van je vloeistof? Wat je meter dan op welke positie van de sensor ook aangeeft, bij gezonde motor moet de waarde redelijk stabiel blijven. Temperatuur is en blijft gissen, tenminste je wil dat de olie een temperatuur heeft waarbij deze optimaal presteert. Tussen 80 en 110 graden?

Bij normaal gebruik (zoals deze motoren al decennia op de weg gebruikt worden) heb je eigenlijk geen meter nodig. Anders had VW die er wel af fabriek opgezet toch? Bij slecht /zwaar belast / zware voet 'gebruik' kan je beter je mindset aanpassen voor een duurzame instandhouding van je blok.

Als je perse een meter wil. Waarom moeilijk doen over iets dat 30 jaar geleden al is bedacht...... peilstokzender of oliekanaal adapterplug.....

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 12:08
door Harleyman
Even iets anders...
Zojuist dacht ik even de startmotor te wisselen.
Startmotor die we hebben gekocht zou de correcte zijn voor onze bus echter degene die eraf komt is wel degelijk anders...
De lengte van de as is anders.
De positie van de montage flens is anders
De afstand van as naar tandwiel is anders
Omdat zo een beetje alles wat op en aan de bus zit niet is wat het hoort te zijn vraag ik mij dus af op de startmotor die ik er net afhaal wel de juiste is?
Wie o wie kan mij verder helpen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 12:23
door RVB
Geen kenis van. Ik tikte in google in "208 425" en "startmotor",. Ik kwam op een link. Die ging over n bosch startmotor voor diverse t3 modellen. Maar niet(!) de 1600 benzine.

Mss kun je er wat mee.

Groetjes Rolf

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 13:19
door RoonT3
Niet goed? terugsturen. Die je hebt lijkt eerder voor de 1900/2100 WBX. Ben je gelijk op de hoogte van de valkuilen bij webshops en vermelde data bij onderdelen. Je moet weten wat je hebt om goed te weten wat je besteld. Ook bij winparts en autodoc klopt er veel niet (tenminste onvolledig). Elke keer dat ik onderdelen bestel krijg ik een mail na met de vraag om de onderdeelnummers en beschrijving extra te controleren op het juiste model wagen. Ik kan bijvoorbeeld onderdelen voor mijn jumper niet onder kenteken of merk vinden maar wel bij bouwgelijk de ducato of boxer. Ook voor de 308SW bv de remmen, je moet weten welk remsysteem je wagen heeft voor de juiste maat schijven en blokken, dan nog dat met de electrische handrem er eigenlijk maar weinig keuze overblijft. Desondanks komen alle merken en maten naar boven als je zoekt op merk/type of kenteken.

https://eu.psh.nl/artikel-specificatie- ... ikelNummer

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 13:57
door motnamol
Hoi Sebastiaan

De oude starter is van een T2 bus 1,6 benzine luchtgekoeld. die past dus ook op een T3

De nieuwe kan waarschijnlijk wel passen ik heb vroeger alle soorten kever en bus starters onderling gewisseld . Jij hebt ook een koppeling kabel ipv een vloeistofkoppeling.

Gewoon de nwe er onderzetten en proberen.

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 14:01
door motnamol
De T2 starter is 0,7 kw

De Nwe starter 0,95 kw dus wat krachtiger

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 15:38
door RoonT3
motnamol schreef: 17 jan 2021 14:01 De T2 starter is 0,7 kw

De Nwe starter 0,95 kw dus wat krachtiger
onderdeelnummer geeft toch echt 1,4 kW aan.

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 16:10
door Mitch
Even een tussenvraag, waarom de oude niet reviseren? Wil je meer power?

Groeten Michiel

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 16:15
door Harleyman
Tom ik heb gedaan wat je zei en hij past inderdaad perfect zonder problemen!
Start als een tierelier nu het is net een moderne auto!
Super bedankt weer voor het delen van je kennis👍

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 20:38
door motnamol
Graag gedaan . Ervaring opgedaan als autosloper. Genoeg gesleuteld aan kevers en T2 en T3 maar nu met die elektronica in die moderne hoofdpijn auto's liever niet.

Re: Project Zeus de T3 1600 CT 1981 hoogdak luchthapper camper

Geplaatst: 17 jan 2021 23:59
door Kire
Harleyman schreef: 17 jan 2021 16:15 Tom ik heb gedaan wat je zei en hij past inderdaad perfect zonder problemen!
Start als een tierelier nu het is net een moderne auto!
Super bedankt weer voor het delen van je kennis👍
Die nieuwe starter lijkt een 'moderne' te zijn met eindvertraging en zo'n elektromotortje maakt lekker veel toeren.

Groet,

Erik.