Zonder roest??? Dat klinkt vrij uniek. Het is juist bij de westfalia en postbus daken dat die roestduivel huishoudt. Vaak ook de reden dat die daken er af gaan. Is het origineel, dus met verstevigingsprofiel aan het dak zelf en van en de constructie waarmee het dak boven vast zit? Ongeacht het laatste: Mocht de topicstarter geen interesse hebben, dan heb ik het mss wel. Ik merk het wel.
Op de foto is te zien dat er 1 stukje van 15cm wat roest heeft maar is niet doorgerot.
Wat misschien een probleem is dat er een stuk plaatwerk van het raam is weg gehaald door de vorige eigenaar. Ik heb hem zelf niet nodig dus hij mag echt voor weinig weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Staat ook een hefdak te koop (inmiddels gereserveerd) op marktplaats incl afgezaagd dak. Zou even de koper (via de verkoper) een berichtje kunnen sturen of je tzt het afgezaagde dak kan overnemen. Neem aan dat het de koper alleen om het hefdak gaat en dat hij de rest waarschijnlijk weggooit.
Bedankt voor de reacties, ik ga het dak lassen met plaatmateriaal welke ik zelf in de vorm maak en dan gaat ditzelfde hoogdak er terug op.
@tom: bedankt voor het aanbod maar dat gaat hem dus niet worden
@Tom; bedankt voor de info. Ik heb geen interesse. Stel dat hij compleet en roestvrij was dan zou dat mijn projectduur verkorten. Maar je raakt hem vast kwijt.
@Sebastiaan; mooi om te zien dat je er weer vol voor gaat. Menig ander zou alleen maar lopen piepen. Want je kocht wel een hoop verborgen gebreken. Ik blijf je voortgang volgen!
De herstelling zoals je laat zien is half werk als je de roest tussen de lagen staal in de goot niet aanpakt. Je last goed ijzer op reeds aangetast roestig ijzer. Doe je niks dan kan dat best goed gaan als je de bus droog stalt en condensatie onder je dak kan voorkomen. Beter zal het gaan als je roest fixeert/omvormt en/of conserveert. Maar let dan wel op dat de middelen eventuele lijm/kit van het hoogdak niet aantast.
Dakhuid terug vormen zoals je doet zou ik simpeler doen. Bekijk eens een doorsnede en rand/versteviging van origineel hoogdak. https://van360.eu/karosserie/
Even serieus... zie jij hier lassen zitten?
Ik heb deze foto’s geplaatst om te laten zien hoe ik de dakrand ga namaken, er staat ook boven geschreven “voor de vormgeving”
Je denkt toch niet serieus dat ik zoveel moeite ga doen om vervolgens nieuwe plaat aan roestig ijzer vast te lassen?
Ik ben die negatieve en betweterige opmerkingen van jou elke keer meer dan beu en zou het op prijs stellen als je niet meer in mijn topic reageerde.
Alvast bedankt.
O en die roze wolk waar je het over had? Geen idee wat je daarmee bedoelt maar die kun je ergens douwen waar de zon niet schijnt...
Het is duidelijk, meningen verschillen. Als jij met dat stukje plaatwerk wil laten zien hoe je de dakrand namaakt dan mist er toch de uitleg wat je bedoelt met vormgeving. (los van je uitstekende competenties als vrije geest en vormgever) Ik kan niet anders dan veronderstellen dat je dat stuk plaat ook zo wil inlassen. Dat ik daarmee dan een verkeerde veronderstelling maak hoor ik graag. Ik duid er enkel op dat de VW dakconstructie bij de goot verre van ideaal is. Hoe dat er origineel in elkaar zit en dat jij daar je voordeel mee kan doen. Of en hoe je dat doet is geheel aan je eigen(wijsheid).
Grappig dat Douwe getriggerd wordt door douwen.......
Geen idee of je aan originaliteit zit gebonden maar ik zou als ik nu toch de kans had eens kijken naar de bevestiging van het hoogdak. Als je toch een volledige rand gaat lassen dan kan je er net zo goed lasmoeren aan/in maken en dan je dak er op bouten. Is makkelijker te verwijderen mocht het nodig zijn en je kunt altijd tussendoor spieken hoe het gaat met de roest (los van het feit dat je de koker die ik zie ontstaan kan volspuiten met antiroest middelen).
En misschien was de oorspronkelijke vorm niet de meest ideale, het is tenslotte een serieproduct met alle compromissen die daarbij horen.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot