VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"
Geplaatst: 09 feb 2021 21:06
Ik had mij eerder al even voorgesteld. Nu is het tijd voor wat meer over project bus.
4 weken werk, wat was ik denkende
Het plan was om in een vakantie van 4 weken een rijdend restauratie object te hebben. Dat verliep niet helemaal zoals gepland. Ik wou dingen toch wat grondiger doen en besteedde meer en meer tijd er aan.
Ik ben begonnen met het makkelijkste; het laswerk.
Al bij het bekijken van de bus was mij opgevallen dat er het nodige roest aanwezig was op de bus. De onderkant en de kokerbalken zagen er echter goed uit. De gebruikelijke plekken rondom de ramen, bilnaden en wielkasten waren verroest.
Al met al is er aardig wat nieuw staal in gegaan;
Overal heb ik nieuw staal ingelast. Alle bilnaden heb ik gezandstraald en met Fertan behandeld. Om zeker te zijn dat al het kale metaal goed geconserveerd zou worden heb ik eerst alles in de primer gezet, gekit en pas daarna gespoten.
Hier is de bus geschuurd, met Fertan behandeld en afgespoeld. Zo heeft hij ruim een week staan drogen in een verwarmde ruimte.
Volgende stap is primer. Voor de primer heb ik een 2K epoxy primer gekozen. Er zit geen enkele plamuur op. Dat zag ik als een roest-risico omdat plamuur vocht aantrekt. De bus is dus heel erg eerlijk in zijn uiterlijk. Alle imperfecties van de afgelopen 30-40 jaar zitten er nog in.
Na enkele kleur lagen (RAF blue-grey) en meerder lagen blanke lak kon de samenbouw weer beginnen. Alle holle ruimtes zijn behandeld met Mike Sanders Fett en alle (raam)rubbers ook vóórdat de rubbers geplaatst zijn. Op die manier zou er geen vocht meer tussen de raamrubbers en het staal moeten kunnen komen. Zelfde geldt voor alle rubbers bij handvaten, ruitenwissers etc.
Aan de onderkant zijn alle lasnaden ook met Fertan en epoxyprimer behandeld. Daarna afgesmeerd met kwast kit en daarna dikke tectyl er op gesmeerd. Op die manier kan er nergens meer vocht tussen komen. Betekend wel dat de hele bus onder de vette vingervlekken zit
4 weken werk, wat was ik denkende
Het plan was om in een vakantie van 4 weken een rijdend restauratie object te hebben. Dat verliep niet helemaal zoals gepland. Ik wou dingen toch wat grondiger doen en besteedde meer en meer tijd er aan.
Ik ben begonnen met het makkelijkste; het laswerk.
Al bij het bekijken van de bus was mij opgevallen dat er het nodige roest aanwezig was op de bus. De onderkant en de kokerbalken zagen er echter goed uit. De gebruikelijke plekken rondom de ramen, bilnaden en wielkasten waren verroest.
Al met al is er aardig wat nieuw staal in gegaan;
Overal heb ik nieuw staal ingelast. Alle bilnaden heb ik gezandstraald en met Fertan behandeld. Om zeker te zijn dat al het kale metaal goed geconserveerd zou worden heb ik eerst alles in de primer gezet, gekit en pas daarna gespoten.
Hier is de bus geschuurd, met Fertan behandeld en afgespoeld. Zo heeft hij ruim een week staan drogen in een verwarmde ruimte.
Volgende stap is primer. Voor de primer heb ik een 2K epoxy primer gekozen. Er zit geen enkele plamuur op. Dat zag ik als een roest-risico omdat plamuur vocht aantrekt. De bus is dus heel erg eerlijk in zijn uiterlijk. Alle imperfecties van de afgelopen 30-40 jaar zitten er nog in.
Na enkele kleur lagen (RAF blue-grey) en meerder lagen blanke lak kon de samenbouw weer beginnen. Alle holle ruimtes zijn behandeld met Mike Sanders Fett en alle (raam)rubbers ook vóórdat de rubbers geplaatst zijn. Op die manier zou er geen vocht meer tussen de raamrubbers en het staal moeten kunnen komen. Zelfde geldt voor alle rubbers bij handvaten, ruitenwissers etc.
Aan de onderkant zijn alle lasnaden ook met Fertan en epoxyprimer behandeld. Daarna afgesmeerd met kwast kit en daarna dikke tectyl er op gesmeerd. Op die manier kan er nergens meer vocht tussen komen. Betekend wel dat de hele bus onder de vette vingervlekken zit