Pagina 2 van 3

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 26 feb 2021 08:57
door Evert_T3_subaru
Het is nu een heel stuk aangenamer buiten om aan de bus te werken, dus direct van de gelegenheid gebruik gemaakt.

Om zeker te weten dat ik het systeem gevuld krijg, althans, om meer kans te hebben (en niet lek is enzo) heb ik een vacuum-vul-setje gekocht.

versie 1 was met plastic schroefdraad (hoe verzin je het?!?) en lek vanuit de verpakking. Een poging om met speciale loc-tite die ik nog had liggen de boel luchtdicht te krijgen liep op niets uit. Wat een waardeloos ding was dat. Dan maar een ge-upgrade versie van good old fashion metaal.

vacuum_vul_set.jpg

Met dit setje was het systeem vrij snel vacuum te trekken. Na het nadraaien van een paar slangenklemmen :oops: hield hij ook het vacuum redelijk goed vast. Dat wil zeggen, hij verloor 0.1 bar onderdruk in 5 minuten. Het lukte mij niet om verdere lekken op te sporen, dus dat wordt als het systeem gevuld is testen met overdruk.

onderdruk.jpg

Het klopt dat alle originele slangen plat gezogen worden, maar de nieuwe slangen behouden hun vorm. Het aansluiten van de vulleiding was eenvoudig en binnen een minuut ofzo had het systeem ruim 15 liter koelvloeistof opgezogen.

Ik heb goede hoop dat het systeem gevuld genoeg is om de thermostaat zijn werk te laten doen. Maarja, de accu was leeg toen ik de bus wou starten, dus die hangt nu aan de lading :D

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 26 feb 2021 22:40
door luizenbos
aaahh dat ziet er goed uit [[thumbup]]

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 27 feb 2021 13:21
door hippie
Accu al vol ?

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 28 feb 2021 21:02
door Evert_T3_subaru
De accu is helaas overleden volgens mijn lader en multimeter :cry:
Nou was het ook nog een 'originele' ANWB 44Ah accu die 8 jaar geleden bij de bus zat...

Ik heb even de accu van de familie auto gepakt. Maar om de een of andere reden draait de startmotor niet. Lampjes gaan allemaal branden, benzine pomp snort er vrolijk op los, maar bij doordraaien van de sleutel gebeurt er niets...
Ik moet nog even kijken of het signaal van het contactslot niet bij de ECU komt of niet van de ECU naar het start-relais of niet van het start-relais naar de startmotor (met relais). Maar dta wordt weer even graven in het interieur.

Nieuwe accu is in ieder geval besteld en onderweg. Nu met 60Ah zoals de Subaru zou hebben gehad.

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 28 feb 2021 21:11
door hippie
Jammer , succes met de zoektocht .

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 01 mar 2021 14:45
door Coen
Schakeldraad startmotor controleren. Die zit waarschijnlijk los.

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 02 mar 2021 10:44
door BeakerFlo
Grappig met mijn Subaru conversie heb ik met precies dezelfde issues gezeten.
Ik heb uiteindelijk voor het Tom Shiels concept gekozen.

viewtopic.php?p=334975#p334975

Samen met een originele Subaru waterpomp, want al het andere spul kon gewoon niet genoeg power geven.

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 02 mar 2021 10:45
door BeakerFlo
Afbeelding

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 04 mar 2021 20:49
door Evert_T3_subaru
Die waterpomp heb ik inderdaad een verkeerde keuze ingemaakt. Ik heb een gevouwen blik schoepenwieltje in plaats van een gegoten ding. Gaan we nog oplossen.

Ondertussen nieuwe accu ontvangen en er in gezet. Blijkt de startmotor daarmee wel gewoon te draaien. Dus de oempf uit de accu voor de Verso, die het verder prima doet, was niet genoeg om de Subaru in beweging te krijgen :buiken:

Maar goed, ook al draait de motor, starten wou hij nog niet gelijk. Ik vermoed dat de benzine (die ook al 8 jaar oud is) niet echt meehelpt.

we sleutelen in de verloren uurtjes rustig verder...

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 08 mar 2021 15:30
door Ewout
8 jaar oude benzine gaat hem inderdaad niet meer worden. Ooit een eindeloos lopen prutsen om een aggregaat weer aan de praat te krijgen waar oude benzine in zat. Uiteidenlijk benzine vervangen en het kreng liep binnen 1 minuut... [[head]]

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 26 mar 2021 21:34
door Evert_T3_subaru
Het was inderdaad oude benzine!

Ik moet toegeven dat ik bijna niet kon voorstellen dat oude benzine zo'n verschil zou maken. Maar vertrouwend op jullie ervaring heb ik de oude benzine afgetapt en vervangen door verse. Er zat ook nog maar een liter of 2-3 in de tank en die had de kleur gekregen van mooi gerijpte whiskey;

oude_benzine.jpg

Hij was wel mooi helder, dus geen troep in de tank of de leidingen. Dit had ik ook eigenlijk niet verwacht met de nieuwe tank die ik 8 jaar geleden geplaatst heb. Om deze te drainen heb ik de brandstofleiding voor het benzinefilter los gekoppeld en de brandstofpomp even gebypassed. Toen die lucht hapte de leidingen weer bevestigd en de retour leiding losgekoppeld. Weer met de brandstofpomp geflushed tot de brandstof veel lichter van kleur werd.

Toen met samengeknepen billen en weinig hoop de motor gestart en hij liep vrijwel direct!

Vervolgens wat water op het blok gegoten om de temperatuur te controleren. Alle slangen werden in de juiste volgorde warm en heet en na circa een 20-30minuten stationair werd de radiator warm. Het koel systeem werkt! Okej, misschien kan het nog geoptimaliseerd worden, maar dat is voor nu voor later. De morele steun van een heel forum wat achter je staat is echt wel fijn!

Op mijn actielijst staat nu eerst de temperatuur meter aan de praat krijgen. Ik zou graag willen zien wat de temperatuur van het blok is voordat de thermostaat open gaat. Ik heb alleen geen idee (meer) hoe ik de Subaru temperatuursensor op mijn VW klokje aan moet sluiten. :roll:
Als die werkt zou ik er mee durven rijden zonder het blok te vernielen en kan ik gaan denken aan de waslijst aan open puntjes voor de RDW keuring :buiken:

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 26 mar 2021 21:35
door Evert_T3_subaru
Oh en met rijden bedoel ik náár de RDW keuring toe met een eendagskenteken natuurlijk 8)

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 27 mar 2021 16:00
door Ewout
[[thumbup]]

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 25 feb 2022 20:07
door Evert_T3_subaru
Alweer een jaar later... wat gaat de tijd toch snel.

In de tussentijd een aantal kleine klusjes gedaan aan de bus en een plan gemaakt met de RDW voor de herkeuring. Belangrijkste punten die nog opgelost moeten worden; APK-gerelateerde elektra.

Om redenen die voor mij niet duidelijk zijn doen de koplampen het wel, de achterlichten het niet. Verder doet eigenlijk niets van de hendels aan het stuur het. Om de oorzaak te achterhalen was ik op zoek naar een soort elektrische layout van de bus.

En dan niet het officiële schema zoals deze;
wiring_diagram.JPG

Maar een meer layout schema van het type 'je vind een 7 polige stekker in de motorruimte en daar zit dit op aangesloten';
wiring_layout.jpg

deze verteld alleen wel iets over onderdeelnummer maar weer niets over welke functie daar aan hangt..

Bestaat zoiets?

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 25 feb 2022 21:59
door krisg
Je zal dan info uit het handboek moeten combineren, maar het meeste staat wel bij de schema's hoor.

Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"

Geplaatst: 14 jan 2023 21:52
door Evert_T3_subaru
Weer bijna een jaar geleden, maar inmiddels is de lijst met kleine klusjes steeds kleiner geworden. Moet ook wel, er staat weer een verhuizing voor de deur en ik had weinig zin om weer op een aanhanger de bus te verplaatsen...

Dus afgelopen vrijdag was het zover. Met knikkende knieën naar de RDW. Niet zo zeer voor het schouwen van de motor ombouw, maar meer omdat het gelijk ook een shakedown zou zijn van de bus. Vrijwel alles is uit elkaar geweest en weer in elkaar gezet. Daarnaast had ik de koeling wel getest door de bus stationair warm te laten draaien, maar hoe zou hij het onder belasting doen? De remmen waren na jaren stilstand aardig verroest geraakt. Het functioneerde allemaal, dus mijn theorie was dat het roest wel van de schijf geremd zou worden op weg naar de RDW.

rijden.jpg
Het rijden ging best soepel, al is het weer even een aanslag op je zintuigen. Je hoort, ruikt, ziet en voelt vanalles. En hoewel ik er van overtuigd was dat ik het stuur vrij recht gemonteerd had, stond hij na enkele meters rijden toch echt vrijwel 90 graden gedraaid... Het motorlawaai met de minimale dempers die hij heeft, viel mij nog alleszins mee.

temp.jpg
De motor temperatuur werd in het begin even 110 graden, maar bleef daarna stabiel op net geen 90 graden. Het vertrouwen in de bus begon zich langzaam op te bouwen.

RDW.jpg
Ik had enig (technisch) oponthoud ingecalculeerd dus ik was een uur te vroeg bij de RDW...

RDW2.jpg
De man van de RDW was erg te spreken over de motor ombouw en de algehele technische staat van de bus, behalve;

* de remmen waren te verroest (put corrosie die er niet af te remmen was)
* kentekenplaat verlichting die niet (meer) werkte
* accu die niet degelijk vast stond (geen idee hoe dat origineel zat)
* claxon die niet (meer) werkte
* de beugels waarmee de uitlaatdempers vast zaten waren los gekomen, dus de uitlaat was niet gasdicht. Niet goed genoeg voor een uitstoot meting.
* de achterbank (rock&roll bed van hout en westfalia scharnieren). Dat dat gedoogd werd in een camper... in een personenauto moest dat toch echt van staal zijn. Dit verraste mij, maargoed zonder schriftelijke bewijzen ging ik die discussie niet winnen en er was ook wel wat voor te zeggen. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?

Dus geen APK helaas, maar het is een overzichtelijke lijst met punten. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om met de afspraakbevestiging op zak de bus naar mijn nieuwe huis te rijden. Daar moet ik maar eens de laatste punten oplossen zodat het in ieder geval een rijdend project wordt!