Re: VW T3 1984 met Subaru EJ20 "Willy"
Geplaatst: 26 feb 2021 08:57
Het is nu een heel stuk aangenamer buiten om aan de bus te werken, dus direct van de gelegenheid gebruik gemaakt.
Om zeker te weten dat ik het systeem gevuld krijg, althans, om meer kans te hebben (en niet lek is enzo) heb ik een vacuum-vul-setje gekocht.
versie 1 was met plastic schroefdraad (hoe verzin je het?!?) en lek vanuit de verpakking. Een poging om met speciale loc-tite die ik nog had liggen de boel luchtdicht te krijgen liep op niets uit. Wat een waardeloos ding was dat. Dan maar een ge-upgrade versie van good old fashion metaal.
Met dit setje was het systeem vrij snel vacuum te trekken. Na het nadraaien van een paar slangenklemmen hield hij ook het vacuum redelijk goed vast. Dat wil zeggen, hij verloor 0.1 bar onderdruk in 5 minuten. Het lukte mij niet om verdere lekken op te sporen, dus dat wordt als het systeem gevuld is testen met overdruk.
Het klopt dat alle originele slangen plat gezogen worden, maar de nieuwe slangen behouden hun vorm. Het aansluiten van de vulleiding was eenvoudig en binnen een minuut ofzo had het systeem ruim 15 liter koelvloeistof opgezogen.
Ik heb goede hoop dat het systeem gevuld genoeg is om de thermostaat zijn werk te laten doen. Maarja, de accu was leeg toen ik de bus wou starten, dus die hangt nu aan de lading
Om zeker te weten dat ik het systeem gevuld krijg, althans, om meer kans te hebben (en niet lek is enzo) heb ik een vacuum-vul-setje gekocht.
versie 1 was met plastic schroefdraad (hoe verzin je het?!?) en lek vanuit de verpakking. Een poging om met speciale loc-tite die ik nog had liggen de boel luchtdicht te krijgen liep op niets uit. Wat een waardeloos ding was dat. Dan maar een ge-upgrade versie van good old fashion metaal.
Met dit setje was het systeem vrij snel vacuum te trekken. Na het nadraaien van een paar slangenklemmen hield hij ook het vacuum redelijk goed vast. Dat wil zeggen, hij verloor 0.1 bar onderdruk in 5 minuten. Het lukte mij niet om verdere lekken op te sporen, dus dat wordt als het systeem gevuld is testen met overdruk.
Het klopt dat alle originele slangen plat gezogen worden, maar de nieuwe slangen behouden hun vorm. Het aansluiten van de vulleiding was eenvoudig en binnen een minuut ofzo had het systeem ruim 15 liter koelvloeistof opgezogen.
Ik heb goede hoop dat het systeem gevuld genoeg is om de thermostaat zijn werk te laten doen. Maarja, de accu was leeg toen ik de bus wou starten, dus die hangt nu aan de lading