T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Deel je werk met het forum,
Tall-198
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2021 07:49

T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door Tall-198 »

Ik heb een VW T3 DoKa uit 1984, met de niet veel voorkomende 1.7 Diesel motor.
Heeft iemand ervaring om deze motor uit te rusten met een Turbo?
Bijvoorbeeld de Turbo van een 1.6 k14 diesel?

Ik overweeg ook stuurbekrachtiging op de T3 te zetten; heeft iemand daar ervaring mee?

Groet Nico
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door Mitch »

De 1.7 kan worden uitgerust met een turbo, wel een andere carterpan nodig en nog wat zaken maar het is eerder gedaan.
Stuurbekrachtiging kun je 2 kanten op, origineel en elektrisch. Waarvan het laatste goedkoper is. Ik heb zelf bijna alles voor de originele liggen (voor mezelf) en dan is het schroeven.

Nog even geduld en dan kan ik je vertellen hoe de schroef ervaring was.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waarom een andere carterpan?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door Mitch »

Retourleiding turbo moet daar toch in? Sorry ik zal het wel compleet mishebben. Maar de 1.7 heeft zuigerbodemkoeling en dat is bij turbo motoren voor de levensduur prettig.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door luizenbos »

Zou kunnen Michiel is al weer een tijd geleden gaat om deze [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Klinkt logisch idd. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Nico.
Vroeger, toen er nog bosjes T3 busjes waren, kocht je een sloopbus met 1,6TD jx motor. En daar haalde je de delen af die je nodig hebt om de 1,7D ky motor om te bouwen naar een TurboDiesel. De handige klusser doet de ombouw in twee dagen, mits je alle benodigde onderdelen hebt. Je hebt de volgende zaken nodig van de donor 1,6TD bus met jx motor:

Brandstofpomp
Spruitstuk
Uitlaatpijp uit de turbo
Turbo
Turbo steun
Olieleidingen (2x) van en naar de Turbo
complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder flens
Koelwaterslangen
Kleppendeksel met TD ontluchtingspotje + slangen
Luchtfilter met alle bijbehorende pijpen
verstuivers
brandstofleidingen gewei naar de verstuivers
het extra elektrische waterpompje*

* Dit pompje is niet essentieel mits je de motor altijd goed de tijd geeft om af te koelen na vette turbo prestaties.
Dus niet meteen de motor uitzetten na stevige turbolast, even laten nadieselen en olie in de turbo en gehele motorblok laten afkoelen.
Door in toeren terug te schakelen zonder gas te geven, koelt alles sowieso al en is dit ook een te adviseren rijwijze bij dik turbo genot.
Als je volle bak gaat en bv de snaar knapt van de waterpomp.... kun je een probleem krijgen...

Maar dan heb je ook wat! Tenminste, in vergelijking met je ouwe suffe 1,7D of een ietwat tamme 1,6TD.
Het rijdt bijzonder aangenaam. Het lijkt door de hoge toeren diesel qua rijden beetje tussen benzine en diesel motor in
Inhalen op de provinciale weg is geen zelfmoordpoging meer.

Ik heb een 1,7D omgebouwd naar TD en er ook een extra oliekoeler op en een intercooler.
Een Polo G40 intercooler is fraai pas te krijgen naast de Vbak.
En kom daarmee tegen de 90pk en een top van rond de 140 (met mijn extreem hoge niet aerodynamische dak)

De motor lijkt vooral de intercooler erg fijn te vinden door de koude lucht die hij ervan in zijn kop geblazen krijgt.
De bedrijfstemperatuur blijft daardoor gewoon in het midden, bij vrijwel volgas in de koelere seizoenen.
Bij 30 graden buiten temperatuur gaat de temperatuur dan wel iets omhoog, maar tweede stand van de fan haalt hij niet.
Ik heb vaak met mijn bus met 130 echte kmh's uren lang aan 1 stuk op de snelweg in Frankrijk gereden met temperaturen boven de 30 graden.
De KY TD LLK (LadeLuftKühler) geeft geen krimp !

Het is wel belangrijk dat je een goed functionerende radiator hebt! Want je 1,7D radiator is wellicht kleiner formaat dan de 1,6TD heeft.
Het gaat prima met die wat kleinere, maar dan moet ie nog wel flink wat van zijn originele capaciteit hebben.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door RVB »

Rob, goed verhaal.

Ik vroeg mij wel 1 ding af. Je zorg om het type radiator. Dat hij goed moet functioneren spreekt voor zich. Ik dacht nl. Dat er maar 2 tupes in t3 bussen werden gebruikt en dat alleen de vroege diesels (1.6d) tot/m ca. 1981 gebruik maakte van het kleinere type. Maar ik kan mij vergissen.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door wouth »

Tall-198 schreef: 03 mar 2021 07:58
Ik overweeg ook stuurbekrachtiging op de T3 te zetten; heeft iemand daar ervaring mee?

Groet Nico
Ik heb de stuurbekrachtiging uit een T3 gesloopt en die in mijn eigen T3 ingebouwd. De originele stalen leidingen heb ik laten zitten en in mijn T3 vervangen door flexibele olieleidingen (die roesten niet) . Als je handig bent, is dat allemaal goed te doen. Zorg wel voor de goede ophangbeugels en natuurlijk de juiste 2e poelie voor op de krukas.
I am Wouth and I approve this message
Tall-198
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2021 07:49

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door Tall-198 »

Prachtig gedetailleerd verhaal Rob!
Dank je wel!
vwt3fan schreef: 03 mar 2021 21:47 Hoi Nico.
Vroeger, toen er nog bosjes T3 busjes waren, kocht je een sloopbus met 1,6TD jx motor. En daar haalde je de delen af die je nodig hebt om de 1,7D ky motor om te bouwen naar een TurboDiesel. De handige klusser doet de ombouw in twee dagen, mits je alle benodigde onderdelen hebt. Je hebt de volgende zaken nodig van de donor 1,6TD bus met jx motor:

Brandstofpomp
Spruitstuk
Uitlaatpijp uit de turbo
Turbo
Turbo steun
Olieleidingen (2x) van en naar de Turbo
complete uitlaat met ophangbeugels
Carter
Oliefilterhouder flens
Koelwaterslangen
Kleppendeksel met TD ontluchtingspotje + slangen
Luchtfilter met alle bijbehorende pijpen
verstuivers
brandstofleidingen gewei naar de verstuivers
het extra elektrische waterpompje*

* Dit pompje is niet essentieel mits je de motor altijd goed de tijd geeft om af te koelen na vette turbo prestaties.
Dus niet meteen de motor uitzetten na stevige turbolast, even laten nadieselen en olie in de turbo en gehele motorblok laten afkoelen.
Door in toeren terug te schakelen zonder gas te geven, koelt alles sowieso al en is dit ook een te adviseren rijwijze bij dik turbo genot.
Als je volle bak gaat en bv de snaar knapt van de waterpomp.... kun je een probleem krijgen...

Maar dan heb je ook wat! Tenminste, in vergelijking met je ouwe suffe 1,7D of een ietwat tamme 1,6TD.
Het rijdt bijzonder aangenaam. Het lijkt door de hoge toeren diesel qua rijden beetje tussen benzine en diesel motor in
Inhalen op de provinciale weg is geen zelfmoordpoging meer.

Ik heb een 1,7D omgebouwd naar TD en er ook een extra oliekoeler op en een intercooler.
Een Polo G40 intercooler is fraai pas te krijgen naast de Vbak.
En kom daarmee tegen de 90pk en een top van rond de 140 (met mijn extreem hoge niet aerodynamische dak)

De motor lijkt vooral de intercooler erg fijn te vinden door de koude lucht die hij ervan in zijn kop geblazen krijgt.
De bedrijfstemperatuur blijft daardoor gewoon in het midden, bij vrijwel volgas in de koelere seizoenen.
Bij 30 graden buiten temperatuur gaat de temperatuur dan wel iets omhoog, maar tweede stand van de fan haalt hij niet.
Ik heb vaak met mijn bus met 130 echte kmh's uren lang aan 1 stuk op de snelweg in Frankrijk gereden met temperaturen boven de 30 graden.
De KY TD LLK (LadeLuftKühler) geeft geen krimp !

Het is wel belangrijk dat je een goed functionerende radiator hebt! Want je 1,7D radiator is wellicht kleiner formaat dan de 1,6TD heeft.
Het gaat prima met die wat kleinere, maar dan moet ie nog wel flink wat van zijn originele capaciteit hebben.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: T3 1.7 diesel 1984; Turbo? Stuurbekrachtiging?

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Hylke
De 1.9 sdi die draait toch minder toeren en heeft toch ook maar 47 Kw wat voor V bak heb je.
En je hebt dan toch ook de ecu nodig ect.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Plaats reactie