t3 CU ombouw tot camper

Deel je werk met het forum,
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Zoals belooft in mijn voorstel post hier deze post om jullie op de hoogte te houden van mijn werk aan de t3.
Ik ben ook nog druk bezig met een andere auto dus ik heb nog niet heel veel tijd gehad om met de t3 aan de slag te gaan.
Ik heb vooral even gekeken of ik een beter beeld kan krijgen van de staat van de motor. Hierbij zijn mij de volgende dingen opgevallen:
  • Er ontbreken een aantal dingetjes zoals de veer in de gasbedieningsstang en de bevestigings plaatjes voor de luchtfilterbak.
  • Ik ben ook niet helemaal tevreden over de bougiekabels die ze gebruikt hebben voor cilinders 1 en 2. Deze zien er een beetje goedkoop uit en sluiten de gaten voor de bougies niet goed af.
  • Met wat schoonmaken valt er al wat winst te behalen. Vooral de carburateurs zitten onder de olie.
  • Tot mijn verbazing zat het luchtfilter ook onder de olie en daar onder in de luchtfilterbak stond zelfs een laagje olie. Iemand toevallig een idee hoe hier zo veel olie in kan komen?
  • De compressie van de cilinders was op zich niet heel verkeerd alleen cilinder 1 bleef achter. Gemeten met koude motor (1: 6.4, 2: 8.5, 3: 9.2, 4: 9.2 bar).
  • Volgens mij zit de verdeler verkeerd om. Als je achter de bus staat zit cilinder 1 links aangesloten in plaats van rechts. (Zie foto hieronder).
  • Het meest opvallende was de oliedruk. Met een koude motor kwam hij na het starten nog op de 2 bar maar na één of twee minuten was de druk weg.
Er valt in ieder geval genoeg winst te behalen.
Ik heb inmiddels de olie vervangen in de hoop dat dit misschien wat positieve invloed zou hebben op de oliedruk. Helaas heeft dit weinig verschil gemaakt. Ik heb hierbij ook het oliezeefje van het carter vervangen. Hier zat redelijk wat rotzooi onder maar uiteindelijk bleek dat hiervan maar drie stukjes reageerde op een magneetje. (Zie foto hieronder). Dit in combinatie met het ontbreken van de oliedruk doet mij toch twijfelen aan de staat van de lagers in de motor.

Nu is het de vraag of ik gelijk de hele motor uit de bus ga halen om de kleppen en cilinders te bekijken of dat ik eerst de carburateurs ga schoonmaken en ga kijken of ik nog wat informatie kan verzamelen met het afstellen van de carburateurs en de tijdsinstellingen.

Groet, Ivo

Hier nog even de overzichtsfoto's van hoe de bus er nu bij staat:
bus01.jpg
bus02.jpg

Olie in de luchtfilterbak :???:
olie_in_luchtfilterbak.jpg

Aansluiting verdeler:
overzicht_motor.jpg

Wat uit de olie kwam. De stukjes op mijn hand waren van ijzer.
rotzooi_oliezeefje.jpg
metaal_deeltjes_olie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Ivo
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door casss »

Hi Ivo,

De onderste steuntjes om de luchtfilterbak vast te klemmen ontbreken ook als ik het zo zie.

De rubbers om je bougiekabels; volgens mij is dit hetgeen wat er momenteel verkrijgbaar is, en is er niet zo veel anders beschikbaar.

Olie: volgens mij kan dit komen door te veel bovendruk. Ofwel is het dusdanig erg dat hij heel veel gas langs de zuigerveren (cilinder 1?) drukt waardoor er buitensporig veel carterdamp (en olie terecht) komt in de luchtfilter, of er is dusdanig lang niets aan gedaan dat de hoeveelheid olie over lange tijd is verzameld.

Stukjes in de olie; ik zie goud/koperkleurige stukjes. Volgens mij is dat je lagerwerk wat uiteen aan het vallen is.

Tijd om je blok te gaan splitsen. Ervaringstip;
Haal de motor en bak er als 1 geheel onderuit, scheelt veel gepiel en maakt het ook makkelijker km de motor buiten de auto testen na het opnieuw opbouwen.

Succes!
gr, Cas
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Het heeft even geduurd maar ik heb inmiddels wat meer tijd om aan de bus te werken.
Ik heb inmiddels de motor uit de bus en ben begonnen met het demonteren van de motor.

Wat een heerlijke motor om aan te werken. Ik ben bijzonder weinig problemen tegen gekomen.
Ik heb inmiddels bijna alles van de motor tot aan de cilinders en zuigers. Ik heb nog een circliptang nodig om de zuigerpennen los te halen.

Tot mijn verbazing ziet alles er super netjes uit. Het lijkt net alsof hij pas net ingelopen is na de laatste revisie. (Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom alles nog lekker makkelijk los komt)
De kleppen lijken praktisch nieuw en de hoon sporen zijn nog duidelijk te zien in de cilinders.

Ik heb natuurlijk geen idee wat er bij de laatste revisie allemaal gedaan is en ik ben nog steeds opzoek naar een verklaring voor het oliedruk probleem.
Het zou natuurlijk kunnen dat de cilinders, zuigers, kleppen en/of koppen zijn vervangen maar dat het blok niet gesplitst is. Ik heb dan ook de neiging om toch het blok te gaan splitsen.
Vanwege het oliedruk probleem heb ik ook de oliepomp uit elkaar gehaald maar hier kan ik ook geen afwijkingen ontdekken.

Kleine dingen die mij wel zijn opgevallen zijn:
  • Een klein scheurtje aan de bovenkant van het blok
  • Één van de koelvinnen van cilinder 4 is afgebroken (lijkt me niet direct een groot probleem)
  • Één draadeind voor de tuimelaaras is los gekomen (geen probleem)
  • Één draadeind aan de uitlaat is gebogen (hierdoor kan ik de uitlaat niet demonteren, dit wil ik waarschijnlijk wel oplossen ik weet alleen niet zo goed hoe, is dit een los draadeind dat ik kan vervangen als ik hem afslijp?)
  • Waarschijnlijk had cilinder 1 een lek bij de kop wat de lagere compressie verklaart. Zie de foto van de kop voor de donkere aanslag
Vervolgstappen:
  • Ik wil het blok nog gesplitst hebben zodat ik ook de krukas + lagers en nokkenas + lagers kan checken
  • Ik denk dat het weinig zin heeft om de kleppen te demonteren. Ik ga voor de zekerheid nog wel een lektest doen
  • Na het het de krukas te hebben bekeken kan ik gaan inventariseren wat ik allemaal moet vervangen voor de montage
Groet, Ivo

En dan natuurlijk nog even de foto's:
motor uit de bus
motor kaal
overzicht_cilenderkoppen.jpeg
zuigerwand.jpeg
oliepomp.jpeg
carter_scheurtje.jpeg
afgebroken_koelvin.jpeg
gebogen_uitlaat_bout.jpeg
cilinder_kop.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Ivo
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door casss »

Ik denk dat als je met een haakje een klepstoter eruit vist en kijkt naar het slijtagepatroon op je nokkenas je snel genoeg een eerste indruk hebt. Vergeet bij het splitsen niet het boutje in de holte aan de zijkant/onderop het blok.
gr, Cas
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door RVB »

Ik ga mij voor het eerst bemoeien met een benzinemotor. Dit nadat ik onlangs er mee bezig was. Die lage oliedruk is dus blijkbaar onverklaarbaar.... nog steeds.

Werkt het overdrukventiel goed?

Groetjes Rolf
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Bedankt voor de reacties en bemoei je er vooral tegenaan.

Het overdrukventiel moet ik er nog uit halen maar dat is in ieder geval een goede tip.
Groet, Ivo
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Inmiddels is het blok gesplitst en ook hier zag het er allemaal redelijk uit. Hier is waarschijnlijk bij de laatste revisie ook aan gewerkt.

Allereerst heb ik het overdruk ventiel voor de olie nog niet los gehaald. Deze kreeg ik niet los. Nu het blok gesplitst is kan ik hier waarschijnlijk wat beter bij.

Tijdens het splitsen heb ik een deel van het carter afgebroken (dit was de plek waar al de/het scheur(tje) zat). Ik zal dus opzoek moeten naar een bedrijf dat gietaluminium kan lassen.
Daarnaast kwam ik een ander beschadiging van het carter tegen aan de binnenkant. Op de plek waar de bout om de oliepickup vast te zetten doorheen loopt. De kant waar het schroefdraad voor deze bout in zit is nog heel. Ik heb het vermoeden dat de oliepickup niet vast zat met deze bout aangezien het bevestigingspunt niet uitgelijnd was met de plek van de bout.

Ik kwam er ook achter dat het veertje van de verdeler aandrijving ontbrak. Of ik ben hem in ieder geval niet tegen gekomen. Het tandwiel op de krukas voor de aandrijving hiervan is ook best wel beschadigd. Waarschijnlijk zijn dit de stukjes die ik in eerste instantie terug vond in de olie.

Er is ook een hoekje van het nokkenas tandwiel op de krukas afgebroken. Los van dat het afgebroken hoekje voor schaden had kunnen zorgen lijkt me dit niet een heel groot probleem. Ik zal eens kijken wat het kost om deze te vervangen.

De krukas en nokkenas lagerschalen zijn volgens mij niet heel erg ingesleten maar ik vind dat er toch wel wat rare beschadigingen op zitten. Meer putjes en deukjes dan gelijkmatige slijtage. En volgens mij misten er één lagerschaal voor de nokkenas volledig. Ik kon hem nergens vinden na het splitsen en het lijkt me sterk dat hij er tijdens het splitsen uit is gevallen zonder dat ik dit gemerkt heb. Aan de andere kant vind ik het ook wel een sterk verhaal dat iemand een lagerschaal vergeet bij een motorrevisie. Dit verklaart misschien wel weer waarom één andere lagerschaal van de nokkenas (precies aan de andere kant van de as en de andere carter helft) koper kleurig is. Klopt het dat dit betekend dat er een volledige laag van het lager is afgesleten?

Groet, Ivo

En de foto's:
afgebroken_stukje_carter.jpeg
carter_beschadeging_oliepickup.jpeg
oliepickup_bevestiging.jpeg
verdeler_aandrijfs_tandwiel.jpeg
nokkenas_tandwiel.jpeg
EDIT: correctie onderstaande foto is geen lagerschaal. De lagerschaal moet hier nog in komen.
krukas_lagerschaal_1.jpeg
krukas_lagerschaal_2.jpeg
nokkenas_lagerschaal.jpeg
koperkleurige_nokkenas_lagerschaal.jpeg
nokkenas_nok.jpeg
overzicht_motor_demontage.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ivokh op 20 aug 2021 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door RVB »

Goed verhaal. Fijn al die fotos. Ik kan mij niet voorstellen dat jíj een lagerschaal hebt gemist. Misschien ook niet dat iemand anders het vergeet. Maar met die versleten andere helft en het gebrek aan oliedruk wat je constateerde wordt zoiets raars opeens wel waarschijnlijk.

Ik heb geen ervaring hoor. Maar mijn boerenverstand denkt dit. Ik zou wel zenuwachtig worden van mogelijke andere schade. Heeft de bus veel km gereden na 'revisie'?

Ook al die afgebroken delen btw. Ik zou willen weten hoe dat is ontstaan. Het lijkt mij als leek dat dat niet zomaar gebeurd.

Groetjes Rolf.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, lagerschalen bestaan uit een een stalen dragerschaal met daarop een laag (lood)brons en dan een witmetaal afwerklaag.
Als dat witmetaal al volledig is weg gesleten zou ik de schalen vervangen. Even kijken wat voor maat er op de lagerschalen staat.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een blok met een verhaal zo te zien... Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar als het mijn blok was verving ik alles qua lagerschalen etc. En alles goed controleren op de fabriekstoleranties. Je hebt hem nu uit elkaar en kunt overal lekker bij. Die paar euro extra geeft later een betrouwbaar gevoel en een mooie motorloop.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Ik ben inderdaad van plan om alle lagerschalen te vervangen. Ook al zouden ze nog even mee kunnen is het zoals je zegt zonden om het niet te doen.
Het is nog even de vraag of er nog meer moet gebeuren naast de lagerschalen, het tandwiel voor de verdeler, de reparaties en natuurlijk het vervangen van alle pakkingen/keerringen. Ik zie hier niet echt aanleiding toe. De kleppen, zuigers, cilinders, krukas en zelf de nokkenas zien er volgens mij nog prima uit.

Ik heb weinig informatie over de history van de bus dus ik moet het doen op basis van mijn bevindingen. Ik heb niet het idee dat er veel km gemaakt zijn met de bus na de revisie. Maar ik heb ook niet het idee dat er heel zorgvuldig is omgegaan met de bus na of al tijdens de revisie. Er zat behoorlijk wat rotzooi in de olie. En er zijn een aantal dingen die ontbreken die toch redelijk eenvoudig te krijgen zijn zoals de veer bij de verdeler as. De veer in de gas stang. En er stond redelijk wat olie in het luchtfilter wat toch zou moeten opvallen bij een luchtfilter wissel.

Het afgebroken deel in het blok is waarschijnlijk ontstaan tijdens het splitsen of in elkaar zetten bij de vorige revisie. Deze bout kan je makkelijk over het hoofd zien tijdens het splitsen en bij het in elkaar zetten moet je goed opletten dat de oliepickup goed zit. Als je dingen gaat forceren als dit niet goed gaat dan krijg je waarschijnlijk wat er met mijn motor is gebeurd.
Het andere punt is heel aantrekkelijk om even tegen aan te tikken tijdens het splitsen van het blok. Daar ging het bij mij dan ook fout omdat de scheur aan de onderkant zat en ik dit even vergeten was. Een licht tikje met de rubber hamer was genoeg om het af te laten breken. Dus ik kan me voorstellen dat dat bij de eerdere revisie ook is gebeurt waardoor de scheur is ontstaan. Daarnaast zit er op dat punt een hijsoog. Dus het kan ook zijn dat er met hijsen iets mis is gegaan.

Groet, Ivo
Groet, Ivo
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Het is weer hoog tijd voor een update.

Inmiddels is de breuk in het carter gerepareerd. Ik heb een bedrijf gevonden die het wou lassen. In eerste instantie schrok ik een beetje van de hoeveelheid lassen die er op gezet waren. Ik was bang dat ze wat te verbergen hadden maar uiteindelijk met het bijwerken zagen de lassen er goed uit (voor zo ver we hebben kunnen zien).
Ik heb zelf voorzichtig het passingsvlak weer gevlakt met een vijl. Ik moest ook weer wat materiaal van de las afhalen om het boutje op het draadeinden te kunnen krijgen. De beschadiging bij de bout voor de olie pickup heb ik wat bijgewerkt en ik heb er een aluminium busje in gedaan zodat het oog van de oliepickup weer opgesloten zit.

De carter helften zitten inmiddels ook weer tegen elkaar. Ik heb alle krukas lagers, nokkenas lagers en drijfstang bigend lagers vervangen. Het tandwiel voor de verdeler is ook vervangen.
Na het samenvoegen van de carter helften heb ik het blok gevuld met wat olie om te kijken of in ieder geval de onderkant lekdicht is en dit was het geval.

De cilinders en cilinder koppen heb ik goed schoongemaakt en alleen bij de kop van cilinders 1 en 2 heb ik de draadeinden voor de kleptuimelaarassen vervangen en twee draadeinden voor de uitlaat heb ik vervangen. Één van de kleptuimeraaras draadeinden was los gekomen en het schroefdraad was niet goed genoeg meer om deze weer te gebruiken. Hierdoor ging ik ook de andere controleren. De uitlaat draadeinden waren ook losgekomen bij demontage en waren niet goed genoeg meer.

Voor het monteren van de cilinders en koppen wou ik nog de axiale speling (endfloat) van de krukas controleren. Tot mijn verbazing lijkt het er op dat deze er de vorige keer volledig uitgesteld is. Ik moest dus even wachten op nieuwe dunnere stelringen om weer wat axiale speling te hebben.
De nieuwe stelring bleek een krappe binnen diameter te hebben waardoor hij niet makkelijk over de krukas gaat. Ik heb hem nu gemonteerd door het vliegwiel aan te draaien maar later bedacht ik mij dat dit misschien voor overmatige slijtage kan zorgen in de ringen aangezien de nieuwe ring waarschijnlijk gaat meedraaien met de krukas. Hier moet ik nog even naar kijken.
Na het hebben van de correcte axiale speling heb ik de cilinders en cilinder koppen gemonteerd.

Terwijl ik aan het wachten was op de stelringen ben ik begonnen met het demonteren en schoonmaken van de carburateurs. Ik heb hiervoor een ultrasoonreiniger gebruikt. Ik kwam er hierbij achter dat voor het vervangen van het chokemembraan de as van de chokeklep los gemaakt moet worden. Hiervoor moet de klep van de as gehaald worden zodat de as er uitgeschoven kan worden.
Ik was bang dat ik de schroefjes waarmee de klep vast zit niet kon los krijgen en heb overwogen om het membraam niet te vervangen. Bij het zoeken naar een mogelijke andere manier kwam ik er achter dat één van de chokeassen verkeerd gemonteerd zat. Hierdoor was ik er van overtuigt dat ik in ieder geval deze as wou demonteren. Dit ging best eenvoudig, na het weg slijpen van de opgestuikte achterkant van de schroefjes, een goede maat schroevendraaier en een paar tikjes op de achterkant van de schroevendraaier. Hierdoor heb ik ook besloten om het andere asje los te halen om de membramen van beide carburateurs te vervangen.
Uiteindelijk heeft het (de)monteren en wat speurwerk mij een hoop geleerd over hoe de carburateurs werken.

Ik ben nu bezig met het schoonmaken/ontroesten en opnieuw spuiten van het plaatwerk omdat ik daar al delen van nodig heb voor verdere montage van het motorblok.

Het is een heel verhaal geworden zo. Ik hoop dat er een beetje doorheen te komen is.
En onderaan weer de foto's.

Groet, Ivo

carter_reparatie_voor_bewerking_1.jpg
carter_reparatie_voor_bewerking_2.jpg
carter_reparatie_na_bewerking_1.jpg
carter_reparatie_na_bewerking_2.jpg
carter_beschadiging_bijgewerkt.jpg
carter_beschadiging_opvulbusje.jpg
carterhelft_klaar_voor_samenvoegen.jpg
carter_helften_weer_samengevoegd.jpg
cilinders_en_koppen_gemonteerd.jpg
carburateur_voor_schoonmaken.jpg
carburateur_uit_elkaar.jpg
carburateur_verkeerd_gemonteerd.jpg
carburateurs_na_schoonmaken.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Ivo
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Mooi verhaal , het komt vast goed .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

De tijd vlieg maar ik heb inmiddels niet stil gezeten.

De afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest met het herstellen van de motor beplating. Hiervoor moest ik wat doorgeroeste plekken lassen dus de eerste stap was wat ervaring opdoen met lassen. Ik kon een elektrode lasapparaat lenen van iemand dus hier ben ik mee begonnen maar uiteindelijk na een middag lassen met een MIG apparaat bij de openbare werkplaats in Amsterdam heb ik toch besloten om zelf een MIG apparaat aan te schaffen.
Voor de beplating ben ik begonnen met het weghalen van de meeste verf en roest met staalborstels op de boormachine. Elke plaat heb ik na het schoonmaken ingesmeerd met Ranex rustbuster (roestverwijderaar). Vervolgens heb ik voor alle plekken waar de roest zijn weg volledig door de plaat heen gevonden had een vervangend stukje plaat gemaakt. Waarna ik de plaat heb uitgesneden om ruimte te maken voor dit nieuwe stukje. De stukjes heb ik met puntlasjes vast gezet waardoor de platen de lucht weer goed kunnen vasthouden/geleiden en de platen hopelijk weer even meegaan. Vervolgens heb ik alle platen, de warmtewisselaars rond de uitlaat en nog wat onderdelen voor de motor gespoten met primer, witte verf en een blanke lak. Ik ben begonnen met een spuitbus. Ik kwam er echter redelijk snel achter dat dat best hard ging dus toen ben ik overgestapt op twee componenten verf die ik met een verfspuit heb aangebracht. Ondanks dat ik niet de ideale ruimte/omstandigheden had om in te spuiten ziet het er toch best netjes uit.

Nadat alle platen gespoten waren kon ik verder met het opbouwen van de motor. Inmiddels staat deze zo ver in elkaar dat het mogelijk was om te kijken of hij weer wou starten. Na wat vogelen met de ontstekingstijd en de carburateurs begon er leven in de motor te komen. Ik moet de instellingen nog gaan finetunen. Hiervoor heb ik het volgende stappenplan gevonden:
Factory Dual Solex PDSIT Carburetor Adjustments

Maar terwijl ik bezig was kwam ik er achter dat ik nog steeds geen oliedruk zag.

Toen ik hier over na ging denken bedacht ik me weer dat ik het overdruk ventiel niet los kreeg en dat ik niet zeker wist of deze wel goed zat. Om dit uit te sluiten ben ik toch nog maar een poging gaan doen om deze los te krijgen. Met alleen de sleuf in de bout kon ik in geen geval genoeg kracht uitoefenen om deze los te krijgen dus toen ben ik begonnen met twee gaatjes in de bout te boren om hier een staal plaat in te kunnen zetten die ik uitgeslepen had zodat er twee pinnen aan zaten. Deze boog liever door dan dat de bout er uit wou. Toen begon ik me toch een beetje zorgen te maken over het risico dat ik misschien het carter weer zou beschadigen voordat het schroefdraad van de bout zou loskomen. Maar ik had de bout al dusdanig beschadigd dat er weinig anders opzat dan doorzetten. Toen kwam ik op het idee om linkse schroefdraad in het midden van de bout te tappen zodat ik daar een linkse bout in kon zetten zodat ik goede grip had om hem er uit te draaien. De m8 bout die ik kon vinden met linkse draad was echter ook niet sterk genoeg en deze begaf het ook redelijk snel. Toen toch maar het gereedschap gepakt wat hiervoor bedoeld is (een uitdraai tap). Hier had de bout op een gegeven moment toch niks meer tegen in te brengen en zodra hij losgebroken was kon ik hem er zo uit draaien.
Toen hoopte ik natuurlijk iets te vinden in het overdruk ventiel dat de lage oliedruk kon verklaren. Dit was echter niet echt het geval. De plunjer leek redelijk vast te zitten maar met wat moeite kwam deze los. Ik heb hem er niet helemaal uit gekregen maar ik zie ook niet echt een reden om hier heel veel tijd aan te besteden.
Inmiddels begin ik me af te vragen of ik niet te ongeduldig ben en gewoon de motor eerst eens goed en wat langer op toeren moet laten draaien voordat er weer oliedruk wordt opgebouwd. Ik heb wel olie bijgevuld via het gat voor de oliedrukschakelaar maar hij moet natuurlijk ook weer de oliekoeler helemaal vullen.

Ik ben nu aan het wachten op een nieuwe bout voor het overdruk ventiel en dan ga ik denk ik even kijken of ik de motor voor 10 tot 15 minuten kan laten lopen op 2000 toeren.

Groet, Ivo

En hier weer wat fototjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een filmpje van een van de eerste keren starten.
Filmpje lopende motor
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Ewout »

Top Ivo, dit zijn de betere verslagen! Ga vooral zo door [[thumbup]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat ziet er weer netjes uit. Hoe weet je dat je geen oliedruk hebt?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie