t3 CU ombouw tot camper

Deel je werk met het forum,
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Dank voor de reacties.
Ik heb de oliedrukschakelaar voor nu vervangen voor een oliedrukmeter en deze blijft op nul staan.
Op een gegeven moment zat er wel een beetje beweging in de wijzer maar niet veel.
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Kire »

ivokh schreef: 09 okt 2021 16:46Inmiddels begin ik me af te vragen of ik niet te ongeduldig ben en gewoon de motor eerst eens goed en wat langer op toeren moet laten draaien voordat er weer oliedruk wordt opgebouwd. Ik heb wel olie bijgevuld via het gat voor de oliedrukschakelaar maar hij moet natuurlijk ook weer de oliekoeler helemaal vullen.

Ik ben nu aan het wachten op een nieuwe bout voor het overdruk ventiel en dan ga ik denk ik even kijken of ik de motor voor 10 tot 15 minuten kan laten lopen op 2000 toeren.
Eh, als er echt nul oliedruk is, dan draait de motor geen 15 minuten lang met 2000 toeren. Dan loopt het blok wel vast.

Groet,

Erik.
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Ja dat kan ik me voorstellen maar ik kan me ook voorstellen dat het even duurt voordat de oliekoeler, de klepstoters en de stoterstangen gevuld zijn met olie. En ik ga er van uit dat hij pas druk op kan bouwen als dat het geval is. Er is in ieder geval wel iets van druk aangezien hij olie lekte bij de aansluiting voor de drukmeter. Ik had hiervoor waarschijnlijk de verkeerde aansluiting gebruikt.
Misschien moet ik in eerste instantie toch de oliedrukschakelaar gebruiken aangezien deze minder dan 0.5 bar nodig heeft om te schakelen terwijl mijn drukmeter een bereik heeft van 35 bar wat het aflezen van lage druk wat lastiger maakt.
Aan de drukmeter zit ook een slang van (ik gok ongeveer) een halve meter. Ik vraag me ook af in hoeverre dat nog voor vertraging zorgt.

Groet, Ivo
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je het niet weet stop dan gewoon voordat je het verkloot. Oliedruk heb je vrijwel direct in een systeem dat in orde is. Echter olie rondpompen en een lek(je) hebben wil zeker niet zeggen dat er oliedruk aanwezig is. Een drukmeter van 35 bar gebruiken voor een systeem met maximaal 4 á 5 bar? je zegt het al zelf.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1410
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door wouth »

Ivo,

leuk om te zien dat ik niet de enige ben die het blikwerk van zijn CU wit heeft gemaakt!
Dan is het niet zo'n donker gat waar je tzt in kijkt als je eens moet gaan sleutelen.
Wel kreeg ik van een autospuiter te horen: denk jij niet dat dat wit gaat vergelen o.i.v. van de warmte??
Daar had ik dus niet bij stil gestaan! [[sad]] [[head]]
I am Wouth and I approve this message
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door casss »

Sowieso is het verstandig om eerst zonder bougies en met de stroom van de carburateurs losgekoppeld, te starten tot het oliedruklampje uitgaat. Dat kan best wel even duren voordat dat zover is. ( denk aan max 5 minuten).
Daarna even zelf zorgen dat de vlotterkamers vol zijn. Daarna zou hij moeten (kunnen) starten.
gr, Cas
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Dank voor de tips allemaal.

Ik wou het blikwerk in een lichte kleur spuiten om mogelijke problemen beter zichtbaar te maken. Wit was in spuitbus het goedkoopst en daar ben ik bij gebleven. Ik denk idd dat het ook een stuk prettiger werkt aan de motor. Het maakt me niet zo veel uit als het een beetje vergeelt.
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nu zit de beplating wel wat dichter op de motor dan de kas van de bus zelf maar bij mijn doka was dat gewoon L90D. Voor het werken aan de motor maakt de kleur niet zoveel uit. Schoon is belangrijker en fijner. Ik vond het zelf lastig bij de doka als de bowulamp in de witte bak scheen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Ik heb inmiddels het overdruk ventiel weer gemonteerd. Ik heb een andere drukmeter aangeschaft (dit keer met het correcte schroefdraad waardoor deze lekvrij aangesloten is). En ik heb dit keer iets zorgvuldiger de motor gevuld met olie door de aansluiting van de oliedruk meter/schakelaar.
Na het starten van de motor had ik direct 4-6 bar oliedruk dus ik dacht dat het daarmee goed zat maar helaas daalde de oliedruk weer tot (bijna) nul toen de motor warm was.
Na goed nadenken ben ik bang dat het verstandig is om de motor weer te splitsen. Alle andere oorzaken die ik kan bedenken lijken meer op excuses om dit niet te doen. Ik verdenk de nokkenas namelijk sterk van te veel speling op de lagers.
Bij het teruglezen van mijn noties kwam ik namelijk het volgende tegen:
Afmetingen nokkenas geteld vanaf het tandwiel
lager: 25,00 mm
nok 1 (uitlaat 4 en 2): min: 29,90 max: 35,96 kleplift: 6.06
nok 2 (inlaat 4 en 2): min: 30,30 max: 37,20 kleplift: 6,90
lager: 25,00 mm
nok 3 (inlaat 1 en 3): min: 30,35 max: 37,25 kleplift: 6,90
nok 4 (uitlaat 1 en 3): min: 30,55 max: 36,33 kleplift: 5,98
lager: 25,00 mm

Dit heb ik gemeten met een digitale schuifmaat dus de honderdste millimeters vertrouw ik niet blind maar de lager afmetingen liggen buiten de specificatie van 25,02 tot 25,04 mm. Ik denk dat het valse hoop is om te denken dat dit misschien een meetfout is geweest.
Daarnaast is de eerste nok duidelijk afgesleten. En volgens de volgende specificaties Paruzzi nokkenas zou de kleplift van een nieuwe nokkenas voor de inlaat 8,357 mm en voor de uitlaat 7,925 mm zijn.
Als dat klopt dan lijkt mij een nieuwe nokkenas geen overbodig luxe maar in het volgende topic Re: welke nokkenas voor een CU zie ik weer waardes die meer op mijn nokkenas lijken.
Als ik het goed begrijp dan moet ik de nokvolgers ook vervangen bij een nieuwe nokkenas ivm gelijke hardheid?

De krukas vertrouw ik wel. Hier heb ik metingen van 49,75 mm en zelfs een paar honderdste meer (waarschijnlijk een meetfout/precisie van de schuifmaat) dit komt overeen met de bovengrens van de tolerantie met overmaats lagers van 0,25.

De oliepomp is lastig te meten maar ik zag hier geen overdreven slijtage. Voor de zekerheid zou ik de tandwielen kunnen vervangen.

Is het verstandig om een nieuwe pakkingset te gebruiken als ik het blok weer ga splitsen? Lijkt me een gevalletje "better safe then sorry"?

Mocht iemand nog andere ideeën of tips hebben dan hoor ik het graag.
Groet, Ivo
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door RVB »

Balen zeg. Mijn advies is erg algemeen van aard. Ik denk echt dat als je het blok weer splits je álles moet meten en bij twijfel vernieuwen. Want het is zo zonde als je iets overslaat omdat je een aanname doet dat het ok.

Succes. Rolf
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Kire »

En meten met een micrometer i.p.v. een (digitale) schuifmaat, dan kun je ook wel zien of alles nog mooi rond is (of ovaal gesleten).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door hippie »

Er zijn toch ook van die strip's om de speling te meten .
Ik ga even zoeken op het www.


Edit , dit gevonden .
https://www.mvwautotechniek.nl/krukasspeling-meten/
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Interessant, dat heb ik nog niet eerder gezien.
Daarmee zou ik ook gelijk de lagers kunnen checken, ik ben er tot nu toe van uit gegaan dat ze van de fabriek of op specificatie zijn.
Ik heb net een micrometer besteld om goed te kunnen meten maar deze is niet voor binnenmaten.

Ik zit nog te twijfelen over het ook vervangen van de nokvolgers. Voor zover ik het kan vinden geeft alleen Paruzzi dit expliciet aan bij mijn eerder gelinkte nokkenas. Dit is sowieso al de duurste nokkenas (€ 347,90) die ik kan vinden en zij suggereren dat ik daarbij ook een set nokvolgers moet vervangen à € 278,30 die ze niet op voorraad hebben. Ze hebben het over slijtage bij verschillende hardheden. Ik kan me hier iets bij voorstellen als je de grenzen opzoekt van je onderdelen omdat je een motor gaat tunen maar bij gewoon gebruik zie ik dit niet zo snel gebeuren. De lagerschalen zijn ook van een zachter materiaal dan de assen en deze worden toch ook niet binnen aanzienlijke tijd opgegeten. Of maak ik nou een redenatie fout?
Ik ben best bereid om wat geld uit te geven maar eigenlijk niet voor onderdelen die een onnodige levensduur hebben ten opzichten van alle andere onderdelen van de motor.
Mij bekruipt een beetje het gevoel dat dit een mooi verhaal van Paruzzi/Webcam is om te zorgen dat je ook nog een dure set nokvolgers koopt. Ik zou graag een onafhankelijke mening/bron hierover vinden.
Bij Mecatechnic hebben ze een nokkenas voor € 259,00 en nokvolgers voor € 9,93 per stuk. Ze hebben zelfs nog een goedkopere variant nokvolgers. Iemand hier ervaring mee/een mening over?
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Kire »

Met een micrometer kun je meten of de loopvlakken van de krukas mooi rond zijn of ovaal.
En met die draadjes plastigauge kun je de lagerspeling meten en daarmee controleren of je de juiste lagers hebt of dat je overmaat lagers moet hebben.
Ik weet niet of bij de wbx van VW de nokkenassen de neiging hebben om de slijten.
Bij de V8 benzine motoren van Land Rover wel, indien de smering wat gebrekkig is. Daar dien je een uitstekende olie te gebruiken om slijtage tegen te gaan. Dan is High Temperature High Shear van de olie belangrijk. Net als bij de krukas- en drijfstanglagers moet er een laagje olie tussen (blijven) zitten.
Dus ook niet te lang wachten met olieverversen.
Als de hydraulische stoters beschadigd zijn door de nokken dan zou ik ze vervangen, anders niet.
En misschien gewoon een nieuwe oliepomp monteren.

Groet,

Erik.
ivokh
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Hier weer even een update over de voortgang van het project.

Na het demonteren van de motor heb ik een nokkenas bestelt. Toen deze binnen was wou ik hem eerst nameten (dit keer met een micrometer) zodat ik hem kon vergelijken met de originele nokkenas. Tot mijn verbazing kwamen de lager vlakken uit op een diameter van 24.98 mm. Nog kleiner dan de nokkenas die uit de motor kwam. De webwinkel wist mij alleen te vertellen dat ze nog nooit een nokkenas terug ontvangen hadden vanwege een afwijkende afmeting maar ik mocht hem wel terug sturen.
Vervolgens heb ik drie andere webwinkels een bericht gestuurd met dit verhaal en de vraag of ze de mogelijkheid hadden om de nokkenas die ze aanboden na te meten voordat ik heb ging bestellen. Nadat ik na een paar dagen geen reactie had besloot ik om er eentje te bestellen. Deze bleek exact het zelfde te zijn als de eerder bestelde nokkenas. Nadat ik ook deze webwinkel berichte dat ik de nokkenas terug wou sturen werd ik door ze gebeld. Zij gaven aan dat ze deze zelfde nokkenas voor veel motor revisies gebruikte en dat ze nog nooit problemen hadden gehad. Daarnaast waren ze er van overtuigt dat de specificatie van 25.02 tot 25.04 mm betrekking had op de afmeting van het lager. In eerste instantie ging ik mee in dit verhaal alleen dat betekende dat de nokkenas die al in de motor zat niet de oorzaak zou zijn van de te lage oliedruk en dat het geen zin had om de nokkenas te vervangen. Dus de tweede nokkenas die ik ontvangen had ging ook retour.
Vervolgens kreeg ik een reactie van een andere webwinkel met de mededeling dat hun nokkenas een afmeting heeft van 25.02 mm. Hierdoor ging ik twijfelen aan het verhaal van de andere webwinkel en kwam ik terug bij mijn idee dat de specificatie wel degelijk betrekking heeft op de afmeting van de nokkenas. De "Bearing journal diameter" slaat namelijk op de journal, wat de as in een geleilager is.
Maar als een motor gereviseerd kan worden met te kleine nokkenas zonder problemen dan is de kans groot dat mijn probleem ook niet bij de nokkenas zit. Dus leek het mij verstandig om alles na te gaan meten. Bij het meten van de lagers van de krukas (gemonteerd in het carter) viel het mij op dat het gesplitste lager +- 0.50 mm groter was dan de andere lagers terwijl deze het zelfde zou moeten zijn. Na nog eens kijken hoe het ook alweer zat met het uitzoeken van de lagers kwam ik er achter dat er overmaats lagers zijn voor uitgeboorde carters. Toen ik de lagers had besteld had ik wel rekening gehouden met de ondermaat van de krukas zelf maar niet met een overmaat van het carter.
Het lijkt er dus op dat ik het probleem gevonden heb en dat het maar goed is dat ik het carter weer gesplitst heb.

In de tussentijd heb ik twee nieuwe bussen voor de verwarmingsbuizen gegoten van silicone. Een van de buizen die de warmte wisselaar van de motor verbind met de cabine ontbrak bij mijn bus. Deze had Cas nog voor mij liggen maar daar zat maar één bus bij die tussen deze buis en de volgende buis zit. Deze bus ontbrak ook bij de andere buis. Omdat ik deze bussen niet kon vinden heb ik besloten om deze zelf te gieten. Ik heb eerst van silicone een mal gegoten van de bus die ik wel had en vervolgens heb ik daar twee bussen in gegoten. Ik heb hiervoor silicone met shore 50 gebruikte, dit is iets zachter dan de originele bus (mocht iemand dit ooit ook willen doen). Ik ben best tevreden met het resultaat.

Verder heb ik ook de motorruimte ontroest, gelast en gespoten. Deze is weer netjes en staat klaar om de motor weer in te monteren.

Groet, Ivo

En dan nog even wat foto's:

Hier is al te zien dat er behoorlijk wat ruimte tussen de lagerschalen zit:
Afbeelding
Verwarmingsbuis bus mal:
Afbeelding
Verwarmingsbuis bus nagemaakt:
Afbeelding
De motorruimte zoals hij was (of stiekem al tijdens het werk):
Afbeelding
Laswerk aan de motorruimte:
Afbeelding
Nog meer laswerk:
Afbeelding
Motorruimte in de primer:
Afbeelding
Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Kire »

Hoe het is bij VW weet ik niet, maar het komt voor (o.a. bij Land Rover) dat bij plaatsing van een nieuwe nokkenas ook nieuwe lagers worden geplaatst, die dan te nauw zijn en derhalve eerst geruimd moeten worden tot de maat van de nokkenas. Dan maakt het niet uit als de nokkenas (iets) onder de maat is, in dat geval haal je gewoon wat minder materiaal weg.

Groet,

Erik.
Plaats reactie