t3 CU ombouw tot camper

Deel je werk met het forum,
ivokh
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Dank voor de reacties.
Ik heb de oliedrukschakelaar voor nu vervangen voor een oliedrukmeter en deze blijft op nul staan.
Op een gegeven moment zat er wel een beetje beweging in de wijzer maar niet veel.
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door Kire »

ivokh schreef: 09 okt 2021 16:46Inmiddels begin ik me af te vragen of ik niet te ongeduldig ben en gewoon de motor eerst eens goed en wat langer op toeren moet laten draaien voordat er weer oliedruk wordt opgebouwd. Ik heb wel olie bijgevuld via het gat voor de oliedrukschakelaar maar hij moet natuurlijk ook weer de oliekoeler helemaal vullen.

Ik ben nu aan het wachten op een nieuwe bout voor het overdruk ventiel en dan ga ik denk ik even kijken of ik de motor voor 10 tot 15 minuten kan laten lopen op 2000 toeren.
Eh, als er echt nul oliedruk is, dan draait de motor geen 15 minuten lang met 2000 toeren. Dan loopt het blok wel vast.

Groet,

Erik.
ivokh
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Ja dat kan ik me voorstellen maar ik kan me ook voorstellen dat het even duurt voordat de oliekoeler, de klepstoters en de stoterstangen gevuld zijn met olie. En ik ga er van uit dat hij pas druk op kan bouwen als dat het geval is. Er is in ieder geval wel iets van druk aangezien hij olie lekte bij de aansluiting voor de drukmeter. Ik had hiervoor waarschijnlijk de verkeerde aansluiting gebruikt.
Misschien moet ik in eerste instantie toch de oliedrukschakelaar gebruiken aangezien deze minder dan 0.5 bar nodig heeft om te schakelen terwijl mijn drukmeter een bereik heeft van 35 bar wat het aflezen van lage druk wat lastiger maakt.
Aan de drukmeter zit ook een slang van (ik gok ongeveer) een halve meter. Ik vraag me ook af in hoeverre dat nog voor vertraging zorgt.

Groet, Ivo
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2532
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je het niet weet stop dan gewoon voordat je het verkloot. Oliedruk heb je vrijwel direct in een systeem dat in orde is. Echter olie rondpompen en een lek(je) hebben wil zeker niet zeggen dat er oliedruk aanwezig is. Een drukmeter van 35 bar gebruiken voor een systeem met maximaal 4 á 5 bar? je zegt het al zelf.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1352
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door wouth »

Ivo,

leuk om te zien dat ik niet de enige ben die het blikwerk van zijn CU wit heeft gemaakt!
Dan is het niet zo'n donker gat waar je tzt in kijkt als je eens moet gaan sleutelen.
Wel kreeg ik van een autospuiter te horen: denk jij niet dat dat wit gaat vergelen o.i.v. van de warmte??
Daar had ik dus niet bij stil gestaan! [[sad]] [[head]]
I am Wouth and I approve this message
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 285
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door casss »

Sowieso is het verstandig om eerst zonder bougies en met de stroom van de carburateurs losgekoppeld, te starten tot het oliedruklampje uitgaat. Dat kan best wel even duren voordat dat zover is. ( denk aan max 5 minuten).
Daarna even zelf zorgen dat de vlotterkamers vol zijn. Daarna zou hij moeten (kunnen) starten.
gr, Cas
ivokh
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2020 20:26

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door ivokh »

Dank voor de tips allemaal.

Ik wou het blikwerk in een lichte kleur spuiten om mogelijke problemen beter zichtbaar te maken. Wit was in spuitbus het goedkoopst en daar ben ik bij gebleven. Ik denk idd dat het ook een stuk prettiger werkt aan de motor. Het maakt me niet zo veel uit als het een beetje vergeelt.
Groet, Ivo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2532
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: t3 CU ombouw tot camper

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nu zit de beplating wel wat dichter op de motor dan de kas van de bus zelf maar bij mijn doka was dat gewoon L90D. Voor het werken aan de motor maakt de kleur niet zoveel uit. Schoon is belangrijker en fijner. Ik vond het zelf lastig bij de doka als de bowulamp in de witte bak scheen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie