Nieuw project: T4 of T5?

Deel je werk met het forum,
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit

Re: Nieuw project: T4 of T5?

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Mmm dan kom je toch snel al liever bij een T4 2.5TDI met een 4K budget denk ik. Simpelweg betrouwbaarder. Ik ben flink op zoek en hou alle advertenties in de gaten.

Nog tips waar ik op moet letten tijdens advertenties/bezichtigingen/vragen aan de verkoper?
VW T3 1.6TD 1986
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

hylkeanne schreef: 09 sep 2021 16:19 Dat is niet waar. Alleen de sterkste motorisering met dubbele turbo heeft dat, waarbij de oorzaak is dat mensen de motor uitvringen (volgas met koude motor, relatief hoge gewicht van de transporter).

Elke motor met een dergelijk hoog vermogen uit een relatief kleine cilinderinhoud gaat stuk als je de motor niet warm rijdt. Vergelijkbaar met de verhalen van een versleten 1.6 TD na 50.000 kilometer.

Met een budget van 4K ga je zo'n T5 met die motor niet vinden. De instap 2.0 levert 84 pk. K

Hylke
OK. Dan zal het wel toeval zijn dat deze motoren aan de lopende band gereviseerd dienen te worden door mijn stiefbroer, terwijl ze zelden een 1.9 TDI zien... Misschien rijden alle 1.9 tdi eigenaren hun blok dan wel goed warm. En verstuivers en brandstofpomp sneuvelen ook geregeld bij de 2.0 tdi. Soms binnen 20.000 km. Maakt mij niet uit, maar ik hoef zoiets niet
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY

Beter duur dan niet te krijgen
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Ik ben sinds 2013 wagenparkbeheerder en heb de 1.9 TDI PD en 2.0 TDI PD meegemaakt, alsmede de opvolgers (2.0 TDI CR en 1.6 TDI CR). Alles kan kapot, maar zoals bij de PD motor gebeurt dat bij de CR niet vanwege het ontwerp. Ik kan in de systemen precies zien welke reparaties zijn uitgevoerd. Het zijn niet een handvol Transporters maar een hele vloot.

VW is juist overgestapt naar CR omdat het concept niet meer houdbaar was. Voor de 1.9 PD geldt dat de eerste generaties dit probleem niet hadden. Iets met het aluminium waarvan de cilinderkop is gemaakt. Daar zit klaarblijkelijk verschil in. De eerste 2.0 TDI's zijn ook PD en niet CR. Die motor is echter niet in de Transporter geleverd. In de T5 krijg je altijd een CR motor.

Zo lang je niet de bi-turbo neemt met 180 en 204 pk is er niks aan de hand. Wellicht reviseren ze 2.0 TDI PD's? De 1.9 TDI is ook al een oudje geworden. Wie neemt er nu nog een oude diesel, laat staan die reviseren? Een handjevol liefhebbers denk ik.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De latere 1.9 pompverstuivers lubberen gewoon uit omdat ze met een lullig m5 boutje aan 1 zijde in de aluminiumkop zijn geschroefd. Na 200.000 km is dat wel zo'n beetje klaar. De inspuitdruk is enorm. Maar die motoren waren verder zeer degelijk en zuinig. Vanwege de aangescherpte milieu-eisen en de complexheid die dat met zich meebracht zijn ze overgestapt op commonrail. Jij vindt dit een technisch goed concept. Maar ook de 150 pk versies zijn niet op het kwaliteitsniveau van de oude 1.9 pompverstuiverdiesels. Ik weet niet wanneer jullie vloot vernieuwd wordt, maar het verbaast mij zeer dat jullie geen problemen kennen. Zelfs de monteurs van de VW dealer kraken de 2.0 tdi's af vanwege het absurde aantal defecten bij lage km-standen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY

Beter duur dan niet te krijgen
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Roerdomp schreef: 09 sep 2021 22:25 De latere 1.9 pompverstuivers lubberen gewoon uit omdat ze met een lullig m5 boutje aan 1 zijde in de aluminiumkop zijn geschroefd
Nee de latere (16V) hebben juist twee bouten en de 8V heeft er 1 per verstuiver. De eerste generatie 8V PD heeft dit probleem niet. De 1.9 PD werd al geleverd in 1998 naast de VP die goedkoper was.

Overigens kan het wel goed gaan, of deze heeft net als mijn 1.9 destijds had een modificatie gehad, of men is niet eerlijk over de uitgevoerde reparaties :D . https://www.youtube.com/watch?v=UbQf-DE1VR8 (man man man wat een uitgeleefd hok)

Hylke
WouterGroot

Klinkt alsof veel van de T5’s gewoon net niet lekker in elkaar zitten. Ik wil volgende week gaan kijken bij een T4 uit 97, 260000 op de teller. Ben benieuwd!
VW T3 1.6TD 1986
WouterGroot

Heb nu een T5 4motion gevonden met 215K op de teller, maar met een trillend massa vliegwiel. Is deze moeilijk te vervangen? De prijs is namelijk aantrekkelijk met een 2.5TDI!

Hier de advertentie: Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volks ... aign=share

Verkoopprijs: € 3.900,-
Kilometerstand: 214.066 km
Bouwjaar: 05/2006

Wat vinden jullie?
VW T3 1.6TD 1986
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door hippie »

In adv... staat 3 zitplaatsen , en zie maar 2 stoelen ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
WouterGroot

Tsja, dat maakt me niet eens zoveel uit haha
VW T3 1.6TD 1986
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door Kire »

Ik zag wel in de advertentie dat de prijs exclusief BTW is, (dus die wordt nog 21% duurder).

En misschien moet je het, vermoedelijk twee massa, vliegwiel vervangen voor een één massa vliegwiel met een aangepaste koppelingsplaat (eentje met dempingsveren). (Dat ga ik bij mijn Land Rover Td5 wel doen).

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Kire op 12 sep 2021 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door Coen »

Maar de 2.5 Tdi werd toch juist ontraden bij de T5??
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 365.000 km op de teller!
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door Kire »

Mijn broer heeft ook een T5 4-motion met 2,5 l Tdi gehad, maar die heeft alleen problemen gehad met de versnellingsbak, daar bleek ergens een tandje afgebroken in een schakelmof.

Groet,

Erik.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Zo'n ex bouwvakkersbus zou ik niet kopen. Vliegwiel dat na 2 ton al versleten is zegt ook iets over hoe met de bus is gereden. Met een normale rijstijl gaan ze veel langer mee. Mijn 1.9 TDI hield het 450.000 kilometer vol. Zo'n motor verliest ook het prettige karakter als je terug gaat naar een vliegwiel met enkele massa. Dat geeft enorm veel trillingen. Dan is de lol er snel af.

Op basis van de foto's zou ik het ook niet doen (ranzigheid spat er vanaf). Vliegwiel vervangen gaat je minimal 1500 euro kosten. En dan ook nog de kans dat je een nieuwe cilinderkop moet.

Hylke
WouterGroot

Goeie feedback, thanks! Ik kwam ook nog een Sprinter tegen, ook wel hele mooie bak, lijkt me lekker om een camper van te bouwen.
https://link.marktplaats.nl/m1747726454 ... nt=app_ios

Wat denken jullie/ ervaring met mercedes motors?
VW T3 1.6TD 1986
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door Coen »

Zijn dat geen algemeen bekende roestbakken?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 365.000 km op de teller!
WouterGroot

Denk dat dat nu nog wel mee valt, komt uit 2009 deze.
VW T3 1.6TD 1986
Plaats reactie