Nieuw project: T4 of T5?
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Nieuw project: T4 of T5?
Beste bussers,
Naast mijn T3’tje wil ik een tweede bus. Als verhuur en winter bus. Nu vroeg ik mij af voor welke bus jullie zouden kiezen, een T4 of een T5? Of wat anders zelfs. Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening op technisch vlak, dus welke bus simpelweg het beste motorisch gebouwd en betrouwbaar is.
Ik ben benieuwd!
Groetjes,
Wouter
Naast mijn T3’tje wil ik een tweede bus. Als verhuur en winter bus. Nu vroeg ik mij af voor welke bus jullie zouden kiezen, een T4 of een T5? Of wat anders zelfs. Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening op technisch vlak, dus welke bus simpelweg het beste motorisch gebouwd en betrouwbaar is.
Ik ben benieuwd!
Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Nieuw project: T4 of T5?
Als je simpele techniek zoekt, is een UAZ Bukhanka misschien wel wat (alhoewel daar een Euro 6D 2,7l benzinemotor in ligt met natuurlijk de modernste techniek). Al zijn de rijkwaliteiten natuurlijk niet vergelijkbaar met een T3, door z'n bladveren en starre assen. Maar ze zijn niet erg duur.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Nieuw project: T4 of T5?
T4.
Dan de 2.5 TDI
Oerdegelijke motoren.
T5 is toch weer iets kwetsbaarder qua techniek
Dan de 2.5 TDI
Oerdegelijke motoren.
T5 is toch weer iets kwetsbaarder qua techniek
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Nieuw project: T4 of T5?
T4 met een 2.5 tdi motor code ACV 102 pk mijn zoon heeft er een gehad met 750.000 op de teller. waarvan 600.000 zelf gereden.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Nieuw project: T4 of T5?
En dan van ná 1996 (of 98 )meen ik. Iets met roesten.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: Nieuw project: T4 of T5?
Als ik het goed begrijp zijn de T4 2.5TDI dus gewoon simpelweg betrouwbaarder dan T5’s? Als in minder moderne technologische poespas, of gewoon beter in elkaar gezet?
Thanks voor jullie inbreng!
Thanks voor jullie inbreng!
VW T3 1.6TD 1986
Re: Nieuw project: T4 of T5?
De kwaliteit van veel interieurdelen is ook beter vind ik. Maar een T5 is geen bus die je zou moeten laten staan als je een mooie treft.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Nieuw project: T4 of T5?
Vergeet niet om rekening te houden met de zone(s) waar de bus zal rijden. Milieuzones ... --> beter T5
De T4's hebben ondertussen ook hun leeftijd en hebben niet de charme van een T1,2,3.
De T4's hebben ondertussen ook hun leeftijd en hebben niet de charme van een T1,2,3.
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Nieuw project: T4 of T5?
Ik heb een T5 met benzinemotor uit 2012 gevonden met slechts 38000 km op de teller.
We hopen daar nog lang mee te doen en voorlopig geen last te hebben van milieuzones.
We hopen daar nog lang mee te doen en voorlopig geen last te hebben van milieuzones.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: Nieuw project: T4 of T5?
Ik zit toch, gezien de milieuzones die steeds zwaarder worden, te denken om toch een T5 te kopen. M’n budget is ook ietwat omhoog gegaan, zo rond de 4000.
Nu vroeg ik me af of jullie verstand hebben van de 1.9 en 2.5 liter TDI versies, en welke jullie betrouwbaarder vinden?
Thanks voor alle hulp!
Nu vroeg ik me af of jullie verstand hebben van de 1.9 en 2.5 liter TDI versies, en welke jullie betrouwbaarder vinden?
Thanks voor alle hulp!
VW T3 1.6TD 1986
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Nieuw project: T4 of T5?
Dan gelijk maar Euro 6?
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Nieuw project: T4 of T5?
De eerste generatie 2.0 tdi commonrails waren zeer slecht... van absurd olieverbruik tot scheuren tussen de cilinders. Dan maar eens een nieuwe kop vanwege uitgelubberde pompverstuivers na 2 ton. Ook veel zuiniger.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: Nieuw project: T4 of T5?
Mmm dan kom je toch snel al liever bij een T4 2.5TDI met een 4K budget denk ik. Simpelweg betrouwbaarder. Ik ben flink op zoek en hou alle advertenties in de gaten.
Nog tips waar ik op moet letten tijdens advertenties/bezichtigingen/vragen aan de verkoper?
Nog tips waar ik op moet letten tijdens advertenties/bezichtigingen/vragen aan de verkoper?
VW T3 1.6TD 1986
Re: Nieuw project: T4 of T5?
OK. Dan zal het wel toeval zijn dat deze motoren aan de lopende band gereviseerd dienen te worden door mijn stiefbroer, terwijl ze zelden een 1.9 TDI zien... Misschien rijden alle 1.9 tdi eigenaren hun blok dan wel goed warm. En verstuivers en brandstofpomp sneuvelen ook geregeld bij de 2.0 tdi. Soms binnen 20.000 km. Maakt mij niet uit, maar ik hoef zoiets niethylkeanne schreef: ↑09 sep 2021 16:19 Dat is niet waar. Alleen de sterkste motorisering met dubbele turbo heeft dat, waarbij de oorzaak is dat mensen de motor uitvringen (volgas met koude motor, relatief hoge gewicht van de transporter).
Elke motor met een dergelijk hoog vermogen uit een relatief kleine cilinderinhoud gaat stuk als je de motor niet warm rijdt. Vergelijkbaar met de verhalen van een versleten 1.6 TD na 50.000 kilometer.
Met een budget van 4K ga je zo'n T5 met die motor niet vinden. De instap 2.0 levert 84 pk. K
Hylke
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Nieuw project: T4 of T5?
De latere 1.9 pompverstuivers lubberen gewoon uit omdat ze met een lullig m5 boutje aan 1 zijde in de aluminiumkop zijn geschroefd. Na 200.000 km is dat wel zo'n beetje klaar. De inspuitdruk is enorm. Maar die motoren waren verder zeer degelijk en zuinig. Vanwege de aangescherpte milieu-eisen en de complexheid die dat met zich meebracht zijn ze overgestapt op commonrail. Jij vindt dit een technisch goed concept. Maar ook de 150 pk versies zijn niet op het kwaliteitsniveau van de oude 1.9 pompverstuiverdiesels. Ik weet niet wanneer jullie vloot vernieuwd wordt, maar het verbaast mij zeer dat jullie geen problemen kennen. Zelfs de monteurs van de VW dealer kraken de 2.0 tdi's af vanwege het absurde aantal defecten bij lage km-standen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen